Koppla usb minne till smartphone?

Permalänk

Koppla usb minne till smartphone?

Ja som titeln frågar, skulle det vara möjligt att koppla ett usb-minne till smartphone genom att använda en adapter a lá mini-usb hane>usb hona ?
Problemet jag ser är att man kanske måste formatera minnet för att telefonen ska kunna läsa det, utöver det så vet jag inte om det finns några begränsningar i android för exempelvis hur mycket minne en telefon kan hantera.. (?) Upplys mig gärna.

Exempelvis en liknande: http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/usb/usb-hu...

Såg en recension där de hade en sån adapter fast med en kortare sladd emellan istället och tror isf det hade varit ett bättre val än den jag länkat ovan och var även då jag blev lite småsugen på denna lösningen..

Nu kommer säkert någon fråga varför jag skulle vilja detta, jo, för film och liknande såklart. Har just nu endast en trasig och icke-fungerande HD2 som körde på MIUI-droid, funderar på att köpa en Galaxy Nexus och den har "endast" 16gb minne och inte stöd för ytterligare minneskort så hade vart nice ifall detta är möjligt.

Sen gissar jag att någon skriver "Använd Google??", jovisst det gjorde jag och där framkom det inget relevant. Om det redan existerar en tråd här på SC ber jag om ursäkt men orkar inte söka genom hela forumet när Google inte tog fram något.

Förövrigt, i recensionen jag såg så testade de inte att använda den med usb-minne, de körde en sådan dongel för att använda mus och tangentbord på android (useless) men sa även att den endast (vid det tillfället) fungerade för GS2.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

Enda smarttelefonerna med den funktionen är såvitt jag vet är Symbian^3
Möjligtvis Nokia N9 också

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Ska följas! Men att använda tangentbord och mus på Android? Ngt som jag kan göra på min SE X10i och med trådlöst 2,4Gh sändare? Vore kul att kunna använda det lite enkelt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Konstigt att du inte hittade något på google detta hitta jag: http://www.shanghaiexpat.com/phpbbforum/smartphone-usb-t12905...

Borde svara på din fråga.

Permalänk
Medlem

GoFlex har du annars, upp till 1.5TB trådlöst.. funkar till iphone med mera.. seagate som gör dessa

Annars tycker jag du ska kolla över nätverksdelning till din telefon ifrån hemdatorn, så slipper du krångla med sladdar och sånt! Du kan lätt streama det mesta över 3G nätverket..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

GoFlex har du annars, upp till 1.5TB trådlöst.. funkar till iphone med mera.. seagate som gör dessa

Goflex såg ut att vara ganska stor vid första titt men ska se mer på den lösningen, tack så mycket!

Skrivet av Skillz:

Annars tycker jag du ska kolla över nätverksdelning till din telefon ifrån hemdatorn, så slipper du krångla med sladdar och sånt! Du kan lätt streama det mesta över 3G nätverket.

Jo klart detta är ett bra eller förmodligen bästa alternativet, men jag tänkte mer på när man inte är hemma och har tillgång till den stationära. När man flyger, är hos kompisar eller vad som helst där datorn inte är närvarande. Galaxy Nexus har ju 16Gb men efter ett tag med appar, spotify offline spellistor, musik, inspelade videos osv så blir det fort fullt.
Tanken var iaf att ha en möjlighet till att ta med sig ett flertal filmer med mobilen, som är oberoende av hur mycket man fyllt själva telefonens minne med.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

Har läst något eller nogn tråd om detta på www.swedroid.se
Du kan ju använda dropbox?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Skrivet av RaazZz:

Du kan ju använda dropbox?

Hade varit skönt att ha allt samlat men mmh är lite tveksam till att spara mina filer hos någon annan :$

---------------------------back 2 topic
Har nu hittat några artiklar och forumstrådar lite överallt om att det är möjligt att använda usb minne med Galaxy Nexus (samt GS2 för den som är intresserad).
Vissa skriver att det behövs ny kernel vissa säger att det endast behövs en app.
Blir iaf att testa detta efter köp! Så, nu har jag fått svar på frågan min + fått upp ögonen för GoFlex

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Har för mig att du behöver roota och intallera någon app

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Avstängd

Orkade inte läsa alla inlägg men USB OTG fungerar ju till Galaxy Nexus så det är väl bara köpa en usb till micro usb och koppla in ditt usb-minne? Eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Till min Samsung Galaxy SII har jag en USB-OTG adapter. USB-hona i den ena änden och micro-USB i den andra. Fungerar alldeles utmärkt att koppla in USB-stickor och liknande Jag köpte mina adaptar på http://www.dealextreme.com/p/micro-usb-on-the-go-host-otg-adapter-pair-50774

Det behövs inte root eller liknande. Flertalet Android-telefoner har stöd för detta.

Permalänk
Medlem

Ja SGN har usb OTG. du behöver bara en adapter.
http://forums.techarena.in/portable-devices/1445869.htm

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Om någon är intresserad av en adapter så kan jag länka den jag kommer införskaffa efter mobil-köpet.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

-Såg flertalet "korta" modeller som exempelvis den no__One länkade (där kontakterna mer eller mindre är sammankopplade) men jag känner att det passar mig bäst med en sladd mellan telefon och honan, litt space..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har läst nånstans att sgs2 ska kunna ha ett usbminne i usbuttaget med samsung egna adapter, dock aldrig provat det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |