Permalänk
Medlem

Problem med Qpad MK-85, fungerar ditt?

Jag har ett mycket underligt problem med det Qpad MK-85 tangentbord jag köpte förra veckan. Tangentbordet har ju en mikrofon pass-through funktion där man kopplar in en sladd i ljudkortet för att sedan få ut ljudet ur en port på uppe på tangentbordet.

Tyvärr så fungerar den funktionen inte alls för mig. Om man kopplar in endast mikrofonsladden så fungerar det, men så fort man kopplar tangentbordets USB kontakt så genereras ett högt pip ljud i mikrofoningången. Så högt att man inte hör något annat. Om man har någon mikrofon inkopplad i tangentbordet kvittar, ljudet kommer ändå.

Började så klart felsöka lite och testade tangentbordet på olika datorer, det var exakt samma sak på tre stycken olika. Antog då att det var själva tangentbordet som var felet och gick tillbaka till butiken som glatt byte ut det. Något chockad blev jag när testade med det nya och insåg att även det hade exakt samma fel!

Någon som har en idé vad som kan vara orsaken till det här felet? Ni som har MK-85, har ni testat pass-through funktionen?

Så här låter det:
(VARNING för högt ljud, sänk volymen innan ni klickar på länken!)
http://www.youtube.com/watch?v=seSiBB2j7x0

Permalänk
Medlem

Har exakt samma prioblem! trodde det var min 3.5mm>6.3mm adapter som var kass... men då är det tangentbordet altså... riktigt dårligt!

aah well... en skarvkabel är relativt billig o köpa, men suger juh!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Samma sak hos min kompis :/
Antagligen hos mig också då...

Visa signatur

Corsair C70 Military Green | ASRock X58 Extreme | Intel i7 930 | Asus GTX 680 DirectCUII TOP | 16GB Corsair Vengeance | 2x1TB Western Digital 7200rpm | 950W Corsair | 120GB Corsair SSD | Corsair H100 |
HP ProBook 6360b | Samsung Galaxy S3 4G | iPhone 4 |

Permalänk
Medlem

Om det nu visar sig vara ett design problem, vilket börjar kännas mer och mer troligt, så tycker jag faktiskt att Sweclockers borde ta bort sin "Toppklass" rekommendation på tangentbordet.

Skrivet av BioHaxxarD:

Samma sak hos min kompis :/
Antagligen hos mig också då...

Testa gärna på ditt eget också! Det hade varit intressant att veta om det finns något MK-85 överhuvudtaget som fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

har sådant pip också när jag har headset ikoplat i tangentbordet när jag använder vent så dom andra har inte ett skit va man säger vet inte om det är nå inställning i bios men tangentbordet lyser när man har stäng av datorn så varje gång man stänger av datorn så får man stänga av det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Om det nu visar sig vara ett design problem, vilket börjar kännas mer och mer troligt, så tycker jag faktiskt att Sweclockers borde ta bort sin "Toppklass" rekommendation på tangentbordet.

Testa gärna på ditt eget också! Det hade varit intressant att veta om det finns något MK-85 överhuvudtaget som fungerar som det ska.

Tråkigt att det är problem med ljudutgången... Dock så köper dem flesta tangentbord av andra anledningar än att koppla in kringutrustning i det
Men jag förstår din poäng, finns det ljudutgång så ska den fungera!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Köpte mitt MK-85 idag, fattar inte riktigt vad du menar, är det när du använder mikrofonen som det låter såhär eller bara av att du har en inkopplad samtidigt som USB kontakten?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Köpte mitt MK-85 idag, fattar inte riktigt vad du menar, är det när du använder mikrofonen som det låter såhär eller bara av att du har en inkopplad samtidigt som USB kontakten?

Det låter via mic porten på datorn när USB och mikrofon sladdarna från tangentbordet är inkopplade. Gör ingen skillnad om det finns en mikrofon kopplad till tangentbordet eller inte.

Lättaste sättet att kolla det sen är att kryssa för "Lyssna på den här enheten" i Windows ljud/mikrofon inställningar så ljudet går direkt ut till högtalarna, men fungerar givetvis att bara spela in i något program också.

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Det låter via mic porten på datorn när USB och mikrofon sladdarna från tangentbordet är inkopplade. Gör ingen skillnad om det finns en mikrofon kopplad till tangentbordet eller inte.

Lättaste sättet att kolla det sen är att kryssa för "Lyssna på den här enheten" i Windows ljud/mikrofon inställningar så ljudet går direkt ut till högtalarna, men fungerar givetvis att bara spela in i något program också.

Okej, men detta är alltså ett problem när man ska använda micen? att ljudet hörs konstant då för dem man pratar med, eller?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Reklamera det, kanske kommer från en dålig batch eller att det är fel på dom.
Ni kanske får ett nytt när ni reklamerar dom

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cimlite:

Jag har ett mycket underligt problem med det Qpad MK-85 tangentbord jag köpte förra veckan. Tangentbordet har ju en mikrofon pass-through funktion där man kopplar in en sladd i ljudkortet för att sedan få ut ljudet ur en port på uppe på tangentbordet.

Tyvärr så fungerar den funktionen inte alls för mig. Om man kopplar in endast mikrofonsladden så fungerar det, men så fort man kopplar tangentbordets USB kontakt så genereras ett högt pip ljud i mikrofoningången. Så högt att man inte hör något annat. Om man har någon mikrofon inkopplad i tangentbordet kvittar, ljudet kommer ändå.

Började så klart felsöka lite och testade tangentbordet på olika datorer, det var exakt samma sak på tre stycken olika. Antog då att det var själva tangentbordet som var felet och gick tillbaka till butiken som glatt byte ut det. Något chockad blev jag när testade med det nya och insåg att även det hade exakt samma fel!

Någon som har en idé vad som kan vara orsaken till det här felet? Ni som har MK-85, har ni testat pass-through funktionen?

Så här låter det:
(VARNING för högt ljud, sänk volymen innan ni klickar på länken!)
http://www.youtube.com/watch?v=seSiBB2j7x0

Det är antingen dina usb-portar, ditt nätagg, moderkort, ELLER saken du stoppar in (vad?) som är av dålig kvalité. Jag har haft mitt MK85 i ca ett halvår, utan några som helst problem, samma sak med min kompis.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

jag har ett MK-85, inga problem alls? Tangentbordet är super!

Permalänk

Jag har heller inga problem med pass-through på MK-85! Ända problemet är att jag inte vill byta till något annat tangentbord

Visa signatur

Mister Potato Head! Mister Potato Head! Back doors are not secrets!

Permalänk
Medlem

Upplever samma problem med mitt MK-85. Som tur är var inte ljudutgångarna anledningen till att jag köpte det. Samtidigt, finns det en funktion så vill man ju att den ska fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchwuntaN:

Jag har heller inga problem med pass-through på MK-85! Ända problemet är att jag inte vill byta till något annat tangentbord

rump problemet?

----
OnT

ni som får det att fungera, har ni det kopplat till ps/2 eller USB?

nästa steg blir ju att jämföra serienummer på tangentborden mellan de fungerande och de icke fungerande

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan få ett nytt? Har använt mitt i ett par månader nu, så knappast i "nyskick". Är lite surt o inte kunna använda ingången på mitt Xonar essence STX!

Att lämna in tangentbordet är inte ett alternativ! Blir byte över disk i så fall... kan inte leva utan tangentbord!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Jag har ett mycket underligt problem med det Qpad MK-85 tangentbord jag köpte förra veckan. Tangentbordet har ju en mikrofon pass-through funktion där man kopplar in en sladd i ljudkortet för att sedan få ut ljudet ur en port på uppe på tangentbordet.

Tyvärr så fungerar den funktionen inte alls för mig. Om man kopplar in endast mikrofonsladden så fungerar det, men så fort man kopplar tangentbordets USB kontakt så genereras ett högt pip ljud i mikrofoningången. Så högt att man inte hör något annat. Om man har någon mikrofon inkopplad i tangentbordet kvittar, ljudet kommer ändå.

Började så klart felsöka lite och testade tangentbordet på olika datorer, det var exakt samma sak på tre stycken olika. Antog då att det var själva tangentbordet som var felet och gick tillbaka till butiken som glatt byte ut det. Något chockad blev jag när testade med det nya och insåg att även det hade exakt samma fel!

Någon som har en idé vad som kan vara orsaken till det här felet? Ni som har MK-85, har ni testat pass-through funktionen?

Så här låter det:
(VARNING för högt ljud, sänk volymen innan ni klickar på länken!)
http://www.youtube.com/watch?v=seSiBB2j7x0

Hej Sweclockers

Vi har tagit del utav detta och är i direkt kontakt med Cimlite. Detta verkar vara ett begränsat problem till en serie och inte ett generellt problem. Vi tar dock detta på största allvar och har startat en utredning för att ta reda på vad detta kan bero på. Förhoppningsvis finns det en enkel lösning. Jag ber att få återkomma när vi vet mer.

Permalänk
Medlem

Hittade ett snabbt sätt att komma förbi problemet för de som har det. Tydligen så har det något med backlighten på tangentbordet att göra. Drar man upp ljuset till läge 4, eller stänger av det, så fungerar mikrofonen som den ska.

Förövrigt så verkar Qpad i alla fall helt inställda på att lösa det här problemet. De försäkrade mig om att de jobbar för fullt för att undersöka hur det går att åtgärda på bästa sätt.

Permalänk
Medlem

inga problem alls på min

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Mitt funkar

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen inte problemet med min MK-85, men det är ofta problem av detta slag med analogt skräp. Störningar från andra saker.
Vanligt även med chassin...då det i framkant ofta finns hörlur, microfon och usb kontakter. Kör i ett usb-minne - tanka till och från det - stor risk att det analoga ljudet får störningar.
Lösning: Kör digitalt så långt som möjligt.
Ex. http://www.webhallen.com/hardvara/141883-corsair_vengeance_15...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag har visserligen inte problemet med min MK-85, men det är ofta problem av detta slag med analogt skräp. Störningar från andra saker.
Vanligt även med chassin...då det i framkant ofta finns hörlur, microfon och usb kontakter. Kör i ett usb-minne - tanka till och från det - stor risk att det analoga ljudet får störningar.
Lösning: Kör digitalt så långt som möjligt.
Ex. http://www.webhallen.com/hardvara/141883-corsair_vengeance_15...

Det där är ju en ganska dårlig lösning!

Speciellt när man sitter på ett Asus Xonar Essence STX och Sennheiser PC 360 G4ME lurar...

Men det funkar iaf när man stänger av bakgrundsbelysningen! tack för tipset! Annars blir det kanske till o köpa en 3.5mm förlängningskabel o dra fast längs kablen till tangentbordet.

Kör iofs ett separat USB ljudkort (steelseries) ibland när jag vill splitta ljudet (när jag spelar wow vill jag ha spelljud och musik genom högtalarna, och vent i hörlurarna) så kan använda micen till den, men då blir kvaliten lite sämre.

Hoppas Qpad fixar problemet snabbt! (mjukvaru fix eller om man får ett nytt tangentbord)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Någon som har haft samma problem som mig att belysningen krånglar och blinkar eller inte vill fungera?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | Asus Geforce GTX680 DC2T | Corsair Vengeance 16GB @1866Mhz 4x4 | 3TB Seagate Barracuda | Corsair Force GT 120GB | ASUS Maximus IV Extreme B3 | Corsair AX 850 | BenQ XL2420T | Thermaltake Level 10 GT | Antec Kühler h2o 920 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicemannen:

Någon som har haft samma problem som mig att belysningen krånglar och blinkar eller inte vill fungera?

Ja, har även jag just detta problem. Var i kontakt med QPAD och blev ombedd att lämna tillbaks mitt tangentbord till den butik jag handlat det ifrån, något jag ännu inte har gjort. Jag har ingen lust att åka och köpa ett billigt skräp tangentbord som ersättning under tiden som mitt QPAD MK-85 är på service, är i för stort beroende utav datorn i mitt vardagsliv som det är.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Medlem

Kan bara säga som en liten uppdatering av min situation, att jag skickade in mitt tangentbord och fick det utbytt. Felet finns även på det nya tangentbord, fml
Får helt enkelt släcka ner belysningen när det är skype-snack på gång antar jag..

Permalänk
Medlem

har inte haft några problem alls fören igår kväll, belysningen har sitt egna lilla liv. Den sänks och höjs lite när den vill, och jag kan inte heller ändra själv. Riktiga irriterande.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk

Likadant på min brorsas tangentbord /:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Samma på mitt, men stänger jag av belysningen försvinner problemet. Dock använder jag ljud/mic portarna på moderkortet, vill ha så lite kablar på skrivbordet som möjligt!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

Har också ett MK-85, sjuk nöjd med tangentbordet!
DOCK en sak som är lite underlig: Av nån anledning så funkar inte min windows-knapp...
inget som stör mig jättemycket men om nån har ett svar så vore de toppen!
kan ju alltid ALT+Tabba ur spel men man mister snabbkommandon om ska öppna utforskaren t.ex...

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callezzon:

Har också ett MK-85, sjuk nöjd med tangentbordet!
DOCK en sak som är lite underlig: Av nån anledning så funkar inte min windows-knapp...
inget som stör mig jättemycket men om nån har ett svar så vore de toppen!
kan ju alltid ALT+Tabba ur spel men man mister snabbkommandon om ska öppna utforskaren t.ex...

Har du kollat så att du inte har Gaming-mode aktiverat? (Fn+F12)

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB