Bästa valet av SSD till MacBook Pro Late 2010?

Permalänk

Bästa valet av SSD till MacBook Pro Late 2010?

Tjena!

Min fråga är då som rubriken säger, vilket är det bästa alternativet av SSD? Datorn har SataII koppling. Tänkte gå för en 120GB så skicka gärna länkar osv

Tack på förhand, Niko.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör en ocz 120gb Vertex 2 den funkar bra. Men hört att Intels diskar ska vara snäppet bättre kan tänka mig att de sjunkit en del i pris nu.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Permalänk

Så Intel är bäst på marknaden med andra ord? Vertex 2 har ju högre läs/skriv. Frågan är om Intel är värt pengarna..?

Edit: Valde Intel 320 160GB mot Vertex 2: http://www.anandtech.com/bench/Product/370?vs=152
Intel presterar sämre, så vad är då så bra med dem diskarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intels diskar är mycket stabilare, använder sig inte utav sandforce kretsar om jag inte minns fel.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Så det är något alla rekomenderar trots lägre hastigheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsungs disk då? Inte testat själv men många hyllar den.. ligger 1a på prisjakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Intel är stabilt, Sandforce mindre stabilt.

Det du vill åt med en SSD är åtkomsttiden och den är i stort ett lika bra oavsett om man kör en Intel 320 eller något Sandforce baserat, överföringshastighet vid sekventiell läs/skriv märks inte av i närheten så mycket vid normal användning, det är bara något som används för marknadsföring. Om man vill ha både stabilitet och hastighet så finns som Schdefan sa Samsung 830 som är det bästa av båda världarna. Sen beror det ju på om du har en SATA 6Gb/s kontroller eller inte i din dator, har du inte det så kommer du inte över 280MB/s oavsett vilken disk du sätter i, nu vet jag inte vad en Late 2010 MB Pro har för kontroller dock.

Sen har du problemet med TRIM, om ditt operativsystem inte stöder TRIM så är nog Sandforce bästa valet då den har en bra garbage collection. Kan för lite om OS X stöd för TRIM för tredjeparts SSD så vet inte om det funkar eller inte, men om det finns TRIM så hade jag kört på antingen Intel 320 eller Samsung 830. Utan TRIM så blir din SSD slöare efter ett tag beroende på hur du använder den.

Permalänk

Jag går nog på en Intel 320 eller en OCZ Vertex 2. Late 2010 har inte Sata3, utan kör med Sata2. Har redan en Vertex 3 hemma som har sata3 men datorn har ju inte stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blev en Intel 510 120GB. Då har man en disk som kan fungera på nyare datorer med sata3 om man skulle skaffa det lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av n_foulidis:

Blev en Intel 510 120GB. Då har man en disk som kan fungera på nyare datorer med sata3 om man skulle skaffa det lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjenare. Jag har en Intel 320 120gb i min MBP kopplad till sata2. Kör Lion som osx och man kan lägga in stöd för TRIM i det. Jag googlade lite och hittade vissa kommandon som man skrev in i "terminal", vips så fungerade det följde denna länk: http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/

Mvh Robert

p.s disken går fin fint i datorn

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Discokungen
Skrivet av n_foulidis:

Så det är något alla rekomenderar trots lägre hastigheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för jag vet inte om du har SATA 6Gb/s till dina hårddiskar, så det är bättre att köra på det stabila alternativet om du har SATA2.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har själv en Vertex 2 i min MBP funkar utmärkt! Har aldrig fått ngn felmedelande eller konstigheter! Men ja Intel är säkert bra den med men med senaste FW på disken så tror jag att båda är en grym uppgradering! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Har sett att Intel har kommit med en ny serie. Intel 520. Någon som har någon erfarenhet av den hårddiksen? Har funderar på att sätta in den i min Macbook Pro 2009. Kanske är någon hårddisk som kan vara för dig med.

Permalänk
Inaktiv

Vad säger folk om OCZ Octane då? Använder OCZ:s egna kretsar om jag inte misstar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Octane har jag inte provat, men jag har satt en OCZ Vertex2 i en och en Intel 320 i en. Skillnaden mot mekanisk blir enorm, men jag kan inte påstå att jag har någon direkt upplevd skillnad på de båda systemen rent prestandamässigt. Mäter man så skulle man säkert se den, men inte vid dagligt användande.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Tänkte skaka liv i denna tråden, om det går. Jag har nämligen en vit Macbook late 2010 och tänkte uppgradera denna med en SSD-disk. Jag har en Intel 510 120gb-disk i min speldator och tänkte flytta den till min Macbook och sen köpa en Intel 520 240gb-disk till min speldator. Det jag undrar är helt enkelt ifall 510-disken kommer fungera bra ihop med min Macbook?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av Anguzz:

Tänkte skaka liv i denna tråden, om det går. Jag har nämligen en vit Macbook late 2010 och tänkte uppgradera denna med en SSD-disk. Jag har en Intel 510 120gb-disk i min speldator och tänkte flytta den till min Macbook och sen köpa en Intel 520 240gb-disk till min speldator. Det jag undrar är helt enkelt ifall 510-disken kommer fungera bra ihop med min Macbook?

ja

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!