Vista vill inte starta!

Permalänk
Medlem

Vista vill inte starta!

Hej, Stötte på ett problem för några veckor sedan och har bestämt mig att försöka fixa det nu när nästa dator började strula också

Datorn hängde sig ordentligt så jag körde vaktmästare varianten då jag var lite stressad för att komma till jobbet, dvs powerknappen intryck tills datorn slogs av. när jag kom hem och startade den så kom det upp att något hände sist datorn användes och någon systemfil skadades, kör windows repair, när man gör det så läser den in windows filerna sen börjar vanliga windows uppstartnings bilden med stapeln i underkant, sen blir det svart och inget händer, försöker man starta normalt så startar den om när windows startbilden laddat ett tag, då lånade jag ubuntu på skiva från en kollega bara för att komma åt alla bilder och så och hårddisken är ok. men jag har inte lagringsutrymme nog för att backupa alla bilder så jag kan inte formatera datorn, hur f*n ska man lösa detta, provat att installera ubuntu men det vill sig inte.

Detta är en Sony Laptop och inte en stationär superdator

Vill kunna bränna ut alla bilder på barn och allt innan jag överväger att riskera förlora allt

Tacksam för alla förslag.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att plocka ur hårddisken och ploppa in den i en stationär där du tillfälligt lagrar bilderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zketch:

Borde väl gå att plocka ur hårddisken och ploppa in den i en stationär där du tillfälligt lagrar bilderna?

Jo det hade jag absolut gjort om jag hade en stationär dator har endast två flapptops, den ena som jag behöver hjälp med har som sagt krashat och den andra har något allmän generalknas som jag inte ens orkar ta tag i

Permalänk
Medlem

Ajaj, kanske kan låna en omtänksam väns dator ett tag?

Permalänk
Medlem

offtopic kanske, men jag blev asförvirrad av era namn, trodde först att samma person satt och skrev med sig själv

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

offtopic kanske, men jag blev asförvirrad av era namn, trodde först att samma person satt och skrev med sig själv

haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

offtopic kanske, men jag blev asförvirrad av era namn, trodde först att samma person satt och skrev med sig själv

HAHAH jag trodde precis likadant att det var någon som var schizofren

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

offtopic kanske, men jag blev asförvirrad av era namn, trodde först att samma person satt och skrev med sig själv

Skrivet av Ang3r:

HAHAH jag trodde precis likadant att det var någon som var schizofren

hahaha tänkte inte själv på det

Skrivet av Zketch:

Ajaj, kanske kan låna en omtänksam väns dator ett tag?

Tror inte jag känner någon som har möjlighet att avvara sin dator. Frugans svåger hade möjligheten att hjälpa med det om vi kom dit med datorn, bara det att dom bor så långt ifrån, jobbigt att ta sig dit med barn och allt

Permalänk
Medlem

Ingen som har något bra tänkbart förslag för att få igång Windows?

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Jag har Windows XP-Live MCE som har en bantad version av Nero installerad. Då programmet använder RAM-minnet som C kan det vara lite bökigt att finna din fysiska C men det går. Bränn ner de filer du inte kan leva utan.

Även Xubuntu kan funka men nu kommer jag inte ihåg om ett brännarprogram finns från början.

Ett annat alternativ som är säkrare för filerna är att plocka ur disken och köra den i en USB adapter eller montera den i en annan dator.

Ditt problem uppstår inte helt sällan om update körs. Särskilt om ett SP håller på att installeras. Att stänga av burken brutalt är aldrig bra men ibland måste man tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Hmmm.. Jag har Windows XP-Live MCE som har en bantad version av Nero installerad. Då programmet använder RAM-minnet som C kan det vara lite bökigt att finna din fysiska C men det går. Bränn ner de filer du inte kan leva utan.

Även Xubuntu kan funka men nu kommer jag inte ihåg om ett brännarprogram finns från början.

Ett annat alternativ som är säkrare för filerna är att plocka ur disken och köra den i en USB adapter eller montera den i en annan dator.

Ditt problem uppstår inte helt sällan om update körs. Särskilt om ett SP håller på att installeras. Att stänga av burken brutalt är aldrig bra men ibland måste man tyvärr.

Det var ju ingen uppdatering som skedde just då utan frun min hade laddat ner massa program till sin surfplatta och så fort hon koppla ur surfplattan från datorn så ska den tydligen ha hängt sig så att musen inte ens gick att röra.

Jo det verkar ju vara det som gäller, hårddisken verkar ju vara helt okey, kommer åt alla filer och sånt via Ubuntu Live på skiva, men jag kan inte installera ubuntu av pga att det är någon alpha version av 12.04 LTS, får se om jag kan få igång min externa HD igen via något mirakel eller ta trippen till frugans svåger som kan hjälpa till med att plocka ur hd och slänga in den i hans dator.

Eller spara ihop lite pengar och köpa en ny dator och föra över alla bilder dit

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att detta funkar men, skulle det vara möjligt att köpa en ny hårddisk, installera OS på den nya disken och sedan sätta in den gamla och ta önskade filer? Eller blir datorn arg om man sätter i en till disk med OS installerat?

Permalänk
Medlem

En annan variant då disken verkar funka är att installera ett helt nytt OS bredvid det andra. Du kan köra nästan alla OS i 30 dagar. Har du ledigt utrymme på disken så kör in ett nytt os på en ny partiotion i det lediga utrymmet som finns. Rädda de filer du kan.

Detta är en hobbylösning som bara jag skulle testa men det finns en liten chans att den kan funka.

Permalänk
Medlem

Alla som är rädda om sin data borde ha för vana att ta backup.
Disken kan krascha helt, datorn kan bli stulen, virus kan förstöra osv.
En USB-disk och ett gratisprogram som dirsyncpro, som kan konfigureras att kopiera/uppdatera alla filer som ändrats.
Enklare kan det inte bli.

Ingen lösning, men något att tänka på som förebyggande

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det finns även en bootbar skiva som jag inte får nämna här som om jag inte minns fel har en lösning som gör att du kan flytta filer till en flyttbar disk. Nu gissar jag bara lite. Har inte kollat skivan på ett tag.