Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

WTF. det är väl spänning till cpu. Funkar alla kärnor?

Precis vad jag tänkte. Det fungerar nog, men den är ju till för att jämna ut spänningen till den strömkretsen bredvid, så datorn lär vara mer känslig för variationer i spänning om inte annat.

Det är de där kondensatorerna som brukar ge sig när gamla moderkort går sönder, samma grej som med svarta plattskärmar som går att laga ibland, man byter ut dessa.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazooka_tim:

WTF. det är väl spänning till cpu. Funkar alla kärnor?

Jaa, i prime95 så funkar då alla kärnorna utan att det händer nåt. dvs processorn kör i 100%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Precis vad jag tänkte. Det fungerar nog, men den är ju till för att jämna ut spänningen till den strömkretsen bredvid, så datorn lär vara mer känslig för variationer i spänning om inte annat.

Det är de där kondensatorerna som brukar ge sig när gamla moderkort går sönder, samma grej som med svarta plattskärmar som går att laga ibland, man byter ut dessa.

Hur menar du nu? , alltså om jag kör på en viss spänning så kommer datorn inte starta eller? Hmmmm det kanske var därför som den "flög av" för att jag körde på en ganska hög cpu spänning?

Permalänk
Inaktiv

1. Försök inte löda på moderkoret, det är lätt hänt att du har sönder de fina ledningsbanorna.

2. Återsätt BIOS till standardsinställningarna så håller nog komponenterna längre, nu när det är något som är trasigt.

3. Det är lite farligt att klocka sin dator för hårt om man bryr sig om något går sönder, har du massa pengar så har du ju inte gjort något dumt

TL;DR Ha inte sönder datorn mer, var snäll mot den så kanske den överlever ett tag till

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av roxor1337:

GARANTERAT kmr den från nätagget, förmodligen så pallade den inte:)

Skrivet av rajtin:

jo det hade lossnat från moderkortet :s Konstigt nog så fungerar datorn ändå

...

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd

Så vad är bäst för mig att göra nu då? Köpa ett uppgraderings paket med moderkort, ram minne cpu , och så lär man väl få byta ut nätagget också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

1. Försök inte löda på moderkoret, det är lätt hänt att du har sönder de fina ledningsbanorna.

2. Återsätt BIOS till standardsinställningarna så håller nog komponenterna längre, nu när det är något som är trasigt.

3. Det är lite farligt att klocka sin dator för hårt om man bryr sig om något går sönder, har du massa pengar så har du ju inte gjort något dumt

TL;DR Ha inte sönder datorn mer, var snäll mot den så kanske den överlever ett tag till

Men det finns väl ingen risk nu att grafikkortet pajjar mitt i allt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Så vad är bäst för mig att göra nu då? Köpa ett uppgraderings paket med moderkort, ram minne cpu , och så lär man väl få byta ut nätagget också.

Så långe som du är nöjd med din prestanda så behöver du inte köpa ett uppgraderingspaket. Men om du är rädd om dina komponenter så skulle jag rekomendera ett nytt nätaggregat. Men är inte helt säker på om du kan drabbas av överspänningar eller om du bara riskerar att inte få tillräckligt hög spänning som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

1. Försök inte löda på moderkoret, det är lätt hänt att du har sönder de fina ledningsbanorna.

2. Återsätt BIOS till standardsinställningarna så håller nog komponenterna längre, nu när det är något som är trasigt.

3. Det är lite farligt att klocka sin dator för hårt om man bryr sig om något går sönder, har du massa pengar så har du ju inte gjort något dumt

TL;DR Ha inte sönder datorn mer, var snäll mot den så kanske den överlever ett tag till

1. Om man har en lös kondensator är det enda sättet att laga moderkortat att just löda fast den igen, gäller bara att man kör med en hyfsat tunn spets.

I övrigt är ju moderkort rätt billigt idag om man bara ska ha vilket som, så det kan ju vara idé att titta på nytt om man inte är säker på att löda.

Det brukar gå att köra, men kan bli diverse blåskämar när de kondensatorerna som är kvar inte orkar med hela lasten till CPUn i visa fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

tur i oturen att datorn fortfarande går som den "ska", men bli inte förvånad om den börjar strula

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

behöver nog inte ta en ny bild bara lägga upp den på en annan sida t.ex. tinypic, har aldrig förstått mig på imageshack alla bilder förminskas något så otroligt (eller så är det bara att jag inte vet hur man förstorar där LOL)

finns ju alternativet när man laddar upp. upload and resize osv

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Avstängd

Men det finns väl ingen risk att grafikkortet pajjar mitt i allt nu? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Men det finns väl ingen risk att grafikkortet pajjar mitt i allt nu? :s

Både GPU och CPU matas till viss del med en hel del effekt härifrån (ATX 12V i ditt fall) då man lägger belastning på dem! Så det finns en risk, jag kan dock inte säga vad just den kondingen reglerar, lite svårt att säga definitivt då.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja och om man använder infoga bild så ser vi ännu bättre Det där går nog att reparera, löd in en ny konding, kortet blir troligen instabilt i vissa lägen, men kan mycket väl fungera om de andra faserna täcker upp för den som föll bort, men de lastas hårdare och lär dö de också, så reparera eller byt innan andra komponenter går sönder, du bör inte köra med datorn innan det är åtgärdat om du är rädd om dina saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så säker på att det där är platsen kondensatorn kommer från. Det borde sitta rester kvar i hålen där kondensatorn satt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

För guds skull köp ett nytt moderkort, innan nåt mer händer med någon annan konding pajar och du skjuter CPU, minnen m.m.

Inte mycket att fundera på...

//Lasse