Maxis utvecklar SimCity 5 – lansering 2013

Permalänk
Medlem

Gött! Jag började precis bli sugen på att köra SimCity igen!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hejsan gamling

vart visst en liten typo där... ähh jag är inte gammal, jag har uppfunnit en tidsmaskin och jag var tvungen att ladda batterierna med solceller just 1010 så jag spelade (vilket såklart snodde ström) men till sist var det klart och jag kom hem igen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra nyhet! Har sett fram emot en uppföljare väldigt länge (även om jag inte trodde det var så längesedan 4an kom ut).

Första gången jag spelade Sim City var på Nintendo, tror det var 1991

Permalänk

Fy fan vad nice det skulle vara
Och en frostbite motor på det med massa tornados etc...
Sweeet

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tråkigt med 3D, hade mycket hellre sett 2D i detta spel. Sim city 4 ser ju snyggare ut, typ iaf.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt besked.

Dock lär jag fortsätta hålla mig till Sim City 4, som med rätt custom content kan se helt fantastiskt ut. Lite skrytaktig bild av undertecknad:

(klicka för större!)

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tråkigt med 3D, hade mycket hellre sett 2D i detta spel. Sim city 4 ser ju snyggare ut, typ iaf.
http://1.bp.blogspot.com/_zvtf-jdZIl0/TSAYlDliJTI/AAAAAAAABn8...

Om det skulle vara i 2D hade allt sett väldigt stelt ut.

Permalänk
Medlem

Wow. Blev ett par timmar på amigan. Nostalgi!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Som man har längtat! Yaay!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Synd att man inte längre har tid att sitta timmar i sträck och bygga städer

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Åhhhh, äntligen. Kör fortfarende SimCity 4 Deluxe ibland.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Jag spelade det första gången på min Amiga 500

Visa signatur

"I do not fear computers. I fear the lack of them."

Permalänk
Avstängd

Grafiken är ju definitivt förbättrad och snygg.

Men man kanske inte vill att spelet ska se allt för realistiskt och seriöst ut.
Man vill ju att det ska va kul att spela och se ut som ett spel, inte verklighet.

Permalänk
Medlem

Hehe nu kommer grafiknördarna in med sina 7950-SLI in i tråden

Det finns underhållning...

Och så finns det SPEL.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Ok alla gamla sim-nördar det blir bättre

Spec: "bygger SimCity 5 på en helt ny spelmotor (Glassbox) med stöd för multiplayer, uppdaterbara byggnader och icke-linjära transportvägar."

Tänk 10-20 spelare i en köra varsin stad. Tillsammans bildar dom en"Sim-Nation". OCH TÄVLAR MOT ANDRA SIM-NATION !!!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Holy digital old ones!
Ge mig nu!

Skrivet av Kapazo:

ÄNTLIGEN!

Jag spelade det första gången på min Amiga 500

http://www.datorzonen.se/wp-content/uploads/2012/03/simcity.j...

Det där kommer jag ihåg!
The good old days

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt med ett nytt SimCity.
Dock så skulle jag även vilja se ett nytt SimTower också då jag gillade det spelet skarpt.

Permalänk

Fan vad nice! Detta är en nyhet som gör en väldigt lycklig då man själv nöter Sim City 4 för fullt just nu
Hoppas bara att spelkänslan är lika som Sim City 4 och att man själv kan bestämma hur stor stad man vill ha istället för att välja mellan liten, mellan och stor.
Hoppas också att allt blir mer realistiskt och mer verklighetstroget än va de är nu.

Skulle kunna skriva mer förbättringar men då bli listan lång Sim City 4 vinner mycket på mods och saker man kan lägga till som man hittar på internet och hoppas de blir så när SC5 kommer också.

Stort + till att de är Maxis som utvecklar spelet, ser verkligen fram emot SC5!

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Antielefant
Skrivet av andreasekman:

Underbart! Garanterat köp, hoppas på en uppdatering av TTDX och Sim Tower nu med Förvisso Micro Prose som gjorde TTDX men grymt lir!

Chris Sawyer (han som gjorde Transport Tycoon) släppte sin uppföljare för flera år sedan, men i och med att han inte äger titeln längre fick han döpa det till Locomotion.

Han använder Rollercoaster Tycoon's motor, vilken i sig är en vidareutveckling av TTDX' motor.

Skrivet av Nivity:

Pf simcity 2000 springer flera varv runt Simcity 4

I vilken värld då? Med rätt moddar är SC4 oslagbart även idag. NAM och BAT gör det till ett helt nytt spel.
Spelar det fortfarande - i den enda upplösning Simcity förtjänar.

5760x1080.

Skrivet av candyraver:

Sid Meier, var är du

Han är upptagen med att göra om X-COM.

Skrivet av m0rk:

De köper upp mindre spelföretag (ex Bullfrog och Westwood) som har otroligt bra titlar för att sen bara mjölka titlarna för allt vad de är världa. När de väl har gjort detta skiter de fullständigt i studio och gör sig av med personalen. Och nej, jag tycker inte om Steam för den delen heller även Origin är ondskan själv på jorden.

Faktafel. Westwood fusionerades med EA Pacific och undantaget en av grundarna (Brett Sperry skapade Jet Set Games 2003) och tre AI-mekaniker som skapade Petroglyph, är de flesta från vad som var Westwood kvar där. Louis Castle lämnade studion 2009 och gick över till Torque, men han blev CEO också. Joseph D. Kucan är fortfarande kvar, även om han hoppar runt bland EAs studior, och är både en mycket duktig programmerare och artist, och är fortfarande mest känd för att han ÄR Kane.

Bullfrog är inte heller helt dött. Peter Molyneux (Populous) startade Lionhead istället, men Les Edgar (Syndicate, Dungeon Keeper) är fortfarande kvar på EA, och Maxis är definitivt inte dött. I princip hela studion är kvar och dessutom under eget namn (EA Maxis) i Emeryville, CA.

EA äger förresten DICE, (EA DICE) är de verkligen så dåliga?

Skrivet av MooD:

http://1.bp.blogspot.com/_zvtf-jdZIl0/TSAYlDliJTI/AAAAAAAABn8...

SimCity 4 är redan i 3D, även om betraktningsvinklarna är begränsade.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

JAAAAA!!!!!!!!! *nuff said*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Chris Sawyer (han som gjorde Transport Tycoon) släppte sin uppföljare för flera år sedan, men i och med att han inte äger titeln längre fick han döpa det till Locomotion.

.

Tja I min värld? Så vitt jag vet så lever jag inte i din värld som tur är.

Jag var fanatisk i simcity 2000 när det släpptes, och jag föredrar det ALLA dagar i veckan över SC4.

Grafiken/upplösning skiter jag fullständigt i, totalt orelevant för mig.

Retro känslan i SC2000 går inte att slå helt enkelt.
Samma anledning Theme Park (första) är så jävla ballt.

Permalänk
Medlem

Snälla håll Steam utanför detta! Så man slipper vara tvingad till Steam för att kunna spela.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Du måste skoja med mig? EA är det företaget i spelvärlden (tillsammans med Square Enix) som mjölkar sönder sina speltitlar till sista jävla krona med uppföljare till uppföljare med samma jävla spel (googla John Riccitiello, VD EA, uttalande om brist på innovation). De köper upp mindre spelföretag (ex Bullfrog och Westwood) som har otroligt bra titlar för att sen bara mjölka titlarna för allt vad de är världa. När de väl har gjort detta skiter de fullständigt i studio och gör sig av med personalen. Och nej, jag tycker inte om Steam för den delen heller även Origin är ondskan själv på jorden.

Utan EA, Activision, Take 2, Square-enix etc. så skulle fruktansvärt många utvecklare gått i graven och antagligen hade vi aldrig fått se vissa storproduktioner utan nämnda bolags delaktighet.

Utgivarna pumpar in pengar i projekten och tar i sin tur en del av profiten. Självklart så vill de då ställa en del krav på antal utgivna titlar etc för att affären skall bli gynnsam.

Dock så tror jag knappast att avtalen går ned på detaljnivå. Dvs att EA (som exempel) begär att utvecklaren skall producera x antal spel under en period. Vad dessa innehåller lämnas till utvecklarna i största möjliga mån. Jag kan tänka mig att utgivarna kommer med en åsikt endast i extrema fall.

Spelmarknaden hade nog varit väldigt tråkig utan dessa utgivare, för att inte tala om omöjligt att överleva. Alla företag kan inte vara Blizzard.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Ok alla gamla sim-nördar det blir bättre

Spec: "bygger SimCity 5 på en helt ny spelmotor (Glassbox) med stöd för multiplayer, uppdaterbara byggnader och icke-linjära transportvägar."

Tänk 10-20 spelare i en köra varsin stad. Tillsammans bildar dom en"Sim-Nation". OCH TÄVLAR MOT ANDRA SIM-NATION !!!

Inte ens Sim City får vara ifred för multiplayerhetsen
Det börjar kännas som om vi Singleplayer-rävar är ett utdöende släkte.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nivity:

Tja I min värld? Så vitt jag vet så lever jag inte i din värld som tur är.

Jag var fanatisk i simcity 2000 när det släpptes, och jag föredrar det ALLA dagar i veckan över SC4.

Grafiken/upplösning skiter jag fullständigt i, totalt orelevant för mig.

Retro känslan i SC2000 går inte att slå helt enkelt.
Samma anledning Theme Park (första) är så jävla ballt.

Retrokänsla går jag med på, jag trodde vi pratade om att spela en stadsbyggnadssimulator.
I den aspekten är varje senare SC-version bättre än den förra (förutom Societies, men det är f*n inget SimCity heller).
SC4 innehåller förstås också betydligt mindre "cheese" än SC2000 (typ Godzilla, aliens, lamor, etcetera), men dessa har inget med själva spelet att göra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Faktafel. Westwood fusionerades med EA Pacific och undantaget en av grundarna (Brett Sperry skapade Jet Set Games 2003) och tre AI-mekaniker som skapade Petroglyph, är de flesta från vad som var Westwood kvar där. Louis Castle lämnade studion 2009 och gick över till Torque, men han blev CEO också. Joseph D. Kucan är fortfarande kvar, även om han hoppar runt bland EAs studior, och är både en mycket duktig programmerare och artist, och är fortfarande mest känd för att han ÄR Kane.

Bullfrog är inte heller helt dött. Peter Molyneux (Populous) startade Lionhead istället, men Les Edgar (Syndicate, Dungeon Keeper) är fortfarande kvar på EA, och Maxis är definitivt inte dött. I princip hela studion är kvar och dessutom under eget namn (EA Maxis) i Emeryville, CA.

EA äger förresten DICE, (EA DICE) är de verkligen så dåliga?

För att citera EA:s CEO John Riccitiello från D.I.C.E 08

Citat:

The command and conquer model, the command and direct model doesn't work... Bullfrog, Origin, Westwood - all no longer exist today because something broke. ... and I'll simply state that EA blew it, and to a certain degree, since I was involved, I blew it. They told me they were stifled by politics, bureaucracy, and a fact they felt they weren't heard

Källa: http://uk.gamespot.com/news/dice-08-riccitiello-lords-over-ci...

Efter uppköpen av dessa studios så har de i princip bara mjölkat existerande IP och inte skapat något nytt, vilket btw är samma som de gör nu med ME3.
Från Goldman Sachs Technology and Internet Conference in San Francisco konferensen 2011 fick man höra följande;

Citat:

"If you go back seven years, we were the leader. And we dropped the ball. Our IP deteriorated, our costs went up, and we didn’t really have an answer for the rise of digital... Need For Speed ended up flat on its back. That annual sequel thing got to us. That was a very tough business run. We just didn’t have the portfolio."

Källa: http://www.vg247.com/2011/02/16/riccitiello-ea-dropped-the-ba...

Problemet med stora bolag som EA och Activision (Vivendi SA) är att de först köper upp små innovativa utvecklare (mjölkar ip tills konsumenterna spyr) och bidrar inte med att utveckla nya idéer. Vill man se detta får man idag titta på små indiestudior som knappt har resurser till att marknadsföra sina produkter.

Angående DICE. Med undantag för Mirrors Edge så har de mer eller mindre släppt samma spel sedan 2004, vilket är jävligt tråkigt då hade en väldigt varierande flora på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Retrokänsla går jag med på, jag trodde vi pratade om att spela en stadsbyggnadssimulator.
I den aspekten är varje senare SC-version bättre än den förra (förutom Societies, men det är f*n inget SimCity heller).
SC4 innehåller förstås också betydligt mindre "cheese" än SC2000 (typ Godzilla, aliens, lamor, etcetera), men dessa har inget med själva spelet att göra.

Självklart menar jag inte att SC2000 är bättre som simulator.
Och om du läser min post igen, den du citerade så var det menat som lite humor också.

SimCity 2000 och Theme Park var dom 2 första simulator spelen jag satte tänderna i och dom satte sina väääldigt djupa spår, och att spela dom gör en alltid lika glad.
Det var det jag syftade på med min post som du citerade, ta inte allt så allvarligt

Jag HAAAAATAR också The Sims UI i SimCity4, allergisk mot det interfacet dom använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Inte ens Sim City får vara ifred för multiplayerhetsen
Det börjar kännas som om vi Singleplayer-rävar är ett utdöende släkte.

Det gör väl inget att man gör en multiplayer-bit i spelet så länge man inte sparar in på singelplayer-biten?
Kan ju bli galet kul att spela med polarna

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ge oss Sim Tower ffs!:D

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Jag var för liten för att se någon tjusning i konceptet när första spelet kom. Sedan dess har jag tagit avstånd. Men såhär på ålderns höst kanske det är dags att ge det ett försök?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...