Permalänk

Inloggninshemsida, utan funktion

Jag skulle vilja göra en "hemsida", egentligen skall den inte ha någon funktion. Jag vill att den ska se ganska plain och häftig ut och att man bara skall fylla i user, pwd. Ska skaffa mig en domän och vill inte ha orginalsidan som följer med webbhotellet i vanliga fall.
Men jag kan ingenting om vare sig html,php eller annan kodning. Så hur skall jag gå tillväga?
Hoppas någon därute av er kan hjälpa mig eller visa mig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Så du vill ha en hemsida som är plain, häftig, kräver inloggning och saknar funktioner?

Men men, kan du absolut ingenting om programmering så borde väl någon enkel Javascript lösning fungera, bara att googla på typ "javascript login" eller nåt.
Inte säkert för fem öre, men kanske inte spelar någon större roll.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

varför ens göra något om det inte ska ha någon funktion?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

varför vill du skapa en hemsida utan funktion :s?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tycker inte att webbhotellets sida som bara länkar vidare till sig är så charmig. Om dem som får mail från mig får för sig att kolla min domän så vill jag inte att det ska se taskigt ut, det vore häftigare med något som ser bra ut. Eftersom jag inte kan programmera så känns det lättast att få upp en enkel, plain, inloggningssida som fortfarande är häftig men enkel.

Så det lättaste är att kolla upp java?

Edit: Inloggninsgrejjen behöver inte fungera, utan när man försöker logga in ska det bara stå felaktig inloggning eller liknande, så det behöver inte finnas någon inlogginsfunktion i sig. Förstår ni hur jag menar tror ni?

Permalänk
Medlem

Skapa två html filer, index.html och felkod.html

På index.html:

<input id="username" type="text" /><br /> <input id="password" type="password" type="text" /><br /> <input id="login" type="button" value="Login" onclick="window.location.href='felkod.html'" />

På felkod.html:

Fel kod

Tada

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Skapa två html filer, index.html och felkod.html

På index.html:

<input id="username" type="text" /><br /> <input id="password" type="password" type="text" /><br /> <input id="login" type="button" value="Login" onclick="window.location.href='felkod.html'" />

På felkod.html:

Fel kod

Tada

Tack så mycket!
Var ju inte så mycket kod men blev ju rätt snyggt, man kanske skulle försöka lära sig koda lite, verkar ju rätt kul
Vet inte om det är dumt att gå offtopic men någon hemsida att rekommendera för att lära sig kodning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cowboyman:

Tack så mycket!
Var ju inte så mycket kod men blev ju rätt snyggt, man kanske skulle försöka lära sig koda lite, verkar ju rätt kul
Vet inte om det är dumt att gå offtopic men någon hemsida att rekommendera för att lära sig kodning?

Eller om du vill faktiskt lura någon ATT sidan fungerar också kan du göra såhör.
Skapa index.php och verify.php

index.php

<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf8"/> <title> Logga in! </title> </head> <body> <fieldset style="width:400px; margin:auto; font-family:arial;"> <legend><h1>Logga in</h1></legend> <form method="post" action="verify.php"> <p><label for="user">Användare</label> <input type="text" id="user" name="user"></p> <p><label for="password">Lösenord</label> <input type="password" id="password" name="password"></p> <input type="submit" value="Logga in"/> </form> </fieldset> </body> </html>

Och i verify.php

<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf8"> <title> Inloggning misslyckades </title> </head> <body> <fieldset style="width:400px; margin:auto; font-family:arial;"> <legend><h1>Inloggning misslyckades</h1></legend> <p>Fel användarnamn eller lösenord. Vill du <a href="index.php">försöka igen?</a></p> </fieldset> </body> </html>

Det är inget avancerat och det finns ingen PHP-kod i någon utav sidorna, men det vet inte slutanvändaren.

EDIT: fixade minimalt med styling på den också. Lite mer fancy, heh.

Permalänk
Skrivet av anon166922:

Eller om du vill faktiskt lura någon ATT sidan fungerar också kan du göra såhör.
Skapa index.php och verify.php

index.php

<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf8"/> <title> Logga in! </title> </head> <body> <fieldset style="width:400px; margin:auto; font-family:arial;"> <legend><h1>Logga in</h1></legend> <form method="post" action="verify.php"> <p><label for="user">Användare</label> <input type="text" id="user" name="user"></p> <p><label for="password">Lösenord</label> <input type="password" id="password" name="password"></p> <input type="submit" value="Logga in"/> </form> </fieldset> </body> </html>

Och i verify.php

<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf8"> <title> Inloggning misslyckades </title> </head> <body> <fieldset style="width:400px; margin:auto; font-family:arial;"> <legend><h1>Inloggning misslyckades</h1></legend> <p>Fel användarnamn eller lösenord. Vill du <a href="index.php">försöka igen?</a></p> </fieldset> </body> </html>

Det är inget avancerat och det finns ingen PHP-kod i någon utav sidorna, men det vet inte slutanvändaren.

EDIT: fixade minimalt med styling på den också. Lite mer fancy, heh.

Tackar, det var snyggt!
Antagligen en dum fråga men varför spara i PHP, när man inte använder det?
Sen finns det något sätt att göra så att rutorna efter username och password startar på samma pixelkolumn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cowboyman:

Tackar, det var snyggt!
Antagligen en dum fråga men varför spara i PHP, när man inte använder det?
Sen finns det något sätt att göra så att rutorna efter username och password startar på samma pixelkolumn?

Därför att sparar man i PHP så får filen tillägget .php också. Vilket gör det ännu troligare att du faktiskt har använt det. Men du kan lika gärna spara i html om du vill det.

Javisst, du kan göra en tabell.

<form method="post" action="verify.php"> <table border="0"> <tr> <td> <label for="user">Användare</label> </td> <td> <input type="text" id="user" name="user"> </td> </tr> <tr> <td> <label for="password">Lösenord</label> </td> <td> <input type="password" id="password" name="password"> </td> </tr> </table> </form>

Permalänk
Skrivet av anon166922:

Därför att sparar man i PHP så får filen tillägget .php också. Vilket gör det ännu troligare att du faktiskt har använt det. Men du kan lika gärna spara i html om du vill det.

Javisst, du kan göra en tabell.

<form method="post" action="verify.php"> <table border="0"> <tr> <td> <label for="user">Användare</label> </td> <td> <input type="text" id="user" name="user"> </td> </tr> <tr> <td> <label for="password">Lösenord</label> </td> <td> <input type="password" id="password" name="password"> </td> </tr> </table> </form>

Ahaa, smart där
Nu när det kom upp så många goda ideér, kan man lägga till en sådan ruta med siffor som man skall fylla i för att visa att man är en människa? Dem brukar komma upp ibland om man har försökt logga in med fel lösenord för många gånger på mailen tex.
Försöker även göra småsaker själv som färga ramen, ellert ta mellanslag eller tab fungerar inte i koden, eller rättare sagt det ger inget utslag, i läsaren sen... Finns det någon enkel hemsida för detta, slipper ni störas över sådana småsaker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166922:

Javisst, du kan göra en tabell.

Men herregud, suck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av You:

Men herregud, suck.

Men herregud, suck. En tabell är inte fel att använda, men smidig om man vill ha någonting snabbt gjort. Såsom TS vill.

Du får gärna visa hur du hellre skulle gjort det.

Permalänk
Skrivet av anon166922:

Men herregud, suck. En tabell är inte fel att använda, men smidig om man vill ha någonting snabbt gjort. Såsom TS vill.

Du får gärna visa hur du hellre skulle gjort det.

Vad jag har hört så ska man använda tabeller för att presentera data, inte att bygga upp/designa en hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166922:

Men herregud, suck. En tabell är inte fel att använda, men smidig om man vill ha någonting snabbt gjort. Såsom TS vill.

Du får gärna visa hur du hellre skulle gjort det.

Du ska inte använda dig av en tabell för att styla/placera layout. Detta är bara så fel så det står härliga till och kommer med största sannolikhet till att ställa till problem för dig som utvecklare.
Tabellens syfte är att presentera "tabulär data" och inte (som jag precis skrev) att skapa din layout. Det finns andra element att använda till detta, en så kallad DIV är ett praktexempel på vad som är mer ok att använda än en tabell.

Men visst går det att använda. Likväl så går det att använda bensin för att starta din grill, men bara för att det går så betyder det inte att det är ok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vad jag har hört så ska man använda tabeller för att presentera data, inte att bygga upp/designa en hemsida.

Jovisst, men för en enkel inloggningsida (som jag inte ens själv ska använda ) så har jag inte orken att pilla med divar när en tabell gör jobbet mycket snabbare.

Permalänk
Skrivet av anon166922:

Jovisst, men för en enkel inloggningsida (som jag inte ens själv ska använda ) så har jag inte orken att pilla med divar när en tabell gör jobbet mycket snabbare.

Skulle säga tvärtom. Att göra en div är mycket lättare än en massa tabeller och kolumner :). Men det är ju jag.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timerx:

Likväl så går det att använda bensin för att starta din grill, men bara för att det går så betyder det inte att det är ok.

Pff, vad pratar du om? Häh :P.

Men okej, jag ger mig. Tabeller är fel. Kan någon vänlig själ visa mig hur det SKA göras så att jag vet tills nästa gång?

Permalänk
Skrivet av anon166922:

Pff, vad pratar du om? Häh :P.

Men okej, jag ger mig. Tabeller är fel. Kan någon vänlig själ visa mig hur det SKA göras så att jag vet tills nästa gång?

En enkel form

<html> <body> <div id="ruta"> <form action="anotherpage.php"> First name: <input type="text" name="name"/><br /> Last name:<input type="text" name="name"/><br /> <input type="submit" value="Submit" /> </form> </div> </body> </html>

Sedan så får man länka till ett css-dokument om man vill ändra på diven.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kebabhyvlarn:

En enkel form

<html> <body> <div id="ruta"> <form action="anotherpage.php"> First name: <input type="text" name="name"/><br /> Last name:<input type="text" name="name"/><br /> <input type="submit" value="Submit" /> </form> </div> </body> </html>

Mycket fin, förutom att den inte gör det TS frågade om. Dvs. input som startade på samma ställe. Om du kikar från början i tråden så ser du att det var därför jag gjorde en tabell till honom.

Permalänk
Skrivet av anon166922:

Mycket fin, förutom att den inte gör det TS frågade om. Dvs. input som startade på samma ställe. Om du kikar från början i tråden så ser du att det var därför jag gjorde en tabell till honom.

Mjo jag vet det. Detta var bara ett exempel

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Mjo jag vet det. Detta var bara ett exempel

Mjo, fast det jag frågade om var hur man snabbt och enkelt satte upp jämna rader utan att använda en tabell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon166922:

Mjo, fast det jag frågade om var hur man snabbt och enkelt satte upp jämna rader utan att använda en tabell.

Snabbt, enkelt och mindre kod, behövs till och med inga divar: http://jsfiddle.net/pDfcn/1/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon150287:

Snabbt, enkelt och mindre kod, behövs till och med inga divar: http://jsfiddle.net/pDfcn/1/

Såg fint och smidigt ut. Tack, det ska jag komma ihåg!

Permalänk
Medlem

Sök på lite olika övningar om du vill lära dig koda hemsidor. Innan du ens lär dig php eller csharp eller liknande så bör du se till att du har all grundläggande info om HTML och CSS. Efter det är PHP ett hyffsatt enkelt språk att lära sig, i alla fall alla grundläggande delar.

Om du vill göra en inloggnings-sida där du faktiskt skall logga in och stänga ute dom som inte loggat in så kommer du att behöva lära dig php eller något annat språk som kommunicerar med servern.

Visa signatur
Permalänk

Tack så mycket, för alla era svar, nu har jag ju iallafall en inloggninssida som ser ut att vara fungerande!
Har dock upptäckt att på vissa sidor kan man in te klicka "visa källkod" är det möjligt att göra så min hemsida?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cowboyman:

Tack så mycket, för alla era svar, nu har jag ju iallafall en inloggninssida som ser ut att vara fungerande!
Har dock upptäckt att på vissa sidor kan man in te klicka "visa källkod" är det möjligt att göra så min hemsida?

Ja, det kan man på alla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166922:

Men herregud, suck. En tabell är inte fel att använda, men smidig om man vill ha någonting snabbt gjort. Såsom TS vill.

Nej, det är objektivt fel att använda tabeller så här:

Citat:

Tables should not be used as layout aids. Historically, many Web authors have tables in HTML as a way to control their page layout making it difficult to extract tabular data from such documents. In particular, users of accessibility tools, like screen readers, are likely to find it very difficult to navigate pages with tables used for layout. If a table is to be used for layout it must be marked with the attribute role="presentation" for a user agent to properly represent the table to an assistive technology and to properly convey the intent of the author to tools that wish to extract tabular data from the document.

4.9.1 The table element

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowboyman:

Tack så mycket, för alla era svar, nu har jag ju iallafall en inloggninssida som ser ut att vara fungerande!
Har dock upptäckt att på vissa sidor kan man in te klicka "visa källkod" är det möjligt att göra så min hemsida?

Detta är dock väldigt enkelt att komma runt om man verkligen vill åt källkoden. Men det stoppar antagligen de flesta "söndagssurfarna". Men frågan är varför "söndagssurfarna" skulle vilja komma åt din källkod?