Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX

Hej!!

Har fått hem ett Asus Xonar Essence STX!
Det är tänkt att användas med ett par Sennheiser HD555(595) och mina jvc högtalare!
Ironiskt nog så har jag inte mina hörlurar hemma nu så kan ju inte testa ljudkortet ordentligt!

Det bäste vore att placera kortet i den högsta pci-e x1 platsen över grafikkortet men där har Gigabyte varit klantiga och placerat en stor kylfläns så det går inte... Den platsen som är längst ifrån grafikkortet är då pci-e x8 platsen och där får den sitta!

Detta leder till att grafikkortet inte får lika mycket luft, vilket måste lösas.
Jag hade detta i åtanken redan innan så en Gentle Typhoon fläkt låg med i beställningen.
Jag fäste den med enkla buntband på tre olika ställen så att den blåser rakt på grafikkortet och förhoppningsvis sänker temperaturen något.

Jag väntar med en bedömning av ljudet tills jag fått hem mina hörlurar, so stay tuned!

//Gsson

Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Gillar ghetto-moddningen med fläkten.

Hur blir det med luftflödet för buntbandsfläkten när sidopanelen är på?

Har samma ljudkort och hörlurar och ljudet är klockrent! Inte speciellt mycket dundrande bas direkt, men riktigt trevligt och klart ljud i övrigt.

Permalänk

Fina bilder på detta fina kort. Har du blivit trött på klickandet än? ;]

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Köpte du ett par nya HD555? Annars är ju HD558 den nyare modellen

Permalänk
Medlem

varför har du fläkten så att den blåser på grafikortet? den ska väl flytta bort den varma luften?
Och sen så kan du sätta ljudkoret i första pci porten så slipper du ännu mera värmeproblem

EDIT: stryker min sista punkt... läste inte noga nog på beskrivningen..

Permalänk
Medlem

är ljudet bra? funderar på att köpa en lika dan och koppla till stereon.

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Köpte du ett par nya HD555? Annars är ju HD558 den nyare modellen

Han har haft dom ett bra tag;)

Ser bra ut johan! synd att du inte investerade i ett vitt papper och fotade mor samt inte tog så att ljuset från fönstret reflekterades i kortet kul med bilder iaf

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Gigabyte hade tänkt släppa ett Wlan kort som skulle passa den övre PCI-e 1x platsen. Därför sket dom rent av i att anpassa NB kylaren.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, varför måste du ha kylning på essence kortet? Jag har ett likadant som sitter mellan min CPU-kylare och grafikkort, och med bristande luftflöde vilket betyder att det blir varmare, men jag har inte märkt att ljudet påverkas alls med mina HD650.

Så vad är anledningen till att man kyler det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Måste bara fråga, varför måste du ha kylning på essence kortet? Jag har ett likadant som sitter mellan min CPU-kylare och grafikkort, och med bristande luftflöde vilket betyder att det blir varmare, men jag har inte märkt att ljudet påverkas alls med mina HD650.

Så vad är anledningen till att man kyler det?

Grafikortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Grafikortet?

trodde fläkten var till för ljudkortet inte grafikkortet, sorry :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Gillar ghetto-moddningen med fläkten.

Hur blir det med luftflödet för buntbandsfläkten när sidopanelen är på?

Har samma ljudkort och hörlurar och ljudet är klockrent! Inte speciellt mycket dundrande bas direkt, men riktigt trevligt och klart ljud i övrigt.

Tackar!! Ghettos ska det vara!
Har inte hunnit spela än men ska göra det snarast och testa!

Skrivet av RedSparowes:

Fina bilder på detta fina kort. Har du blivit trött på klickandet än? ;]

Tycker faktiskt att det låter mkt trevligt med ett litet klick
Fast det har bara gått ett dygn än...

Skrivet av Burks:

varför har du fläkten så att den blåser på grafikortet? den ska väl flytta bort den varma luften?
Och sen så kan du sätta ljudkoret i första pci porten så slipper du ännu mera värmeproblem
EDIT: stryker min sista punkt... läste inte noga nog på beskrivningen..

Det skulle bli konstigt om det sög när den under blåser på, bättre att den puttar luften på och förbi, tycker jag iaf

Skrivet av shady93:

är ljudet bra? funderar på att köpa en lika dan och koppla till stereon.

Ja alltså ljudet med min stereo är ju sjukt bra! Det var dock bra innan med, (dock så märker jag en stor skillnad till det positiva! Klarare och en punchigare bas!)

Skrivet av Saandberg:

Han har haft dom ett bra tag;)

Ser bra ut johan! synd att du inte investerade i ett vitt papper och fotade mor samt inte tog så att ljuset från fönstret reflekterades i kortet kul med bilder iaf

/S

Detta kanske kan ordnas en seg dag

Skrivet av Ant3:

Gigabyte hade tänkt släppa ett Wlan kort som skulle passa den övre PCI-e 1x platsen. Därför sket dom rent av i att anpassa NB kylaren.

Aha okej, det förklarar ju. Men det var ju rätt klantigt ändå, förstör kompabiliteten något..

Permalänk

Kul att du är nöjd, det är jag också! :] Rekommenderas starkt till whoever. Jag köpte STx versonen bara pga ha ljudkortet ovanför GPUn och inte blockera luftflöde.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Hm, kan du inte sätta ljudkortet på den första pcie-platsen lägst upp?