USB ljudkort köras utan dator?

Permalänk
Medlem

USB ljudkort köras utan dator?

Hej!

Undrar om det finns något ljudkort som kan köras där den endast drar ström från USB-väggadapter och kör ingång från RCA och (om det även finns) optisk.

Detta för att kunna koppla ljudkortet till USB-laddaren man fick med sin iPhone och input är t ex TVn och utgången är till förstärkaren.

Letar efter just usb-ljudkort som funkar på detta vis eftersom dessa är mycket billigare än stora tusenkronors DAC man köper till förstärkarna.

Kan detta ljudkort köras utan dator?
http://www.dustinhome.se/creative-sound-blaster-x-fi-hd-usb/p...

Permalänk
Medlem

Creativekortet skall nog köras med dator.
Kanske en http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/200_... du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Creativekortet skall nog köras med dator.
Kanske en http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/200_... du behöver.

den tittade jag på precis innan jag gjorde tråden, den är bra men jag letar efter något som har minst två ingångar.

Just nu är den du skickade högst på möjliga inköpslistan

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

den tittade jag på precis innan jag gjorde tråden, den är bra men jag letar efter något som har minst två ingångar.

Just nu är den du skickade högst på möjliga inköpslistan

Den har ju två ingångar.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Letar du efter en liten dac eller ska det vara ett ljudkort ? det finns annars fysisk små dacar om det är det du vill ha eller menar du en billig dac? 1000kr är snarast budgetprylar om du vill ha en bra dac med bra strömförsörjning och analogdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Den har ju två ingångar.

Jo men endast en Inpit kan köras åt gången? Hade för mig att jag läste det på specifikationerna någonstans.

Dessutom har den bara en coaxial Input vad ska det föreställa en 3.5mm input eller en monokanal RCA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Letar du efter en liten dac eller ska det vara ett ljudkort ? det finns annars fysisk små dacar om det är det du vill ha eller menar du en billig dac? 1000kr är snarast budgetprylar om du vill ha en bra dac med bra strömförsörjning och analogdel.

Jag letade i början efter usb-ljudkort eftersom de är billiga, enda problemet var att jag inte vet om de funkar utan dator. En bra och billig DAC Vill jag ha som kan köra en RCA och optisk ingång samtidigt.

Mitt rig:
Input: TV(RCA) och Apple tv(optisk)
Output: 1500watt stereo förstärkare(RCA)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den ser lovande ut! Ska kolla in på specifikationerna senare men klarar den att köra köra input RCA och optisk till output RCA utan att behöva usbkoppla den till en dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är en DAC och den får ström ifrån en egen nätadapter, fungerar därför utan att du kopplat in USB. Du har en vippa på framsidan där du växlan mellan input-källorna och kan endast köra en åt gången och så brukar det vara med alla DACar. Antingen kör du input Coaxial (Digital RCA) eller Optisk eller USB, som konverteras ut till Analog RCA till din reciever/förstärkare...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Skrivet av LS_07:

Jo men endast en Inpit kan köras åt gången? Hade för mig att jag läste det på specifikationerna någonstans.

Dessutom har den bara en coaxial Input vad ska det föreställa en 3.5mm input eller en monokanal RCA?

Skickades från m.sweclockers.com

Coaxial brukar bara vara en kontakt då det är digital RCA som skickar all information på en och samma kabel, till skillnad från Analog RCA som skickar signalerna för vänster kanal på en kabel och för höger kanal på en annan kabel. Hade varit mono om det varit analog RCA, men det är det inte i detta fallet.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LS_07:

Jag letade i början efter usb-ljudkort eftersom de är billiga, enda problemet var att jag inte vet om de funkar utan dator. En bra och billig DAC Vill jag ha som kan köra en RCA och optisk ingång samtidigt.

Mitt rig:
Input: TV(RCA) och Apple tv(optisk)
Output: 1500watt stereo förstärkare(RCA)

Skickades från m.sweclockers.com

Ett ljudkort fungerar per definition inte utan datorn, så det du letar efter är en billig dac.
Briken kanske är nått, men den har ingen styrning av ingång, så du får stänga av det du inte ska lyssna på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regnbågsponny:

Det är en DAC och den får ström ifrån en egen nätadapter, fungerar därför utan att du kopplat in USB. Du har en vippa på framsidan där du växlan mellan input-källorna och kan endast köra en åt gången och så brukar det vara med alla DACar. Antingen kör du input Coaxial (Digital RCA) eller Optisk eller USB, som konverteras ut till Analog RCA till din reciever/förstärkare...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=282366

den får en ganska variabel granskning av konsumenterna. Tycker du jag ska köpa den från Hifiklubben eller från kjell och company?

Fördelen med Hifis DAC är att den producerar säkerligen bra ljud, däremot klarar den inte av analog RCA input vilket kjell och companys DAC har.
Däremot är jag lite rädd för att ljudet istället försämras pga billiga komponenter i kjell och companys DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett ljudkort fungerar per definition inte utan datorn, så det du letar efter är en billig dac.
Briken kanske är nått, men den har ingen styrning av ingång, så du får stänga av det du inte ska lyssna på.

kanske jag borde då köpa den från hifiklubben för samma pris, om man ändå måste dra ut och in sladdarna? Eller finns det något annat bättre med den briken som du menar.

Permalänk
Skrivet av LS_07:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=282366

den får en ganska variabel granskning av konsumenterna. Tycker du jag ska köpa den från Hifiklubben eller från kjell och company?

Fördelen med Hifis DAC är att den producerar säkerligen bra ljud, däremot klarar den inte av analog RCA input vilket kjell och companys DAC har.
Däremot är jag lite rädd för att ljudet istället försämras pga billiga komponenter i kjell och companys DAC.

Ingen av dem har analog RCA input vad jag kan se, båda har dock analog RCA output. En DAC omvandlar ju digitala signaler till analoga och brukar således endast ha digitala inputs och analoga outputs. Vilken som låter bäst av dom vågar jag inte riktigt uttala mig om då jag inte hört någon av dom själv. Googla lite omdömen på dom och se vad folk tycker, men sen är ju ljud lite av en smaksak och kan skilja mycket hur det låter beroende på vilka olika komponenter som matchas med varandra... En viss DAC kan låta jättebra i ett system, men kanske inte passar riktigt i ett annat. Allt beror ju på tycke, smak, matchning osv, en ren vetenskap det där Sen finns det ju iofs alltid någon produkt som är kass i alla avseenden, men sådant brukar märkas i tester osv ganska omgående.

stavfel
Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Mitt Focusrite Sapphire PRO 24 kort fungerar även utan dator, dock är det ett Firewirekort, men vet att Focusrite även tillverkar billigare och mindre USB kort. Väldigt enkelt att konfigurera för "stand alone" bruk, ställa in den så man vill ha det och sedan spara inställningarna till hårdvaran. Brukar ofta koppla in iPhonen när jag inte orkar starta datorn för att lyssna på musik.

Kortet har dock inte RCA utan använder sig av vanlig 6.3mm tele plugg, men det är bara köpa passande TELE->RCS kablar, hade just ett par såna för ett tag sedan. PRO 24'an har 16 in och 8 out, så man får aldrig slut på kanaler kan jag lova.

Dcok är kortet inte det billigaste med sina dryga 2300kr som det kostar på thomann.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

En dac har inte analogingång, för då är det inte en dac längre, då blir det ett försteg eller något annat, kanske en dsp eller surroundprocessor, men ren dac är det inte längre....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Mitt Focusrite Sapphire PRO 24 kort fungerar även utan dator, dock är det ett Firewirekort, men vet att Focusrite även tillverkar billigare och mindre USB kort. Väldigt enkelt att konfigurera för "stand alone" bruk, ställa in den så man vill ha det och sedan spara inställningarna till hårdvaran. Brukar ofta koppla in iPhonen när jag inte orkar starta datorn för att lyssna på musik.

Kortet har dock inte RCA utan använder sig av vanlig 6.3mm tele plugg, men det är bara köpa passande TELE->RCS kablar, hade just ett par såna för ett tag sedan. PRO 24'an har 16 in och 8 out, så man får aldrig slut på kanaler kan jag lova.

Dcok är kortet inte det billigaste med sina dryga 2300kr som det kostar på thomann.

Jo den ser bra ut men dock utanför mitt prisintervall. Om jag hade haft så mycket pengar hade jag köpt DACen för 3200k på Hifi för den har några praktiska och fiffiga grejer jag hade kunnat behöva:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En dac har inte analogingång, för då är det inte en dac längre, då blir det ett försteg eller något annat, kanske en dsp eller surroundprocessor, men ren dac är det inte längre....

alltså då kanske vad jag behöver är standalone extern ljudkort ej DAC?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror snarast du vill ha en dac och försteg i samma låda, men om du nu ska blanda in en tv så kanske en surroundprocessor eller en hembioreceiver är det som passar bäst, för då får du surroundljudet också och inte bara da omvandlingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror snarast du vill ha en dac och försteg i samma låda, men om du nu ska blanda in en tv så kanske en surroundprocessor eller en hembioreceiver är det som passar bäst, för då får du surroundljudet också och inte bara da omvandlingen.

jag har ju endast bara stereoanläggning i hemmet, tror inte då jag behöver surroundfunktionen.
Jag har just nu en gammal yamaha c-40 försteg. Den är nu sönder då den ger konstig ljud i vänstra kanalen. ska slänga den strax men nu behöver jag en billig ersättare(behöver inte vara försteg) på max 1300kr som man kan koppla apple TVn och TVn tiill. Apple TVn har endast optisk ut men min TV har både RCA och optisk. Eftersom jag inte sett någon pryl med två optiska ingångar så letar jag efter en pryl med optisk och RCA(in) med RCA(ut), eftersom förstärkaren endast har 1st RCA in.

Permalänk
Medlem