560 ti vs 1920x1200 och BF3

Permalänk
Avstängd

kör 560 gtx sli, asus dcII märker av direkt när fps sjunker under 100. har blandade high/medium inställningar.

60 fps är tok för lite
min burk är nedan

i upplösning på 1920x1080

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ilstallione:

Ja för med tanke det presenterade resultatet i testet så säger de ju faktiskt mot sig själva lite. Du rätar dock ut frågetecknen om det stämmer vad du skriver. Tack för förklaringen, blev "Gilla" på den!

Lite av ett förtydligande:

Bilbaserade sekvenser på en smal gata i stan är inget man kan basera ett test av ett spel som i övrigt inte innehåller den typen av innehåll. Mja, med ett möjligt undantag för jet pilots, då. Det drar inte så mycket kraft av grafikkortet att spela det inbyggda flygspelet.

Anledningen är att (speciellt hela, dvs utan kratrar etc) byggnader och fordon faktiskt inte drar mycket texturminne alls. Plana, repeterande och i huvudsak enfärgade ytor är jätteenkla att göra snygga och kräver väldigt lite minne. Faktum är att jag skulle gissa på att ett enda träd (och träd fuskas det också med) drar mer VRAM än samtliga byggnader du ser samtidigt runtomkring dem.

Smarta AA-logaritmer är också väldigt snälla mot minnet när man kör så här stora modeller, då det normalt bara är kanterna som processas. Stora modeller = få kanter, och geometriska former = raka och därmed snälla kanter. Att 6870 faller medan 560 Ti håller sig kvar kan jag tänka mig beror på att NVidias CSAA är "smartare" än AMD's AAA.

Det här är huvudanledningen att du kan göra exempelvis bil- och flygspel så snygga utan att kräva mycket minne, och att massiv AA i vissa spel knappt gör skillnad alls i kortens prestanda. Är det förhållandevis enkla modeller krävs det inte så mycket.

Blir det komplexa modeller däremot (som ett "ofuskat" träd), mycket ojämna kanter, modeller som är "enkelt" förstörbara (dvs renderas som flera ihopsatta modeller), ytor med hög detaljdensitet (en blöt mossbevuxen tegelvägg jämfört med en i princip slät vitputsad betongvägg) etcetera springer det iväg. Fort.

Där har du bekymret med den här testsekvensen - i princip alla modeller är enkla, har enkla texturer och är i huvudsak geometriska - och det är stora (och därmed få) modeller. Spelet i övrigt är baserat på i huvudsak små, komplexa, ogeometriska modeller med högdetaljerade texturer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

nya skärmar och bättre kort, så man kan skippa anti aliasing.
högre upplösningar helt enkelt,AA suddar/grumlar ut saker....har aldrig gillat tekniken.
tids fråga innan det är borta

Permalänk
Medlem

Intressant att folk med ett ensamt 560 Ti och i5 2500 får samma/bättre fps i High än vad jag får med burken i sign.
Antingen så är 560Ti mycket bättre än vad folk säger, eller så är 6870 Crossfire sämre än vad folk säker...eller så överdriver någon, kraftigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mephiston:

kör 560 gtx sli, asus dcII märker av direkt när fps sjunker under 100. har blandade high/medium inställningar.

60 fps är tok för lite
min burk är nedan

i upplösning på 1920x1080

Skrivet av Mephiston:

nya skärmar och bättre kort, så man kan skippa anti aliasing.
högre upplösningar helt enkelt,AA suddar/grumlar ut saker....har aldrig gillat tekniken.
tids fråga innan det är borta

Och du har vilken 120 Hz-skärm?

Vad gäller antialiasing "grumlar" det absolut inte.

AA överskalar bilden (ritar kanten i 2/4/8/16 gånger högre upplösning) och krymper den för att få en visuellt rakare kant. Bra AA gör detta per pixel, så risken att saker försvinner på fel sida kanten är minimal, och då ska det vara något som är maximalt 0,25 millimeter (räknat på en 24" 1080p-skärm) brett.

"Poor man's AA", dvs kantutjämning genom att göra skärmen suddigare, är att göra tvärt om. Ställ in en för låg upplösning för skärmen så att pixelmappningen inte fungerar. Vipps, allt blev suddigt, men kanterna ser rakare ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Och du har vilken 120 Hz-skärm?

kör 560 gtx "ej ti" asus presterar som ett 560ti strax högre en standard clock
http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...
kom upp lite högre än tomtarna ovan

billig benq XL2410T

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mephiston:

kör 560 gtx "ej ti" asus presterar som ett 560ti strax högre en standard clock
http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...
kom upp lite högre än tomtarna ovan

billig benq XL2410T

Du har inte vsync eller något liknande igång då så du omedelbart droppar till 60? Jag kan inte säga att jag lider märkvärdigt av att ligga mellan 60 och 100 (då dock i Ultra), och jag har samma skärm(ar) som dig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta

Sitter just nu på mobilen men är 99% säker på att kontot är reggat 2012

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kira9204:

Jag baserade det på att jag har en OC variant på 880Mhz och kan köra high flytande i 1080P utan problem.
Med "flytande" så menar jag då att jag oftast ligger på runt 60 FPS, men ibland får drops till 40.
Jag kan dock säga att jag aldrig känner av dessa drops såvida jag inte håller ögonen på FPS mätaren.
Är reggad 2012 om det verkar relevant för dig, men är snart 20, har byggt och lekt/jobbat med datorer sedan Windows 3.11, är Java programmerare och är utbildad CCNA4 Cisco tekniker och studerar för tillfället C++.
Så exakt VILKEN relevans har det att jag reggat ett konto 2012?
Att modifiera frekvenser kan ha en ganska så ordentlig inverkan på prestanda.

Han syftade antagligen på att mängden VRAM i kortet skulle flaska före gpu-klocken flaskade. Tyvärr så säger namnet GTX560Ti inte speciellt mycket (tack vare nvidias namngivning), då det finns en version med 1GB/2GB VRAM och 384 shaders kontra en annan version med 1280MB och 448 shaders. Har dock inte speciellt bra koll på hur mycket minne BF3 drar i 1200p, men man kan nog garanterat köra spelet i höga inställningar med ett GTX560Ti oavsett modell så länge som man har en CPU som matchar prestandan, vilket även dom flesta har.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

ALLA SOM LÄNKAR SWECLOCKERS TEST

kom ihåg att de testar BF3 i SINGLEPLAYER vilket inte går att jämföra mot BF3 med 64 spelare på caspian border i multiplayer.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Du har inte vsync eller något liknande igång då så du omedelbart droppar till 60? Jag kan inte säga att jag lider märkvärdigt av att ligga mellan 60 och 100 (då dock i Ultra), och jag har samma skärm(ar) som dig.

Oftast ligger jag i 140+ har inte testat så noga, i karkand suburb när man tittar ner kan det droppa till 90 har jag märkt.
kan vara en vinkel som visar mera än andra eller lagg. annars duger korten alldeles utmärkt, fattar inte hur folk kan spela det i mp under konstant 100
"ekonomi"
Brutalt spel om man tänker efter, utesluter alla "2 core cpu" användare sen om du har quad ska du helst ha intel. amd har sina brister där.
samt bf3 kräver minst gtx 580+ som egenligen presteran sämmre än 560 sli, för att uppleva spelet som det ska vara

Permalänk
Medlem

Kan INTE rekommendera 560 ti 1gb för BF3. Ett grafikkort med 2gb ram är krav för att det ska fungera bra, särskilt på Back to Karkand-banorna som har mer destruction. Dator enl. signatur och CPU klockad till 3,7Ghz.

Sitter nu och funderar på ett Kepler-baserat kort alt. HD7950/7970.

Och om ni undrar vilken erfarenhet jag har av att spela BF3 med denna setup så länkar jag även till mina stats (Time 453:37:10): http://bf3stats.com/stats_pc/warh0g

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mephiston:

Oftast ligger jag i 140+ har inte testat så noga, i karkand suburb när man tittar ner kan det droppa till 90 har jag märkt.
kan vara en vinkel som visar mera än andra eller lagg. annars duger korten alldeles utmärkt, fattar inte hur folk kan spela det i mp under konstant 100
"ekonomi"
Brutalt spel om man tänker efter, utesluter alla "2 core cpu" användare sen om du har quad ska du helst ha intel. amd har sina brister där.
samt bf3 kräver minst gtx 580+ som egenligen presteran sämmre än 560 sli, för att uppleva spelet som det ska vara

Det är inte konstigt - krävs 120 Hz-skärm för att ens kunna SE mer än 60 FPS, så... ja, du och jag kan se den skillnaden, men 99% av alla andra är låsta till det. Och nej, 100 FPS på en 60 Hz-skärm gör ingen skillnad alls.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kan INTE rekommendera 560 ti 1gb för BF3. Ett grafikkort med 2gb ram är krav för att det ska fungera bra, särskilt på Back to Karkand-banorna som har mer destruction. Dator enl. signatur och CPU klockad till 3,7Ghz.

560 ti duger till Medium och kanske lite därtill. Har själv ett 560ti men rekommenderar definitivt att man tittar på ett kort med minst 2 gb grafikminne!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur man kan tycka att ett 560ti flyter på bra på high

Permalänk
Avstängd

Back to Karkand-banorna som har mer destruction

har ingenting med saken att göra, kortet du har i din burk anpassar du till spelet.
standard 560 ti och ej ti har 1gb texture minne

Permalänk
Antielefant

Ptja. Jag säger så här.

560 är ett jättebra köp, speciellt om man tänkt spela BF3. Det tar längre tid innan man tröttnar fullkomligt på detta (förutom grafiken) absolut urusla spel om man måste ödsla lite tid på att vara arg på en seg dator. Nej - jag anser inte att ytterligare en karbonkopia av BF1942 var värd att släppa.

Det lär väl ta en vecka eller något sånt om det hackar rejält, jag med bra flyt tröttnade på två dagar.

Å andra sidan är ju den överdrivna produktionen av FPS-spel huvudsakligen bara mjölkning av spelmarknaden ändå, så why am I surprised.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Back to Karkand-banorna som har mer destruction

har ingenting med saken att göra, kortet du har i din burk anpassar du till spelet.
standard 560 ti och ej ti har 1gb texture minne

Det är skillnad på B2K banorna vs. Vanilla, dom är mer krävande.
Oavsett så är 560 ti 1gb INTE att rekommendera om man vill spela BF3.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

alla har olika krav på spel kvalite så ere. "over and out"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mephiston:

alla har olika krav på spel kvalite så ere. "over and out"

Jag påstår inte att spelet har låg kvalitet, jag påstår att spelidén vid det här laget är så slutkörd att den borde avlivas så den stackaren slipper mer tortyr av oinspirerade speltillverkare.

Termen "asian grind" passar vid det här laget bättre på FPS-spelen än på MMO'erna.

Kvaliteten är helt OK, vilket är varför jag köpte spelet och spelade det i två dagar i sträck - och ibland faller tillbaka någon kväll när det är dåligt med folk online i guildet.

Nåja, en vecka kvar till ME3. Synd att Syndicate var så kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

bf3 går inte gemföra med mw3, menar spelkvalitet...."krav" hur det flyter på. ska upp och jobba om ett par...... nn

Permalänk
Medlem

Med mitt http://www.inet.se/produkt/1902154/evga-geforce-gtx-560ti-102... så får jag mellan 58-70 fps i 1920x1080.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Med mitt http://www.inet.se/produkt/1902154/evga-geforce-gtx-560ti-102... så får jag mellan 58-70 fps i 1920x1080.

Antar att det inte är High du snackar om då

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Varför har det blivit så himla mycket att man skall köra just BF3 på maxade inställningar om man ändå spelar multiplayer?

Förut var det alltid så att seriösa MP-spelare drog ner alla oväsentliga inställningar till minimum för att få så hög FPS som möjligt och också för att bilden skall bli tydligare utan en massa bling bling som döljer snarare än hjälper.

T.ex. spelar väl koreanerna oftast SC2 på Low.

Själv spelar jag aldrig multiplayer så jag bryr mig inte om det flyter sämre där än i singleplayer, men jag kom att tänka på detta. Eller är det enbart för att BF3 är det nya Crysis när det gäller e-penis och hårdvara?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hulle:

Eller är det enbart för att BF3 är det nya Crysis när det gäller e-penis och hårdvara?

Helt rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Det ställer mig i en ytterst bekymmersam position, jag har ju inte ens köpt det...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Mitt 560ti i 950mhz och i5 750 i 3.35ghz klarar 40-110 fps, genomsnittliga fpsen är runt 60-70, och jag har 1gb modellen...

Mina inställningar är High på allt och stängt av AA samt MSAA då jag aldrig gillat det i något spel vad jag kommer ihåg, möjligtvis i crysis 1 :s

EDIT: i 1920x1080 60hz :>
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Antar att det inte är High du snackar om då

Jo, men jag märkte att jag inte hade AA på. När jag satt på det så hade jag runt 48-55 fps Jag gjorde benchmark med Fraps en runda i Operation Firestorm med AA avstängt och då stod det såhär:

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
7412, 120000, 43, 117, 61.767

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Jo, men jag märkte att jag inte hade AA på. När jag satt på det så hade jag runt 48-55 fps Jag gjorde benchmark med Fraps en runda i Operation Firestorm med AA avstängt och då stod det såhär:

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
7412, 120000, 43, 117, 61.767

Ung något sådant jag får också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

I de vanliga BF3 kartorna får jag 60 fps stabilt i high med ett GTX 470, klockat ca 25%.

Men i B2K kartorna måste jag tyvärr dra ner på grafiken :/

Och ja jag lirar med Vsync, konstigt nog är det inte 60 eller 30 fps som många säger, utan på B2K kartorna kan det droppa ner till runt 45 fps, med Vsync påslaget.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

I de vanliga BF3 kartorna får jag 60 fps stabilt i high med ett GTX 470, klockat ca 25%.

Men i B2K kartorna måste jag tyvärr dra ner på grafiken :/

Och ja jag lirar med Vsync, konstigt nog är det inte 60 eller 30 fps som många säger, utan på B2K kartorna kan det droppa ner till runt 45 fps, med Vsync påslaget.

Kan du ge oss en video på det?