Amerikansk tv-kanal besöker Foxconn

Permalänk
Medlem

Sorligt indeed, men jag gillar Apples produkter

Permalänk
Medlem

This American Life - Mr. Daisey and the Apple Factory

This American Life gjorde ett avsnitt där Mike Daisey reser till FoxConn och låtsas vara en amerikansk affärs man och får komma in på fabriken och intervjua några anställda. Han berättar hela has upplevelse i en monolog som är väldigt intressant och rörande. Jag rekommenderar detta avsnittet starkt till alla!
Mr. Daisey and the Apple Factory

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supremacy:

Oavsett vad förespråkare för detta än säger så är detta inget mindre än slaveri. Hade detta skett här hemma hade det blivit ett jefla hallå men nu sker det på andra sidan klotet så vi slipper se det o slipper bry oss.

Tack för denna ärlighet, kudos

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AcolYte:

ang. självmords-statistiken, Finland är ett LAND, Foxconn är en FABRIK. Ser du felaktigheten i ditt resonerande?

Felet är att Foxconns anställda inte representerar en population då det inte finns barn och genomsnittsåldern är mycket låg. Även om man tar hänsyn till detta så ligger Finland över dubbelt så högt i självmnordsstatistiken som anställda på Foxconn i Kina. Om du förstå statistik så ser du att det inte är ett felaktigt resonemang att jämföra en population med en annan om man tar hänsyn till förskevande korrelationsfaktorer som i detta fall ålder och till viss del kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

ang. självmords-statistiken, Finland är ett LAND, Foxconn är en FABRIK. Ser du felaktigheten i ditt resonerande?

Nej. x% är x%.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hallon:

Oj du var en känslig människa, som måste dra röven i mattan bara lite extra för att klia av dig ett snudd på personligt påhopp i de sista meningarna du skriver. Det jag skrev menade jag, och det är i motsats vill vad du tror, ofta så det fungerar. Jag bad aldrig dig att ta åt dig Men om en vecka har vi glömt detta tills nästa liknande rubrik får oss att gräva upp stridsyxan åter.

Fast det är klart. De flesta bryr sig kanske inte alls egentligen.

Men å andra sidan, var hade Kina, som land, stått idag om vi i väst inte haft den höga konsumtion av elektronik vi faktiskt har?

Nej jag är inte en känslig. Och det är inget påhopp. Om du försöker göra dig till talesperson för mig och hur jag tänker så är det felaktigt.
Jag vet att många gör som du och låtsas bry dig om saker när saker kommer upp. Men du talar bara för dig själv och visar alltså bara att du tillhör den kategorin. Men det gäller långt ifrån alla.
Du har säkert rätt i att du har glömt det här om en vecka. Men det har inte jag och väldigt många andra heller inte gjort. Och vi visste och brydde oss om det här även innan den här artikeln skrevs. Så dina uttalande säger mer om dig än om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

"Av dessa 29 kr svarar livsmedlen för cirka 40 procent, alltså i snitt drygt 11 kronor per elev" Vad en lunch kostar för en elev i Sverige...

http://www.skolmatensvanner.se/prm100630.php

Vad har subventionerad skolmat med detta att göra? Marknadspriset för en lunch är ca 80-90kr inkl moms. Om du inte visste det så får man betala för sin lunch efter skolan, man får inte "skolmat" på sin arbetsplats.

Problemet är varken Foxconn, Apple eller Foxconns övriga kunder. Problemet är Kina som gör allt för att hålla nere löneutvecklingen. Ska vi lägga fokus på att det är Apples fel att industriarbetarna i kina har det dåligt så kommer det aldrig att bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Får de mat för 5kr? Lycka till att hitta det i Sverige, är ju ca 40% av en timlön för dem, bättre prisförhållande än i Sverige.

Man kan äta nudelsoppa i Sverige för 7kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Är man lite konspiratoriskt lagd (vilket jag nu gör ett försök att vara;) så kan man fråga sig varför det är just ABC som får göra ett reportage angående hurvida det råder missförhållanden i Foxconn's produktionsenheter. ABC ägs av The Walt Disney Company i vilket Steve Jobs innan sin död var den enskilt största aktieägaren med runt sju procent av aktierna, Steve var förövrigt också medlem i Disney's styrelse.
Efter Steve's bortgång har aktierna övergått till Steven P. Jobs Foundation.

Dessutom är Disney´s VD med i Apples styrelse... Beställningsjobb?

http://gizmodo.com/5886484/abc-goes-deep-inside-apples-most-c...

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lamok:

Dessutom är Disney´s VD med i Apples styrelse... Beställningsjobb?

http://gizmodo.com/5886484/abc-goes-deep-inside-apples-most-c...

Klart att det är ett beställningsjobb. Igår när de gjorde reklam för det här programmet så sade de att apple hade frågat abc om de ville komma. I inslaget här säger de att det var abc som jobbat flera år för att få komma in. Visst är det journalister som velat komma in i flera år. Men de kommer ju inte från abc. De har väl städat upp rätt ordentligt innan besöket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det går bra för Apple, de sitter på sjuka pengahögar även om de fördubblat lönerna ett par gånger för dessa arbetare så hade det troligen inte berört Apple särskilt mycket. Istället så väljer de att stoppa dessa pengarna i egen ficka?

Tyvärr tänker folk väldigt sällan på vad det är de egentligen suportar när de slänger ut pengarna på diverse produkter.

Västvärlden har blivit för beroende på deras bekostnad. Som nyhetsankaret sa, man kan inte vara den som massproducerar och samtidigt vara den som använder det. När lönerna i Kina har stigit så kommer verksamheten bara att flyttas till Afrika.

Skrivet av sAAb:

?

Kan du säga någon anledning att inte göra det?

Självklart ska dom ställas till svars, men det gäller samtliga inblandade parter. Foxconn har många fler klienter än bara Apple. Microsoft, Dell, Samsung, Sony, Nintendo är bara några av alla företag som anlitar Foxconn, så varför ska bara Apple få skit för det?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Nej jag är inte en känslig. Och det är inget påhopp. Om du försöker göra dig till talesperson för mig och hur jag tänker så är det felaktigt.
Jag vet att många gör som du och låtsas bry dig om saker när saker kommer upp. Men du talar bara för dig själv och visar alltså bara att du tillhör den kategorin. Men det gäller långt ifrån alla.
Du har säkert rätt i att du har glömt det här om en vecka. Men det har inte jag och väldigt många andra heller inte gjort. Och vi visste och brydde oss om det här även innan den här artikeln skrevs. Så dina uttalande säger mer om dig än om ämnet.

Jag förstår inte hur du ur vad jag skrev får för dig att jag på något sätt låtsas bry mig? Jag tycker det är ganska klart och tydligt att jag faktiskt inte gör det, av flera olika skäl. Du tänker kanske på dessa människors arbetsförhållande varje dag, vad vet jag. Väldigt många gör det i alla fall inte, och det är kanske där problemet ligger?

Permalänk
Medlem

ärligt talat tror jag att det är väldigt få konsumenter som väljer en dyrare produkt för att arbetarna har bättre arbetsförhållande. De flesta väljer utifrån prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Jag stör mig bara på att hela arbetsmiljön påminner starkt om ett fängelse, det patrullerar juh vakter med batonger mellan gångarna.

Hade dom verkligen batonger? Jag missade det helt! Jag fick med känslan av Koncentrationsläger!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Felet är att Foxconns anställda inte representerar en population då det inte finns barn och genomsnittsåldern är mycket låg. Även om man tar hänsyn till detta så ligger Finland över dubbelt så högt i självmnordsstatistiken som anställda på Foxconn i Kina. Om du förstå statistik så ser du att det inte är ett felaktigt resonemang att jämföra en population med en annan om man tar hänsyn till förskevande korrelationsfaktorer som i detta fall ålder och till viss del kön.

Hej,
Jag har ingen statistik att hänvisa till men är nyfiken på om du har denna infon.
Det jag undrar är vad självmordsstatistiken är för Kina? Jag tycker den är mer relevant än vad den är i Finland om vi nu ska jämföra med Foxcons självmordsstatistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

alla borde veta att om foxconn höjer lönerna måste de höja priset per enthet till apple, som då skulle gå ut och fråga andra leverantörer om inte de ville producera den istället vilket någon säkert skulle tacka ja till och så var alla foxconnare utan jobb vilket borde närma sig 0 dollar i timmen.

det andra företaget måste (för att få uppdraget) konkurrera med pris, och eftersom det företaget vill gå med vinst så kommer det pressa lönerna säkert till liknande nivåer som foxconn har idag.

det ända rätta vore väl att göra en stiftelse eller dyl som heter foxconn employees, där alla som vill(dvs ni som gnäller) kan sätta in 50$ extra för varje apple produkt, där de pengarna sen går rätt och slätt per arbetare och arbetad timme..

frågan är hur många som skulle betala det?
och vad skulle hända om alla betalade, skulle det bildas en överklass bland foxconnarna? bra? dåligt?

Du kanske skulle läsa tråden innan du postar? Som sagt Apples fel att lönerna är så låga.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hallon:

Jag förstår inte hur du ur vad jag skrev får för dig att jag på något sätt låtsas bry mig? Jag tycker det är ganska klart och tydligt att jag faktiskt inte gör det, av flera olika skäl. Du tänker kanske på dessa människors arbetsförhållande varje dag, vad vet jag. Väldigt många gör det i alla fall inte, och det är kanske där problemet ligger?

Orsaken att jag tror att du inte bryr dig är för att du försöker bagatellisera problemet och säger när folk diskuterar, -Ja ja, men om en vecka är det här glömt. Därigenom lägger du locket på hela grejen och verkar alltså för att de som faktiskt tycker att det här är något som måste ändras på känner att det inte är någon mening. Du behöver inte engagera dig. men sabba inte för de som kanske skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Men om vi ser det såhär då. Är det bättre att man ersätter merparten av dessa arbetare med maskiner? För ett stort problem med att just höja lönen för så många arbetare är att maskiner i så fall blir billigare i längden. Var ska då dessa fattiga ta vägen?

Sen, ligger det inte mer i Foxconns ansvar att se till att deras arbetare får en okej lön? Apple har ju enbart anlitat Foxconn för att de är billiga, det skulle nog vem som helst göra, vilket också sker.

Det här mynnar egentligen i ett helt annat problem, det finns för många invånare i Kina som är beredda att jobba för slavlön för att alternativen är mycket sämre. De har för stor andel fattiga, rent av för stor befolkning som de inte kan ta hand om.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Kantbock:

Men det är fortfarande inte förklaringen till varför Foxconn betalar usla löner, för att tillverka lyxprylar till västvärlden.

Apple skulle kunna fixa det om de bara hade viljan, exempelvis att höjer ni inte era minimum-löner väljer vi en annan underleverantör. Apple har sin magiska vinst-marginal att tänka på och Foxconn levererar efter de kraven.

Dessutom kommer det ett stort amerikanskt TV-team så lär man ha gott om tid att fixa till det mesta, "just go this way please".

Fö tror jag att det bara är en tidsfråga innan något liknande "fair-trade" kommer till elektronikbranschen. Som saker ser ut idag kan du enbart påverka omvärlden med din plånbok och vill du ha billigt skit så blir det konsekvenser(även om i just Apples fall blir det ju inte "billigt", billigt att tillverka ja).

Bra skit;

http://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/454/mr-daisey-and-the-apple-factory

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Felet är att Foxconns anställda inte representerar en population då det inte finns barn och genomsnittsåldern är mycket låg. Även om man tar hänsyn till detta så ligger Finland över dubbelt så högt i självmnordsstatistiken som anställda på Foxconn i Kina. Om du förstå statistik så ser du att det inte är ett felaktigt resonemang att jämföra en population med en annan om man tar hänsyn till förskevande korrelationsfaktorer som i detta fall ålder och till viss del kön.

Men för att göra det enkelt så kan man ju jämföra med nokia som är ett finskt bolag som gör teknik. Hur många har tagit livet av sig där? Inte så många va? Varför ens jämföra med finland eller något alls? Jag fattar inte vad du försöker komma till. Folk har det så djävligt på det stället att de tar livet av sig. Tycker du att det är bra eller vad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

det ända rätta vore väl att göra en stiftelse eller dyl som heter foxconn employees, där alla som vill(dvs ni som gnäller) kan sätta in 50$ extra för varje apple produkt, där de pengarna sen går rätt och slätt per arbetare och arbetad timme..

Det är inte det dummaste uttalande jag någonsin har hört. Jag har hört dummare saker. Det var bara väldigt längesedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det är inte det dummaste uttalande jag någonsin har hört. Jag har hört dummare saker. Det var bara väldigt längesedan.

Varför skulle Foxconn betala mer och bli dyrare? Hela anledningen att saker tillverkas där och inte i USA är ju att det blir billigare (och att man i USA inte längre har infrastrukturen som krävs).

Alltså är det logiskt att du och andra betala extra pengar ur egen ficka för att arbetare i Kinas rikaste stad ska få ännu mer betalt, det finns ingen anledning att någon annan skulle göra det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Västvärlden har blivit för beroende på deras bekostnad. Som nyhetsankaret sa, man kan inte vara den som massproducerar och samtidigt vara den som använder det. När lönerna i Kina har stigit så kommer verksamheten bara att flyttas till Afrika.

Det beror ju på, går beställaren(ex Apple) ut med en upphandling där det finns skallkrav på humanitet och miljö så löser vi problemen. Visst Apple får betala lite mer från egen ficka och kanske de får öka prislappen par kronor men då bidrar de till något som är värt att värna om.

Skrivet av Gender Bender:

Självklart ska dom ställas till svars, men det gäller samtliga inblandade parter. Foxconn har många fler klienter än bara Apple. Microsoft, Dell, Samsung, Sony, Nintendo är bara några av alla företag som anlitar Foxconn, så varför ska bara Apple få skit för det?

Det finns säkert många som använder Foxconn men vad jag förstår så är Apple utan tvekan den största kunden och de har dessutom redigt med pengar som de sitter på (sägs det). Hade det inte varit fint då om Apple var den första som ingrep?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Jag har ingen statistik att hänvisa till men är nyfiken på om du har denna infon.
Det jag undrar är vad självmordsstatistiken är för Kina? Jag tycker den är mer relevant än vad den är i Finland om vi nu ska jämföra med Foxcons självmordsstatistik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik

Finland är intressant för att deras ekonomiska standard är lik våran, likaså arbetsförhållanden, klimat etc.

FoxConn ligger på ungefär halva Kinas rikssnitt för självmord.

Permalänk
Medlem

DE FÅR TILLSTÅND ATT BESÖKA FOXCON OCH DE TROR ATT DE SKA HITTA NÅT HAHAHAHAHHA.

Idiotin är fan slående jävla media jippo för att visa upp saker bättre än de är. ABC = Aftonbladet

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Du blandar nog ihop timlön med en hel dags inkomst, en elev får i genomsnitt 29sek per dag.
Medans om en kines jobbar 12 timmar så skulle hans kostnad för en måltid bli ~ 40%/12=~3.5% av hans dagslön istället.
Antagligen så jobbar de mer, så procentuellt går nog matkostnaden under 10% per dag.

Min poäng var mat går få rätt så billigt om man drar bort den dyra arbetskraften i Sverige.

Som någon annan skrev så tror jag dels att problemet ligger i extrema vinst marginal men, framför allt att Kina inte vill höja minimum lönerna för behålla en svag egen valuta mot den Amerikanska dollarn. Detta ger högre lönsamhet vid export men, sämre vid import. Kina exporterar klar mer än de importerar så regeringen är nog nöjd med lön situation

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CENSTRM:

Men för att göra det enkelt så kan man ju jämföra med nokia som är ett finskt bolag som gör teknik. Hur många har tagit livet av sig där? Inte så många va? Varför ens jämföra med finland eller något alls? Jag fattar inte vad du försöker komma till. Folk har det så djävligt på det stället att de tar livet av sig. Tycker du att det är bra eller vad menar du?

Att du inte förstår att det betyder att 18 självmord på bara tre månader i själva verket betyder motsatsen, dvs att det sker färre självmord hos FoxConns anställda än exempelvis Finland i genomsnitt gör att du kanske bör sluta kommentera en nyhet som i huvudsak bygger på en mängd statistiska fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Orsaken att jag tror att du inte bryr dig är för att du försöker bagatellisera problemet och säger när folk diskuterar, -Ja ja, men om en vecka är det här glömt. Därigenom lägger du locket på hela grejen och verkar alltså för att de som faktiskt tycker att det här är något som måste ändras på känner att det inte är någon mening. Du behöver inte engagera dig. men sabba inte för de som kanske skulle vilja.

Nä du missade helt poängen och drar felaktiga slutsatser ur röven för att du kanske tycker du känner dig duktig då? Nu är det Du som agerar talesman för mig. Något du tidigare påpekade var fel av mig att göra. Hypokrit?

Min poäng är att de flesta faktiskt inte bryr sig. Att jag ens gjorde ett inlägg i det här ämnet motbevisar ju t.ex. ditt första felaktiga påstående om mig. Mitt första inlägg skrev jag för att skapa reaktion. Kanske fanns det en liten poäng med det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Det beror ju på, går beställaren(ex Apple) ut med en upphandling där det finns skallkrav på humanitet och miljö så löser vi problemen. Visst Apple får betala lite mer från egen ficka och kanske de får öka prislappen par kronor men då bidrar de till något som är värt att värna om.

Det finns säkert många som använder Foxconn men vad jag förstår så är Apple utan tvekan den största kunden och de har dessutom redigt med pengar som de sitter på (sägs det). Hade det inte varit fint då om Apple var den första som ingrep?

Eftersom detta är på Apples initiativ så förstår jag inte varför du klagar. Ja Apple är först. Inte Dell, Sony, Nintendo, Microsoft, Samsung, Asus eller någon annan.

http://www.engadget.com/2012/02/13/apple-opens-up-inspection-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Att du inte förstår att det betyder att 18 självmord på bara tre månader i själva verket betyder motsatsen, dvs att det sker färre självmord hos FoxConns anställda än exempelvis Finland i genomsnitt gör att du kanske bör sluta kommentera en nyhet som i huvudsak bygger på en mängd statistiska fakta.

Artikeln bygger väl inte på statisk fakta? Den bygger på ett inslag om hur djävliga arbetsförhållandena och lönerna är på Foxconns fabriker.
Det är du som genom statistik försker få det till att 18 självmord på tre månader egentligen inte är helt otroligt jättemycket.
Hur många har tagit livet av sig på din arbetsplats de senaste tre månaderna?