Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

El, vägguttag - Vad är fas och vad är nolla?

Permalänk
Medlem

El, vägguttag - Vad är fas och vad är nolla?

Ligger tråden fel får gärna en mod flytta den rätt då jag inte hittade någon mer passande kategori..

Jag tänkte om någon som pluggar El alternativt någon som är elektriker kan svara på detta.

Jag ska byta eluttag till lampor i taket i mitt hus då de idag har vanliga eluttag och ej "lamputtag".
I samband med detta ska jag även koppla in trådlös brytare, vilket gör att det är viktigt att fas är fas och nolla är nolla..
Då jag ej har jordade uttag kan jag ej mäta mellan jord och fas osv.

När jag hade skruvat ur säkringen för rummet och sedan skruvat ur uttaget ser jag att färgvalen på de två kablarna är "brunsvart" och gul.
Den brunsvarta skickas även vidare i väggen (till ett annat uttag antar jag?) men inte den gula.

Nu till huvudfrågan:
Hur mäter jag vilken av de två kablarna som är fas så att jag inte bränner den trådlösa brytaren? Testmejsel på Kjell har jag hittat (LÄNK), kommer detta funka och någon som har ytterligare information hur man använder det?

Jag har Kjell och Clasohlson att utnyttja för inköp av verktyg som närmast.
Jag har pysslat med el i hem i många år men då har jag haft jord varenda gång så dök en ny lärdom upp för mig nu.

Tack på förhand!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ring en elektriker. Gör du sånt själv och ngt blir fel med brand eller liknande som följd så gäller inga försäkringar överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Testmejseln kommer fungera .. alternativet är att mäta mot ett element eller liknande som du vet är jordat

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Testmejseln kommer fungera .. alternativet är att mäta mot ett element eller liknande som du vet är jordat

Antar att glimlampan tänds på den som är fas? Ska säkringen vara urskruvad när man testar detta eller skall enbart original strömbrytaren i väggen vara "off" ?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Antar att glimlampan tänds på den som är fas? Ska säkringen vara urskruvad när man testar detta eller skall enbart original strömbrytaren i väggen vara "off" ?

Säkringen måste vara i, och brytaren ska vara på...hur ska du annars kunna mäta om du har stängt av det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Sluta nu direkt. Lagen säger att du enbart får hålla på med sånt här om du är fullständigt säker på vad fan du håller på med. Ring en elektriker.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Säkringen måste vara i, och brytaren ska vara på...hur ska du annars kunna mäta om du har stängt av det?

Tyckte också det lät jävligt märkligt först när min kollega berättade det.. Han ville antagligen slösa på min lugna hemmakväll ytterligare antar jag. This means war!

Tackar!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Sluta nu direkt. Lagen säger att du enbart får hålla på med sånt här om du är fullständigt säker på vad fan du håller på med. Ring en elektriker.

Och hur blir man säker på det om man inte ställer frågor? Har nog bytt minst 15-20 vägguttag i tidigare bostäder, fast då med hjälp av en multimeter och jord..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Tyckte också det lät jävligt märkligt först när min kollega berättade det.. Han ville antagligen slösa på min lugna hemmakväll ytterligare antar jag. This means war!

Tackar!

No probs...håller dock med P-Nilz, vet du inte vad du håller på med kanske det är bättre att bjuda över en kompis eller liknande som kan?
Är ju inga svåra saker direkt, men enligt lagen är allt ditt eget fel om något går åt helvete...

Better safe than sorry!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

No probs...håller dock med P-Nilz, vet du inte vad du håller på med kanske det är bättre att bjuda över en kompis eller liknande som kan?
Är ju inga svåra saker direkt, men enligt lagen är allt ditt eget fel om något går åt helvete...

Better safe than sorry!

Håller självfallet med er att det bästa vore en elektriker eller en kompis / bekant som har någon form av högre utbildning inom detta. Tyvärr känner jag ingen i min vänskapskrets som kan detta och att hyra in en elektriker för detta anser jag vora smått pinsamt då jag vet exakt hur man gör (i vanliga, jordade fall....)

Det enda jag inte visste var hur en testmejsel fungerade, that's all.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Håller självfallet med er att det bästa vore en elektriker eller en kompis / bekant som har någon form av högre utbildning inom detta. Tyvärr känner jag ingen i min vänskapskrets som kan detta och att hyra in en elektriker för detta anser jag vora smått pinsamt då jag vet exakt hur man gör (i vanliga, jordade fall....)

Det enda jag inte visste var hur en testmejsel fungerade, that's all.

Aight.
Bästa du kan göra isf vore att börja med att stänga av allting...plocka bort uttaget...sätta sockerbitar/musöron på kablarna sen mäta på dessa.
Mäta på löst hängande kablar kan vara dumt

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Aight.
Bästa du kan göra isf vore att börja med att stänga av allting...plocka bort uttaget...sätta sockerbitar/musöron på kablarna sen mäta på dessa.
Mäta på löst hängande kablar kan vara dumt

Ja det låter inte så värst smart att göra det haha Jag tänkte mäta med det gamla uttaget inkopplat innan jag plockar bort det (då jag skruvade tillbaka det eftersom jag inte hade en testmejsel..).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Ja det låter inte så värst smart att göra det haha Jag tänkte mäta med det gamla uttaget inkopplat innan jag plockar bort det (då jag skruvade tillbaka det eftersom jag inte hade en testmejsel..).

Ah ok, kan va knepigt att få kontakt med bläcken på gamla uttag...beror väl iofs på hur dom ser ut men lycka till!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W