Hur är det nu med detta, är glykol verkligen bra att ha i vattenkylningen?

Permalänk
Skrivet av foppson:

Det ska vara en mycket liten mängd etanol som höjer densiteten (spekulationer), med större mängd så minskar densiteten, tänk alkomätare modell glasrörmedblyhagelochpappersskala.
Glykol är tyngre än vatten så den höjder densiteten.

Visste ni att en liter etanol och en liter vatten tillsammans inte blir två liter vätska.....?

Det visste jag inte!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Vettigt sagt att socker inte är det samma som alkohol, men alkoholer tillhör inte den kemiska gruppen kolhydrater utan alkoholer tillhör gruppen alkoholer ;). Alkohol är alltså en kemisk grupp och kolhydrater är en annan.
Skillnaden är dock liten. Alkohol innehåller OH i något led och är i övrigt byggd som kolhydrater. Om jag inte missminner mig bryts etanolen i vår sprit ner i levern till kortare kolhydratmolekyler vilket gör att kroppen kan använda sig av energin i etanol.

Det enklaste sättet för kroppen att bryta ner etanol är att oxidera det till ättiksyra och sedan köra ner acetylen i citronsyracykeln
Oj va off topic det blev nu

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Det enklaste sättet för kroppen att bryta ner etanol är att oxidera det till ättiksyra och sedan köra ner acetylen i citronsyracykeln
Oj va off topic det blev nu

Tycker detta blev mer intressant än ämnet, så kör på för min del : ) Jag tycker väl redan vi avhandlat själva ämnet ganska så bra.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Om ni nu nödvändigt ska diskutera inom ett område ni inte behärskar är väl en enkel googel-sökning på sin plats, innan korvfingrarna landar på tangentbordet för att lägga ett inlägg? Står lite skrivet i FAQ-delen i FAQ : Vattenkylning om "värmeledning" för vatten vs. några alkoholer. Vill inte vara allt för snorkig eller taskig, men att skriva gissningar tycker jag inte är ok, om man nu inte skriver att man gissar/tror.

Skrivet av HELIX:

Du ska ha glykol i, håller vattnet rent, förhindrar korrosion (som många skrivit) är nästan helt säker på att värmetransportförmågan ökar en del också. Du får googla om du är intresserad av det. HardOCP hade gjort något test om det för massa år sedan.

Alkohol innehåller inte socker. Alkohol är produkten som uppstår när jästceller äter socker utan att ha tillgång till syre. Får de syre bildas ättika.

DELVIS FEL!
Helt säkert så SJUNKER "värmetransportförmågan" (Värmekapaciteten och Värmeledningsförmågan) vid inblandning av de flesta alkoholer. tex. etanol och etylenglykol.

Referens 1.
Referens 2.

Skrivet av Tallungs:

Etanol i vatten höjer densiteten vad jag vet, etandiol gör då möjligtvis detsamma. Förhöjd densitet leder till förbättrad förmåga att transportera värme vilket är en eftersökt egenskap.

FEL!
Densiteten SJUNKER då du blandar etanol och vatten Referens 3.. Vidare så SJUNKER värmekapaciteten för denna blandning.
Medan en etandiol tillsats i vatten HÖJER densiteten, men SÄNKER värmekapaciteten. (ser Referens 1 och 2)
Vad gäller en koppling mellan densitet och förmåga att transportera värme vill jag gärna se en referens till detta, speciellt vad gäller vattenblandningar.

Skrivet av foppson:

Det ska vara en mycket liten mängd etanol som höjer densiteten (spekulationer), med större mängd så minskar densiteten, tänk alkomätare modell glasrörmedblyhagelochpappersskala.
Glykol är tyngre än vatten så den höjder densiteten.

Visste ni att en liter etanol och en liter vatten tillsammans inte blir två liter vätska.....?

RÄTT!
Sånär som på att en liten tillsatt mängd etanol aldrig höjer densiteten. Fint att du skrev att det bara var spekulation sånt gör att fakta och inte myter sprids. Uppskattas!

Skrivet av FaniSkogen:

Tycker detta blev mer intressant än ämnet, så kör på för min del : ) Jag tycker väl redan vi avhandlat själva ämnet ganska så bra.

I´m in!

/Kemisten (dock inte inom detta område)

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

FEL!
Densiteten SJUNKER då du blandar etanol och vatten Referens 3.. Vidare så SJUNKER värmekapaciteten för denna blandning.
Medan en etandiol tillsats i vatten HÖJER densiteten, men SÄNKER värmekapaciteten. (ser Referens 1 och 2)
Vad gäller en koppling mellan densitet och förmåga att transportera värme vill jag gärna se en referens till detta, speciellt vad gäller vattenblandningar.

Tack, jag ska försöka att inte vifta med min okunskap i ämnen jag ej kan i framtiden. jag har lärt mig lite nytt dock.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Tack, jag ska försöka att inte vifta med min okunskap i ämnen jag ej kan i framtiden. jag har lärt mig lite nytt dock.

Vifta på du. Bara du talar om att du spekulerar.

/C Vetenskap

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)