Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyinstallation av Windows på SSD

Permalänk
Medlem

Nyinstallation av Windows på SSD

En liten grej jag gått och funderat på…

Står inför ett nytt datorbygge. Skall för första gången installera Windows 7 på en SSD disk. Låt oss då tänka att jag tryckt in nödvändiga komponenter i burken så som MB, PSU, CPU, GPU, DVD brännare, minne. Allt är på plats och kablar dragna. Jag startar burken och lägger sen in installations Windows DVD. Någon gång under installationen måste jag väl installera drivrutiner för SSD?

Jag antar att SSD disken (som jag ännu inte köpt men det blir nog en från Intels 520 serie) behöver drivrutiner från en DVD skiva?

Man kan ju knappast installera drivrutiner innan operativet. Men jag kan ju heller inte avbryta Windows installationen genom att byta skiva i DVD-läsaren. Det kommer bara finnas en DVD enhet.

Så, hur får jag igång en SSD i en ny fräsch Windows installation?

Lästa installationsmanual på Intel’s hemsida men den beskrev bara hur man byter ut en redan existerande HD disk.

Svaret är kanske väldigt enkelt, men för mig blir det här första gången.

/ Bosse

P.S kanske skulle denna fråga ligga rubriken för Microsoft Windows, men jag tyckte den passa på SSD

Permalänk
Medlem

Enkelt svar:
Det är exakt likadant som att installera på en vanlig hårddisk, förutom att du vill byta till AHCI istället för IDE inne i bios innan du installerar (inte nödvändigt dock är det bra om du vill ha ut full prestanda).

Permalänk
Medlem

Det är inget du behöver tänka på om du gör en ny Windows 7 installation. Kan var lite bök om du försöker att flytta en existerande installation till en SSD dock.

Här är lite läsvärt om installation av SSD samt vad du kan göra efter installationen är klar.
http://www.overclock.net/t/1156654/seans-windows-7-install-op...

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

OK, tackar för snabba svar