Minidatorn Raspberry Pi till försäljning

Permalänk
Inaktiv

Produkten är förvisso intressant men specifikationerna är likväl trista. Speciellt då klockfrekvenserna, minnesmängden och avsaknad av GigabitLAN. Blir intressant att se om det kommer lite mer rejäla produkter framöver med större användningsmöjligheter. Ersättare till nuvarande HTPC vore önskvärt.

Ett litet chassi/skal som kan skruvas fast i VESA-fästet (eller annan smidig lösning) vore även det önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Man borde ju kunna lägga in en Win8 på en sådan sak i princip, plocka bort massa onödiga funktioner med WAIK sedan försöka få den att starta. Annars lär det dyka upp mods inom kort.

Så vitt jag vet så kommer win8 inte fungera, det är fel typ av arm-processor.

Skrivet av Xaanin:

Även om du får in Win 8 på den så kommer antagligen upplevelsen motsvara att köra Win 8 på en Pentium 3.

Pentium 3 är betydligt snabbare än denna arm-processor.

Skrivet av anders190:

Produkten är förvisso intressant men specifikationerna är likväl trista. Speciellt då klockfrekvenserna, minnesmängden och avsaknad av GigabitLAN. Blir intressant att se om det kommer lite mer rejäla produkter framöver med större användningsmöjligheter. Ersättare till nuvarande HTPC vore önskvärt.

Det du pratar om är en HELT annan produkt.
"Den nya volvon är intressant men specifikationerna är likväl trista. Speciallt då avsaknaden av vingar och jetmotor"...

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken nu... Hade signat upp på mail-listan på deras sida och förväntade mig att jag skulle få ett mail när den släpptes, men icke. Dessutom säljes den endast via några (för mig) okända butiker, som dessutom inte verkar kunna ta beställningar av privatpersoner. Allt detta hände tidigt på morgonen i EU då många var på jobbet, eller sen kväll/natt i USA då många inte är vakna. Hur tänkte de nu???

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av Achronos:

Pratade med Farnell över telefon för en stund sedan.

• De har sålt slut sin första batch på 4000 enheter

• Nästa leverans till dem sker enligt de själva under vecka 13

• För att förboka en enhet som privatperson ska man maila sin adress och kontaktinfo till sweden-sales@farnell.com

• De visste inte hur betalningen skulle ske eftersom de normalt sett inte säljer direkt till privatpersoner

Då är ju frågan vad som hänt med övriga 6000 enheter, om det nu är så att RS enbart tagit emot intresseanmälningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Klantig hantering från Raspis sida, man skickar ett mejl om att man kommer göra ett uttalande klockan sex på morgonen istället för att som man tidigare sagt informera folk via mejl att enheten släpps för försäljning datum X, och säljer sedan inte enheten genom sin egna etablerade kanal (som man sagt tidigare) utan genom ombud. Tror rätt många enheter kommer hamna på ebay, dels utlagda av de som vill tjäna pengar men även de som upptäckt att det är en toklångsam enhet.

Permalänk
Medlem

Blir kul när de släpper fler ex till försäljning, förstår att de måste hålla antalet lågt i början.
Men då detta är sweclockers måste man ju fråga, vad ska ni med den till då den varken har SSD, kan klockas nämnvärt eller klarar Bf3 på ultra?
(skämt å sido)

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Blir kul när de släpper fler ex till försäljning, förstår att de måste hålla antalet lågt i början.
Men då detta är sweclockers måste man ju fråga, vad ska ni med den till då den varken har SSD, kan klockas nämnvärt eller klarar Bf3 på ultra?
(skämt å sido)

För att koordinera driften av speldatorns 12 olika vattenkylningssystem såklart

Visa signatur

Dator:

Permalänk

ni som fått tag på en måste ju bara skriva lite vad ni gör med dom när ni fått dom.

En ny tråd om användningsområden för Ras pi önskas ....

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Skrivet av Freneticz:

ni som fått tag på en måste ju bara skriva lite vad ni gör med dom när ni fått dom.

En ny tråd om användningsområden för Ras pi önskas ....

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1076886

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Jaja men det är ju vad man skulle vilja göra med den, jag vill ha en tråd om vad man faktiskt gör med den.....

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Skrivet av Freneticz:

Jaja men det är ju vad man skulle vilja göra med den, jag vill ha en tråd om vad man faktiskt gör med den.....

Du räknar med att vi som postat där kommer ändra våra planer när vi faktisk får tag på en?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ett litet chassi/skal som kan skruvas fast i VESA-fästet (eller annan smidig lösning) vore även det önskvärt.

Men även om specifikationerna är lite svaga så klarar den av jobbet den ska göra, mer behövs inte! Och en sak man inte får glömma, den är liten som en tändsticksask!
Det är det som gör den så otroligt användbar till olika lösningar. I stort sett är det bara fantasin som sätter gränser, jag själv vill/ska "operera" den in i min tv, många i tråden vill ha den som en bildator, etc etc.

Tyvärr så fick jag inte tag på ett ex Men jag vet om att model B kommer att vara i mitt hem inom snar framtid.

Och att fixa så att den går att fästa i VESA är lätt fixat! Men jag är rädd för att VESA:s standardmått är för stora för "en tändsticksask" så kardborreband från Kjell & C hade varit mycket smartare!

(underskatta aldrig kardborrebanden från Kjell & C jag har själv fäst högtalare på väggen med det

Edit! Retar mig på att jag skapade en konto på "deras Shop" jag menar , vem vill ha ett klistermärke...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Va uppe vid 6 i morse och väntade på att klockan skulle bli 7, la en beställning hos farnell 5 minuter över 7. Ringde dom för en stund sen och de sa att jag var den första (säkert svenska) som lagt en beställning. Vidare info skulle komma vi mail.

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Va uppe vid 6 i morse och väntade på att klockan skulle bli 7, la en beställning hos farnell 5 minuter över 7. Ringde dom för en stund sen och de sa att jag var den första (säkert svenska) som lagt en beställning. Vidare info skulle komma vi mail.

Grattis. Vid det laget satt jag fast på deras hänvisade sida där man skulle välja land, där typ alla U-länder i världen fanns med, men inte sverige.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Grattis. Vid det laget satt jag fast på deras hänvisade sida där man skulle välja land, där typ alla U-länder i världen fanns med, men inte sverige.

Sverige fanns med vad jag såg och tog mig till https://se.farnell.com

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Sverige fanns med vad jag såg och tog mig till https://se.farnell.com

Ja, det var när man gick in på Raspberryn från den svenska sidan som man blev vidareskickad.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av xzhaskd:

Enligt "farnell" så var det enbart 100 ordrar som kom till sverige, det var nog inte många som klurade ut att man kunde ingorera deras gnäll om att de enbart säljer till företag och skriv ain sitt personnummer istället.

Tycker också det var illa skött av raspberry foundation, de lovade ju att den skulle finnas på deras sajt, inte på andra företags med uppmarkat pris + moms + frakt, och de lovade att man skulle få melj i god tid i förväg, etc...etc

Jag tror att jag försökte beställa för tidigt, innan den ens "fanns" på svenska farnell, eftersom jag var tvungen att välja en annan region för att komma in på produktsidan. Det var det sista jag såg av det företaget fören jag hade tagit mig till jobbet och allt lugnat sig

Jag tror det här samarbetet var något dom inte alls hade räknat med då dom började informera om lanseringen. Men jag förstår dom. Inte kul för ett relativt litet utvecklingsteam att över en natt övergå till att bli ett postorderföretag med sån hög försäljningstakt.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Tycker också det var illa skött av raspberry foundation, de lovade ju att den skulle finnas på deras sajt, inte på andra företags med uppmarkat pris + moms + frakt, och de lovade att man skulle få melj i god tid i förväg, etc...etc

När man tänker tillbaka är det inte mycket av det de lovat de hållt egentligen, de säger en sak och gör en annan, lite trist.

Skrivet av n_sandstrom:

Jag tror det här samarbetet var något dom inte alls hade räknat med då dom började informera om lanseringen. Men jag förstår dom. Inte kul för ett relativt litet utvecklingsteam att över en natt övergå till att bli ett postorderföretag med sån hög försäljningstakt.

Det har vuxit sig lite för stort för dem. Nu är inte jag nån talesperson för Rpi, men om man följt deras twitter under dagen förstår man hur de resonerat. Och det låter som om de tagit vettiga (om än svåra) beslut!

Det här "samarbetet" med dessa två postorderföretag beror på flera saker.
- Rpi slipper själva ta hand om den enorma administration och skicka paket över hela världen till så otroligt många personer som är intresserade.
- Farrel och RS har etablerade återförsäljare över hela världen vilket dessutom minskar fraktkostnaderna.
- Hade Rpi själva tagit hand om detta skulle de bara fått beställa ordrar om 10k åt gången från sin kinesiska fabrik. Nu sköter istället RS och Farrel ordrarna själva och får pga sitt nätverk beställa betydligt större kvantiteter. De ger Rpi rojalty på försäljningen istället. Detta ger med stor sannolikhet kortare leveranstid för följande omgångar enheter.

Problemen som uppstod i morse berodde på att RS och Farrel inte tagit Rpis varningar på allvar angående mängden personer som ville köpa. Rpis egen sida har ju faktiskt hållit sig uppe och man kan inte anklaga dem för sidor de inte har ansvar för.

Man förstår att folk som väntat länge på denna produkt blir besvikna när de inte fick köpa den, oavsett om man gick upp kl 7 i morse eller om man inte ens fick reda på att den skulle säljas idag. De fick mycket skit på twitter för saker de ärligt talat inte kunde göra nåt åt. Nu kanske jag låter som om jag är fanboy och skyller bort alla problem, det är inte min mening. Även jag är rätt besviken på att jag inte fick köpa. Men jag tror inte det hjälper att gnälla för de har antagligen gjort så gott de kunde. Om 30 dar kommer nästa sändning.

Alternativet hade varit att fördröja lanseringen och samlat på sig större lager än dessa 10k enheter. Det kanske hade varit smartare. Frågan är om de hade haft råd att bygga upp ett stort lager. Dessutom så fick de som sagt bara beställa 10k enheter åt gången om de beställde själva (vilket denna första beställning var).

Man får tänka på att Rpi inte är Apple eller Intel utan endast består av några få personer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

De som skriver att de saknar massa saker, vill ha snabbare och bättre och skulle kunna betala mer för det, har helt missat poängen. En absolut basic dator för så lite pengar som möjligt. Picodatorer med bättre prestanda har funnits länge men de kostar ju några tusen.

Permalänk

Taggar fortfarande! Ska lekas med ordentlig! Kvävekyld raspberry pi..? Varför inte?! :3 (Okej, kanske inte riktigt, men skulle vara jäääääkligt roligt!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Lyckades du beställa någon?
Jag ringde dem precis men lagret var slut och de kommer in nya först vecka 13.. Ifall någon ändå känner att de måste beställa en just nu så tar de emot betällningar via epost (ej telefon).

Fick in en webborder strax innan 08.00
Dock sjukt besviken, då jag inte hade nått konto innan, så dröjde det tills nästan 16.00 innan dom manuellt godkänt och aktiverat mitt konto.
Kicker'n blev då att min order inte behandlades förens dess, så nu har jag förväntad leveras vecka 16(!!!)...

Permalänk
Medlem

En sådan ska ju lätt installeras i bilen

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Men även om specifikationerna är lite svaga så klarar den av jobbet den ska göra, mer behövs inte! Och en sak man inte får glömma, den är liten som en tändsticksask!
Det är det som gör den så otroligt användbar till olika lösningar. I stort sett är det bara fantasin som sätter gränser, jag själv vill/ska "operera" den in i min tv, många i tråden vill ha den som en bildator, etc etc.

Tyvärr så fick jag inte tag på ett ex Men jag vet om att model B kommer att vara i mitt hem inom snar framtid.

Och att fixa så att den går att fästa i VESA är lätt fixat! Men jag är rädd för att VESA:s standardmått är för stora för "en tändsticksask" så kardborreband från Kjell & C hade varit mycket smartare!

(underskatta aldrig kardborrebanden från Kjell & C jag har själv fäst högtalare på väggen med det

Edit! Retar mig på att jag skapade en konto på "deras Shop" jag menar , vem vill ha ett klistermärke...

Jo, jag ser helt klart fördelarna och det intressanta med produkten. Frågan är om det egentligen bara är minnesmängden som är ett problem. 256MB är ju ganska tight även med avskalade Linux-distros.

Nåväl, ska bli intressant att se vad som kommer hända med produkten iallafall.

Permalänk
Medlem

denna + cosmos 2 är en oslagbar kombination

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Finns det något bra sätt att fixa två nätverkskort i denna. Skulle vilja köra den som brandväggs server.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det finns ju redan, även med tillhörande chassi med VESA infästning.

RPi är ju något helt annat än det du efterfrågar, det är en utvecklingsmiljö för skolor, inte ett mediacenter.

Skrivet av anders190:

Jo, jag ser helt klart fördelarna och det intressanta med produkten. Frågan är om det egentligen bara är minnesmängden som är ett problem. 256MB är ju ganska tight även med avskalade Linux-distros.

Nåväl, ska bli intressant att se vad som kommer hända med produkten iallafall.

256MB räcker gott och väl för det den är designad för. Vilka linux distros syftar du på?

Permalänk
Medlem

Farnell skickade ett nytt mail inatt, vecka 18 nu....
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Blir nog till att tröstköpa en ipad 3, ha ha ...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Farnell skickade ett nytt mail inatt, vecka 18 nu....
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Blir nog till att tröstköpa en ipad 3, ha ha ...

Jag behöver tydligen investera i en ny HTPC under våren då.
Mitt gamla AMD-system tuggar nog på för bra för att jag ska välja ha det igång dygnet runt

Å andra sidan verkar det som att RS inte har färdigställt en enda order än, utan att dom ska ta tag i alla lagda intresseanmälningar när enheterna väl landar hos dom.
Än finns det tydligen hopp...

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Snackade lite med farnell's svenska kundtjänst, vecka 16 var nästa leverans enligt dom.
Förvirringen är total. Känns inte heller som att dessa datum direkt är 100%.

Tar nog en stund innan det blir klarhet i faktisk tillverknings/leveranstakt.

Permalänk

Mailade farnell igår om preorder som privatperson, fick detta som svar idag:

Citat:

Tack för visat intresse för denna produkten. Trycket har varit väldigt stort och intresset har varit ännu större. Vi kan tyvärr inte ta emot fler ordrar just nu på denna artikle och hänvisar dig till att gå in via länken nedan och "pre-order" denna artikel.

Du kommer då att få uppdaterad info så fort vi vet något mer om när vi får in den eller när leveransen kommer att ske.

http://downloads.element14.com/raspberryPi1.html