Att knypla ihop en dator från en nätbutik.

Permalänk
Medlem

Att knypla ihop en dator från en nätbutik.

Ja det är lite drygt 3 år sedan jag köpte en ny dator så det börjar bli dags igen. När detta vankas så går jag alltid en intensivkurs om den nuvarande hårdvaran så att jag vet vad jag köper. Jag gillar också att välja alla delar själv och på så sätt customiza datorn precis som jag vill ha den. Detta har jag tidigare gjort på datorbutiken.com

Nu är ju datorbutiken.com istället inet.se och där kan man inte välja datordelar själv. Så min fråga är: finns det någon nätbutik som tillhandahåller den här tjänsten? Det ska alltså vara möjligt att customiza en hel dator och sedan ha ett tillval att dom bygger datorn på plats och testar så att den funkar (monteringsavgift). Komplett.se har en variant av detta, man väljer ett datorpaket och sedan kan man välja att konfiguera vissa delar.

Och till dom som säjer att jag ska hamra ihop datorn själv. Jag vet inte om jag vågar det. Även om jag vet en hel del och kan läsa mig till resten (och se turtorials på youtube ect) så vågar jag fan inte experimentera med prylar som är värda tusentals kronor. Jag är helt oerfaren när det kommer till vissa praktiska saker, så som att koppla ihop moderkort, nätagg och processor medans andra simpla grejer, som grafikkortet, hårddiskar och ramminnet är nemas problemas.

Tack

Permalänk
Medlem
Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av alvan:

Ja det är lite drygt 3 år sedan jag köpte en ny dator så det börjar bli dags igen. När detta vankas så går jag alltid en intensivkurs om den nuvarande hårdvaran så att jag vet vad jag köper. Jag gillar också att välja alla delar själv och på så sätt customiza datorn precis som jag vill ha den. Detta har jag tidigare gjort på datorbutiken.com

Nu är ju datorbutiken.com istället inet.se och där kan man inte välja datordelar själv. Så min fråga är: finns det någon nätbutik som tillhandahåller den här tjänsten? Det ska alltså vara möjligt att customiza en hel dator och sedan ha ett tillval att dom bygger datorn på plats och testar så att den funkar (monteringsavgift). Komplett.se har en variant av detta, man väljer ett datorpaket och sedan kan man välja att konfiguera vissa delar.

Och till dom som säjer att jag ska hamra ihop datorn själv. Jag vet inte om jag vågar det. Även om jag vet en hel del och kan läsa mig till resten (och se turtorials på youtube ect) så vågar jag fan inte experimentera med prylar som är värda tusentals kronor. Jag är helt oerfaren när det kommer till vissa praktiska saker, så som att koppla ihop moderkort, nätagg och processor medans andra simpla grejer, som grafikkortet, hårddiskar och ramminnet är nemas problemas.

Tack

Inet.se har det i formen av att du får välja alla komponenter du vill genom att klicka runt i webbutiken, och sedan är det bara att "köpa" denna också http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter så monterar de ihop och testar datorn åt dig.

Permalänk
Medlem

Tack!

Det var inte jättesynligt, jag minns till och med att jag kollade under 'Montering' på inet.se men en snabb blick tyckte jag att det såg ut som vertyg och lite sånt.

800:- var ju ingen liten summa heller, för mig datorbutiken hade typ 250:- men det var ju å andra sida också 3 år sedan.

Permalänk
Skrivet av alvan:

Tack!

Det var inte jättesynligt, jag minns till och med att jag kollade under 'Montering' på inet.se men en snabb blick tyckte jag att det såg ut som vertyg och lite sånt.

800:- var ju ingen liten summa heller, för mig datorbutiken hade typ 250:- men det var ju å andra sida också 3 år sedan.

Tänk på att du även får förlängd garanti på hela paketet när de sätter ihop den åt dig.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvan:

800:- var ju ingen liten summa heller, för mig datorbutiken hade typ 250:- men det var ju å andra sida också 3 år sedan.

Har för mig att det var dyrare på DB den gången jag köpte en burk där.
Sen får du inte glömma denna: https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart