Trasig diskettenhet från db.com?!?

Permalänk
Medlem

Trasig diskettenhet från db.com?!?

Installerade nya datorn o allt i helgen men när jag bootar så lyser lampan på FD:n hela tiden och i booten så blir det floppy drive error... E den trasig eller finns det en enklare lösning?

Permalänk
Medlem

Re: Trasig diskettenhet från db.com?!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flammie
Installerade nya datorn o allt i helgen men när jag bootar så lyser lampan på FD:n hela tiden och i booten så blir det floppy drive error... E den trasig eller finns det en enklare lösning?

Testa att vänd på kabeln eller sätt den i den andra plast kontakten på kabeln...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Ok... Måste man inte sätta den i den delen av kabeln som är "twistad" typ... Hade för mig det...

Såg en sak också när jag tittade bak på kontakten av diskettenheten att det fattas en pigg näst längst ut till vänster på den nedre raden... Ska det göra det?

Permalänk
Medlem

På en del floppydrives/kablar/moderkort är en pinne borta / hål ifyllt, det är samma sorts "vändskydd" som finns i IDE-kablar (där brukar man dock oftast använda "klacken" på kontakten istället).
Om lampan lyser konstant har du med största säkerhet vänt kontakten fel väg (antingen på moderkortet eller i driven). Kolla efter en liten markering eller en 1:a vid kontakten, den röda (eller vilken avvikande färg den nu kan tänkas ha) ledaren på flatkabeln ska vara åt det hållet.
Just på själva driven brukar det gå att sätta kontakten åt endera hållet, medan det på moderkortet oftast inte går att vända fel p.g.a. den där klacken.
Om du använder kontakten som är "twistad" eller den vanliga (om man har en floppykabel med tre kontakter) påverkar bara om driven blir A: eller B: (A: brukar vara efter den vända delen, alltså längst ut på kabeln).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Stack: Ok... Det verkade inte gå att vända kabeln på diskettenheten iaf... Testate tom lite våld men den där piggen går bara åt ett håll så...

Kan det vara kabeln då? Jag hittade en gammal Floppykabel som låg o skräpa nämnligen...

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som du har provat tre st olika men det är bara den gamla samsungen som funkar men den är slut i lagren eller nåt så den kan jag inte använda i alla fall.Ja tycker att jag har vänt och vridigt på det mestsa men det blir floppy error när den ska bota.Vad kan det vara för fel?

Visa signatur

BMW POWER

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med min NEC när jag köpte ny dator.
Men då hade jag lyckats få dit kabeln fel väg i diskettstationen.
Jag fick kämpa för att få ut den tillbaka kan jag säga!
Men den funkar nu iallafall så jag var tillräckligt försiktig.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat knäppt problem med min nya diskettenhet. Köpte både en ny låda och en ny diskettenhet, resten är "gammalt". Kör en P3:a. Lådan kan köra med de nya P4:a.

Hursomhelst så är problemet den att den klagar på att jag ska sätta i disketten trots att jag redan har satt i en. Har prövat att flytta ut den till min server där det inte satt nån diskettenhet. Funkade inte i den heller. Klagar på samma. Så nu återstår att ta ut min gamla diskettenhet från gamla lådan och sätta in i min nya låda. Nu kör jag utan nån diskettenhet i min nya. Och märkte till min förvåning att det hemska ljudet, som jag trodde kom från nätaggregatet har upphört. Kom tydligen från diskettenheten. Har kollat sladdar och allt utan resultat. Imorgon prövar jag den gamla diskettenheten i min nya låda. Funkar inte den måste den nya diskettenheten var trasig. Återstår att se.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Jaha Är bara att konstatera att det är fel på min nyinköpta diskettenhet. Den gamla funkar fint i min nya låda. Har skickat iväg ett brev till Dustin. Får väl skicka in diskettenheten till dom.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Min nya funkar fint nu.Det gick bara att ha kabeln åt ett håll för att det var två upp höjningar på kabel anslutningen så jag tog kniven och skar bort dom och vände kabeln och nu funkar det.

Visa signatur

BMW POWER

Permalänk
Medlem

Fick svar ifrån Dustin idag. Behöver inte skicka in min trasiga diskettenhet får en ny med posten

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D