Permalänk

Android och virus

Har en fråga. Man läser ibland att virus hotar Android. Hur allvarligt är detta? Och om ni använder antivirus till er Android enhet skriv gärna vad ni använder och om ni är nöjda med det. Rösta gärna också om du använder antivirus eller ej!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Använder inget antivirus men en app från Killermobile som jag höll på tanka ner skickade ett sms till någon för mig okänd person och som sen ringde upp och berättade att han sms från mig med en länk till appen. Så STOR varning för den utvecklaren!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Använder inget antivirus men en app från Killermobile som jag höll på tanka ner skickade ett sms till någon för mig okänd person och som sen ringde upp och berättade att han sms från mig med en länk till appen. Så STOR varning för den utvecklaren!

Okej jättebra att du berättar så man vet vad man ska undvika tack så mycket!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Trojaner är inte virus.
Installera inte skumma appar, slipp problemet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag använder inget antivirus, men jag kollar alla nya appar innan jag installerar, vilka rättigheter de vill ha och undviker dem som vill ha för mycket och de som har få nedladdningar, dvs jag väntar lite med helt färska /okända appar så andra får vara försökskaniner

Permalänk

Anledningen till att jag frågar är för att det enligt mig brukar bli allvarligare virushot när ett operativsystem plockar marknadsandelar. Windows på datorer är ett givet exempel på det tex. Man kan undra om Linux verkligen är så mycket säkrare än Windows eller om det mest beror på hur många marknadsandelar ett operativsystem har? Samma sak har drabbat Mac användare sen virus angreppen ökat på OSX plattformen. Och vad jag vet har OSX börjat plocka marknadsandelar på Windows.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Anledningen till att jag frågar är för att det enligt mig brukar bli allvarligare virushot när ett operativsystem plockar marknadsandelar. Windows på datorer är ett givet exempel på det tex. Man kan undra om Linux verkligen är så mycket säkrare än Windows eller om det mest beror på hur många marknadsandelar ett operativsystem har? Samma sak har drabbat Mac användare sen virus angreppen ökat på OSX plattformen. Och vad jag vet har OSX börjat plocka marknadsandelar på Windows.

Finns fortfarande inga virus till OS X.
Som jag skrev, trojaner/skadlig kod är inte samma sak som ett virus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Finns fortfarande inga virus till OS X.
Som jag skrev, trojaner/skadlig kod är inte samma sak som ett virus.

Lär mig mer om detta snälla!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har GSU på min SGS2 som jag tror är ett antivirusprogram men kan inte minnas att det någonsin uppdaterats :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tack för att du letade upp det till mig.

Skrivet av Mocka:

Har GSU på min SGS2 som jag tror är ett antivirusprogram men kan inte minnas att det någonsin uppdaterats :s

Hmm låter lite mysko. Kom det med luren från början?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Finns fortfarande inga virus till OS X.
Som jag skrev, trojaner/skadlig kod är inte samma sak som ett virus.

Finns det vist...Det är en lögn

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hmm låter lite mysko. Kom det med luren från början?

Japp, det är Samsungs egna men visar bara en splashscreen när man kör appen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

har inge google någon kontroll för nya appar? :S

Permalänk
Medlem

Om det inte finns något Virus till android, varför säljer då F-secure osv antivirusprogram för Android? Lurendrejeri?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns det vist...Det är en lögn

+1, de som säger "Virus existerar inte till OSX, mac, apple osv" är bara nonchalanta

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns skadliga program till Android, de flesta är appar som skickar sms eller gör andra saker som kostar. Google kontrollerar INTE appar när de laddas upp till Android market men om de upptäcker att appen innehåller trojaner eller gör andra "skumma saker" tas de bort från Android market, Apple gör tvärtom, kollar först noggrant så appen inte är skadlig sen läggs den upp på app store (några appar har dock kommit igenom Apples filter).

Och jag skulle rekommendera att alla som har en Android installerar Lookout (antivirus), det tar nästan inga resurser och skannar alla program när de installeras och när de uppdateras (och det är gratis). Jag är själv apputvecklare så jag kan en del om sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns det vist...Det är en lögn

Skrivet av RasmusC:

+1, de som säger "Virus existerar inte till OSX, mac, apple osv" är bara nonchalanta

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1081297-virus-...

Frågan diskuteras där, och har ett flertal länkningar vidare.
Det som finns är "proof of concept", men än så länge existerar det inga virus.
Det gäller OS X, tidigare varianter har det tydligen funnits några virus till.

Däremot så finns det säkerhetshål och trojaner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1081297-virus-...

Frågan diskuteras där, och har ett flertal länkningar vidare.
Det som finns är "proof of concept", men än så länge existerar det inga virus.
Det gäller OS X, tidigare varianter har det tydligen funnits några virus till.

Däremot så finns det säkerhetshål och trojaner.

hur vet du vad varenda hacker i hela världen har för sig? Med störta sannolikhet finns det massor med virus som lurar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Skulle vara kul om någon av de som kör antivirus kunde berätta om det har skyddat dom från virus osv.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag körde med något på min ZTE Light (surfplatta) när jag hade den. Vet ej om den skyddade mig någon gång men virusfri var den i vilketfall (i alla fall vad jag vet )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag körde med något på min ZTE Light (surfplatta) när jag hade den. Vet ej om den skyddade mig någon gång men virusfri var den i vilketfall (i alla fall vad jag vet )

Hehe okej tack för infon! Nej man undrar ju om de gör någon nytta alls antivirus programmen?

Symantec startade nyligen den största Android Malware kampanjen hittills.

http://blogs.computerworld.com/19654/symantec_android_malware

Frågan är om det är sant eller om de vill kränga mer av deras antivirus?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det finns inga virus till mobiltelefoner. Däremot finns det trojaner till android & iOS. Därför är det klokt att ha antivirus (Det borde egentligen heta antitrojan idag). Dock så är det fortfarande väldigt liten risk att smittas så om man bara laddar hem appar från officiella marknader (och inte piratar dem från kinesiska / ryska warez-sidor) så behöver man knappast ett antivirus idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

hur vet du vad varenda hacker i hela världen har för sig? Med störta sannolikhet finns det massor med virus som lurar

Visa upp / länka ett virus så tror jag dig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Visa upp / länka ett virus så tror jag dig.

Lär bli svårt då de inte vill bli hittade så att säga Att säga att de inte finns är naivt...som att säga jag blir aldrig sjuk klar du blir det finns miljontals virus i luften omkring dej

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Det finns inga virus till mobiltelefoner. Däremot finns det trojaner till android & iOS. Därför är det klokt att ha antivirus (Det borde egentligen heta antitrojan idag). Dock så är det fortfarande väldigt liten risk att smittas så om man bara laddar hem appar från officiella marknader (och inte piratar dem från kinesiska / ryska warez-sidor) så behöver man knappast ett antivirus idag.

Virus finns! När 15 miljoner eller vad det är som använder iPhone så finns säker virus!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att så länge man inte laddar ner skumma appar eller "japanska tjejer HD" så klarar man sig rätt så bra utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rockar en ASUS K53 med en i5 2430m och ett GT 520MX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Lär bli svårt då de inte vill bli hittade så att säga Att säga att de inte finns är naivt...som att säga jag blir aldrig sjuk klar du blir det finns miljontals virus i luften omkring dej

Varför skulle det vara svårare än att hitta ett windows-virus om det nu finns så många som du säger?
Tills det bevisligen finns ett virus så måste ju motsatsen vara sann, det finns alltså inget.

Din liknelse haltar, jag säger inte att det kan komma virus till OS X, bara att det inte existerar i dagsläget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Varför skulle det vara svårare än att hitta ett windows-virus om det nu finns så många som du säger?
Tills det bevisligen finns ett virus så måste ju motsatsen vara sann, det finns alltså inget.

Din liknelse haltar, jag säger inte att det kan komma virus till OS X, bara att det inte existerar i dagsläget.

Och hur fan vet vi vem som har rätt? Nu för att du sa först betyder det inte att din teori alltid ska stödas ifall bevis icke existerar... Att virus finns anser jag som självklart ungefär 7,5% (enligt wiki) använder OS X (kanske vanligen förmögna personer...) så varför skulle inte hackers fixa virus åt dem? Bara för att fanboys påpekar att de inte existerar p.g.a att de är färre betyder det inte att de har rätt? Allt är inte svart och vitt som du verkar tro, snart säger du väl att mobiltelefon virus inte finns

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och hur fan vet vi vem som har rätt? Nu för att du sa först betyder det inte att din teori alltid ska stödas ifall bevis icke existerar... Att virus finns anser jag som självklart ungefär 7,5% (enligt wiki) använder OS X (kanske vanligen förmögna personer...) så varför skulle inte hackers fixa virus åt dem? Bara för att fanboys påpekar att de inte existerar p.g.a att de är färre betyder det inte att de har rätt? Allt är inte svart och vitt som du verkar tro, snart säger du väl att mobiltelefon virus inte finns

Konstigt att ingen av antivirus-tillverkarna lyckats visa på något virus för OS X, finns det virus vill de såklart sälja sina program.
Att du anser något är självklart helt godtyckligt utan någon som helst koppling till fakta säger ju rätt mycket om dig.

Jag vet faktiskt inte om det finns virus till android, men en snabb googling tyder på att så inte är fallet.

http://tabtimes.com/feature/ittech-security-privacy/2011/12/1...

Där kallas visserligen nummer två för virus, men googlar man vidare så handlar det om en trojan det med.
Trojaner är inte virus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."