Kort känsligare för överklockning vid Crossfire? (XFX 6870)

Permalänk
Medlem

Kort känsligare för överklockning vid Crossfire? (XFX 6870)

Tjena!

När jag hade ett ensamt XFX 6870 överklockade jag det från 900/1050 till 950/1200 utan problem.
Sen skaffade jag ett till likadant, men i CF överklockar dem helt annorlunda - klarade definitivt inte 950/1200 på båda, så sänkte till 945/1145 men efter en timme bf3 så krashade det och fick bluescreen samtidigt som den nämde att drivrutinerna hade slutat att fungera.
Fine, klockade ner lite till och testade dirt3, funkade bra ett tag men sen krashade även det och drivrutinerna slutade att fungera.

Min fråga är nu som så:
- Skiljer det verkligen så stor skillnad på hur mycket man kan klocka singelGPU respektive Crossfire, eller har jag kanske fått ett måndagsexemplar?
- Har någon hittat en stabil överklockning med XFX 6870, och isåfall vilken?

Sitter med burken i sign, och använder CCC:s overdrive när jag klockar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

räcker nätagget till för dem då vid överklock?

Permalänk
Avstängd

650w är nog lite för lite för cf + oc, kör ett nätagg på minst 750w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

650w är nog lite för lite för cf + oc, klör ett nätagg på minst 750w.

Nätagget är inte en begränsning då korten har en TDP på 150W, alltså 300W till korten utan att ha klockat. Säg 200 till resten av datorn räknat i överkant så har han fortfarande 150W att överklocka grafikkort på vilket lär räcka, i synnerhet om man inte ändrar spänningen.

Dock kan det vara så att moderkortet inte kan leverera tillräckligt med ström till två överklockade kort och blir en flaskhals: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tjena!

När jag hade ett ensamt XFX 6870 överklockade jag det från 900/1050 till 950/1200 utan problem.
Sen skaffade jag ett till likadant, men i CF överklockar dem helt annorlunda - klarade definitivt inte 950/1200 på båda, så sänkte till 945/1145 men efter en timme bf3 så krashade det och fick bluescreen samtidigt som den nämde att drivrutinerna hade slutat att fungera.
Fine, klockade ner lite till och testade dirt3, funkade bra ett tag men sen krashade även det och drivrutinerna slutade att fungera.

Min fråga är nu som så:
- Skiljer det verkligen så stor skillnad på hur mycket man kan klocka singelGPU respektive Crossfire, eller har jag kanske fått ett måndagsexemplar?
- Har någon hittat en stabil överklockning med XFX 6870, och isåfall vilken?

Sitter med burken i sign, och använder CCC:s overdrive när jag klockar.

Skrivet av t_one21:

räcker nätagget till för dem då vid överklock?

Skrivet av Alle22:

650w är nog lite för lite för cf + oc, klör ett nätagg på minst 750w.

Det är iofs inte enbart nätagget det hänger på och i detta fall så är det antagligen gränsfall både för nätagget och för moderkortet om effekten räcker!

En enkel koll på http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx... visar att Sweclockers överklockade rigg drar 424W i väggen med 6870 CF med en strömhungrigare CPU än TS. Lägger vi på det en överklockning på båda grafikkorten så tror jag ändå inte att PSU´n går på max av vad den klarar! Det skulle finnas utrymme för minst 200W till GPU´s för klockning.

Moderkortet däremot har begränsningar då du vill klocka CPU + GPU i CF! CPU får ca: 90W dedikerat från moderkortet. Sen levererar EATX12V 8-pin max 225W som skall driva resterande effekt som CPU kräver, samt den ström som GPU´s kräver extra utöver de 2x6pin som är anslutna till dem (stock drar varje kort ungefär 53W från moderkortets PCI-e socket. Vid överklockning på korten skall de ha all extra juice via moderkortet. I detta fall tror jag det är där problemet ligger då BF3 belastar både GPU och CPU hårt!

Titta gärna på denna eminenta guide så kan ni se lite hur man räknar på det! http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Edit: Så går det när man börjar skriva, tar en fika och fortsätter utan att kolla. Någon han före!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag misstänkte inte mitt nätagg då 650w ska räcka och bli över för 6870 CF, däremot kanske det är moderkortet.
Finns det något man kan göra åt det, eller det är bara att klocka GPU:erna mindre/inte alls?

Sen kom jag på en annan sak, min CPU's corevolt ligger på automatik, jag kanske borde låsa den vid 1.2 eller något. Eller det spelar ingen roll i detta fallet?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tack för svaren! Jag misstänkte inte mitt nätagg då 650w ska räcka och bli över för 6870 CF, däremot kanske det är moderkortet.
Finns det något man kan göra åt det, eller det är bara att klocka GPU:erna mindre/inte alls?

Sen kom jag på en annan sak, min CPU's corevolt ligger på automatik, jag kanske borde låsa den vid 1.2 eller något. Eller det spelar ingen roll i detta fallet?

Är inte CPU-spänning låst så kommer den antagligen reglera spänningen själv och övervoltar en aning vilket gör att den tar mer effekt. Det kan ju bara vara fördelar att låsa spänningen på lägsta möjliga för alla CPU´s, så lite kan du nog vinna på det i effekt och kanske även livslängd på CPU. Sen vet jag inte om det på SB påverkar energisparfunktioner på något sätt. Men det kan räcka för att ge lite extra åt dina GPU´s, bara att testa! Får du inga blåskärmar så är det antagligen inte så mycket som fattas skulle jag gissa om det nu är detta som är ditt problem (svårt för någon att säga säkert, men du ligger med säkerhet på gränsen). Då det är stor effektskillnad kan det bli som i denna tråden. #11872475

Som du säkert förstår så är det rätt svårt att avgöra exakt hur mycket effekt systemet tar via moderkortet, därför är det alltid viktigt att tänka på att välja rätt moderkort om man vill köra CF/SLI med överklockning på allt, finns ju med extra strömmatning i högre prisklasser så man får en del till godo. Tyvärr är det inte många som vet detta även om Zcenics lyfte det på ett bra sätt i sin Guide för något år sen. Fortfarande många som hänger på forumet som missat det, eller bara negligerar detta för att de är skeptiska till det (dom kanske failat i matematik vad vet jag).

Permalänk
Medlem

Börjar misstänka moderkortet nu jag också. Kvävde Vcore vid 1.15 och testade med överklockade GPU:er igen (samma inställning som klarade 1 timme bf3 innan) och nu BSOD:ade det under ett spel av LoL - dvs inget direkt krävande spel.

http://www.inet.se/produkt/1901962/msi-p67a-gd65-rev-b3 är mitt moderkort, kan man se där hur mycket det klarar? Tycker att för 1400:- bör det inte vara ett budgetkort iallafall. Kan det vara något annat som strular?

Kan det vara SSD:n som strular? Isåfall vore det första gången jag hör en 830 strula.
Körde 3dmark11 samtidigt som Prime95, och testade även Intel Burn, så att det BSOD:ar efter bara några minuter i LoL är konstigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.