Permalänk
Medlem

Förstärkare < 1000kr

Som titeln lyder så letar jag efter en förstärkare för under tusenlappen
som kan driva ett par mellanstora högtalare, jag är inte ute efter den
absolut bästa ljudkvalién utan mer något som bara har en volymratt
och förmågan att driva högtalarna.

Jag har kollat en del i butiker och på internet och det mesta är väldigt dyrt.
Men jag stöter ofta på förstärkare av denna modellen, vad är haken när det gäller dessa?

Har 2 st av dessa som ska drivas av förstärkaren:

(2x12")

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swij:

Som titeln lyder så letar jag efter en förstärkare för under tusenlappen
som kan driva ett par mellanstora högtalare, jag är inte ute efter den
absolut bästa ljudkvalién utan mer något som bara har en volymratt
och förmågan att driva högtalarna.

Jag har kollat en del i butiker och på internet och det mesta är väldigt dyrt.
Men jag stöter ofta på förstärkare av denna modellen, vad är haken när det gäller dessa?

Har 2 st av dessa som ska drivas av förstärkaren:
http://i289.photobucket.com/albums/ll215/MapperSwij/IMG_20120...

(2x12")

Hakan är att det är skit. Bästa är nog att köpa en beg. förstärkare på blocket/tradera.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kolla beg istället,blocket tex.

Permalänk
Medlem

Som sagt, köp en begagnad Yamaha (eller något) stereoförstärkare. Dem brukar man kunna få för en femhundring och de är helt okej.

Ang. slutsteget du länkar till så är det ett bilslutsteg som ska drivas med 12V, så utöver slutsteget så behöver du ett 12V nätaggregat i storleksklass med ett mindre svetsaggregat.

Edit:
Såg att det ingår ett 5A nätagg i steget du länkade till. Det är nog lite i klenaste laget, om man tänker på förluster osv i slutsteg och rcker definitivt inte till för att få ut de 480W som man hävdar att steget ska klara leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Som sagt, köp en begagnad Yamaha (eller något) stereoförstärkare. Dem brukar man kunna få för en femhundring och de är helt okej.

Ang. slutsteget du länkar till så är det ett bilslutsteg som ska drivas med 12V, så utöver slutsteget så behöver du ett 12V nätaggregat i storleksklass med ett mindre svetsaggregat.

Edit:
Såg att det ingår ett 5A nätagg i steget du länkade till. Det är nog lite i klenaste laget, om man tänker på förluster osv i slutsteg och rcker definitivt inte till för att få ut de 480W som man hävdar att steget ska klara leverera.

<troll>

Du känner inte för att länka till detta svetsaggregat? Behöver ett litet och smidigt...

Helst ska det vara bra och kosta nästan gratis också

Dold text

</troll>

Till TS: Som dom andra säger... Satsa på begagnat om du vill ha något av värde. Gärna en stereoförstärkare (ej hemmabio/5.1 etc) om du bara ska köra med högtalarna du hade på bild... Då har du rimligtvis bäst chans att få tag på något som gör ett bra jobb och där hela förstärkarens potential används (varför ha tre extra kanaler som inte används?).

Permalänk
Medlem

Det steget du länkade till har jag själv här hemma. Det är inte 480w det är 2x20w, kostar typ 180-200kr inkl frakt från hongkong.
Det jag fick hade tillverkningsproblem och fick öppna och fixa det själv med lödkolven. Men för 180kr så duger det som garageradio.
http://www.dealextreme.com/p/180w-hi-fi-stereo-amplifier-mp3-...

Kolla efter ett begagnat steg istället på blocket, du kan hitta hur mö som helst om du bara kollar runt.
http://www.blocket.se/halland/ljud_bild/stereo_surround?cg=50...

t.ex.
http://www.blocket.se/jonkoping/Pioneer_5_1_surround_forstark...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Inget illa menat men bara för att klargöra så jag inte babblar på om fel sak här:

Förstärkare eller Receiver?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Då blir det att fortsätta leta begagnat ^^.

Har snackat med en kille som säljer en Eltax avr-800.
Han undrade vad jag ville ge för den, vad säger ni? den är iförsig en 5.1 receiver men killen som säljer den bor
i stan (jönköping) så hade varit smidigt.

Skrivet av Nanae:

Inget illa menat men bara för att klargöra så jag inte babblar på om fel sak här:

Förstärkare eller Receiver?

Som jag förstod det så är Receiver en förstärkare med radio. men det är inte så viktigt så vilken som går bra!

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swij:

Då blir det att fortsätta leta begagnat ^^.

Har snackat med en kille som säljer en Eltax avr-800.
Han undrade vad jag ville ge för den, vad säger ni? den är iförsig en 5.1 receiver men killen som säljer den bor
i stan (jönköping) så hade varit smidigt.

Som jag förstod det så är Receiver en förstärkare med radio. men det är inte så viktigt så vilken som går bra!

Tror du kan få vettigare grejer än en tråkig Eltax förstärkare (som verkar ha kostat hela 2000 när den var ny)

Som du sa reciever = förstärkare med radio

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Då blir det att fortsätta leta begagnat ^^.

Har snackat med en kille som säljer en Eltax avr-800.
Han undrade vad jag ville ge för den, vad säger ni? den är iförsig en 5.1 receiver men killen som säljer den bor
i stan (jönköping) så hade varit smidigt.

Som jag förstod det så är Receiver en förstärkare med radio. men det är inte så viktigt så vilken som går bra!

Max 500 för Eltax-receivern.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle lista 9 st. potentiella förstärkare/receivers, skulle någon orka kolla lite vilken som verkar mest prisvärd :P?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Om jag skulle lista 9 st. potentiella förstärkare/receivers, skulle någon orka kolla lite vilken som verkar mest prisvärd :P?

Kanske det.

Permalänk
Medlem

Tradera

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Oj de var en del,extremt svårt att välja,men jag skulle nog personligen välja Pioneer A656

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oyegie:

Oj de var en del,extremt svårt att välja,men jag skulle nog personligen välja Pioneer A656

Den är dock riktigt gammal (1989), risk för trötta kondensatorer och potentiometer (säljaren kan ju ha "fixat" den temporärt med kontaktspray (kommer inte på namnet).

TS: Var uppmärksam på att frakten kan bli ganska dyr. Har du inte bråttom tror jag det är bättre att leta vidare. Finns även ganska stor marknad här: http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1 och även på www.minhembio.se

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Oj de var en del,extremt svårt att välja,men jag skulle nog personligen välja Pioneer A656

Heh, okaj! det var ingen av dem som var helt värdelös?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Heh, okaj! det var ingen av dem som var helt värdelös?

Kan jag inte svara på,tror inte nån av dem är direkt nåt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Skriver lista med vad jag skulle se som ungefärligt värde inklusive frakt om jag själv skulle köpa.

1:a) Ser lite väl gammal ut.
2:a) Duger nog om priset är rätt (~500)
3:e) Dessa gamla sony-recievers brukar låta hyfsat hyggligt och har sett en sån liknande driva ett par stora CV-högtalare utan större problem på hyfsade ljudnivåer. (~500)
4:e) Duger nog om priset är rätt (~500)
5:e) Har väldigt dålig koll på äldre pioneer-receievers från mitten av 90-talet. Någon annan kan nog bättre avgöra vad den är värd.
6:e) En ganska gammal marantz men är den hel så är den nog en av de bästa i gänget (~700)
7:e) Duger nog om priset är rätt (~500)
8:e) Den Pioneeren har en hel del kraft men är hyfsat gammal. Kanske bäst i gänget? (~700)

Yamahan är bara några år gammal och är nog värd lite över 1000-lappen.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen av dem känns, spontant, "värdelös". Tror det är vettiga grejer allihopa.

Jag har själv haft en Technics SU-V470 så den kan jag kommentera lite snabbt. På det stora hela tyckte jag att den var bra, men med ett par högtalare jag hade upplevde jag att den hade lite jobbigt att få kontroll i basregistret. Så lite beroende på dina högtalare och hur basintensiv musik du kommer att lyssna på så skulle jag lägga in en liten brasklapp där, särskilt som det är 12:or i dina högtalare.
Technics:en ersattes senare med en Yamaha AX500 som jag tyckte var mycket bra. Både betydligt bättre kontroll i basregistret och "större" ljud med högre upplösning, utan att bli vass i diskanten.

Permalänk

Om du bor kvar i jönköping så ligger en HK ute på blocket för en tusing.
http://www.blocket.se/jonkoping/Harman_kardon_forstarkare_med...
Det är en 6-7 år gammal pryl men den lär vara helt ok att driva dina högtalare med och den har DA omvandlare för spdif om du skulle vilja använda det.

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna för 600 kronor, bra köp?

Skrivet av annorssan:

Om du bor kvar i jönköping så ligger en HK ute på blocket för en tusing.
http://www.blocket.se/jonkoping/Harman_kardon_forstarkare_med...
Det är en 6-7 år gammal pryl men den lär vara helt ok att driva dina högtalare med och den har DA omvandlare för spdif om du skulle vilja använda det.

Tyckte den verkade lite för mycket, Den var verkligen en hemmabio-förstärkare.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Jag hittade denna för 600 kronor, bra köp?

Tyckte den verkade lite för mycket, Den var verkligen en hemmabio-förstärkare.

Ingen aning men det är nog inget fel på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swij:

Jag hittade denna för 600 kronor, bra köp?

Visst ska man inte stirra sig blind på watt, men 2x40w 8ohm känns lite lite... Dessutom är den riktig gammal, borde kunna hitta nåt bättre. Vad har du för källa?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

T-amp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk