Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nya Minnen - Fungerar ej

Tjena! Har köpt nya ram-minnen. Har redan 4gb i datorn så jag köpte 8gb till. Satte in dem och bios startade ej. Sedan lämnade jag tillbaka dem och köpte 4gb sådana jag redan har i datorn fast i en nyare version samma tillverkar precis identiska förutom versionen. Testade dem också men samma problem uppstod, bios stardade ej. Nu är frågan vad felet kan vara? Måste man uppdatera bios? Provade med det men biosuppdateringen fungerade inte. Eller är det fel på modekortet? Här är minnena jag köpte och modekortet samt processor:

De första minnena på 8gb: http://www.webhallen.com/hardvara/126087-corsair_xms3_vengean...

De andra minnena som var identiska förutom versionen: http://www.webhallen.com/hardvara/103855-corsair_xms3_4gb_ddr...

Och minnena jag redan har i datorn är lika som ovanför, förutom att versionen var lite äldre.

Moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A77TD_PRO/

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659868 (Min finns inte kvar i sortimentet men det är en sådan fast med 3,4Ghz.

Kan versionen på minnet ha betydelse för mitt moderkort? Att det inte klarar av dem eller är det något fel på moderkortet?
Jag kopplade in minnena rätt och testade även bara de nya, men inget fungerade.

Behöver ni mer info skriv gärna! Behöver hjälp, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

tror det kan Vengeance minnnen som inte kan vara tillsammans med dina gammla , pröva at tbara köra med Vengeance minnen:)

Permalänk
Medlem

Testade de, men samma problem där. Bios startar inte. Jag trodde det var som du skrev därför köpte jag nya minnen precis sådana jag har i burken, fast de nya var i en annan version. Annars var dem exakt identiska samma serie nummer osv. Men samma där bios startar inte. Bios startar bara med mina gamla minnen :/

Permalänk
Medlem

Började med att sätt i dina gamla hoppa in i windows kör en bios update till nyaste versionen.
Testa sen att kör med dom gamla och dom nya minnena funkar inte det testa med dom nya funkar de i sådana fall med dom nya kanske du ska köra 4st nya istället för trilskas med att försöka kombinera dina 2 gamla med något.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det är såhär att jag inte kan uppdatera bios, för när jag kör igång updatern så står det att jag har fel "bitars-system" fast jag har laddat ner 64-bitars och har 64-bitars. Jag har ju provat med bara de nya minnena men fortfarande fungerar inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke365:

Testade de, men samma problem där. Bios startar inte. Jag trodde det var som du skrev därför köpte jag nya minnen precis sådana jag har i burken, fast de nya var i en annan version. Annars var dem exakt identiska samma serie nummer osv. Men samma där bios startar inte. Bios startar bara med mina gamla minnen :/

låter väldigt underligt!:S åter kommer med hjälp!:)

Permalänk
Medlem

Jag vet! Riktigt skumt när det är identiska förutom versionen. Det uppskattas! Tack tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke365:

Det är såhär att jag inte kan uppdatera bios, för när jag kör igång updatern så står det att jag har fel "bitars-system" fast jag har laddat ner 64-bitars och har 64-bitars. Jag har ju provat med bara de nya minnena men fortfarande fungerar inte det.

Du har ASUS EZ Flash 2 på plankan bara att uppdatera från en usb sticka juh..

Citat:

ASUS EZ Flash 2

EZ Flash 2 is a user-friendly BIOS update utility. Simply launch this tool and update BIOS from a USB flash disk before entering the OS. You can update your BIOS only in a few clicks without preparing an additional floppy diskette or using an OS-based flash utility.

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A77TD_PRO/#downloa...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag testade med att ladda ner bios utillities + bios och la det på en sticka. Sen bootade jag upp men inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke365:

Jag testade med att ladda ner bios utillities + bios och la det på en sticka. Sen bootade jag upp men inget händer.

Skojar du med mig? Läs manualen eller prova att gå in i bios gå till tools välj EZ flash 2 & tryck enter, det hade jag provat med eller så kan man trycka alt + F2 när man bootar upp..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har provat, men jag mailade asus och skickade in moderkortet. FIck nytt på garantin, det var trasigt osv. Tack ändå alla som har hjälp till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke365:

Har provat, men jag mailade asus och skickade in moderkortet. FIck nytt på garantin, det var trasigt osv. Tack ändå alla som har hjälp till!

ok. Bra att det löste sig & bra av asus.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless