Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Flaskhals?

Hallå allihopa!

Jag har en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz (3,6Ghz överklockat), Socket 1156

och blev ordentligt sugen på en Radeon HD 7970 3GB

men moderkortet stödjer endast PCIE 2.0
kommer de bildas en flaskhals där, på processor eller kanske båda två?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolle87:

Hallå allihopa!

Jag har en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz (3,6Ghz överklockat), Socket 1156

och blev ordentligt sugen på en Radeon HD 7970 3GB

men moderkortet stödjer endast PCIE 2.0
kommer de bildas en flaskhals där, på processor eller kanske båda två?

tack på förhand

PCI E 2.0 är typ ingen skillnad på 3.0, det är precis som USB skiten, sällan användbart.

Däremot brukar processorn vara problemet med sådana grafikkort. Kollade på lite videos och såg att en kille som använde i7 2600k fick flaskhals med det kortet så vet inte om du kommer få det. Men testa, du kommer säkert får grym prestanda ändå

Permalänk
Medlem

beror på vad man menar med flaskhals, men över fullHD tror ajg knappast det kommer märkas alls... Din processor är fortfarande i topplass (när den är klockad vill säga)

Permalänk

Flaskhalsen beror på vilket spel och vilka inställingar. Vilket grafikort har du idag? Vilka spel ska du spela? Hur hög min-fps vill du ha? Frekvens på din skärm?

För övrigt så kan du antagligen klocka din CPU till 4 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandrop:

PCI E 2.0 är typ ingen skillnad på 3.0, det är precis som USB skiten, sällan användbart.

Däremot brukar processorn vara problemet med sådana grafikkort. Kollade på lite videos och såg att en kille som använde i7 2600k fick flaskhals med det kortet så vet inte om du kommer få det. Men testa, du kommer säkert får grym prestanda ändå

Länk till den videon?
Inte ens en underklockad 2600k ska flaska ett 7970.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Flaskhalsen beror på vilket spel och vilka inställingar. Vilket grafikort har du idag?

För övrigt så kan du antagligen klocka din CPU till 4 GHz.

GTX 460 1 gig fabriksöverklockat

datorn används till spel i allmänhet..

är sugen på 3 skärmar eyefinity oxå 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Länk till den videon?
Inte ens en underklockad 2600k ska flaska ett 7970.

Jo på benchmarks? Ska hitta den

Kommer inte ihåg men det var en snubbe med litet skägg från typ overclock3d eller något liknande, han testade i 3dmark tror jag så fick CPUn mycket mindre än GPUn så sa han att den drog tillbaks poängen på GPUn lite. Men aja det kan vara fel det var iaf det jag hörde.

Men jag känner att i nuläget är ett 7970 overkill för allting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandrop:

PCI E 2.0 är typ ingen skillnad på 3.0, det är precis som USB skiten, sällan användbart.

Däremot brukar processorn vara problemet med sådana grafikkort. Kollade på lite videos och såg att en kille som använde i7 2600k fick flaskhals med det kortet så vet inte om du kommer få det. Men testa, du kommer säkert får grym prestanda ändå

Det där var en usel jämförelse måste jag säga. Skillnaden mellan PCI-E 2.0 och PCI-E kan inte jämföras med skillnaden mellan USB2 och USB3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det där var en usel jämförelse måste jag säga. Skillnaden mellan PCI-E 2.0 och PCI-E kan inte jämföras med skillnaden mellan USB2 och USB3.

Jo, båda är uppblåsta uppdateringar om hastighet och skit som inte ens har så stor påverkan, speciellt på grafikkort. Du kommer inte märka av det förutom i benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Flaskhalsen beror på vilket spel och vilka inställingar. Vilket grafikort har du idag? Vilka spel ska du spela? Hur hög min-fps vill du ha? Frekvens på din skärm?

För övrigt så kan du antagligen klocka din CPU till 4 GHz.

Dock så beror d ju iafl inte på vilket kort han har idag...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandrop:

PCI E 2.0 är typ ingen skillnad på 3.0, det är precis som USB skiten, sällan användbart.

Däremot brukar processorn vara problemet med sådana grafikkort. Kollade på lite videos och såg att en kille som använde i7 2600k fick flaskhals med det kortet så vet inte om du kommer få det. Men testa, du kommer säkert får grym prestanda ändå

Du kollade videos?
R u f*ing kidding me?

Det är omöljligt att bedömma hurvida ett spel ser bra ut/laggar/osv på youtube-(o alla andra)klipp, med tanke på att dom komprimeras som f*n och får 30fps, och dessutom brukar vara lite smålaggiga överlag...

Ontopic; Kanske det men gör det något?
Du kan ju köra på ett 7970 o sedan uppgradera mobo/prolle när du har råd/ord/tid.
Känns som att det ger en större skjuts än att börja uppgradera i andra änden...

Permalänk
Skrivet av stolle87:

GTX 460 1 gig fabriksöverklockat

datorn används till spel i allmänhet..

är sugen på 3 skärmar eyefinity oxå 1920x1080

Då lär det bli grafikkortet som är flaskhalsen i de flesta spel.

Permalänk

Here’s a summary of the key parameters of the various PCI Express interfaces:
Base Clock Speed: PCIe 3.0 = 8.0GHz, PCIe 2.0= 5.0GHz, PCIe 1.1= 2.5GHz
Data Rate (per lane & per direction): PCIe 3.0 = 1000MB/s, PCIe 2.0= 500MB/s, PCIe 1.1= 250MB/s
Total Bandwidth (x16 link): PCIe 3.0 = 32GB/s, PCIe 2.0= 16GB/s, PCIe 1.1= 8GB/s
Data Transfer Rate: PCIe 3.0 = 8.0GT/s, PCIe 2.0= 5.0GT/s, PCIe 1.1= 2.5GT/s

PCIe 3.0 features a number of interface architecture improvements, but communicates at the same interface speeds used in PCIe 2.0. PCIe 3.0 achieves twice the communication speeds of PCIe 2.0 through various architecture and protocol management improvements. PCIe 3.0 silicon will start becoming readily available in 2011.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av stolle87:

Hallå allihopa!

Jag har en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz (3,6Ghz överklockat), Socket 1156

och blev ordentligt sugen på en Radeon HD 7970 3GB

men moderkortet stödjer endast PCIE 2.0
kommer de bildas en flaskhals där, på processor eller kanske båda två?

tack på förhand

Det kommer gå alldeles utmärkt.
Vare sig att köra HD7970 på på PCI.E 2.0, eller att processorn skulle flaska, kommer inte påverka dig nämnvärt. Om du har bra kylning till processorn så kanske du kan klocka upp den till 4,0GHz så får du ännu mer prestanda. Men som sagt, det kommer inte bli några problem såvida ditt nätaggregat orkar driva kortet.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Skrivet av sandrop:

PCI E 2.0 är typ ingen skillnad på 3.0, det är precis som USB skiten, sällan användbart.

Däremot brukar processorn vara problemet med sådana grafikkort. Kollade på lite videos och såg att en kille som använde i7 2600k fick flaskhals med det kortet så vet inte om du kommer få det. Men testa, du kommer säkert får grym prestanda ändå

En två-kärnad i5 går som smort vid gaming. Det är grafikkortet som sätter barriärerna, och det låter ju faktiskt som om han främst vill spela.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandrop:

Jo, båda är uppblåsta uppdateringar om hastighet och skit som inte ens har så stor påverkan, speciellt på grafikkort. Du kommer inte märka av det förutom i benchmarks

Lägger ditt nick på minnet så jag vet vem jag inte ska lita på.

USB2 har varit en begränsning hur länge som helst nu, speciellt för externa hårddiskar som hela tiden flaskhalsas. PCI-E 2.0 däremot har fortfarande utrymme om inte 7970 nu maxar den bussen. Så USB3 är en stor uppgradering jämfört med USB2, det går inte att säga samma sak om PCI-E, alltså är det inte en bra jämförelse.

Permalänk
Skrivet av sandrop:

Jo på benchmarks? Ska hitta den

Kommer inte ihåg men det var en snubbe med litet skägg från typ overclock3d eller något liknande, han testade i 3dmark tror jag så fick CPUn mycket mindre än GPUn så sa han att den drog tillbaks poängen på GPUn lite. Men aja det kan vara fel det var iaf det jag hörde.

Men jag känner att i nuläget är ett 7970 overkill för allting.

Ja, min i7 2600 flaskade till och med mitt förra kort, GTX 560Ti, speciellt när jag renderade filmer

Ett oklockat 7970 klarar ju inte riktigt BF3 i ultra, så skulle inte kalla det overkill, speciellt inte för allting, tänk på att det finns högre upplösningar än 1920x1080, och eyefinity

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

hej är du lite dum eller ett 7970 klarar bf3på max lätt ett 6970 klarar det nästan klara det vid klockning men som sakt 7970 klara bf3 på ultra hur lätt som hälst men satsa på att överklacka din i5:a till ca 4 ghz eller kanske mer om du har riktigt bra kylning.....

har du ett nätt agg på 0ca 1000 watt eller mer så är det bara att köra på

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

har en sänhar http://www.pixmania.se/se/se/11582069/art/sapphire-technology...
och amd 965 klara bf3 på max vid full hd...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

En i7-760 presterar nästan lika bra som en i7-920 med HT avstängt, min 920 har inga som helst problem att hänga med i BF3 på ultra (visserligen på 4,2ghz) men grafikkortet är också 25-30% överklockat. Så nej, en i5-760 på 3,6ghz bör inte ha några som helst problem att hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, min i7 2600 flaskade till och med mitt förra kort, GTX 560Ti, speciellt när jag renderade filmer

Ett oklockat 7970 klarar ju inte riktigt BF3 i ultra, så skulle inte kalla det overkill, speciellt inte för allting, tänk på att det finns högre upplösningar än 1920x1080, och eyefinity

Flaskade din processor när du renderade? xD Rendering är ju där processorn sätts på prov och grafikkortet får vila för en gång skull. Men du kanske va ironisk?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Flaskade din processor när du renderade? xD Rendering är ju där processorn sätts på prov och grafikkortet får vila för en gång skull. Men du kanske va ironisk?

Haha, du ser rakt igenom mig :3

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

jaja hursom hälst den processron kommer klara av det bra även om du ej klockar den jag har amd 4 kärnig som ligger på 3.4 ghz ja klara bf3 ultra s du har inget at va orlig för

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!