Amerikansk tv-kanal besöker Foxconn

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Detta är ju läskigt, att de inte har sett det dom gör fungerande.
Btw, apropå det ni snackade om maten så kan jag hälsa att maten på min skola kostar 6 kronor per tallrik. 6 KRONOR?! Hur gör man mat som är så billig? är det 99% E-ämnen elr? Jävla skit utbildningsminister vi har, först får vi skräpmat så att vi är hungriga, sen vill han sänka itn i skolorna, vi ungdomar pissar på han. Tänk på att jag är en av många elever i sverige, jag vill inte att nån jävla kuk i stockholm ska bestämma budget på min skola, jag vill inte att han ska göra så att alla fryser på min skola, jag vill inte att han sätter budget så att vi inte har råd med mat...

Du låter oerhört bortskämd, och med tanke på hur du behandlar subjekt och objekt ("Vi ungdomar pissar på HONOM, inte han") så verkar det behövas lite stramare tyglar. Du lär dig uppenbarligen inte det du ska i skolan och för det vill du belönas med ökat utrymme för mat? Gör som i andra länder, ta med dig matlåda, så slipper du skolmaten.

Sedan är det mesta billigt, särskilt om du tar bort saker som moms och arbetsgivaravgift och tusentals andra skatter och avgifter som krävs av en för att kunna leva i detta land. Men om ungdomar börjar med att lära sig skriva för hand och läsa böcker av papper kanske de själva får högt uppsatta poster i framtiden och således kan ändra på sakernas tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Javisst är det så. Men Foxconn är störst i världen och det företag andra försöker efterlikna. Jag kanske fattar fel men jag tycker du försöker bagatellisera det hela.

Deras lön och slutpriset till konsument har inget samband. Priset behöver inte gå upp för att de ska få högre lön. Det är företagens ansvar inte konsumentens.

Din analys är fel. Det här har ingenting med att vi har svårt att acceptera höga priser. Det är inte såhär för att det ska vara låga priser. Det är såhär för att jätteföretagen ska gå flera miljarder i vinst.
Det är bra att du berättar att du bara säger massa saker som du egentligen inte menar och om en vecka återgår till att göra allt som vanligt. De flesta gör inte så. Men nu vet vi vad dina uttalanden är värda.

Det är såhär för att man tjänar mycket mer pengar på att sänka priset, så fort det ökar en tusenlapp kommer vi tappa intresset, det är just därför vi kan köpa 1 kg kaffe för kanske 30 kronor, förädlingen gör allt mycket dyrare, hade vi låtit tredje världen ta hand om sina resurser så hade du banne mig betalat cirka 500 kronor för kaffet, skulle du köpa 1 kg kaffe för 500 kronor? Nej, det blir till slut ingen efterfråga.

Det måste finnas någon som ska slava för att vi i västvärlden ska leva ett rikt liv, vill du offra din dator och tv samt kanske din tvåvåningshus för att någon där borta ska leva ett liv likt din?
Ja visst är det tragiskt, men jag vill hellre att någon slavar så att jag åtminstone får kunna äga en bil och slippa gå eftersom jag är helt enkelt för lat för att återvända till 1800 talet.
Vet inte ifall du vill att västvärlden vill återvända till 1800 talet där man gick 10 km till jobbet för att tjäna ihop pengar till mat, du vill alltså förändra ditt livstandard oerhört mycket?
Det har jag svårt att tro på, jag tror också att du kommer ångra när väl alla länder har fixat upp sin ekonomi så att fördelningen av jordens resurser blir jämn, då kommer du inte ha en bil och gå till jobb/Universitet varje dag samt kanske ha gamla telefoner hemma.
Detta är så det är i kapitalismens värld, själv tycker jag om det men ifall du ser så är foxconn ett bra företag ifall man jämför det med andra företag i t.ex Afrika.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Fast eftersom du inte kan tänka längre än näsan räcker så har du självklart fel i din kausalanalys. Apple är världens högst (inte mest) värderade företag och har således förtroende hos investerare.

Vad är en "sjuklig" mängd pengar? De har pengar för att konsumenter har betalat dem pengar. Inte för att de har en viss prissättning. Skulle jag bli rik om jag sålde sur mjölk för 120 kronor litern? Tror inte det.

Varför 50%? Varför inte 49? 52? 12?

Den här magiska siffran som socialdemokrater och svennebananvänstern kommer med är ingenting annat än ett fantasifoster. Det är där "fördelningspolitik" hör hemma, i fantasin.

Bra att du är kreativ i ditt val av förolämpning, uppförande som kan anses vara löjligt, ett annat uppförande som jag måste påpeka är lite smålöjligt är ordmärkande. Du verkar ju ha förstått vad jag menade.

Kunde inte det rakt av hur mycket medel Apple har, men efter en inte allt för svår googling så fick jag fram denna länken: http://www.wiphone.se/2012/01/hur-mycket-pengar-har-egentlige... lite ut daterad, men jag antar att du vet vad google är? Om du vill ha mer uppdaterade siffror.

Sen att konsumenterna köper grejerna är ganska uppenbart. 90% av alla konsumenter är lata och nästan rent sagt idiotiska i val av produkt för att de vill ha något "coolt". Ok Apple gör bra produkter men de är absolut inte värda priset.

Det var bara en exempel procentsats jag valde, om du nu vet vad ett exempel är. Kunde lika väl vara 20% antar jag vilket förmodligen hade förbättrat lönerna för tillverkarna rejält bara det.

EDIT: Små stavfel etc.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Då kan du ju lika gärna lägga 50% av det du får kvar av din lön efter du betalat alla din utgifter och ge till dom som svälter i Afrika. Sen kan man ju undra vilka det är mest synd om arbetarna på Foxconn eller alla som svälter i Afrika? Folk kan hacka på Foxconn men blundar då dom ser alla som svälter.

Ser svält som ett större problem än det som händer i Foxconn. Men det kanske bara är jag.

Ja nu tjänar jag ju tyvärr inte så mycket som Apple oturligt nog. Men annars var det en bra jämförelse

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Innan man säger att lönen är dålig måste man kolla upp hur mycket man i Kina får för timlönen på 12 kronor, allt är ju relativt. Får man samma sak där för 12 kr som vi i Sverige får för säg 120 kr så är ju lönen helt okej? Ett kanske lite mer konkret exempel är ju Sverige-Norge. Norge har ju som bekant mycket högre löner än i Sverige, men i gengäld kostar det mycket mer att leva där.

Jag har inga uppgifter på hur mycket man får för 12 kronor i Kina, men en måltid på¨4,70kr kan man ju bara drömma om i Sverige. Bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Btw, apropå det ni snackade om maten så kan jag hälsa att maten på min skola kostar 6 kronor per tallrik. 6 KRONOR?! Hur gör man mat som är så billig? är det 99% E-ämnen elr? Jävla skit utbildningsminister vi har, först får vi skräpmat så att vi är hungriga, sen vill han sänka itn i skolorna, vi ungdomar pissar på han. Tänk på att jag är en av många elever i sverige, jag vill inte att nån jävla kuk i stockholm ska bestämma budget på min skola, jag vill inte att han ska göra så att alla fryser på min skola, jag vill inte att han sätter budget så att vi inte har råd med mat...

För det första så är det din kommun och inte utbildningsministern du ska beklaga dig över då skolan är kommunaliserad sedan 1991 (av ingen mindre än Göran Persson). Det är din hemkommun som beslutar om budget för maten och inte stora stygga Björklund. Vad i hela världen betyder "sen vill han sänka itn i skolorna, vi ungdomar pissar på han"?

Kommunalisering var förövrigt ett stort jävla misstag... Men det var ett diskussionsämne för en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Som jag garva

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Lite sorgligt att hon säger att hon vill att de veta vilka som arbetar och använda iPaden med varsamhet.
Människor här i Sverige uppskattar knappast sina iPads på helt rätt sätt.. Det är mer "nu har jag denna tills nästa kommer"

-_-'

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Innan man säger att lönen är dålig måste man kolla upp hur mycket man i Kina får för timlönen på 12 kronor, allt är ju relativt. Får man samma sak där för 12 kr som vi i Sverige får för säg 120 kr så är ju lönen helt okej? Ett kanske lite mer konkret exempel är ju Sverige-Norge. Norge har ju som bekant mycket högre löner än i Sverige, men i gengäld kostar det mycket mer att leva där.

Jag har inga uppgifter på hur mycket man får för 12 kronor i Kina, men en måltid på¨4,70kr kan man ju bara drömma om i Sverige. Bara en tanke.

Precis, allt handlar om hur mycket man får för 12kr i kina. Att de bara för 12kr är för att Kina undervärderar sin valuta för att resten av värden inte ska ha en chans att kunkurrera med Kinas priser.

Kinas löner är inte så dåliga som man tror..

Sverige hade teoretiskt sett kunnat undervärdera våra valuta så att våra varor vi tillverkar blir billigare än Kinas och på så vis hade Sveriges industri växt enormt. Vi får fortfarande 140kr timman på jobbet och priserna på Svenska varor som mat osv stannar kvar. Det som blir dyrare är importerade varor.

En Kines kan drömma om att köpa importerade varor som bilar osv, man måste vara svinrik i kina för att kunna köpa en skitbil. Eftersom allt tillverkas i Kina spelar det ingen roll för Kineserna ändå. Vi har inte en chans i väst. Tycker västvärlden får hota med krig snart om inte Kina slutar fuska med sin valuta... Börjar tröttna på alla arbetslöshet

Permalänk

Sammanfattning: det finns ingen anledning att köpa Apples produkter, de är förhållandevis sämre än resten av produktutbudet som finns, och de är tillverkade under hemska förhållanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampann96:

Sammanfattning: det finns ingen anledning att köpa Apples produkter, de är förhållandevis sämre än resten av produktutbudet som finns, och de är tillverkade under hemska förhållanden

Det där var nog det största skämtet till sammanfattning jag har sett. Vad bygger du detta på? Ska du gnälla över hemsk förhållanden i kinesiska fabriker kan du lika bra stänga av din dator, telefon eller surfplatta för all framtid och lämna in dessa på återvinning då samtliga är producerade i samma jävla fabriksmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

^This. Apple, tillverkare av datorer och leksaker för 30-åriga män med för mycket pengar är ett världens största och mest lönsamma företag. De sätter vinstrekord år efter år men kan inte ställa krav på sina underleverantörer så de betalar sina anställda en human lön. De skulle kunna höja timmlönen för de arbetarna 10-faldigt utan att det skulle märkas nämnvärt på Apples vinst. Girigare företag måste man nog gå till oljeindustrin för att hitta. Svinigt.

Skrivet av Hampann96:

Kan inte låta bli att ta mig för pannan åt dessa onyanserade slutsatser baserade på… knappt något alls.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

När människor köper Apple-produkter så betalar de löner för anställda i produktionsledet. Även Apple, som tagit fram produkten, tjänar pengar för sitt arbete.

Den enda i den här ekvationen som inte tillför ett smack är... du.

Men torra påståenden som gränsar till personangrepp tillför ju så oerhört mycket mer, eller hur?

Som flera redan påpekat skulle Apple lät kunna sänka sin vinstmarginal med 50% och fortfarande vara världens högst värderade företag. Såklart att man betalar lönerna indirekt genom att köpa produkten, men fördelningen är i i helvete snedvriden, det var det jag ville belysa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampann96:

Ja det var en dålig sammanfattning, då det är många företag som anlitar (som jag har skrivit i tråden innan) Foxconn b l a:

Microsoft, Nokia, Dell, HP, Sony Ericson.

Detta har ju varit känt länge! Så varför bara gapa om Apple?

Apple gör någonting åt det hela b l a anlitat undersökningsföretaget Fair Labor Association, för att undersöka arbetsförhållandena. Undersökning kommer att
innehålla intervjuer med flera tusen arbetare om deras arbetsförhållanden.
Undersökningens resultat kommer att publiceras i början av mars och ska då leda till åtgärder för att förbättra arbetsförhållandena.

Varför har inte Microsoft, Nokia, Dell, HP, Sony Ericson gjort något?

Tänk på det ni AppleHatare & Okunniga!! !!

Luktar dubbelmoral i 60% av tråden, och är det inte dubbelmoral så är det okunnighet!

Känslan av att många av er inte ens visste, att det fanns ett företag som heter Foxconn är väldigt hög!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Då ska ni även veta att Foxconn tillverkar saker åt b l a Microsoft, Nokia, HP, Dell. Även Sony Ericsson anlitar Foxconn! Och att arbetsförhållandet är detsamma!

Man får ju ge kreds till Apple som anlitat undersökningsföretaget Fair Labor Association, för att undersöka arbetsförhållandena.

Allt tjafs och skriverier kring detta tror jag beror på att Apple är så stora, men att det har pågått länge från andra företag med, är det många som inte vet/glömmer!

Källa! och Google

jag vet mycket väl det men jag kommer inte köpa produkter från foxconn om jag vet att dom har tillvekat den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IcedEarth:

Då kan du ju lika gärna lägga 50% av det du får kvar av din lön efter du betalat alla din utgifter och ge till dom som svälter i Afrika. Sen kan man ju undra vilka det är mest synd om arbetarna på Foxconn eller alla som svälter i Afrika? Folk kan hacka på Foxconn men blundar då dom ser alla som svälter.

Ser svält som ett större problem än det som händer i Foxconn. Men det kanske bara är jag.

Finns ju alltid dom som har det värre, det gör det inte enkelt eller något att strunta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

jag vet mycket väl det men jag kommer inte köpa produkter från foxconn om jag vet att dom har tillvekat den

Och det tror du på själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som flera redan påpekat skulle Apple lät kunna sänka sin vinstmarginal med 50% och fortfarande vara världens högst värderade företag. Såklart att man betalar lönerna indirekt genom att köpa produkten, men fördelningen är i i helvete snedvriden, det var det jag ville belysa.

Varför skulle bara Apple göra det? Ett uselt, underbetalt jobb blir inte bättre oavsätt var slutprodukten kostar.

Det har är inte ett problem som rör ett företag utan hela branchen. Apple har hjälp till att få Foxconn att höja lönerna, de har inspektioner av sina underleverantörer och nu även från Fair Labor Association. Det är mer än man kan säga om många av de andra tillverkarna.

Så mycket hyckleri och dubbelmoral här... Det handlar inte om Apple, det handlar om elektronikbranchen (och andra också för den delen).

Skrivet av simon253:

Då antar jag att du inte några elektronikprodukter från de stora elektronikföretagen då eller? 40% av alla konsumentelektronikprodukter tillverkas av Foxconn.

Permalänk
Medlem

Hur kan du vara så pass nonchalant att du begär källor på sådant du borde känna till sedan grundskolan? Vet du ens vad ekonomisk tillväxt innebär? Att nonchalera bort det med ett "jippi" tyder på att du tycker att människor ska gå arbetslösa och sakna medel, att välstånd och inkomster ska ligga på samma nivå som nu ackompanjerat av en ökande befolkning. Märklig syn, verkligen

Om du visste någonting om Kinas statsskick hade du känt till att Kina sedan dess begynnelse varit ett landsbygdsland. Staten konfiskerar mark på kommunistiskt manér och människor söker sig då till städer för bättre levnadsförhållanden. Det passar väldigt bra för staten eftersom man satsar på urbanisering.

Jag begärde källa på att folk hamnar på landsbygden om de inte jobbar för Foxconn. Det jag ville säga var att folk i Kina inte åker ut och svälter på landsbygden om vi slutar köpa produkter från Foxconn, med en sådan syn så kommer omänskliga arbetsförhållanden att fortsätta. Och ja, med en master i hållbar utveckling vet jag precis vad ekonomisk tillväxt innebär. Ekonomiskt tillväxt behöver inte betyda att människor får det bättre, det finns det många bra bevis på, exempelvis Kina där människor tvingas arbeta dygnet runt för att upprätthålla denna "tillväxt".

Nej jag vet ju inget om Kinas stadsskick trots att jag att nyligen varit där och besökt min bror som både bott i Kina och talar flytande kinesiska. Nog med off-topic tack.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ja det var en dålig sammanfattning, då det är många företag som anlitar (som jag har skrivit i tråden innan) Foxconn b l a:

Microsoft, Nokia, Dell, HP, Sony Ericson.

Detta har ju varit känt länge! Så varför bara gapa om Apple?

Apple gör någonting åt det hela b l a anlitat undersökningsföretaget Fair Labor Association, för att undersöka arbetsförhållandena. Undersökning kommer att
innehålla intervjuer med flera tusen arbetare om deras arbetsförhållanden.
Undersökningens resultat kommer att publiceras i början av mars och ska då leda till åtgärder för att förbättra arbetsförhållandena.

Varför har inte Microsoft, Nokia, Dell, HP, Sony Ericson gjort något?

Tänk på det ni AppleHatare & Okunniga!! !!

Luktar dubbelmoral i 60% av tråden, och är det inte dubbelmoral så är det okunnighet!

Känslan av att många av er inte ens visste, att det fanns ett företag som heter Foxconn är väldigt hög!

Visst finns det en mängd företag som anlitar Foxconn för delar av sin produktion, Foxconn beräknas stå för upp till 40% av tillverkningen av världens konsumentelektronik (Microsoft, Toshiba, Acer, Dell, Cisco, HP, Intel, Nokia, Samsung, Sony är andra exempel på företag som anlitar Foxconn), men Foxconn står för över 90% av tillverkningen av alla Apple's produkter, vilket gör att Apple intimt förknippas med Foxconn.
Arbetarna har fått bättre löner och bättre arbetsförhållanden, men det var först EFTER att självmordsvågen hade uppmärksammats av media 2010 och öppnandet av fabriken för oberoende inspektörer kom först i år. Så det är ju inte direkt så att Apple rent självmant gått in och fixat till saker och ting, det är väl snarare så att det blev för dålig PR för företaget och de fick för mycket kritik av media, allmänheten och politiker. Eftersom en så stor del av deras tillverkning utförs av Foxconn (och efter vad jag förstår så tillverkas i huvudsak Apple-produkter på anläggningen i Longhua som uppmärksammats, anläggningen kallas i folkmun för Foxconn city eller iPod City) så är det rätt naturligt att de är de första som har känt sig tvingade att fixa till saker och ting.
Hur som helst är det ju bra att saker och ting går i rätt riktning, men både Apple älskare och Apple-hatare kan ju försöka vara lite mer nyanserade.

Intel startade förresten en utredning om missförhållandena i en annan Foxconn anläggning i Kina som tillverkar Intels produkter, så Apple är inte ensamma om att känna sig nödsakade att undersöka arbetsförhållandena i "sina" fabriker. Även här är det väl mycket tveksamt om de skulle ha bemödat sig om inte strålkastarljuset var riktat mot Foxconn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Det måste finnas någon som ska slava för att vi i västvärlden ska leva ett rikt liv, vill du offra din dator och tv samt kanske din tvåvåningshus för att någon där borta ska leva ett liv likt din?

Hade jag vetat att en person får ett bättre liv så hade jag offrat de sakerna, ja.

Den här magiska siffran som socialdemokrater och svennebananvänstern kommer med är ingenting annat än ett fantasifoster. Det är där "fördelningspolitik" hör hemma, i fantasin.

Vad är det som är så illa med ”fördelningspolitik”?
Ett land med för stora ekonomiska skillnader verkar onekligen inte vara något att sträva efter:
http://www.ted.com/talks/lang/en/richard_wilkinson.html

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av WrongTarget:

Nu är iofs inte problemet så enkelt som du försöker få det att vara. Det är ju väldigt behändigt att förenkla problemet till att se det som att det är bättre att ha ett jobb, även om det är lågavlönat och med taskiga arbetsförhållanden och väldigt långa arbetsdagar, än att inte ha det alls. Visst är det så att det är bättre att ha ett jobb och en försörjning, än att inte ha det. Men det behöver inte utesluta att vi som konsumenter och storföretagen som beställer produkterna kan ställa krav på att de som jobbar skall kunna göra det under drägliga förhållanden. Som jag nämnt innan så blir inte resultatet av att vi och företagen ställer krav på drägliga arbetsförhållanden för arbetarna hos underleverantörerna att någon som är billigare, men har sämre arbetsförhållanden, får uppdraget, om samma krav ställs på dem (uppfyller de inte kraven får de ju inte uppdraget). Det är där du verkar fast i en tankeloop. Resultatet blir istället att underleverantören får ta mer betalt och marginalerna hos beställaren minskar, eller konsumenterna får betala ett högre pris. När det gäller just Apple så misstänker jag att de inte skulle sälja särskilt mycket mindre om varje iPad skulle kosta några hundringar mer, eftersom det är en statuspryl och köparna är relativt prisokänsliga.

Sedan vet jag inte vad det där med livstidsanställning för fackpampar och oduglingar kommer in i bilden. Att arbetarna skulle tillåtas bilda en fackförening som har en diskussion med företaget om arbetssituationen, eller krav på skyddsombud, är väl ändå inte helt orealistiska önskemål för att skydda arbetarnas intressen? Det drabbar inte företaget speciellt hårt och skulle nog få bukt med de värsta avarterna av arbetsförhållanden.
Det är ju inte direkt krav på västerländska löner och arbetstider som är målet i första hand (då skulle de inte kunna behålla sin konkurrensfördel), utan snarare en begränsning och reglering av orimligt långa arbetsdagar/veckor och omänskliga arbetsförhållanden. Att helt enkelt även betrakta även kinesiska arbetare som människor och inte som en slit och släng resurs (att få en begränsad arbetstid till 12 timmar om dagen och en ledig dag i veckan skulle kännas som rena paradiset för många i låglöneländerna).

Sedan kanske man inte skall peka finger åt just Foxconn och Apple, eftersom de ju faktiskt har påbörjat ett förbättringsarbete, men det skadar inte att hålla kvar problemet i rampljuset, så att det inte återgår och blir lika dåligt som tidigare eller sämre. Att det finns andra fabriker i Kina som är sämre är inte direkt någon högoddsare, men bara för att det finns sämre exempel, betyder inte att något är bra.

Tack för i stort sett det enda vettiga inlägget i debatten!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Uzor:

Det är såhär för att man tjänar mycket mer pengar på att sänka priset, så fort det ökar en tusenlapp kommer vi tappa intresset, det är just därför vi kan köpa 1 kg kaffe för kanske 30 kronor, förädlingen gör allt mycket dyrare, hade vi låtit tredje världen ta hand om sina resurser så hade du banne mig betalat cirka 500 kronor för kaffet, skulle du köpa 1 kg kaffe för 500 kronor? Nej, det blir till slut ingen efterfråga.

Ja visst är det tragiskt, men jag vill hellre att någon slavar så att jag åtminstone får kunna äga en bil och slippa gå eftersom jag är helt enkelt för lat för att återvända till 1800 talet.
Vet inte ifall du vill att västvärlden vill återvända till 1800 talet där man gick 10 km till jobbet för att tjäna ihop pengar till mat, du vill alltså förändra ditt livstandard oerhört mycket?
Det har jag svårt att tro på, jag tror också att du kommer ångra när väl alla länder har fixat upp sin ekonomi så att fördelningen av jordens resurser blir jämn, då kommer du inte ha en bil och gå till jobb/Universitet varje dag samt kanske ha gamla telefoner hemma.
Detta är så det är i kapitalismens värld, själv tycker jag om det men ifall du ser så är foxconn ett bra företag ifall man jämför det med andra företag i t.ex Afrika.

*Suck*

Kapitalism är inget nollsummespel. Vi har tagit ut ökad produktion i ökad ledighet och ökade inkomster sedan dess begynnelse. Sedan vet jag inte vad du svamlar om att "jordens resurser" fördelas "jämnt". Det finns jättemycket berg i Sverige vi kan mejsla ner och skyffla över till Kina för att påbörja den här fördelningen. Varför har det inte hänt?

Tvärtom kommer det i framtiden att vara ännu bekvämare.

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jo, visst är det bättre att ha ett jobb, än att vara utan. Men det rättfärdigar inte att vi som konsumenter och storföretagen som beställare frisäger oss allt ansvar, det är bara för cyniskt.
Men du kan ju prova på att jobba under de förhållandena under ett år, så får vi se om du vidhåller vid ditt uttalande.

Ibland är det bättre att inte ha ett jobb, faktiskt...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Hade jag vetat att en person får ett bättre liv så hade jag offrat de sakerna, ja.

Vad är det som är så illa med ”fördelningspolitik”?
Ett land med för stora ekonomiska skillnader verkar onekligen inte vara något att sträva efter:
http://www.ted.com/talks/lang/en/richard_wilkinson.html

Nej, därför ska man inte upprätthålla skillnaderna med omfördelningspolitik. Dessutom är det att våldföra sig på mänskliga rättigheter.

Annars kan vi ju alla bo i grottor och äta bark, så har det alla lika och alldeles fantastiskt.

Men jag förstår att du skulle avlida av orättvisa om du tjänade 10 miljoner i månaden och någon annan 30.

Intressant att du hänvisar till just Richard Wilkinson förresten, den största tomten som fått föra talan på ted.

"Att ojämlikhet i sig skulle orsaka ohälsa motsägs av forskare. I Oxford Handbook of Economic Inequality (2009) summeras forskningen på följande sätt: "Övervikten av bevisen visar att relationen mellan inkomst, ojämlikhet och ohälsa antingen inte existerar eller är för svagt för att dyka upp i robusta [vetenskapliga undersökningar]". Samma budskap framförs i en vetenskaplig undersökning av forskarna Andrew Leigh och Christopher Jencks (vars arbete ligger som grund för det aktuella kapitlet i Oxford Handbook of Economic Inequality).[2]
I Sverige har bland annat Nima Sanandaji och Arvid Malm framfört omfattande kritik mot Wilkinsons slutsatser, delvis eftersom de anser att den felrepresenterar forskningsfältet och delvis eftersom statistiken i boken anses vara missledande och felaktig. Kritik har bland annat framförts på SVT Opinion,[3] Wall Street Journal[4] samt via brittiska Taxpayers Alliance.[5]"

Permalänk
Skrivet av mfm:

Men suck att så många har gått på vänstermyten om den västerländska arvssynden.

Om du inte köper Foxconn-produkter så kommer de som blir arbetslösa lida ännu mer än vad de gör nu.

Vilka högermyter finns det då? Arbetslinjen?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Avstängd

Following Progressive Pressure, Apple Supplier FoxConn Increases Wages For Its Employees
Chinese manufacturer FoxConn, a key supplier for the world’s largest technology company Apple Inc., today announced it will be raising workers’ wages by 16 to 25 percent in response to public outcry over reports of worker mistreatment. The move comes after nearly 250,000 individuals signed a petition on Change.org demanding Apple hold its suppliers accountable for violations of fair labor practices.
[...]
"In the report, Daisey — who traveled to China to learn about FoxConn and its employees firsthand — described a factory where managers turn the other cheek on child labor, and workers, some as young as 13, are forced to stand during 14 hour shifts and live in cramped dormitories on the FoxxConn campus"

Robotar klagar inte
Foxconn to rely more on robots; could use 1 million in 3 years

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Varför skulle bara Apple göra det? Ett uselt, underbetalt jobb blir inte bättre oavsätt var slutprodukten kostar.

Det har är inte ett problem som rör ett företag utan hela branchen. Apple har hjälp till att få Foxconn att höja lönerna, de har inspektioner av sina underleverantörer och nu även från Fair Labor Association. Det är mer än man kan säga om många av de andra tillverkarna.

Så mycket hyckleri och dubbelmoral här... Det handlar inte om Apple, det handlar om elektronikbranchen (och andra också för den delen).

Ett uselt underbetalt jobb blir däremot mindre uselt och mindre underbetalt om beställaren väljer en mindre vinstmarginal och inversterar pengarna i de anställdas välfärd istället, vilket Apple, och många andra företag, inte gör, eftersom de är snåla svin. Sen detta med fail labor association och så vidare är ju lika mycket ett spel för galleriet som något annat. "Nä'rå... Vi lovar... inga delfiner slaktades för att komma åt den här tonfisken... Förresten.. du har inte lust att köpa ett märke som du kan sätta på dina egna konserver?"

Sedan, detta med hyckleri och dubbelmoral... Jag vet inte ens var jag skall börja, men jag får väl försöka.
Artikeln handlar om Apple, och bara Apple. Då hamnar fokus, helt logisk, på.... något helt annat företag, eller vad då?

Sedan finns det inte en enda person som postat i tråden som påstår att det bara handlar om Apple. Däremot har många konstaterat att Apple har mest pengar och borde ha råd att ge sina underleverantörer bättre vilkor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi har tagit ut ökad produktion i ökad ledighet och ökade inkomster sedan dess begynnelse.

Första påståendet fel, andra rätt.

Sedan vet jag inte vad du svamlar om att "jordens resurser" fördelas "jämnt". Det finns jättemycket berg i Sverige vi kan mejsla ner och skyffla över till Kina för att påbörja den här fördelningen. Varför har det inte hänt?

Menar du att jordens resurser inte skall fördelas jämnt?

Ps. Berg är inte en resurs i den bemärkelsen, och varför har det inte hänt? - Jo för att det ekonomiska systemet är byggt på kapitalism - den som tar han har. Det börjar vi dock se ändring på, och om jordens resurser skall räcka till 9 miljarder människor år 2050 så måste de "fördelas jämt".

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Fast eftersom du inte kan tänka längre än näsan räcker så har du självklart fel i din kausalanalys. Apple är världens högst (inte mest) värderade företag och har således förtroende hos investerare.

Vad är en "sjuklig" mängd pengar? De har pengar för att konsumenter har betalat dem pengar. Inte för att de har en viss prissättning. Skulle jag bli rik om jag sålde sur mjölk för 120 kronor litern? Tror inte det.

Varför 50%? Varför inte 49? 52? 12?

Läser du Reinfeldts bok varje dag?

Visa signatur