Intel publicerar officiella specifikationer för Ivy Bridge

Permalänk
Medlem

Förutom HD Graphics 4000 samt lägre strömförbrukning verkar inte detta vara mycket mer speciellt än SB. Antar att vi kan klocka dem lite mer, men min i7 950 ticker nog på minst en generation till.

Permalänk
Medlem

"tvingas skjuta fram"... Visst. Det är ju knappast så att intel vet med sig att de saknar konkurrens i kombination med att de sitter på ett fett lager Sandy-prollar som de gärna säljer slut på innan de lanserar de nya.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Var det trögt av mig att jag nyss köpte en i5 2500k.....?

Kanske skulle ha väntat, de sjunker väl snart i pris?

beror ju på vad du uppgraderade ifrån och varför. Gick du från en C2D till 2500k för att spela bf3 skulle jag kunna tycka att det var okej. Uppgraderade du däremot från en 32 nm t.ex. i5-750 elr liknande så kanske det var lite onödigt..

Permalänk

Hmm är det bara jag som inte kommer ihåg någon gång då intel eller amd inte skjutit fram det ordinarie datumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

För några år sedan sa man samma sak om internet. Imponerande, men vem behövde de egentligen? Och se nu.

Nej, det sa man inte, någon enstaka idiot kanske kläckte det på 90-talet. Men de var idioter då och är idioter idag.

Skrivet av Ozzed:

"tvingas skjuta fram"... Visst. Det är ju knappast så att intel vet med sig att de saknar konkurrens i kombination med att de sitter på ett fett lager Sandy-prollar som de gärna säljer slut på innan de lanserar de nya.

Och det är inte så att Intel inte visste detta för 6 månader sedan heller och då kunnat anpassa produktionen? De gör större vinst per processor på IB än på SB så det hade ju varit optimalt att bara producera färre SB redan för ett halvår sedan om det var så enkelt. Så nej, jag tror inte att Intel har så dålig framförhållning att de kommer på att de har för stora lager nu.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra førhandsinformation på hur pass kraftfull HD 4000 kommer vara jæmført med hd 3000? Och ær HD 2500 ænnu sæmre æn HD 3000 eftersom de verkar anvænda alla 3 versionerna?

Vill køpa en bærbar dator som inte ær slæpbar men ændå har bættre grafikprestanda æn mitt 8800gt på stationæra (Har inte kommit några spel på senare år som fått mej att vilja gå framåt på datorfronten) Men nu ær ju Sim City5 och Diablo3 på væg !

Annars får man væl vænta på prestandatest bara men det vore intressant att se lite på førhand vilken prestanda som førvæntas.

Permalänk

hehe,jo jag upgradera mig ganska mycket. Gick från e5300 oc 3,3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbon:

Finns det någon bra førhandsinformation på hur pass kraftfull HD 4000 kommer vara jæmført med hd 3000? Och ær HD 2500 ænnu sæmre æn HD 3000 eftersom de verkar anvænda alla 3 versionerna?

Vill køpa en bærbar dator som inte ær slæpbar men ændå har bættre grafikprestanda æn mitt 8800gt på stationæra (Har inte kommit några spel på senare år som fått mej att vilja gå framåt på datorfronten) Men nu ær ju Sim City5 och Diablo3 på væg !

Annars får man væl vænta på prestandatest bara men det vore intressant att se lite på førhand vilken prestanda som førvæntas.

HD4000 blir 70% snabbare än HD3000. En bit kvar till 8800GT med andra ord. Det är AMD Piledriver som gäller om du vill ha mer prestanda än 8800GT.

Permalänk
Skrivet av joqwe:

beror ju på vad du uppgraderade ifrån och varför. Gick du från en C2D till 2500k för att spela bf3 skulle jag kunna tycka att det var okej. Uppgraderade du däremot från en 32 nm t.ex. i5-750 elr liknande så kanske det var lite onödigt..

Hehe jo, Jag uppgradera mig ganska drastiskt från en oc e5300 3,3

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte spännande, varför släppa om det ända dom gjort var att uppdatera den inbyggda grafikkretsen och sänka ström förbrukningen? dom har en hel jäkla del att göra den den rappare (3570K) för att öht göra den bra?

Något jag saknar är en plattform med många kärnor och mycket ram! är dom som ryktena säger 10~% snabbare än föregående 2500K så är det ju ingen höjdare Åtta kärnor skulle vara lagom, då kan man använda tillräkligt många kärnor samtidigt!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Gött mos!

2500k'an hänger med fortfarande så något byte är inte aktuellt.

Fast ha-begäret är växande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det sa man inte, någon enstaka idiot kanske kläckte det på 90-talet. Men de var idioter då och är idioter idag.

Så munter man kan vara då

Permalänk
Medlem

Kan man koppla en skärm till dom "nya moderkortens" portar och köra på HD4000 grafiken är det fint. Mitt förra grafikkort gav upp innan och jag kunde inte använda datorn förens jag skaffat ett nytt.

Så slipper man köpa, som jag fick göra, ett grafikkort från lokala butiker som man inte vill ha bara för att fixa datorn snabbt.
Detta räddar ju sånna situationer :).

Strömsnålt alternativ med till datorer!

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | Corsair VX 550 | Intel E8500 @ 3,9Ghz - thermalright ultra-120 extreme /w nexus 120mm 1000rpm

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar med att häva ur mig komplimanger och antydan till imponering tills processorerna blivit testade av t.ex sweclockers. Det gick ju inte så bra med att leva upp till förväntningarna för ett annat visst företag.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emerald:

Börjar kännas en aning meningslöst med så mycket prestanda till noll applikationer att använda den till.

Du bör inte uttrycka dig när du inte vet något.

CPU används extremt mycket i flera spel och speciellt när man använder sig av tyngre program som jag själv gör så är de som dag och natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Börjar kännas en aning meningslöst med så mycket prestanda till noll applikationer att använda den till.

Umm.. om jag hade en CPU som var 1000x snabbare än vad som finns idag, skulle jag fortfarande behöva sitta och vänta på simuleringar/renderingar.

Bring 'em on säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Det här var ju inte spännande, varför släppa om det ända dom gjort var att uppdatera den inbyggda grafikkretsen och sänka ström förbrukningen? dom har en hel jäkla del att göra den den rappare (3570K) för att öht göra den bra?

Något jag saknar är en plattform med många kärnor och mycket ram! är dom som ryktena säger 10~% snabbare än föregående 2500K så är det ju ingen höjdare Åtta kärnor skulle vara lagom, då kan man använda tillräkligt många kärnor samtidigt!

SandyBridge-E kanske passar dig bättre, fyra minneskanaler och 6 kärnor iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man blir lite sugen på Ivy! Inväntar bara på att dom ska släppas, så man kan få se lite tester på överklockning!

Permalänk
Medlem

ursäkta mig om min fråga verkar lite korkad. Men kommer alla de ivy processorerna på bilden släppas 29 april?

Enligt "ryktena" så kommer nästa Macbook Air få i5-3427U och i7-3667U. För att de passar "kraven" som Macbook Air har. Så om det stämmer, kan man då förvänta sig att Apple släpper en ny Macbook Air från idag->April 29? (Ibland har Apple fått processorer tidigare än andra, därför jag skriver från idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona001:

ursäkta mig om min fråga verkar lite korkad. Men kommer alla de ivy processorerna på bilden släppas 29 april?

Nej antagligen inte. Så brukar det väl inte vara iaf? Intel skall väl börja med att släppa de fyrkärniga och sen släppa de andra lite senare... (Var det inte så med Sandy Bridge? Annars får ni rätta mig). Nu när de haft "problem" talar det väl än mer för att inte alla släpps samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nej antagligen inte. Så brukar det väl inte vara iaf? Intel skall väl börja med att släppa de fyrkärniga och sen släppa de andra lite senare... (Var det inte så med Sandy Bridge? Annars får ni rätta mig). Nu när de haft "problem" talar det väl än mer för att inte alla släpps samtidigt.

eftersom sweclockers skriver att 11 bärbara processorer kommer att finnas den 29 april och på bilden finns det bara 11 ivy processorer för bärbara. Så alla ivy processorer för bärbara måste väll släppas den 29 april? Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Vilken processor är tänkt att ersätta eller vara uppföljare till i5-2500k ?

Permalänk
Medlem

Vad menas built in visuals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Vad menas built in visuals?

http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-techn...

Att det är ett grafikchipp i processorn.

Permalänk
Medlem

3770S blev jag sugen på ! Verkar inte finnas något alternativ till att köpa en stationär dator i sommar/höst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sandy bridge prolle kommer fungera med z77 och de nya kretsarna, eller?

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Var är i3an?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Jag med! Tror det blir dags att byta ut min maskin till hösten när man dragit in lite cash. Sitter för närvarande på amd athlon 64 x2 3800+ med ddr-minne och ett powercolor radeon x850 pro. Ivy bridge ser lovande ut.

Hehe och jag som tyckte min dator var antik, kanske inte behöver byta på ett tag

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Finns det nån mening i att skaffa ett Z77-mb om min nuvarande Z68 (G3) redan stödjer Ivy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona001:

eftersom sweclockers skriver att 11 bärbara processorer kommer att finnas den 29 april och på bilden finns det bara 11 ivy processorer för bärbara. Så alla ivy processorer för bärbara måste väll släppas den 29 april? Rätta mig om jag har fel

Ja det låter ju onekligen rimligt
Men var det inte de främst de chipsen till de bärbara de hade problem med? Känner att man börjar bli lätt snurrig av alla rykten hit och dit.

Och i3orn till stationära, de skall väl fortfarande släppas lite senare? Så var det väl tänkt redan från början? (ja ni kan rätta mig igen )