Forskning om Star Wars: The Old Republic

Permalänk
Medlem

Forskning om Star Wars: The Old Republic

(Den här tråden har blivit godkänd av Webmaster på Sweclockers.com: Andreas Dimestam)

Hej.

Jag heter Sebastian Lundmark och är Doktorand i Statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Jag håller för tillfället på med en studie av Onlinespelares och mer specifikt av Star Wars: The Old Republic-spelares syn på demokrati både i spelet och i samhället som helhet.

Jag undrar nu om du skulle vilja vara med i denna enkätstudie?

Studien består av två enkäter, en som du kommer att få svara på nu och en som du kommer få svara på under Maj 2012. Genom att delta medverkar du både till att främja god svensk datorspelsforskning och deltar i utlottningen av 5 stycken “Star Wars: The Old Republic Online Game Time Card: 60 Days” där fem stycken vinnare får var sitt Game Time Card. Utlottningen av dessa sker den 29:e Mars 2012.

Enkäten tar endast 5-10 minuter att besvara och alla svaren kommer att avidentifieras och krypteras så att ingen kommer att ha möjlighet att se vem som svarat vad eller kunna kontakta dig (förutom jag).

Om detta låter som något du vill vara med på kan du klicka på följande länk för att komma till enkäten:

https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=50970

Vill du läsa mer om projektet kan du besöka www.StarWarsDemocracy.Wordpress.com eller skriva i den här tråden. Jag nås även på mail: Sebastian.Lundmark@gu.se

/Med Vänliga Hälsningar
SEBASTIAN LUNDMARK, Doktorand
GÖTEBORGS UNIVERSITET, Statsvetenskapliga institutionen
E-post: Sebastian.Lundmark@gu.se

PS. Jag spelar på EU-servern Chuundar som Imperial Agent under namnet Zeotrixie om ni råkar vara där. DS.

Permalänk
Medlem

Intressanta saker man ägnar sig åt på doktorandnivå

Kommer man fortsättningsvis får höra Bo Rothstein referera till det "social kapitalet" bland spelarna i The Old Republic? Och Henrik Oscarsson kan ju knåpa ihop en bok om det senaste valet

Permalänk
Medlem

Har svarat på enkäten, tyckte den var lite kort, lite för generell kanske .. vi får la se om de djuplodande frågorna dyker upp i omgång två?

två frågor som dyker upp i mitt huvud är vem som bekostar "vinsterna", och hur utlottningen kommer att gå till, dvs. hur dras de fem vinnarna?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Rothstein har redan fått höra ett och annat om datorspelande och Oscarsson är insatt i datorspelsvärlden på eget initiativ sedan länge!

Permalänk
Medlem

Då var det gjort
Får man fråga varför det kommer ännu en enkät i Maj?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Har svarat på enkäten, tyckte den var lite kort, lite för generell kanske .. vi får la se om de djuplodande frågorna dyker upp i omgång två?

två frågor som dyker upp i mitt huvud är vem som bekostar "vinsterna", och hur utlottningen kommer att gå till, dvs. hur dras de fem vinnarna?

Vinsterna bekostas av mig själv och de fem vinnarna dras genom en slumpning av 5 stycken respondenter som lämnat sin mail-adress. Varje person kan alltså bara vinna ett Time Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Då var det gjort
Får man fråga varför det kommer ännu en enkät i Maj?

Enkäten i Maj är en uppföljningsenkät för att se hur man uppfattar spelet och communityn även en stund efter att spelet har existerat. Just nu är ju spelet fortfarande hyfsat ungt. Uppföljningsenkäten kommer även gå ut till de som inte längre spelar då dessa är minst lika intressanta som de som fortsatt spela.

Permalänk
Medlem

Svarat och skickat!

Permalänk
Medlem

Så då var det gjort

Permalänk
Medlem

Du borde inte grupperat radio och tv, då åtminstone jag har bra mycket högre förtroende för radio än tv i största allmänhet.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Du borde inte grupperat radio och tv, då åtminstone jag har bra mycket högre förtroende för radio än tv i största allmänhet.

Just den frågan har jag konstruerat efter de Riksrepresentativa undersökningarna som flera olika institut använder. Vill därför inte ändra frågans utseende särskilt mycket utan vill ha svaret på det sammanlagda förtroendet för Radio/TV även om jag förstår att de två instanserna skiljer sig åt i förtroende.

Permalänk
Medlem

Svarat på enkäten, intressant forskning må jag säga.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Har inte du gjort en sån här enkät om WoW? Samma typ av undersökning? Rätt säker på att jag har svarat på en sån här redan.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem
Skrivet av neX:

Har inte du gjort en sån här enkät om WoW? Samma typ av undersökning? Rätt säker på att jag har svarat på en sån här redan.

Hej neX.

Det har du helt rätt i. Detta är en replikation av den tidigare studien för att följa en ny community till skillnad från World of Warcraft som hade funnits i flera år när jag började den studien. På så sätt kan jag jämföra om en ny community skiljer sig från en gammal.

Permalänk

Jag förstår ingenting. Om man vill göra en studie angående social interaktion och politik i en virtuell värld, varför väljer man då ett ultralinjärt themeparkspel och inte en sandbox som t.ex. EVE?

Permalänk
Medlem

Vore ju helt otroligt skoj om demokratisyn korrelerar med val av mörk- respektive ljus sida i spelet

Äh skit också, det var ju inte ens en fråga

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag förstår ingenting. Om man vill göra en studie angående social interaktion och politik i en virtuell värld, varför väljer man då ett ultralinjärt themeparkspel och inte en sandbox som t.ex. EVE?

Anledningen är som uttryckt ovan att genom studien i SW:TOR får jag möjligheten att följa en ny communitys framväxt. EVE online hade dock utan tvekan också kunnat vara intressant att följa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Vore ju helt otroligt skoj om demokratisyn korrelerar med val av mörk- respektive ljus sida i spelet

Äh skit också, det var ju inte ens en fråga

Absolut hade detta varit en intressant aspekt. Valde dock bort den frågan till förmån för en kortare enkät. Nu i början byter dock många karaktärer tills de hittar sin main. Därför tänker jag att den lika gärna kan ställas i Maj då fler kanske hittat "hem".

Permalänk
Skrivet av Zeotrix:

Anledningen är som uttryckt ovan att genom studien i SW:TOR får jag möjligheten att följa en ny communitys framväxt. EVE online hade dock utan tvekan också kunnat vara intressant att följa!

Ja det förstår jag, det finns dock flera andra mmorpgs i startgroparna. TOR är nästan inte ett mmorpg, ett RPG med co-op möjlighet så det finns liksom inget community att forska på, eller rättare sagt ett oerhört ytligt t.om. jämfört med WoW som ju inte direkt är det djupaste spelet. Just saying...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Ja det förstår jag, det finns dock flera andra mmorpgs i startgroparna. TOR är nästan inte ett mmorpg, ett RPG med co-op möjlighet så det finns liksom inget community att forska på, eller rättare sagt ett oerhört ytligt t.om. jämfört med WoW som ju inte direkt är det djupaste spelet. Just saying...

Du får gärna tipsa mig om dessa MMORPG:s i ett PM då dessa kan vara intressanta att studera också. Dock är anledningen till att jag studerar SW:TOR just därför att det på många sätt innehar samma aspekter som World of Warcraft så att replikationen av den tidigare studien blir så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar den här tråden en sista gång för att se om några nya blir sugna på att medverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeotrix:

Jag bumpar den här tråden en sista gång för att se om några nya blir sugna på att medverka.

jo då

Permalänk
Medlem

Svarat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Avstängd

Kul! Svarat

Permalänk
Medlem

Svarat och klart. Jösses så gammal jag börjar bli. Får scrolla längre och längre ner i listorna när jag ska ange födelseår! Haha

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk