porten redan använd.

Permalänk
Medlem

porten redan använd.

har använt min minecraft server via hamachi länge nu, men ville testa om jag kunde göra så att andra kunda connecta via min externa ip.

på min router har jag satt portforward på 25565, min server är satt på min externa ip. jag menar, vad mer behövs?

den säger det här: failed to bind port! perhaps a server is already running on that port?

hur kollar jag ens detta?

tacksam för svar (:

(dick har vi någon skit router innan våran bra router, ip tv och skit, så ska testa att bara köra via den bra routern senare)

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Netstat?

+ vilka routerar har du egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ja, om du har ställt in routern rätt så lär problemet orsakas av den "dåliga" routern.

Permalänk
Medlem

Du ska portforwarda på din interna ip som du joinar på och slla andra joinar på din externa.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5401809/netgear-wireless-n-wndr450...

det är den bra routern.

den dåliga vet jag inte vad den heter, och det värsta e att du inte ens kan ställa in saker på den via webläsaren.
kommer som sagt testa utan den dåliga och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

så har testat nu, fick samma problem.

testade med båda minecraft.exe servern och min bukkit.

men går det att kolla om porten avnänds på något sätt?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk

Du har inte redan en server igång då?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

så har testat nu, fick samma problem.

testade med båda minecraft.exe servern och min bukkit.

men går det att kolla om porten avnänds på något sätt?

Skriv netstat -ano i cmd och leta upp din port och posta sedan vad som står där. Om du har linux eller liknande(mac?) så borde du kunna lägga till "grep 25565" så här: netstat -an | grep 80.
så slipper du leta en massa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I inställningarna i routern skrev forwardade du väl till 192.168.X.X?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nej jag har inte en annan server igång.

och kunde inte hitta 25565 via netstat -an ;/

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

@snacker: japp, jag kan välja min egen dator i en lista till och med ``wiloh-dator 192.168.1.2``

så det har jag inte tagit fel på.

problemet verkar ju vara att något annat använder porten. värt att kolla igenom processer efter en server kanske. dock har jag fått samma fel meddelande förut.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för ett tag sedan och om jag minns rätt så löste jag det genom att lämna ip adressen i properties filen blank och portforwarda. Det va ett tag sedan så jag kan komma ihåg fel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

hahaha tackar helmius, det verkar ha löst skiten XD

lite kul att jag gjorde fel genom att skriva in rätt^^

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

om någon har tid kan dom testa komma in.

81.170.246.173:25565

skrev fel ;P

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

I fall du vill veta, fungerar inte att joina. Kan dock få svar om jag pingar din adress utan port nummer. Så det känns som att du fortfarande inte fått portarna rätt ännu. Kan du göra print screen på din konfiguration?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

81.170.246.173:25565 råkade skriva fel första gången så kontroll testa ni också XD

vill du ha en screenshot över min server.properties fil eller vad?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Nej, tänkte mer på där du har ställt in dina port inställningar för routern.

Visa signatur
Permalänk

I server properties ska du INTE ändra ip. Där ska ip't vara blankt. Alltså:

server-ip=

Sen när du öppnar portar så ska dom peka på din interna IP, dvs. Din 192.168.x.x adress!

Sen ansluter dina kompisar via din externa ip + port. Exempel:

83.253.425.142:25565

Det fetmarkerade är porten.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

lol nämn en sida som imageshack.org fast utan att man måste bli medlem -.-

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Fan, det såg ju änna ut som det skulle göra hehe. Men i fältet Service type: TCP/UDP. Finns det något alternativ som tex bara "auto"? Samt du kan ju testa att ställa in portarna så här: 25560-25570. Så att den öppnar i ett intervall typ. En sådan här lösning ska ju aldrig behövas men alltför ofta tycker jag routernas konfigurations sidor är knäppa som tusan^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nä, fanns bara TCP/UDP och TCP, UDP så vet fan inte.

satte dock start och ending mellan 60-70 så det ska ju fungera nu.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

har nog hittat svaaret. den hade inte uppdaterat min IP hade en annan typ. testa gå in på denna:

81.170.205.74

EDIT: måste man altså skaffa sig statiskt IP adress?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

har använt min minecraft server via hamachi länge nu, men ville testa om jag kunde göra så att andra kunda connecta via min externa ip.

på min router har jag satt portforward på 25565, min server är satt på min externa ip. jag menar, vad mer behövs?

den säger det här: failed to bind port! perhaps a server is already running on that port?

hur kollar jag ens detta?

tacksam för svar (:

(dick har vi någon skit router innan våran bra router, ip tv och skit, så ska testa att bara köra via den bra routern senare)

så där får jag också när jag testar att ta bort hamachi.. och jag har testat att avaktivera hela hamachi på nätverks inställningar och sen starta om datorn men det funkar inte då heller ..

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, bara att min router ligger bakom en annan.

Har inget intresse för nätverk så jag har aldrig lärt mig om det, får väll ta ett ryck i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Har haft samma problem, bara att min router ligger bakom en annan.

Har inget intresse för nätverk så jag har aldrig lärt mig om det, får väll ta ett ryck i helgen.

aa men har du först en router och sen en till i kopplad i den?
isåfall äre väll bara att öppna portar i båda ? eller är det inte så enkelt;)
//noordan

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte, försökte fixa problemet med DMZ men det fungerade inte.

Får väll pröva som du sa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Vet faktiskt inte, försökte fixa problemet med DMZ men det fungerade inte.

Får väll pröva som du sa

okej , ja det är bara att prova sig fram

vad är DMZ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

okej , ja det är bara att prova sig fram

vad är DMZ?

Ja visst är där!

Ska jag vara ärlig vet jag heller inte vad DMZ är, det verkar dock inte vara så rekommenderat att ha på enligt routern.

Permalänk
Skrivet av Cubebenq:

Ja visst är där!

Ska jag vara ärlig vet jag heller inte vad DMZ är, det verkar dock inte vara så rekommenderat att ha på enligt routern.

DMZ innebär ungefär att alla portar öppnas till den IP man skriver in, detta är ett lite enklare sätt att öppna portar då man bara behöver skriva in sin IP så får man alla portar helt öppna. Brukar göra så ibland när jag hostar minecraft till mina kompisar, dock innebär detta sämre säkerhet!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -