Permalänk
Medlem

Windows 7 Starter eller Windows XP?

Tjenare, jag har en EeePc 1005-HA med OCZ SSD 60GB Vertex Plus Series och ska formatera om den. Ska jag installera Windows 7 Starter eller Windows XP? Om XP vilken version skulla passa bäst? Sista frågan, skulle Windows Home Premium (32bit) fungera på denna datorn eller skulle det krävas en RAM uppgradering? Jag vill gärna att datorn ska bli så rapp som möjligt men jag gillar verkligen Windows 7 utseendet (Ja, även utan Aero grejerna) Tack på förhand!

Problem löst: Köpte ett nytt USB minne och nu verkar windows installleras.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

32bits win7 fungerar okej på 1gb ram. Men alltid bra med mer ram

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ram är alltid bra att ha, SSD's och W7 fungerar väl alltid bäst tillsammans utgår jag från så det skulle jag välja. Men hårdvaran, räcker den till W7's fulla potential..

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga att du uppgraderar RAM-minnet(något jag rekommenderar för alla netbooks) och sen kör Home Premium, alt Home Basic. Vet inte skillnaden riktigt, Basic har inte Aero om jag minns rätt och det kommer du ju ändå inte att köra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Hade själv kört Windows Xp...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Spontant skulle jag säga att du uppgraderar RAM-minnet(något jag rekommenderar för alla netbooks) och sen kör Home Premium, alt Home Basic. Vet inte skillnaden riktigt, Basic har inte Aero om jag minns rätt och det kommer du ju ändå inte att köra.

Jag uppgraderade nu till 2Gb RAM. Har tyvärr ett nytt problem, med all ny hårdvara installerad gick jag in på BIOSen och bytte boot prioritet till revmovable dev, stängde ner datorn och satte in mitt USB (som jag gjort bootbart och laddat in windows 7 ultimate 32bit filer i) men då får jag meddelandet vid uppstart "A disk read error occured Press+Ctrl+Del to restart" någon som har någon aning om vad jag ska göra?

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Jag uppgraderade nu till 2Gb RAM. Har tyvärr ett nytt problem, med all ny hårdvara installerad gick jag in på BIOSen och bytte boot prioritet till revmovable dev, stängde ner datorn och satte in mitt USB (som jag gjort bootbart och laddat in windows 7 ultimate 32bit filer i) men då får jag meddelandet vid uppstart "A disk read error occured Press+Ctrl+Del to restart" någon som har någon aning om vad jag ska göra?

Har du provat att starta det OS du har just nu? Ser ut som att USB minnet inte går att läsa. Själv brukar jag följa denna guide som alltid fungerat bra: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Precis, låter som att felet ligger på hur du har gjort med dit USB-minne. Börja med att kolla upp det.

Permalänk
Medlem

http://www.intowindows.com/how-to-create-bootable-windows-7-u... Smidagaste sätte så slipper man röja i cmd

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du provat att starta det OS du har just nu? Ser ut som att USB minnet inte går att läsa. Själv brukar jag följa denna guide som alltid fungerat bra: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

tja... grejen är...jag har inget os alls på den, splitter ny ssd. skulle det kunna vara att jag formaterade om den till ntfs och inte fat32?

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Som sagt tror inte du gjort ditt USBminne på rätt sätt för att det skall fungera. Eller så är det något fel i boot ordningen som gör att den vill ta fel enhet i boot och inte ens läser usb delen. Kör verktyget jag nämnde ovan med din win7 skiva.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jag skulle ha kört på Win XP Professional, för att få ut mest kräm ur laptopen.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske men kom ihåg att med windows 7 starter så kan man MAX använda 2gb ram.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att ditt usb-minne hamnar i listan över hårddiskar så ändra i den prio-listan istället. (eller det gäller kanske bara minneskort).

SSD'n ger ju fördel till Windows 7. Övrig hårdvara väger nog åt xp. Så välj det du trivs bäst med användarmässigt.