Permalänk
Medlem

Ljudkort eller inte?

Tjena grabbar, som titeln lyder undrar jag om ett ljudkort är värt de extra pengarna? Jag förstår att ljudkort för flera tusen ökar prestandan avsevärt, men om man ser till de billigare alternativen? Om man är villig att lägga max 300-400kr på ett ljudkort, är det fortfarande värt det? Jag jobbar inte med musik utan vill bara få ut en så bra upplevelse som möjligt. Jag lyssnar alltid med hörlurar, använder för tillfället Audio-Technica ATH-M35, inga monster men ändå väldigt klart, skarpt ljud som är gjorde för musik och inte gaming.

Visa signatur

Jag har ont i magen :/

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)|EVGA GeForce GTX 550Ti SC|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Cooler Master Hyper 212 EVO|Asus P8H77-I mITX|A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB|OCZ ZT-series 650W 80+ Bronze|BitFenix Prodigy mITX

Permalänk
Medlem

Allt är upp till var och en. Har du super duper öron och kan höra skillnad på alla möjliga ljud kanske det kan vara värt.

Permalänk

Såvitt jag förstått så är ljudkort under 600 inte riktigt värt det (kan självklart finnas prakt exemplar som är kanon bra för 49 kr eller whatever)

Men vill du ha ett ljudkort så är det åtminstonde 6-700kr.
Sen ska det ju tilläggas att, lyssna på MP3 filer eller andra låg kodade filer igenom bra utrustning är totalt bortkastat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Såvitt jag förstått så är ljudkort under 600 inte riktigt värt det (kan självklart finnas prakt exemplar som är kanon bra för 49 kr eller whatever)

Men vill du ha ett ljudkort så är det åtminstonde 6-700kr.
Sen ska det ju tilläggas att, lyssna på MP3 filer eller andra låg kodade filer igenom bra utrustning är totalt bortkastat.

Jo, man märker en viss skillnad på MP3 också.

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Jo, man märker en viss skillnad på MP3 också.

Jo visst, men varför betala pengar för nånting, när man kan få det bättre gratis?
Att byta ifrån tex MP3 till FLAC ger större skillnad än att fortsätta med MP3 och ha lowend ljudkort, = i stort sätt bortkastat

Permalänk
Medlem

Skulle nog hellre börjat med att köpa bättre lurar ,gör betydligt mer skillnad för ljudet än ljudkort,lurstärkare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Jo visst, men varför betala pengar för nånting, när man kan få det bättre gratis?
Att byta ifrån tex MP3 till FLAC ger större skillnad än att fortsätta med MP3 och ha lowend ljudkort, = i stort sätt bortkastat

Nja, alltså jag använder spotify som streamar i max 320kb/s (premium). Jag köper musik i FLAC, men spotify kan inte spela upp det och det är rätt störande. Filerna blir väldigt stora. Sen blir ljudet mer fylligt med ljudkort. Det är ganska skönt både när man lyssnar på musik och när man spelar.

Permalänk

3-400 kr får du inget ljudkort värt att köpa i min mening, först när du kommer närmre 600 som det finns saker värt pengarma, t.ex http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1 tycker jag är ett prisvärt alternativ. Själv sitter jag på http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx som är pci-express versionen.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8