Intel core i7 2600k fast på 1600MHz (Asus sabertooth p67 mobo)

Permalänk
Medlem

Intel core i7 2600k fast på 1600MHz (Asus sabertooth p67 mobo)

Halloj!

Jag har ett väldigt skumt problem vad gäller min i7a. Sen igår har den suttit fast i "idle-läget" som är 1600Mhz trots oavsett load. Jag har ett Asus sabertooth p67 moderkort.

Jag har provat att köra med default settings i Bios utan resultat. Jag har även provat stänga av samtliga powersaving funktioner på moderkortet. Jag har provat att ställa in multiplier automatiskt i bios med samma resultat. Den vägrar röra på sig.

Jag har provat att uppgradera bios samt clearat cmos, genom switchen på moderkortet, utan resultat.

I min senaste räd inuti datorn passade jag även på att ta ut processorn och sätta på ny kylpasta och återfästa kylaren och samtidigt provat med andra minnen.

Oavsett hur mycket jag pressar processorn så står den fortfarande fast vid 1600 MHz. Detta har kontrollerats i coretemp (temperaturerna ser bra ut förövrigt), cpuZ och Asus egna AI suite.

Har någon en aning om vad som egentligen kan vara problemet? Jag har googlat non stop utan att hitta något egentligt svar.

Värt att nämna är att jag inte har överklockat den eller något sådant överhuvudtaget.

Vänligen,

Skewby

Permalänk
Medlem

Är du säker att du inte kollar på klockfrekvensen för RAM?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Är du säker att du inte kollar på klockfrekvensen för RAM?

Helt säker. I CPU-Z står det även att Multipliern står på 16.

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta klocken manuellt, att låsa den till 40 i multliplier tex? Och stänga av speedstep, C1E osv

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Har du testat att sätta klocken manuellt, att låsa den till 40 i multliplier tex? Och stänga av speedstep, C1E osv

Yes, har provat att stänga av allt det.

Jag provade låsa multipliern till 34 som är stockspeed med samma resultat. Fortfarande 16x multi i diverse program trots att jag pressar med intel burn test och prime95.

Edit: Det bör tilläggas att samtliga temps ligger bra till. Vid 100% load ligger cpu temp på 45-50~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skewby:

Halloj!

Jag har ett väldigt skumt problem vad gäller min i7a. Sen igår har den suttit fast i "idle-läget" som är 1600Mhz trots oavsett load. Jag har ett Asus sabertooth p67 moderkort.

Jag har provat att köra med default settings i Bios utan resultat. Jag har även provat stänga av samtliga powersaving funktioner på moderkortet. Jag har provat att ställa in multiplier automatiskt i bios med samma resultat. Den vägrar röra på sig.

Jag har provat att uppgradera bios samt clearat cmos, genom switchen på moderkortet, utan resultat.

I min senaste räd inuti datorn passade jag även på att ta ut processorn och sätta på ny kylpasta och återfästa kylaren och samtidigt provat med andra minnen.

Oavsett hur mycket jag pressar processorn så står den fortfarande fast vid 1600 MHz. Detta har kontrollerats i coretemp (temperaturerna ser bra ut förövrigt), cpuZ och Asus egna AI suite.

Har någon en aning om vad som egentligen kan vara problemet? Jag har googlat non stop utan att hitta något egentligt svar.

Värt att nämna är att jag inte har överklockat den eller något sådant överhuvudtaget.

Vänligen,

Skewby

Stäng av funktionen som heter EISA (om jag inte minns fel)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Stäng av funktionen som heter EISA (om jag inte minns fel)

Enhanced intel speedstep? Har gjort, samma resultat.

Permalänk
Medlem

Så om vi säger såhär, du kan inte överklocka datorn alls heller?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Så om vi säger såhär, du kan inte överklocka datorn alls heller?

Precis. Nu efter att detta hänt har jag provat överklocka i både bios och via Turbo evo i ai suite. Resultatet är precis detsamma.

Lutar åt att bios flippat ut, eventuellt att kortet är defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skewby:

Precis. Nu efter att detta hänt har jag provat överklocka i både bios och via Turbo evo i ai suite. Resultatet är precis detsamma.

Lutar åt att bios flippat ut, eventuellt att kortet är defekt?

Saken är den att det verkar ju hur som helst bara finnas två felkällor, antingen moderkortet eller processorn..
Du har ingen annan med en 1155bräda som kan testa din processor? Du kan ju erbjuda lite ny kylarpasta när du håller på!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Saken är den att det verkar ju hur som helst bara finnas två felkällor, antingen moderkortet eller processorn..
Du har ingen annan med en 1155bräda som kan testa din processor? Du kan ju erbjuda lite ny kylarpasta när du håller på!

Om det vore så enkelt! Har bara en 1156 utöver denna här hemma :(. Ska se om jag kan få tag på någon polare vars dator jag kan prova processorn i.

I värsta fall skickar jag in moderkortet då jag fortfarande har garanti. Surt om man får betala avgift för att de inte kunnat återskapa felet bara =/

Permalänk
Medlem

Startmenyn -> skriv "energialternativ"/"power options" -> står denna på "power saver" har du antagligen problemet där.. välj balanserad eller maximal prestandagrejen.. maximal prestanda så går den inte ner i idle överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Startmenyn -> skriv "energialternativ"/"power options" -> står denna på "power saver" har du antagligen problemet där.. välj balanserad eller maximal prestandagrejen.. maximal prestanda så går den inte ner i idle överhuvudtaget.

Jag drog samma slutsats och har provat även detta. Fungerade icke.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är en felvisning. Testa ett benchmarkprogram såsom Cinebench och se vad du får för resultat. Du kan sedan jämföra med andra på internet och se.

Det är ett gratisprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Kanske bara är en felvisning. Testa ett benchmarkprogram såsom Cinebench och se vad du får för resultat. Du kan sedan jämföra med andra på internet och se.

Det är ett gratisprogram.

Programmet i sig kan se att processorn är "rankad" till 3.4 ghz vilket även kan ses på alla andra ställen. Frekvensen i realtid talar dock ett annat språk, där rör den sig inte ur fläcken trots att jag kollat detta i 4-5 olika program. Intervallet den rör sig mellan är väl 1605.19 - 1605.35 ungefär.

Jag körde nyss cinebench och presterade 3.08 på cpu-testet vilket var längst ner på rankinglistan.