Permalänk
Medlem

Datan fryser pga router (Video)

Är ny här på forumet men hoppas jag postar rätt !

köpte ny trådlösrouter för ett tag sen för den gammla tappa kontakten men blir snart knäpp, köpte denna routern för de skulle sluta brytas när man spelar men denna routern funkar hur bra som helst på alla datorer förutom min -.-

datan bara fryser i några sekunder sen funkar de igen händer typ 1 gång i minuten direkt man gör något krävande..

och sen slutar bara internet funka på min data men på alla andra funkar de, de kmr en gul triangel där nere sen efter 10-15 sec bara försvinner den men på alla andra datorer funkar de :S

routern är en D-link DIR-635 och har senaste uppdateringen på routern och på datan

Video

slår snart sönder denna data asså

Det värkar precis som min data och routern inte är så bra kompisar

ingen bra data men blir ny till sommar men vill ha denna att funka till dess iaf !

Tack på förhand MHV// Xytoo

Edit: det händer bara på den routern och har aldrig hänt på någon annan men denna routern funkar hur bra som helst för kompisar

Permalänk
Avstängd

AAA hade så där på min laptop ochså formatera om den så blir den hel igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av data245:

AAA hade så där på min laptop ochså formatera om den så blir den hel igen

okej, men får väll skaffa mig en extern hårddisk och lägga allt det viktiga på då men finns där inget annat sätt att lösa detta på ?

Permalänk
Medlem

Dator, inte data.

Verkar snarare vara något fel med din dator än routern.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Dator, inte data.

Verkar snarare vara något fel med din dator än routern.

jaja då :$

Ja tror de med men det funkar ju med alla andra router jag har testat ! så det är bara min dator ^^ som klabbar med denna routern och mina kompisars funkar hur bra som helst. men hur kan de va att just denna routern gör att min data hänger sig och inte någon annan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av data245:

AAA hade så där på min laptop ochså formatera om den så blir den hel igen

så blev den hel igen......

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

hahahhahaha 1337 i cash, nice coinsidence

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

så blev den hel igen......

Haha

Skrivet av Mario.T:

hahahhahaha 1337 i cash, nice coinsidence

haha jaja inte min server ! fast jag har satt 1337 i cash på min server med !

Edit: såg nu att de har blivit något konstigt med ljudet efter jag ladda upp den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xytoo:

Haha

haha jaja inte min server ! fast jag har satt 1337 i cash på min server med !

Edit: såg nu att de har blivit något konstigt med ljudet efter jag ladda upp den :/

En laptop? Kolla så den inte överhettar och klockar ner sig självt.
Kolla temperaturerna och vidta åtgärder om de är farligt höga.

(Ett tips är att se över din stavning och så vidare, inte alls roligt att läsa vad du skrivit / försöker förmedla.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toerman:

En laptop? Kolla så den inte överhettar och klockar ner sig självt.
Kolla temperaturerna och vidta åtgärder om de är farligt höga.

(Ett tips är att se över din stavning och så vidare, inte alls roligt att läsa vad du skrivit / försöker förmedla.

Ja kan göra det ! något rekommenderat program, everest (stavning) ?

Men kan datorn över hettas pga routern ? för det händer ju aldrig med någon annan router !

Okej, ska försöka bättra mig tack för tipset

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är inga routerproblem, du har fel på datorn. Det kan iofs bero på ditt wifikort, men routern i sig kan inte ge såna symptom som din video visar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är inga routerproblem, du har fel på datorn. Det kan iofs bero på ditt wifikort, men routern i sig kan inte ge såna symptom som din video visar.

okej ! men kan någon svara på denna fråga varför händer det bara med denna routern ? O.o

Datorn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=554376

Inte så bra men den har klarat css i 2 år nu utan problem !

Har kollat och värkar som everest har bytat namn till aida64 så ska testa det !

Permalänk
Medlem

Detta har jag hjälpt ett par personer med. Om du har windows 7 alltså.

testa rate:a om du dator. högerklicka på den här datorn och ta egenskaper. Sen trycker du på Windows experience index och låter den gå. Brukar fungera på många problem i windows 7

Högerklicka på "Den här datorn" (kan finnas i startmenyn, computer). Tryck på windows experience index (blå text tror jag). Sedan trycker du på "re-run the assessment" och låter den gå färdigt.
Om d inte fattar så titta i denna tråden där jag hjälpte en annan person.

#11767857

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Musikälskare

Snälla, skriv inte "värkar". Skriv "verkar" istället

Förlåt men jag var tvungen att säga det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske bero på värme eller inkompatibel kryptering, har du testat att bara lasta wifin fullt utan att spela? om tex grafikkortet hettar upp wifin, du kanske har bytt till tyngre krypto när du bytte router och då blir det mer last på wifikortet och värmen ökar, testa med öppet nät och/eller endast nätet utan spel, så du inte blandar in allt utan kan hitta en grundorsak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Detta har jag hjälpt ett par personer med. Om du har windows 7 alltså.

testa rate:a om du dator. högerklicka på den här datorn och ta egenskaper. Sen trycker du på Windows experience index och låter den gå. Brukar fungera på många problem i windows 7

Högerklicka på "Den här datorn" (kan finnas i startmenyn, computer). Tryck på windows experience index (blå text tror jag). Sedan trycker du på "re-run the assessment" och låter den gå färdigt.
Om d inte fattar så titta i denna tråden där jag hjälpte en annan person.

#11767857

okej, testar det nu hoppas det funkar !

Skrivet av flashen:

Snälla, skriv inte "värkar". Skriv "verkar" istället

Förlåt men jag var tvungen att säga det

haha okej ska bättre mig ! har inte äns slutat 9an än :$

Btw min dator håller rätt höga tempraturer men det har den alltid gjort (tagna i aida64)

cpu 63c

cpu 1 66c

wdc (hårddisk) 50c

cpu

1.113v

Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske bero på värme eller inkompatibel kryptering, har du testat att bara lasta wifin fullt utan att spela? om tex grafikkortet hettar upp wifin, du kanske har bytt till tyngre krypto när du bytte router och då blir det mer last på wifikortet och värmen ökar, testa med öppet nät och/eller endast nätet utan spel, så du inte blandar in allt utan kan hitta en grundorsak.

Byta från d-link dir 600 till d-link dir 635 har samma namn och samma kryptering (wap2-psk).

Hur kan belasta wifin utan att spela ?

Permalänk
Rekordmedlem

Tja ladda hem alla linuxar som finns, spel brukar inte ge särskilt mycket trafik alls utan det kräver bara låg latens.
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tja ladda hem alla linuxar som finns, spel brukar inte ge särskilt mycket trafik alls utan det kräver bara låg latens.
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Testa att ladda ner med utorrent men det börjar inte frysa då iaf inte vad jag har märkt

Permalänk
Rekordmedlem

Det tyder ju på att det inte är relaterat till din router, utan nån kombination av fel i datorn vid spelande, kanske värme, för torrenterna lastar routern oerhört mycket mer än ett spel. men värmer inte upp datorn lika mycket.
Du kanske ska rengöra och eventuellt montera om värmerören o liknande i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Märkligt att det fungerar med annan router dock om det skulle vara värme-relaterat. Det är alltså helt symptomfritt vid samma förutsättningar med annan router som jag förstår det hela? Att du inte märker fel vid tyngre belastning i windows kan bero på att spelet cache´ar upp infon om var när och hur när nätet buffrar eller dyl. En hypotes åtminstone.

Permalänk
Medlem

Prövat att bestämma åt ditt nätverkskort med vilken standard den ska ansluta?:

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar, klicka på konfigurera.

Skadar ju inte att pröva, så länge du kommer ihåg vad du gör för ändringar.

Har du aktiverat QoS eller liknande i routern, så stäng av det. Har aldrig lyckats få det att fungera särskilt bra ändå.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DC_DJ:

Märkligt att det fungerar med annan router dock om det skulle vara värme-relaterat. Det är alltså helt symptomfritt vid samma förutsättningar med annan router som jag förstår det hela? Att du inte märker fel vid tyngre belastning i windows kan bero på att spelet cache´ar upp infon om var när och hur när nätet buffrar eller dyl. En hypotes åtminstone.

jaa om jag använder annan router funkar de hur bra som helst !

Skrivet av mrqaffe:

Det tyder ju på att det inte är relaterat till din router, utan nån kombination av fel i datorn vid spelande, kanske värme, för torrenterna lastar routern oerhört mycket mer än ett spel. men värmer inte upp datorn lika mycket.
Du kanske ska rengöra och eventuellt montera om värmerören o liknande i datorn.

hur gör man det på en bärbar dator ?

Skrivet av orginallinus:

Prövat att bestämma åt ditt nätverkskort med vilken standard den ska ansluta?:

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar, klicka på konfigurera.

Skadar ju inte att pröva, så länge du kommer ihåg vad du gör för ändringar.

Har du aktiverat QoS eller liknande i routern, så stäng av det. Har aldrig lyckats få det att fungera särskilt bra ändå.

kolla nu och såg att QoS var aktiverat så testa att avaktivera det så ska testa snart !

Permalänk
Rekordmedlem

Man tar isär höljet o blåser o borstar rent, bara lite flera skruvar än normalt, men samma princip, en laptop som gått några år brukar vara full med damm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett par tips för att inte du skall bli missförstådd:
1. Det heter datORN, inte datan. Data är alla ettor och nollor du skickar fram å tillbaka och allt du lagrar på hårdisken. datorn är själva burken med all hårdvara. Det är en stor skillnad på vad du pratar om.
2. Jag förmodar att du inte pratar om förlossningssmärtor? Värkar är något kvinnor har vid en förlossning. Det VERKAR som du inte vet hur ordet skall stavas?

Sorry, ta inte illa upp men jag kan helt enkelt inte låta bli

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man tar isär höljet o blåser o borstar rent, bara lite flera skruvar än normalt, men samma princip, en laptop som gått några år brukar vara full med damm.

jaja men det gjorde jag bara för några månader sen för min dator fläkt va full med damm.

Skrivet av KingCobra:

Ett par tips för att inte du skall bli missförstådd:
1. Det heter datORN, inte datan. Data är alla ettor och nollor du skickar fram å tillbaka och allt du lagrar på hårdisken. datorn är själva burken med all hårdvara. Det är en stor skillnad på vad du pratar om.
2. Jag förmodar att du inte pratar om förlossningssmärtor? Värkar är något kvinnor har vid en förlossning. Det VERKAR som du inte vet hur ordet skall stavas?

Sorry, ta inte illa upp men jag kan helt enkelt inte låta bli

sorry :$ men jag ska försöka bättra mig !

Permalänk
Medlem

Om du har XP eller vista , Kör-rutan > services.msc > wireless zero configuration > disable

detta löste mina trådlösa problem med windows xp , tappade kontakten med router, frös ständigt.

Tydligen så söker det inbyggda programmet aktivt efter nätverk och det kan skapa problem såsom "disconnects" och att internet fryser.

; DOCK så kommer du inte kunna söka andra nätverk med tjänsten avslagen, så om du använder dongle installera det medföljande programmet för wlan, annars ladda hem något program för wlan.

Detta problem är löst med W7 , så rullar du på W7 så jag har jag tyvärr inga tips.

Permalänk
Skrivet av Xytoo:

Är ny här på forumet men hoppas jag postar rätt !

köpte ny trådlösrouter för ett tag sen för den gammla tappa kontakten men blir snart knäpp, köpte denna routern för de skulle sluta brytas när man spelar men denna routern funkar hur bra som helst på alla datorer förutom min -.-

datan bara fryser i några sekunder sen funkar de igen händer typ 1 gång i minuten direkt man gör något krävande..

och sen slutar bara internet funka på min data men på alla andra funkar de, de kmr en gul triangel där nere sen efter 10-15 sec bara försvinner den men på alla andra datorer funkar de :S

routern är en D-link DIR-635 och har senaste uppdateringen på routern och på datan

Video

http://www.youtube.com/watch?v=cdyjAVjc8Jw

slår snart sönder denna data asså

Det värkar precis som min data och routern inte är så bra kompisar

ingen bra data men blir ny till sommar men vill ha denna att funka till dess iaf !

Tack på förhand MHV// Xytoo

Edit: det händer bara på den routern och har aldrig hänt på någon annan men denna routern funkar hur bra som helst för kompisar

Kör du på trådlöst? om du gör det prova koppla in den med kabel och prova !

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

hur gick det nu?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tawesig:

Om du har XP eller vista , Kör-rutan > services.msc > wireless zero configuration > disable

detta löste mina trådlösa problem med windows xp , tappade kontakten med router, frös ständigt.

Tydligen så söker det inbyggda programmet aktivt efter nätverk och det kan skapa problem såsom "disconnects" och att internet fryser.

; DOCK så kommer du inte kunna söka andra nätverk med tjänsten avslagen, så om du använder dongle installera det medföljande programmet för wlan, annars ladda hem något program för wlan.

Detta problem är löst med W7 , så rullar du på W7 så jag har jag tyvärr inga tips.

Använder win 7 :/

Skrivet av racefactory:

Kör du på trådlöst? om du gör det prova koppla in den med kabel och prova !

Använder trådlöst och kopplar jag in kabeln så slutar det !

Skrivet av Mattiiss:

hur gick det nu?

Har gjort det ni alla har sagt men inget hjälper förutom att koppla in kabeln då slutar det men vill ju inte ha kabel !

Men kan det inte vara pga någon inställning på routern för det funkar på alla andra !

Permalänk
Avstängd

Är bor det mer gramatik poliser än vad det är snattare i malmö