HP fortsatt störst på bärbara datorer, Apple på surfplattor

Permalänk
Melding Plague

HP fortsatt störst på bärbara datorer, Apple på surfplattor

Siffror från fjärde kvartalet 2011 visar amerikanska företagen Hewlett-Packard och Apple fortsatt i topp för bärbara datorer respektive surfplattor. Totalt levererades nästan 90 miljoner mobila enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GO iPad! Bästa surfplattan.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Var det inte bl.a. bärbart PC som det ryktades att HP skulle överge för nån månad sen.. Varför skulle dom överge det med en sån stor andel av marknaden?!

Go "alla andra". Våga vägra Apple!!!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Var det inte bl.a. bärbart PC som det ruktades att HP skulle överge för nån månad sen.. Varför skulle dom överge det med en sån stor andel av marknaden?!

Go PC!!! Våga vägra Apple

Jodå, sen fick de en ny VD och tog en helomvändning

Permalänk
Medlem

Windows vs Apple rond 2 nu då!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Windows vs Apple rond 2 nu då!

Orka...

Lenovo gör väldigt bra ifrån sig vilket är glädjande... Väldigt förvånad att Kindle har lyckats lägga sig så högt.

Permalänk

Har för mig att det HP gick med vinst på i sin rapport var divisionen där Autonomy ingick företaget som Leo Apotheker köpte upp ( den gamle VD ) gick med vinst.

"Software revenue grew 30% year over year with a 17.1% operating
margin, including the results of Autonomy. Software revenue was driven
by 12% license growth, 22% support growth and 108% growth in
services"

Källa:

http://www.webosnation.com/hp-q1-2012-earnings-down-38-last-y...

Han var kanske inte helt fel på det ändå. Oavsett verkar nya VD Meg Whitman vara mer intresserad av att fortsätta med hårdvara. En sak som HP och tex även Dell måste bli mer involverade i är surfplattor. Apple börjar tappa andelar där och surfplattornas tillväxt är väldigt hög medans datorer sjunker i tillväxt. Jag antar att HP väntar på Windows 8 innan de släpper nya surfplattor de är antagligen inte så sugna på att satsa på ny webOS hårdvara igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har för mig att det HP gick med vinst på i sin rapport var divisionen där Autonomy ingick företaget som Leo Apotheker köpte upp ( den gamle VD ) gick med vinst.

"Software revenue grew 30% year over year with a 17.1% operating
margin, including the results of Autonomy. Software revenue was driven
by 12% license growth, 22% support growth and 108% growth in
services"

Källa:

http://www.webosnation.com/hp-q1-2012-earnings-down-38-last-y...

Han var kanske inte helt fel på det ändå. Oavsett verkar nya VD Meg Whitman vara mer intresserad av att fortsätta med hårdvara. En sak som HP och tex även Dell måste bli mer involverade i är surfplattor. Apple börjar tappa andelar där och surfplattornas tillväxt är väldigt hög medans datorer sjunker i tillväxt. Jag antar att HP väntar på Windows 8 innan de släpper nya surfplattor de är antagligen inte så sugna på att satsa på ny webOS hårdvara igen.

Du kan läsa årsredovisning på HPs hemsida:

Citat:

Earnings highlights

------------------------------
Q1 FY12 Q1 FY11 Y/Y
-------------------------- ------------------------------
GAAP net revenue ($B) $30.0 $32.3 (7%)
-------------------------- ------------------------------
GAAP operating margin 6.8% 10.5% (3.7 pts)
-------------------------- ------------------------------
GAAP net earnings ($B) $1.5 $2.6 (44%)
-------------------------- ------------------------------
GAAP diluted EPS $0.73 $1.17 (38%)
-------------------------- ------------------------------
Non-GAAP operating margin 8.6% 12.4% (3.8 pts)
-------------------------- ------------------------------
Non-GAAP net earnings ($B) $1.8 $3.0 (40%)
-------------------------- ------------------------------
Non-GAAP diluted EPS $0.92 $1.36 (32%)
-------------------------- ------------------------------

Software revenue grew 30% year over year with a 17.1% operating
margin, including the results of Autonomy. Software revenue was driven
by 12% license growth, 22% support growth and 108% growth in
services.

Källa: http://h30261.www3.hp.com/phoenix.zhtml?c=71087&p=irol-newsAr...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Har för mig att det HP gick med vinst på i sin rapport var divisionen där Autonomy ingick företaget som Leo Apotheker köpte upp ( den gamle VD ) gick med vinst.

"Software revenue grew 30% year over year with a 17.1% operating
margin, including the results of Autonomy. Software revenue was driven
by 12% license growth, 22% support growth and 108% growth in
services"

Källa:

http://www.webosnation.com/hp-q1-2012-earnings-down-38-last-y...

Han var kanske inte helt fel på det ändå. Oavsett verkar nya VD Meg Whitman vara mer intresserad av att fortsätta med hårdvara. En sak som HP och tex även Dell måste bli mer involverade i är surfplattor. Apple börjar tappa andelar där och surfplattornas tillväxt är väldigt hög medans datorer sjunker i tillväxt. Jag antar att HP väntar på Windows 8 innan de släpper nya surfplattor de är antagligen inte så sugna på att satsa på ny webOS hårdvara igen.

Jag tror också att HP och Dell sitter och väntar på Windows 8. Båda två är ju väldigt inriktade mot företag och där duger varken iPad eller någon av enheterna med Android. Läste nyligen en artikel som hävdade att säkerheten på de plattformarna var för dålig. Hur som helst så har Windows en enorm fördel med sitt Office-paket som det inte finns något vettigt alternativ till på surfplattor idag. Speciellt inte om man behöver kompatibilitet. Jag har en känsla av att både Dell och HP kommer med fina plattor med Intels SOC sen också för då kan ju företagen köra exakt samma mjukvara på alla enheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

frågan är om surfplattor kommer hålla i sig eller om det bara är en fluga precis som minimini laptop.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

frågan är om surfplattor kommer hålla i sig eller om det bara är en fluga precis som minimini laptop.

Beror på om de kan hitta sin nisch marknad.... Om jag skulle våga på mig en gissning så tror jag framtiden ligger i modeller 11,6-12" i still med Asus Transformer Prime eller Samsungs Serie 7 Slate där man kan koppla bort tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Var det inte bl.a. bärbart PC som det ryktades att HP skulle överge för nån månad sen.. Varför skulle dom överge det med en sån stor andel av marknaden?!

Go "alla andra". Våga vägra Apple!!!

Bara för man är störst behöver det inte nödvändigtis betyda att man gör tillräcklig vinst. Nu har jag ingen aning om hur mkt vinst hp gör på sina datorer utan mer, just sayin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Bara för man är störst behöver det inte nödvändigtis betyda att man gör tillräcklig vinst. Nu har jag ingen aning om hur mkt vinst hp gör på sina datorer utan mer, just sayin.

567 miljoner USD enligt länken nedan var vinsten i deras PC division. Problemet för HP är att det inte har satsat på premium segmentet där man har större marginaler.

http://online.wsj.com/article/SB10001424053111903596904576516...

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Sluttramsat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Musikälskare

Mycket trevligt! Bara köra vidare

Visste inte att HP var så pass stora

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

HP är större än vad man tror. HP har rätt stora delar i resten av världen. Samtidigt som deras laptops är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag antog att Apple var störst på surfplattor, men inte att dom hade sån pass stor marknadsandel. Amazon, var det dom som stod bakom den där plattan för under 2000kr som blev en ganska så stor hit i USA?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul att Apple hamnade på topp 5-listan över sålda datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0rk:

Beror på om de kan hitta sin nisch marknad.... Om jag skulle våga på mig en gissning så tror jag framtiden ligger i modeller 11,6-12" i still med Asus Transformer Prime eller Samsungs Serie 7 Slate där man kan koppla bort tangentbordet.

Själv tror jag att plattorn måste helt ta avstånd från alla former av tangentbord/mus varianter för att lyckas. När man använder pekplatta med touch-gränssnitt så är det något distinkt från en "vanlig" dator och det är fullt möjligt att det finns en tillräckligt stor marknad för denna typ av enhet så att plattor kan överleva på lång sikt.

När man kopplar in ett tangentbord så har man skapat sig en dator som lyckas med konststycken att vara till och med ännu långsammare än en netbook från 2008 samt operativsystem som Android och iOS är inte alls lika flexibla (då deras primära uppgift är att vara enkla) som Windows, OSX och Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

HP Spectre var den första laptopen från någon annan tillverkare än Razer och Apple som är intressant för mig, synd att locket visade sig vara helt i glas bara :/ Ska bli nice och se vad de har för ess i ärmen när Win8 släpps.

Permalänk
Medlem

Lenovo! Wohoo!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arginj:

Kul att Apple hamnade på topp 5-listan över sålda datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att det är bärbara datorer och jag antar att Air ligger bakom mycket av den försäljningen. De har ju en bra nisch där som inte har så mycket konkurens. Får se hur det ser ut om ett år när Intel fått igång sin Ultrabook-plattform ordentligt med Ivy Bridge. På stationära datorer har det betydligt lägre andel.

Jag väntar, likt många andra, på framtida siffror för surfplattor. Många har köpt en men det viktiga för framtida lönsamhet är ju hur många som kommer köpa en till. Netbooks sålde ju som smör ett tag men ingen köpte en andra netbook. Så frågan är om surfplattan kommer bli en engångsleksak för den stora massan och sedan landa som nischprodukt eller om den kommer slå igenom om bli vanligare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Du kan läsa årsredovisning på HPs hemsida:

Källa: http://h30261.www3.hp.com/phoenix.zhtml?c=71087&p=irol-newsAr...

Tackar!

Skrivet av Zotamedu:

Jag tror också att HP och Dell sitter och väntar på Windows 8. Båda två är ju väldigt inriktade mot företag och där duger varken iPad eller någon av enheterna med Android. Läste nyligen en artikel som hävdade att säkerheten på de plattformarna var för dålig. Hur som helst så har Windows en enorm fördel med sitt Office-paket som det inte finns något vettigt alternativ till på surfplattor idag. Speciellt inte om man behöver kompatibilitet. Jag har en känsla av att både Dell och HP kommer med fina plattor med Intels SOC sen också för då kan ju företagen köra exakt samma mjukvara på alla enheter.

Ja det är nog mycket troligt att de kommer köra på X86 surfplattor säkerligen många med Intel och förhoppningsvis någon med AMD. ARM surfplattor från HP och Dell är kanske inte lika troligt med tanke på program kompabiliteten?

Skrivet av m0rk:

Beror på om de kan hitta sin nisch marknad.... Om jag skulle våga på mig en gissning så tror jag framtiden ligger i modeller 11,6-12" i still med Asus Transformer Prime eller Samsungs Serie 7 Slate där man kan koppla bort tangentbordet.

Det kan nog stämma. Intel har väl sagt det om deras Ultrabook projekt att de längre fram ska nå en fas med datorer som fungerar som du skriver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det kan nog stämma. Intel har väl sagt det om deras Ultrabook projekt att de längre fram ska nå en fas med datorer som fungerar som du skriver.

Ungefär där jag fick inspiration.... Det och Lenovos IdePad projekt

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett Asus högre upp på surfplattslistan..

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Mycket trevligt! Bara köra vidare

Visste inte att HP var så pass stora

Trodde inte jag heller, blev paff över att ASUS inte fanns med på listan för bärbara datorer.

Skrivet av buddaz:

HP är större än vad man tror. HP har rätt stora delar i resten av världen. Samtidigt som deras laptops är väldigt bra.

Hm, jag har hört att HPs bärbara datorer inte alls är bra. Har även läst en del om det i forumet.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eronki:

Trodde inte jag heller, blev paff över att ASUS inte fanns med på listan för bärbara datorer.

Hm, jag har hört att HPs bärbara datorer inte alls är bra. Har även läst en del om det i forumet.

Har hört precis samma sak faktiskt. Ska vara problem med kylning, komponentkvalité och chassits kvalité om jag förstår det rätt. Jag har dock också hört att deras sortiment för företag/premiumsortimentet skall vara betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd

Tycker samsung verkar mest intressant, samt Asus surfplatta som kan vara en laptop också, transformern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Har hört precis samma sak faktiskt. Ska vara problem med kylning, komponentkvalité och chassits kvalité om jag förstår det rätt. Jag har dock också hört att deras sortiment för företag/premiumsortimentet skall vara betydligt bättre.

Att HPs sortiment för företag ska vara betydligt bättre kan jag faktiskt tänka mig. Har sett massa HP-datorer på företag och skolor, detsamma gäller deras bildskärmar. Undrar om dom får deras produkter till ett lägre pris, för oss privatpersoner är dom deras datorer väldigt dyra. Huruvida deras bildskärmar är prisvärda eller ej vet jag inte.
DELL syns en hel del på företag och skolor också.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag antog att Apple var störst på surfplattor, men inte att dom hade sån pass stor marknadsandel. Amazon, var det dom som stod bakom den där plattan för under 2000kr som blev en ganska så stor hit i USA?

Japp deras Kindle Fire som om jag minns rätt kör på en tungt modifierad Android version som är knuten mot Amazon tjänster.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I