Bra hörlurar för oss med stora öron.. Finns det?

Permalänk

Bra hörlurar för oss med stora öron.. Finns det?

Jag har haft många hörlurar genom åren, från 100- till 1500 kronorslurar.
Jag har alltid haft samma problem, efter ett tag får jag alltid ont i öronen eftersom de inte riktigt får plats.
Det närmsta jag har kommit bekväma lurar var ett par TV-hörlurar från Jula (ungefär som http://www.jula.se/horlurar-shp1900-923010) för många år sedan.
Såklart var ljudet totalt värdelöst, men jag använde dem till de var sönder eftersom jag äntligen slapp ha ont i öronen.
Jag frågade en gång på teknikmagasinet om de hade några bra hörlurar för mina öron, och jag kom hem med steelseries siberia, men ljudet i dem var väldigt dåligt (tyckte jag) samt tog det högst en timme innan det började göra ont i örona.

Så det jag undrar är: Har någon något tips på hörlurar som

  • Har plats för stora öron

  • Mycket bas

Tack!!

Permalänk
Medlem

Sony mdr-xb serien 300/500/700/1000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Grados lurar, de ligger ovanpå örat på "alla" så det borde inte vara nått problem med att öronen inte får plats. Och jag har inga problem med att jag får ont i öronen av mina, brukar ha på mig dem hela dagarna på jobbet.

Sen om det uppfyller bas kravet kan jag inte svara på, de är vettiga kvalitets lurar med hyggligt neutralt ljud, så bra bas snarare än mycket.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Logitech G35 bör rymma alla öron. Går lätt att vrida upp basen om man vill ha mer sådan och ljudkvalitén över lag är bra.
Obs! Jag äger ett par, kan göra mig något partisk.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Rekordmedlem

Alla lurar som inte ligger mot örat borde fungera bra, så länge du inte menar utstående öron, kolla efter tex Jecklin float och Akg k1000 på begagnatmarknaden (de har visserligen inte överdriven bas) annars är de flesta bra lurar ganska stora, har du testat akg , sennheiser och beyer?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla bra svar!
Nu har jag något att kolla efter!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Grados lurar, de ligger ovanpå örat på "alla" så det borde inte vara nått problem med att öronen inte får plats. Och jag har inga problem med att jag får ont i öronen av mina, brukar ha på mig dem hela dagarna på jobbet.

Gradolurar tycker jag personligen kan vara rejält obekväma. Många av dem har en en ganska hård skumkåpa med avfasad kant, som skaver och är liten nog att kännas att den ligger mot delar av örat ibland. Vissa har dock någon slags tygöverdrag som gör dem klart mjukare att hantera, men då blir det ju oxå lite mjukt tryck mot örat hela tiden. Men är väl smaksak

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Beyerdynamics DT770, stora och bra bas.. Krävs dock ett ljudkort och nån tipsa G35 tidigare, köp inte dom om du har stora öron.. För dom är små!

Permalänk
Medlem

Har inte jättestora öron, men har själv ett par Sony MDR-XB500 och jag kan inte tänka mig att dom sitter obekvämt på några öron. Dom är både rymliga och otroligt mjuka, känns som att man har två stora kuddar kring huvudet.
Annars så är AKG K-601 riktigt rymliga och sitter bekvämt på huvudet, men för att dom ska vara en vettig investering så måste du nästan köpa någon form av DAC också, och då börjar vi ju prata kring 3500:- totalt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lassebensin:

Jag har haft många hörlurar genom åren, från 100- till 1500 kronorslurar.
Jag har alltid haft samma problem, efter ett tag får jag alltid ont i öronen eftersom de inte riktigt får plats.
Det närmsta jag har kommit bekväma lurar var ett par TV-hörlurar från Jula (ungefär som http://www.jula.se/horlurar-shp1900-923010) för många år sedan.
Såklart var ljudet totalt värdelöst, men jag använde dem till de var sönder eftersom jag äntligen slapp ha ont i öronen.
Jag frågade en gång på teknikmagasinet om de hade några bra hörlurar för mina öron, och jag kom hem med steelseries siberia, men ljudet i dem var väldigt dåligt (tyckte jag) samt tog det högst en timme innan det började göra ont i örona.

Så det jag undrar är: Har någon något tips på hörlurar som

  • Har plats för stora öron

  • Mycket bas

Tack!!

Har du Will Smith öron (dvs du får ont längst uppe på örat)? Isf kan det hjälpa att stoppa in lite tyg, en tvättlapp eller skumgummi så här:

Dvs du ska endast stoppa in nåt i bakkanten och längst ner. En bonus är oftast att basen blir lite kraftigare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack för alla tips!

Skrivet av pollt:

Har inte jättestora öron, men har själv ett par Sony MDR-XB500 och jag kan inte tänka mig att dom sitter obekvämt på några öron. Dom är både rymliga och otroligt mjuka, känns som att man har två stora kuddar kring huvudet.
Annars så är AKG K-601 riktigt rymliga och sitter bekvämt på huvudet, men för att dom ska vara en vettig investering så måste du nästan köpa någon form av DAC också, och då börjar vi ju prata kring 3500:- totalt.

Funderar på ett par av denna sort. Är de värda pengarna?
Får man verkligen in örona i dem? De ser inte särskilt stora ut. Men det är kanske inte alls fallet.
Vad är det för skillnad på 300, 500 och 700? vilken är bekvämast & bäst (ljudmässigt)?

Och tack för tipset Screamin-daemon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blundskar:

Vad är det för skillnad på 300, 500 och 700? vilken är bekvämast & bäst (ljudmässigt)?

Finns en bra jämförelse här:
http://www.innerfidelity.com/content/sony-mdr-xb300-mdr-xb500...
XB500 verkar ljudmässigt vara bästa kompromissen, men jag vet inte vilka som är bekvämast. Både 500 och 700 sitter mjukt och skönt såvitt jag minns från ett snabbtest iallafall.
Räkna med ett "tjockt" ljud dock, där "midbashumpen" känns en bit upp i mellanregistret, såvitt jag minns.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

XB700 är hemska nu när jag bytat ut dom mot Audio Technica ATH-M50.

XB700 har grötig bas och för mycket S-ljud när det händer mycket på en och samma gång.
Audio Technica återger mycket bättre bas än XB700. Inte när på lika kraftig men mycket bättre. Sen skiljer ju iförsig priset lite samt som komforten faktiskt är bättre på XB700 än Audio technican

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Logitech G35 bör rymma alla öron. Går lätt att vrida upp basen om man vill ha mer sådan och ljudkvalitén över lag är bra.
Obs! Jag äger ett par, kan göra mig något partisk.

Kan hålla med att G35 bör vara bra, då jag tycker jag har relativt stora öron.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

XB700 är hemska nu när jag bytat ut dom mot Audio Technica ATH-M50.

Argh, sån fin smak på lurar, och sån jobbig svenska... Vad 17 kommer ordet "bytat" ifrån?

Förlåt ett helt omotiverat inlägg, men finns få fulare icke-ord

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Kan hålla med att G35 bör vara bra, då jag tycker jag har relativt stora öron.

Bra för stora öron, men usel för stort huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Argh, sån fin smak på lurar, och sån jobbig svenska... Vad 17 kommer ordet "bytat" ifrån?

Förlåt ett helt omotiverat inlägg, men finns få fulare icke-ord

Är inte svensk så du får stå ut!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Argh, sån fin smak på lurar, och sån jobbig svenska... Vad 17 kommer ordet "bytat" ifrån?

Förlåt ett helt omotiverat inlägg, men finns få fulare icke-ord

Får jag fråga vad "argh" betyder? En arabisk svordom? Och när började man blanda siffror och bokstäver i det svenska språket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

XB700 är hemska nu när jag bytat ut dom mot Audio Technica ATH-M50.

XB700 har grötig bas och för mycket S-ljud när det händer mycket på en och samma gång.
Audio Technica återger mycket bättre bas än XB700. Inte när på lika kraftig men mycket bättre. Sen skiljer ju iförsig priset lite samt som komforten faktiskt är bättre på XB700 än Audio technican

XB500 ska vara mycket bättre än XB700. Inte lika vass diskant, och lite djupare bas.

Dom är lite färgade i ljudet, litet basförstärkta. Men fyfan, de är underbart sköna! Skönaste lurarna jag provat!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

XB500 ska vara mycket bättre än XB700. Inte lika vass diskant, och lite djupare bas.

Dom är lite färgade i ljudet, litet basförstärkta. Men fyfan, de är underbart sköna! Skönaste lurarna jag provat!

Sonys XBR-300, 500 och 700 är nog de skönaste hörlurarna jag någonsin provat. Kan bara hålla med Simon. Men på 300, de jag lyssnat mest på, så är ljudet väldigt färgat. Om man kör på för låg volym låter allt bara bullrigt. Det blir bättre om man kör på med lite högre volym. Men även då tar basen för mycket av det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Är inte svensk så du får stå ut!

Sorry mannen, var inte meningen att racka ner på dig. (Vissa verkar använda det som ett modeord mer eller mindre, vilket irriterar mig lite)

Skrivet av wartech:

Får jag fråga vad "argh" betyder? En arabisk svordom? Och när började man blanda siffror och bokstäver i det svenska språket?


Argh är en amerikansk interjektion som i detta fall uttrycker frustration.
Att blanda siffror och bokstäver i svenska språket är inga konstigheter i sig. Inte skriver man ut tex "en miljon sjuhundratrettioentusen komma femtiotre" till exempel? Fast visst hade det i detta sammanhang varit mer rätt att skriva "sjutton" än 17.

...

Till ämnet: DT770 (och 880 och 990) är sköna som nämnts. Dock sitter Pro-modellerna lite tajtare, så kan klämma åt lite mer om man har stort huvud. Sitter ändå inte speciellt hårt såvitt jag minns.

Sennheiser HD800 har enorma kåpor som mjukt omsluter halva skallen (inte så prisvärda dock)

En lur som inte lär passa trådskaparen är Creative Aurvana Live... För små kåpor som ligger mot lite för mig, och jag har inga enorma öron.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Sonys XBR-300, 500 och 700 är nog de skönaste hörlurarna jag någonsin provat. Kan bara hålla med Simon. Men på 300, de jag lyssnat mest på, så är ljudet väldigt färgat. Om man kör på för låg volym låter allt bara bullrigt. Det blir bättre om man kör på med lite högre volym. Men även då tar basen för mycket av det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, har också haft ett par XB300 och de låter inte alls bra. Orkar knappt lyssna på dem, dem är så färgade i basen. XB500 låter mycket bättre, och med en bra hörlursförstärkare öppnar ljudet upp sig en hel del.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Jag gråter av lycka varje gång jag sätter på mig mina P5:or.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=584502

De sitter otroligt skönt, gå in och testa på HiFi-klubben om du har möjlighet. Klämmer inte på örat mer än just vid hjörselgången, mycket mjukt men tillräckligt för att inte läcka.

Permalänk
Medlem

AKG k601/k701 har ganska gott om plats.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare