Forskare skapar transistor av en enda atom

Permalänk
Medlem

okej, det här jenombrottet säger mig ingenting men..det verkar stort så.. Way to go! ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Spännande.
Men, innebär detta att på 2020 talet så kommer utvecklingen mer eller mindre stanna av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Spännande.
Men, innebär detta att på 2020 talet så kommer utvecklingen mer eller mindre stanna av?

Man kan ju alltid börja om?

Permalänk
Medlem

Intressant som forskningsresultat, men...

"Creating a voltage between them allowed current to flow between the two perpendicular electrodes – separated from each other by just 20 nanometres, through the single phosphorus atom, which acted as a transistor.

Kane points out that the atomic transistor works at temperatures below 1 kelvin and that fabrication is difficult. "It's a very slow, boutique operation to make one of these," he says."

20 nanometer ändå förhållandevis stort. Och sen fungerar den bara under 1 grad över absoluta nollpunkten Där snackar vi kylning

Då är jag för närvarande mer intresserad av IBM's kolnanorörstransistor!

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Hur bråttom har ni? Så vida man inte sitter med en allt för slö gammal dator så räcker det alldeles utmärkt med en Pentium II på 400MHz eller högre. Har man däremot en 486 DX2 på 66MHz bör man nog uppgradera för att inte bli omsprungen av miniräknare som ligger på 40-200MHz.

Här snackar vi om NASA datorer som ska vara löjligt snabba, inte fan ska sånt här hamna i persondatorer direkt.

Skrivet av GuessWho:

Spännande.

Blir väl mer att göra bättre tillverkningsmetoder som är snabbare och billigare, sedan är det bara mjukvara att pilla på.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

Blir väl mer att göra bättre tillverkningsmetoder som är snabbare och billigare, sedan är det bara mjukvara att pilla på.

Glöm inte en eventuell övergång till kolbaserad elektronik. Då finns det möjlighet att pressa upp frekvenserna mot THz området!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

Här snackar vi om NASA datorer som ska vara löjligt snabba, inte fan ska sånt här hamna i persondatorer direkt.

Ändå är det NASA:s utveckling och framgång som slutar på samma sätt! D v s i varje hem. Många av NASA:s "uppfinningar" finns i gemene hem 30 år senare.

Och så kommer det alltid att vara!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Uppenbarligen inte. Du kanske ska se över din grundläggande kunskap.

Dock i konversiellt bruk. Då är det troligtvis sant.

Alltså vafan, konversiellt?
Du har skrivit detta hemsnickrade ord två gånger nu, vad fan menar du egentligen?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Konversiellt = kommersiellt?

Artikeln syftar inte på den typ av transistorer som vi använder idag som i princip styr strömmar genom att stängas eller öppnas. En kvantdator är något lite annorlunda, för den som inte vet något om det så finns det en kort men lättläst text på wikipedia.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Artikeln syftar inte på den typ av transistorer som vi använder idag som i princip styr strömmar genom att stängas eller öppnas. En kvantdator är något lite annorlunda, för den som inte vet något om det så finns det en kort men lättläst text på wikipedia.

Tack!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Alltså vafan, konversiellt?
Du har skrivit detta hemsnickrade ord två gånger nu, vad fan menar du egentligen?

Skrivet av Arion:

Ja.... Kommersielt... Vettefan varför jag skrev som jag gjorde.... skäms lite nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Skrivet av anon98710:

Utveckla gärna..

Jag låter en av mina idoler utveckla, http://www.youtube.com/watch?v=rUWfod_8JsM

Chmat76, du har fruktansvärt nedlåtande attityd, vad har du för problem egentligen?
Det ovanpå att du bevisligen inte har någon kunskap överhuvudtaget om kvantfysik eftersom du inte ens känner till problemet med stabilitet och ägnar dig åt ordlekar istället, i syfte att framstå som smart.

Pinsamt. Skämshatten på för dig.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Spännande.

Man kommer väl på smartare metoder och sätt att bättre anpassa en processor en att bara krympa den.

Permalänk
Medlem

Nästan läskigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Jag låter en av mina idoler utveckla, http://www.youtube.com/watch?v=rUWfod_8JsM

Chmat76, du har fruktansvärt nedlåtande attityd, vad har du för problem egentligen?
Det ovanpå att du bevisligen inte har någon kunskap överhuvudtaget om kvantfysik eftersom du inte ens känner till problemet med stabilitet och ägnar dig åt ordlekar istället, i syfte att framstå som smart.

Pinsamt. Skämshatten på för dig.

Här har vi nån som har koll. En fråga: en kvantdator verkar ju vara en dröm av effektivitet, kommer den dra ohyggligt mkt eller ohyggligt lite ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Superklockare !

Titta bara på maskinen i videon, som kyls ner med flytande kväve på 77 K. Grabbarna är tydligen ut efter världsrekord i snabbast grafikkort, det där med en enkel fosforatom i kiselkristal och kvantbitar är bara något som man tvingas hålla på med för att få anslag....

Henri

Permalänk
Medlem

Det är Marcus Birro

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Vem höll i pincetten?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Intresant! Dock så håller jag inte med om det hon sa i slutet. Att "slå Moores lag". Jag hade för mig att Moores lag bara tog hänsyn till de komponenter som var i konversiellt bruk, och inte sådannt som forskare kommer upp med i labb. Dessutom så kan väll detta inte räknas som att slå Moores lag, då det endast handlar om en enda transistor?

Eller är det jag som är missinformerad?

Du har rätt, moore's law mäts i transistorer per dollar och där har ju såklart inte denna transistor en suck.
Moores law kan ju i framtiden fortsätta utan krympningar, räcker med att göra tillverkningen billigare och billigare så fortsätter lagen gälla

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Här har vi nån som har koll. En fråga: en kvantdator verkar ju vara en dröm av effektivitet, kommer den dra ohyggligt mkt eller ohyggligt lite ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle du göra om du fick hundra miljarder kronor? Hur långt är ett snöre?

Det är en ickefråga eftersom det inte kommer att vare sig hända eller få någon praktisk användning inom någon överskådlig framtid.

Om vi alla blir upphöjda till Gudsmedvetande dec 21 2012 så löser det sig nog med ett knappcellsbatteri.
Eventuellt cr2016.

Jag har alltså ingen aning.

Men spontant så känns det som att det skulle behövas en hel del energi för att hålla atomerna separerade och på plats om man ska ha en kedja med x antal atomer enligt processen som beskrivs i artikeln.

Ju fler atomer som man ska seriekoppla, ju mer avancerad process och ju högre strömförbrukning, men då gissar jag.

Att elementarpartiklarna kan uppträda som virtuella partiklar bör väl även ses som ett problem i samanhanget men vad vet väl jag, jag måste tydligen bättra på min grundläggande förståelse i ämnet.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Var det det här Intel menade med "Atom"?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalohux:

Alla som har den minsta grundläggande kunskap om kvantfysik vet att det är omöjligt att bygga en transistor i den traditionella meningen av en atom idag.

Jag har mer än grundläggande kunskaper i kvantfysik och förstår inte riktigt vad det är du menar? Det lär ju inte vara en transisitor i konventionell mening som avses här. Jag skulle gissa att atomen i mitten fungerar som en potentialbrunn som du kan styra potentialen över och därmed tillåta elektroner att tunnla genom materialet för att mellanlanda på ön och sedan ev. tunnla vidare. Förmodligen kan man fånga elektronen i mittenön på något vis, genom att potentialen ändras när elektronen befinner sig där och därmed få ett state som befinner sig i superposition, som man sedan kan läsa av på något vis.

Det är ingen som har någon mer informativ artikel/peer review:ad publicering?

Permalänk
Medlem

bort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Jag har mer än grundläggande kunskaper i kvantfysik och förstår inte riktigt vad det är du menar? Det lär ju inte vara en transisitor i konventionell mening som avses här. Jag skulle gissa att atomen i mitten fungerar som en potentialbrunn som du kan styra potentialen över och därmed tillåta elektroner att tunnla genom materialet för att mellanlanda på ön och sedan tunnla vidare. Om man däremot låter öns potential öka till något som är snarlikt det omgivande materialts potential blockerar man elektronernas tunnlingsförmåga i så pass stor utsträckning att strömmen genom kretsen kommer vara försumbar i förhållande till strömmen du får genom kretsen med en låg potential i din brunn.

Vad har din beskrivning av processen att göra med mitt inlägg?
Du bekräftar ju det jag säger med din text.
Hur har du tänkt att konvertera det till någon praktisk användning?

Dessutom är ju inte detta något speciellt banbrytande, liknande experiment har gjorts flera gånger tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalohux:

Vad har din beskrivning av processen att göra med mitt inlägg?
Du bekräftar ju det jag säger med din text.
Hur har du tänkt att konvertera det till någon praktisk användning?

Jag missade att du skrivit "i den traditionella meningen" (eller om du la till det mellan det att jag läste och att jag citerade, vet ej), ber om ursäkt för det. Men då måste jag ju ställa motfrågan, vad har ditt första inlägg med artikeln att göra över huvud taget?

Passade även på att revidera min text lite, eftersom jag kom på att jag tänkte i för traditionella banor, men det har du nog märkt!

Och att konvertera en qubit till praktisk användning får du läsa på själv, jag har läst en kurs om 12 hp på ämnet och är fortfarande inte helt på det klara med hur det ska gå till... Men det har att göra med att man mycket lättare kan lösa kvantmekaniska beräkningar med ett system som är byggt på kvantmekanik (föreslogs först av Feynman om jag inte missminner mig). Om du är påläst på kvantfysik får du gärna skicka ett PM, så kan jag ge dig mailadress till en professor som förmodligen mer än gärna tipsar om bra litteratur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalohux:

Dessutom är ju inte detta något speciellt banbrytande, liknande experiment har gjorts flera gånger tidigare.

Jag är inte helt up to date på området, så jag kan varken bekräfta eller dementera. Du får gärna länka till en artikel i alla fall, jag skulle mycket gärna läsa lite mer ingående om det! Personligen anser jag dock att snarlikt ändå kan vara banbrytande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vattendroppe:

Jag har mer än grundläggande kunskaper i kvantfysik och förstår inte riktigt vad det är du menar? Det lär ju inte vara en transisitor i konventionell mening som avses här. Jag skulle gissa att atomen i mitten fungerar som en potentialbrunn som du kan styra potentialen över och därmed tillåta elektroner att tunnla genom materialet för att mellanlanda på ön och sedan ev. tunnla vidare. Förmodligen kan man fånga elektronen i mittenön på något vis, genom att potentialen ändras när elektronen befinner sig där och därmed få ett state som befinner sig i superposition, som man sedan kan läsa av på något vis.

Det är ingen som har någon mer informativ artikel/peer review:ad publicering?

Har inte hittat någon artikel som exakt beskriver hur detta fungerar, men som jag förstått det så KAN denna transistor i teorin fungera som en "vanlig" transistor. Om jag förstått detta rätt så är du är inte alls fel ute med potentialbrunn, för om man har en sådan där storleken på brunnen är i samma nivå som storleken på atomer (vilket är fallet här) så kan man få kvanteffekter som kraftigt förstärker vissa elektriska egenskaper, detta är känt som "quantum confinement".

Sedan KAN man eventuellt även använda denna typ av transistor till skapa kvantdatorer, men det är inte det enda användningsområdet.

Tror också många tänker på Heisenbergs osäkerhetsrelation när de hör om små transistorer (några atomer) men den säger att den finns en gräns för hur exakt man kan bestämma rörelsemängd och läge vid samma tillfälle. Detta är inte något som är ett problem i detta fall då ingen av dessa egenskaper är relevanta att bestämma för att kontrollera och använda en transistor. Skulle gissa att den kvanteffekt som ställer till problem när vi går ner mot allt mindre tillverkningsprocesser är tunneleffekten där en partikel med energi E har en sannolikhet större än noll att befinna sig utanför en låda där väggarna är så pass höga att det krävs en lägesenergi >E för att partikeln ska komma över väggen. I klassisk mekanik så skulle partikeln aldrig kunna komma ut ur lådan, men i kvantmekanik kan den definitivt det. Kan tänka mig att detta är applicerbart på elektroner och vilken ledare de faktiskt befinner sig i.

Lite länkar jag grävt fram kring detta
http://www.physlink.com/news/101303QuantumWires.cfm
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/02/120219191244.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_potential_well

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalohux:

Tack, mycket intressant!

Permalänk
Skrivet av skog1s:

i gemene hem 30 år senare.!

Notera 30 år dock, sånt här kommer vi inte se i hemmet nu eller 2020. ett bra tag kvar är det iallafall.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N