Permalänk
Medlem

Gaming Hårddisk

Hej, tänkte köpa ny hårddisk då det är det ända som fattas på mitt lilla hemmabygge.
Har en Sationär dator, och vill ha en Snabb och effektiv hårddisk, ska vara bra för gaming,
har tittat runt lite och hittade dom där nya SDD-Diskarna, men vad jag ser på alla kommentarer så är dom tydligen ingen vidare, går sönder efter 1 vecka - 8 månader, vill ha något som håller med, får inte gå på mer än 1000 kr, som sagt Snabb hårddisk några Tips?

Permalänk

Jag kör själv en WD Black dedikerad till bara spel, laddar upp spel och kartor genomsnitt 15-25% snabbare än när jag hade OS och spel på samma. Blir lite för dyrt att ha en ssd bara till spel då mina spel fyller upp 325GB.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Okej, kan man inte koppla in sin gamla Mekaniska disk samtidigt o instalera spel på den?
och bara köra windows på Sdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olympz:

Okej, kan man inte koppla in sin gamla Mekaniska disk samtidigt o instalera spel på den?
och bara köra windows på Sdd?

Jo det går bra, om du är orolig över stabiliteten på själva ssd så borde du köpa intel's då de har minst RMA %, Inte riktigt lika snabba som de andra, men som sagt stabilt och dessutom så gör den lilla skillnaden som finns mellan Intel och andra i hastighet inte någon skillnad i princip.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Okej tack! bara 1 sista fråga nu,
Vad är Skillnaden på SATA II och SATA III?

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående talare, intels eller samsungs SSD'/s är riktigt stabila, kör själv med en samsung 830. Till spel så borde ju vilken 7200rpm'are funka hur bra som helst

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olympz:

Okej tack! bara 1 sista fråga nu,
Vad är Skillnaden på SATA II och SATA III?

Kolla wikipedia men ska du inte köpa ssd behöver du inte ens tänka på om mekaniska diskar har sata 2 eller sata 3 det är helt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Intel 520 Series Snabb och stabil SSD med 5 års garanti.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av Olympz:

Okej, kan man inte koppla in sin gamla Mekaniska disk samtidigt o instalera spel på den?
och bara köra windows på Sdd?

Många använder just SSD (Solid State Drive) som systemdisk där man lägger operativsystemet samt de mest använda programmen för att kunna dra nytta av prestandan som SSD:n erbjuder, så ja, det går alldeles utmärkt att lägga OS på SSD och resten på en mekanisk.

Som jag tolkade ditt första inlägg antog jag att du ville ha en HDD som presterade bra för spel och OS och då är en SSD oslagbar, dock är de dyra. Ett alternativ är som det stod i inlägget ovan att använda sig av en, till exempel, Wester Digital Caviar Black som presterar bra för att vara en mekanisk hårddisk, men som ändå har ett prisläge inom human nivå. Western Digital erbjuder också "Veloci Raptor", vilket är deras absolut mest högpresterande diskar som är ruskigt bra mekaniska alternativ mot SSD, speciellt om du använder de i RAID 0.

Och för att klargöra: Applikationer som inte finns på "den snabba" hårddisken kan inte utnyttja dess prestanda, så om du vill ha en hårddisk dedikerad till gaming hjälper det inte att bara lägga in OS på "den snabba hårddisken" för att öka prestandan på spelen som ligger på en annan HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Många använder just SSD (Solid State Drive) som systemdisk där man lägger operativsystemet samt de mest använda programmen för att kunna dra nytta av prestandan som SSD:n erbjuder, så ja, det går alldeles utmärkt att lägga OS på SSD och resten på en mekanisk.

Som jag tolkade ditt första inlägg antog jag att du ville ha en HDD som presterade bra för spel och OS och då är en SSD oslagbar, dock är de dyra. Ett alternativ är som det stod i inlägget ovan att använda sig av en, till exempel, Wester Digital Caviar Black som presterar bra för att vara en mekanisk hårddisk, men som ändå har ett prisläge inom human nivå. Western Digital erbjuder också "Veloci Raptor", vilket är deras absolut mest högpresterande diskar som är ruskigt bra mekaniska alternativ mot SSD, speciellt om du använder de i RAID 0.

Och för att klargöra: Applikationer som inte finns på "den snabba" hårddisken kan inte utnyttja dess prestanda, så om du vill ha en hårddisk dedikerad till gaming hjälper det inte att bara lägga in OS på "den snabba hårddisken" för att öka prestandan på spelen som ligger på en annan HDD.

Okej men vill ju som sagt ha en bra hårddisk som är både snabb o stabil, måste ju kunna installera spel på den med,
http://www.dustinhome.se/intel-520-series-25-60gb-ssd-sata-60...
den tänkte jag på annars, har ju 60 Gb minne får ju plats ett par spel på den?
allt annat skit går till den gamla 500 gb mekaniska, eller tycker du att det är bättre o köpa en ny Mekanisk?

Permalänk
Medlem

Hej Olympz ,
att en disk skulle gå sönder så snabbt kan endast bero på fel i tillverkningen eller på just den SSD-modellen har problem. Alla diskar har INTE problem .

SSD-diskar är cirka 4ggr snabbar på att skriva och läsa information än en vanlig mekanisk disk och är väl värd pengarna.
Jag skulle rekommendera dig att köpa en SSD-Disk för Windows, photoshop, spel du spelar ofta och program som laddar långsamt. Sedan kan du använda din andra mekaniska hårddisk för att lagra övriga program, filmer och bilder m.m.

Vad är fördelar och nackdelar med en ssd?
Fördelar är att de är snabba, tysta och drar lite ström. Nackdelen är att de är dyra,har kortare livslängd och kan hålla lite mängd data jämfört med mekaniska diskar.

För att få en bra SSD-disk 120gb med kvalitet behöver du gå över 1000kr . Jag rekommenderar dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=837542
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080279
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922457

Billigare varianter runt 1000kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885131 (Rekommenderar ej)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=921161
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080282

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av Olympz:

Okej men vill ju som sagt ha en bra hårddisk som är både snabb o stabil, måste ju kunna installera spel på den med,
http://www.dustinhome.se/intel-520-series-25-60gb-ssd-sata-60...
den tänkte jag på annars, har ju 60 Gb minne får ju plats ett par spel på den?
allt annat skit går till den gamla 500 gb mekaniska, eller tycker du att det är bättre o köpa en ny Mekanisk?

Om du anser att det räcker med 60GB till OS och spel så skall du självklart välja den då det ger en överlägsen prestanda. Då kan du använda den mekaniska till övrig lagrig (film, musik, etc) som inte kräver prestanda.

Jag skulle själv kört på den du länkade till och använt den mekaniska som lagring då jag vet säkert att jag inte har spel som täcker upp SSD:ens lagringskapacitet.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
vad händer om jag beställer en SATA III disk om mitt moderkort har SATA II kontakter?

Permalänk
Medlem

Du kopplar den till SATA II

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

så det blir inget problem då?
har ju som sagt SATA II på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olympz:

Tack så mycket!
vad händer om jag beställer en SATA III disk om mitt moderkort har SATA II kontakter?

Det kommer funka utmärkt, dock så kommer du inte komma upp i de högsta hastigheterna runt 500mb/s utan du kommer maxa 300mb/s.

(Fortfarande väldigt snabbt!)

Kan tillägga att de flesta vanliga mekaniska läser max 100mb/s

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olympz:

Tack så mycket!
vad händer om jag beställer en SATA III disk om mitt moderkort har SATA II kontakter?

Det funkar, har en WD Velociraptor (SATA III) som ä inkopplad på en SATA II port.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olympz:

Tack för alla svar!

Lycka till!

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

okej efter 20 minuters sex o tänkande så kom jag fram till att det är den här jag ska ha

http://cdon.se/hemelektronik/intel_520_series_60gb_ssd_r%3a55...