Permalänk
Medlem

Hur grundades huliganismen?

Hallå där Sweclockers.

Vi har ett arbete i samhällskunskap som handlar om subkulturer där man själv får välja vilken subkultur man vill arbeta med.
Jag har bestämt mig för att leta fakta och skriva om huliganismen (inom fotboll) och jag har letat runt lite grann efter fakta. En av punkterna går ut på att jag ska berätta lite kort om huliganismens historia dvs, när och vart började den? Vem/vilka "grundade" huliganismen och varför började den?

Jag har inte gjort någon megasökning på internet men jag hittar inte svaren till dessa frågor och jag tror säkert att det finns folk här på Sweclockers som har lite koll och kan hjälpa mig.

Stort tack på förhand!

/Razacer

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Skrivet av Razacer:

Jag har inte gjort någon megasökning på internet men jag hittar inte svaren till dessa frågor och jag tror säkert att det finns folk här på Sweclockers som har lite koll och kan hjälpa mig.

Brukar man inte först göra en megasökning för att sen be om hjälp?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

En snabb sökning på engelska gav mig detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Hooliganism. Där har du lite historia, det kombinerat med den svenska wikipedia sidan utgör nog en helt okej grund. Testa sök lite noggrannare!

Permalänk

Sök innan du skapar en tråd. Och swec är nog inte rätt forum för din fråga. Flashback har nog svar annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Huligalismen fanns ju långt före fotboll och den tog bara en ny form när fotbollsmatcher blev mer populära. Det var nog samma killar som före fotbollen fanns stod utanför krogar och slog varandra på käftarna och som förmodligen drevs av den primitiva instinkten som man ofta kan observera hos schimpanser och andra primater där dom största och ljudligaste hanar som bankar hårdast i marken med en träpinne är dom som bestämmer...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Ska man inte göra sina läxor själv?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Ska man inte göra sina läxor själv?

Håller med...börjar komma upp en hel del trådar sista tiden om folk som vill att andra ska göra deras läxor :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W