Permalänk
Medlem

Bootproblem efter minnesinstallation

Jag skulle installera 2x4gb extra ramminne här om dagen i samband med en ominstallation av windows.
Sagt och gjort så pluggade jag in minnena i de 2 ram-slots som fanns kvar på moderkortet, provade starta datorn och gå in i bios. Där ställer jag om minnena till xmp-läge (vilket gick alldeles utmärkt med 8gb), och sen vill inte datorn starta.
Jag tar mig förbi bootsplash ibland, men sen slår datorn av sig själv i ca. 2 sekunder och startar sen om sig själv med nollat bios.
Ibland kommer jag inte ens förbi bootsplash, den nollställer direkt istället, men de gånger jag gör det fungerar inga USB-enheter eller så, så jag kan inte manuellt gå i bios eller så.

Varför blir det såhär? Har försökt leta men hittar inget.
Kan det vara så att den ställer upp volten och mitt nätagg ligger så på gränsen så att det inte orkar uppklockade minnen?

Systemspecar finns i signaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem

Verkar ha fått det att funka, minnena ville fungera i 1333MHz, så testade ställa upp volten till minnena från 1.50 till 1.51, och då gick dom direkt med på att köras i 1600MHz.
Ska säkerhetskolla med memtest så att allt ser okej ut

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller