Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra fynd Bejje! Har du länk till sidan?

http://www.techdrivein.com/2012/01/unity-52-released-brings-i...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Kanon! Tack så mycket!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Så larvigt att de visar på Apple tangentbord/mus

Har du provat apples tangentbord? Det är helt klart ett av de bästa som finns enligt mig, speciellt med tanke på hur billigt det är för ett minimalistiskt aluminiumtangentbord med 2 usb portar & ingen windowsknapp

Permalänk

Kunde inte motstå frestelsen att testa Alpha 2 efter att ha sett videos och läst att den enligt många redan var stabil.

Testade på de två bärbara och den gamla stora funkade som väntat bra förutom att det kändes som att touchpaden laggade till ibland vilket är konstigt för den har alltid funkat innan. Scrollningen ville inte funka i heller.

På den lilla som visat sig vara väldigt inkompatibel med Linux funkade faktiskt Alpha 2 förvånansvärt bra. Det trådlösa hittade mitt bredband direkt ( vilket bara funkat i Mint 12 tidigare bland linux distros ) jag misstänker nästan att det har något att göra med Kernels som kommit nu i slutet alltså att den blivit komptibel. Touchpaden funkade korrekt efter jag enablat two finger scrolling vilket var bra.

I övrigt var Unity mer rappt än tidigare på båda maskinerna och drog ca 350mb ram när jag "vilade" på skrivbordet.

Märks även att Software Centert blivit mer optimerat och snabbare! Vilket är positivt.

Överlag känns det bra även om touchpad klyddet på den stora bärbara gör mig lite konfunderad.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Swedish Berserk: Har du haft möjlighet att testa dubbla skärmar och hur du upplever det?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Swedish Berserk: Har du haft möjlighet att testa dubbla skärmar och hur du upplever det?

Jag har tyvärr inga dubbla skärmar att tillgå. Har du dubbla skärmar själv kan du alltid testa det från en USB sticka eller CD tex?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har tyvärr inga dubbla skärmar att tillgå. Har du dubbla skärmar själv kan du alltid testa det från en USB sticka eller CD tex?

Lägger över det på USB-minne nu. Vet inte om jag hinner testa det nu, men innan jag lägger mig så ska jag hinna med det i alla fall.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Lägger över det på USB-minne nu. Vet inte om jag hinner testa det nu, men innan jag lägger mig så ska jag hinna med det i alla fall.

Gör så! Återkom gärna med hur det går! Kan vara så att det behövs drivrutiner och sånt för att köra vet inte om man kan göra det när man kör det Live?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har testat nu och det fungerar bättre än tidigare, men det fungerar inte som jag läste mig till att det skulle. Jag kan nu t.ex. fritt flytta fönster mellan skärmarna och har två stycken topprader med klocka, avstängningsmenyn osv, men jag har bara en launcher, den på huvudskärmen. Vad jag läste så skulle man kunna ha en launcher på varje skärm utan att klona skärmarna, men det verkar inte vara så.

Det är egentligen inget jag bryr mig om dock, för jag vill ha en huvudskärm med launcher på och sen en tom skärm som jag kan dra över fönster till, t.ex. film och sånt verkar fungera precis som jag önskar. Dock blev fel skärm huvudskärm för mig. Jag har en 24" skärm och en 32" LCD-TV som jag använder. Nu blev TVn huvudskärm med launchern på och det vill jag inte. Finns heller ingen inställning i "displays" som gör att man får välja huvudskärm. Sånt kan man visserligen ändra i ATI's proprietära drivrutiner så det är inget problem, men per default hittar jag inte hur man ändrar det.

Men men, multimonitor verkar helt klart fungera bättre än tidigare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Har testat nu och det fungerar bättre än tidigare, men det fungerar inte som jag läste mig till att det skulle. Jag kan nu t.ex. fritt flytta fönster mellan skärmarna och har två stycken topprader med klocka, avstängningsmenyn osv, men jag har bara en launcher, den på huvudskärmen. Vad jag läste så skulle man kunna ha en launcher på varje skärm utan att klona skärmarna, men det verkar inte vara så.

Det är egentligen inget jag bryr mig om dock, för jag vill ha en huvudskärm med launcher på och sen en tom skärm som jag kan dra över fönster till, t.ex. film och sånt verkar fungera precis som jag önskar. Dock blev fel skärm huvudskärm för mig. Jag har en 24" skärm och en 32" LCD-TV som jag använder. Nu blev TVn huvudskärm med launchern på och det vill jag inte. Finns heller ingen inställning i "displays" som gör att man får välja huvudskärm. Sånt kan man visserligen ändra i ATI's proprietära drivrutiner så det är inget problem, men per default hittar jag inte hur man ändrar det.

Men men, multimonitor verkar helt klart fungera bättre än tidigare.

Tack så mycket för infon! Då verkar det ändå fungera bättre än i tidigare utgåvor som sagt. Lär antagligen kräva lite handpåläggning dock.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Nu kan man få quicklists till de olika ikonerna i launchern.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/category-unity-quicklists/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Har du provat apples tangentbord? Det är helt klart ett av de bästa som finns enligt mig, speciellt med tanke på hur billigt det är för ett minimalistiskt aluminiumtangentbord med 2 usb portar & ingen windowsknapp

Ja Apples tangentbord är okej med inget slår ett riktigt IBM tangentbord med riktiga knappar . Är mest sur dock att Canonical är som alla andra företag och utgår ifrån Apple när de ska skapa nya produkter. Apple är faktiskt inte bäst på allt.

Permalänk

Lite nya förändringar har rullat ut idag.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/privacy-controls-minor-ui-...

Tycker personligen att detta börjar forma sig till en skrivbordsmiljö jag kan tänka mig att använda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja helt klart verkar det lovande. Något som jag dock har noll koll på när det gäller Ubuntu är hur hantering av SSDer är. Blir de rätt alignade vid formatering av partitioner och finns äkta TRIM stöd osv?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Ja helt klart verkar det lovande. Något som jag dock har noll koll på när det gäller Ubuntu är hur hantering av SSDer är. Blir de rätt alignade vid formatering av partitioner och finns äkta TRIM stöd osv?

Jag tror där ska finnas ett bra TRIM stöd i senare utgåvor men vågar inte svara med säkerhet dock.

Har även släppts en development update idag.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-12-04-development-u...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Linux Mint har inte knappat in på Ubuntu enligt en ny undersökning.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/stats-show-ubuntu-not-losi...

Ubuntu Tweak fungerar nu i Precise Pangolin.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-tweak-adds-ubuntu-1...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hej, Mitt windows krashade för några veckor sedan och fick då låna en skiva med Ubuntu 12.04 LTS, fungerar hur grymt som helst när man kör från skivan, (Har inte kört ubuntu på ett par 3 år) men när man vill installera Ubuntu så hänger den sig? jag kommer till där man får checklistan om man har tillräckligt minne och är ansluten till internet och om man vill installera 3parts programmet för musik och videofiler sen så fort man trycker fortsätt så kommer "laddningsmusen" upp men inget mer händer, har provat låta den stå i upp till 30min men inget resultat, provat både vid uppstart och när man är inne i skrivbordet. någon som vet vad det kan bero på? vill ha det installerat så jag kan börja bränna ut alla bilder på min familj och semestrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhetix:

Hej, Mitt windows krashade för några veckor sedan och fick då låna en skiva med Ubuntu 12.04 LTS, fungerar hur grymt som helst när man kör från skivan, (Har inte kört ubuntu på ett par 3 år) men när man vill installera Ubuntu så hänger den sig? jag kommer till där man får checklistan om man har tillräckligt minne och är ansluten till internet och om man vill installera 3parts programmet för musik och videofiler sen så fort man trycker fortsätt så kommer "laddningsmusen" upp men inget mer händer, har provat låta den stå i upp till 30min men inget resultat, provat både vid uppstart och när man är inne i skrivbordet. någon som vet vad det kan bero på? vill ha det installerat så jag kan börja bränna ut alla bilder på min familj och semestrar.

Kan bero på att det är Alpha fortfarande och att det kan vara instabilt. Ska du rädda Windowsfiler så kör en skiva med 11.10 istället eller använd t.ex. ultimate boot CD.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kan bero på att det är Alpha fortfarande och att det kan vara instabilt. Ska du rädda Windowsfiler så kör en skiva med 11.10 istället eller använd t.ex. ultimate boot CD.

jahaa okey, misstänkte det när man såg hur nytt det var ska höra om kollegan har den versionen Tack

Permalänk

Nu har GNOME 3 i klassiskt eller rättare sagt fallback läge fått ett par nya uppdateringar. Börjar se riktigt bra ut nu.

Källa:

http://www.webupd8.org/2012/02/more-classic-gnome-session-lan...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har GNOME 3 i klassiskt eller rättare sagt fallback läge fått ett par nya uppdateringar. Börjar se riktigt bra ut nu.

Trevligt det, då jag föredrar gnome classic/fallback över Unity och gnome-shell.
Men jag tycker att man kunde få det ganska trevligt innan också om man konfigurerade lite...

Permalänk

En handfull nya uppdateringar landar i Precise.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/a-handful-of-minor-ubuntu-...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Drog in en developersnapshot av Precise på min stationära i helgen, mest för att testa om fallback är något att ha.

Måste säga att jag blev nöjd, detta är nog vad jag kommer köra på i framtiden, fungerar precis som en standardinstallation av Ubuntu ~8.10, går inte flytta runt så mycket men det är tillräckligt användbart.

Permalänk
Skrivet av SWE|OggE:

Drog in en developersnapshot av Precise på min stationära i helgen, mest för att testa om fallback är något att ha.

Måste säga att jag blev nöjd, detta är nog vad jag kommer köra på i framtiden, fungerar precis som en standardinstallation av Ubuntu ~8.10, går inte flytta runt så mycket men det är tillräckligt användbart.

Jag har också funderat på att använda den. Kul att du rapporterar här så vi andra kan få höra åsikterna hur det fungerar. Det ska väl påminna relativt mycket om GNOME 2 ?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Man har även börjat att implementera Dash Coverflow i Unity som helt enkelt innebär att man kan scrolla horisontellt genom applikationerna. Se videon så förstår ni vad jag försöker förklara!

Källa:

http://www.webupd8.org/2012/02/unity-dash-to-get-cover-flow-s...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har också funderat på att använda den. Kul att du rapporterar här så vi andra kan få höra åsikterna hur det fungerar. Det ska väl påminna relativt mycket om GNOME 2 ?

Det är möjligen lite ostabilt för "vardagsbruk" just nu men det är kanske förståeligt

Compiz verkar vara största orsaken, utan compiz på så buggar det knappt, dock förlorar man composing. Ska testa med xcompmgr och se om det blir bättre.

Även GTK3 teman utöver det som kommer med fallback fungerar dåligt (läs: oanvändbara). Går att köra ubuntu tweak för att sätta knapparna på rätt plats men utöver det blir det problem.

Permalänk
Skrivet av SWE|OggE:

Det är möjligen lite ostabilt för "vardagsbruk" just nu men det är kanske förståeligt

Compiz verkar vara största orsaken, utan compiz på så buggar det knappt, dock förlorar man composing. Ska testa med xcompmgr och se om det blir bättre.

Även GTK3 teman utöver det som kommer med fallback fungerar dåligt (läs: oanvändbara). Går att köra ubuntu tweak för att sätta knapparna på rätt plats men utöver det blir det problem.

Okej låter ändå rätt bra då.

Nu har man även släppt en ny video lens som gör att man kan söka efter videoklipp direkt i Unity. Man kan även söka på Youtube ect direkt i Unity.

Mer här:

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-12-04-adds-new-vide...

Bilder:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej låter ändå rätt bra då.

Nu har man även släppt en ny video lens som gör att man kan söka efter videoklipp direkt i Unity. Man kan även söka på Youtube ect direkt i Unity.

Mer här:

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-12-04-adds-new-vide...

Bilder:

http://cdn.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2012/02/video-l...

http://cdn.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2012/02/screen-...

Fränt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

12.04 dev. snapshot med gnome-classic.

Inte mycket ändrat, flyttat knapparna med ubuntu-tweak och avinstallerat overlay scrollbar.

compiz är fortfarande för ostabilt men med xcompmgr är det helt användbart.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Ja visst är det!

Skrivet av SWE|OggE:

12.04 dev. snapshot med gnome-classic.

Inte mycket ändrat, flyttat knapparna med ubuntu-tweak och avinstallerat overlay scrollbar.

compiz är fortfarande för ostabilt men med xcompmgr är det helt användbart.

http://forumbilder.se/thumbs/b39201212003Ac843.jpg

Tackar och bockar för bilden! Ser riktigt bra ut tycker jag.

Nu har man även lagt till HUD default i Precise.

http://www.webupd8.org/2012/02/hud-added-by-default-in-ubuntu...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I