El-stöt av systemkamera i studio

Permalänk
Medlem

El-stöt av systemkamera i studio

Jag blir helt galen! Kan inte jobba längre under såna här förhållanden...

När jag fotar i lugn och ro känner jag efter ett tag hur det börjar krypa i näven lite o till slut får ja en rejäl stöt av kameran.

VARFÖR?

Min setup är 2 DS-120M blixt från DÖRR. Har testat 2 olika sync-kablar. Standard sockerbit på kameran. Kamerorna jag testat är Canon 450D och 2 olika Nikon D7000.

Vissa gånger blir det inga stötar alls o andra dagar smattrar det konstant i händerna. Jag har försökt utesluta simpla saker som att synk-kabeln ligger över andra strömförande källor, ihopprullad, trasig osv.
Allt verkar så perfekt ihopsatt som det bara kan bli...

Så snälla! Hjälp, jag vill inte vara rädd för min kamera längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av schlemm:

Jag blir helt galen! Kan inte jobba längre under såna här förhållanden...

När jag fotar i lugn och ro känner jag efter ett tag hur det börjar krypa i näven lite o till slut får ja en rejäl stöt av kameran.

VARFÖR?

Min setup är 2 DS-120M blixt från DÖRR. Har testat 2 olika sync-kablar. Standard sockerbit på kameran. Kamerorna jag testat är Canon 450D och 2 olika Nikon D7000.

Vissa gånger blir det inga stötar alls o andra dagar smattrar det konstant i händerna. Jag har försökt utesluta simpla saker som att synk-kabeln ligger över andra strömförande källor, ihopprullad, trasig osv.
Allt verkar så perfekt ihopsatt som det bara kan bli...

Så snälla! Hjälp, jag vill inte vara rädd för min kamera längre

Du har itne heltäckningsmattor?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Händer detta enbart när du har anslutit Synckablarna?

Permalänk
Medlem

Det händer på alla typer av golv verkar det som då jag ofta släpar med dom spännande äventyr.
Japp, det verkar onekligen vara kablarna som som ställer till det då jag brukar rycka ut den mellan varven för att kunna slappna av lite o då upphör spökandet direkt.

Jag har funderat på om det kan vara aluminium(?) stativen som kabeln ibland ligger emot tillsammans el-kabeln som kan göra det men märker ingen skillnad när jag separerar dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte nätaggregaten till dina blixtar som börjar bli dåliga? för det här uppstår väl bara när de är anslutna med kabel? annars bör du kolla kamerablixten.
Är det dina studioblixtar som börjar strula i nätdelen så bör du reparera dem direkt, de lagrar ganska mycket energi och skulle de ladda ur i dig så lär du inte överleva det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

... Ska iväg o jobba med dom ikväll i 2 timmar.. känns redan väldigt spännande.

Jag är ju bara hobbypillare på elektriska prylar, finnes det nån how-to guide eller borde ja lämna in eländet? O i såna fall: Skulle typ en tv-reparatör duga till nåt sånt tror du?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är trasigt måste det felsökas, det finns ingen detaljguide för det eftersom det oftast är olika fel, men en tv reparatör kan säkert kolla på det, men en fotoverkstad är säkert bättre. Du kan ju kolla vilken blixt det är om det är det som ger problemen. för du har väl ordentlig skyddsjord så det inte är nått elfel i studion? För har du hyrt nån äldre lokal så är det ju inte helt otroligt att det kan vara elfel, har du en fast installerad jordfelsbrytare till lokalen? Det är ett mycket bra skydd mot mycket, och finns det en sådan så brukar det tyda på att det är en relativt ny elinstallation, har du däremot ojordade uttag är det läge att prata med hyresvärden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är jag runt i mängder av olika lokaler, skolor o folks hem så det känns som att vi kan utesluta den saken iaf. Kan en bra förgreningsdosa fungera som skydd om kåken har dåliga uttag?

Jag ska testa att växla mellan blixtarna idag o se om den ena känns tryggare än den andra. Sen får jag väl eventuellt börja överväga en tur till reparatören ser det ut som.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns lösa jordfelsbrytare att köpa som du ansluter i vägguttaget och det kan vara bra att ha en sådan om du flänger runt, den löser inte felet, men den ger ett bättre personskydd. De är inte så dyra så det borde du gå iväg o köpa en hursomhelst.
Om du flyttar o kopplar prylarna ofta så är det nog fel på dem, för kablarna hamnar olika hela tiden, men å andra sidan så kan det vara transporterna som skadat någon sak, har du gått igenom kablarna och vänt och skakat lite på prylarna o lyssnat om det låter som något är löst inuti någon av dem, rasslar det i nån pryl så.... så är det nog "o-bra"....

Edit: Med kablarna så menar jag inte bara synkkablarna, du har troligen en del elkablar också, kolla om något har blivit klämt eller är misshandlat på nått annat sätt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av schlemm:

Som sagt så är jag runt i mängder av olika lokaler, skolor o folks hem så det känns som att vi kan utesluta den saken iaf. Kan en bra förgreningsdosa fungera som skydd om kåken har dåliga uttag?

Jag ska testa att växla mellan blixtarna idag o se om den ena känns tryggare än den andra. Sen får jag väl eventuellt börja överväga en tur till reparatören ser det ut som.

Jag skulle kontaktat tillverkaren av både blitarna och synkkablarna... Det där kan nog bli farligt om man har otur.

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare, en jordfelsbrytare kan faktiskt rädda liv!
Sen skulle jag rekommendera att inte använda de "trasiga" delarna som du får en stöt av utan att laga dem direkt, nästa gång kanske det är försent!

Edit, och det behöver inte vara du som får stöten, kan vara ett barn som råkar ta i grejerna.

Permalänk
Musikälskare

Lämna in på lagning? Tror inte de är att föredra att pilla själv i kameran

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om du har kittet med två blixtar, kan du inte bara köra en av dem i taget för att se om felet kommer med båda?

Hade ett par DS120 precis när jag började med blixtfoto. Värsta skräp jag haft i fotoväg. Knappar som lossnade, och hållaren mot stativet sprack på båda blixthuvudena, samt plasten i kablarna till huvudena var av tveksam kvalite (man blev kladdig och oljig om händerna när man tog i kabeln). Använde tyvärr aldrig sync-kabel så kan inte svara för om det gav krypström till kameran. Har aldrig heller fått en stöt av blixtarna.

Varför inte köpa en trådlös utlösare för blixtarna. Sync-kabel är ju alltid i vägen. Om du är på budget (gissar så med tanke på valet av blixtar), kan jag tipsa om billiga kina sändare/mottagare på Ebay.co.uk. De är enkla, väldigt billiga och hyffsat driftsäkra. Om du tänker satsa vidare på blixtfoto, hade jag kollat på Pocket Wizard eller Elinchroms sändare.

Permalänk
Medlem

Har oxå Dörrblixtar DC300 tror jag de heter och har samma problem som dig. Köpte snabbt ett Skyportkit och anslöt istället så slapp man tänka på sladden och slapp krypströmmen.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av karlzon:

Om du har kittet med två blixtar, kan du inte bara köra en av dem i taget för att se om felet kommer med båda?

Hade ett par DS120 precis när jag började med blixtfoto. Värsta skräp jag haft i fotoväg. Knappar som lossnade, och hållaren mot stativet sprack på båda blixthuvudena, samt plasten i kablarna till huvudena var av tveksam kvalite (man blev kladdig och oljig om händerna när man tog i kabeln). Använde tyvärr aldrig sync-kabel så kan inte svara för om det gav krypström till kameran. Har aldrig heller fått en stöt av blixtarna.

Varför inte köpa en trådlös utlösare för blixtarna. Sync-kabel är ju alltid i vägen. Om du är på budget (gissar så med tanke på valet av blixtar), kan jag tipsa om billiga kina sändare/mottagare på Ebay.co.uk. De är enkla, väldigt billiga och hyffsat driftsäkra. Om du tänker satsa vidare på blixtfoto, hade jag kollat på Pocket Wizard eller Elinchroms sändare.

Håller med i stort, men att undvika spänning till kameran genom att köra trådlöst är inte en bra metod, blixtarna är fortfarande felaktiga och potentiellt farliga, vem vet om de blir spänningsförande eller börjar brinna, att byta till trådlöst ersätter inte en ordentlig felsökning och ev reparation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ena sync-kabeln blev lite trasig av en högklackad sko så det yttre höljet höljet öppnade sig. Trodde ett tag att det va pga det men de andra sladdarna som är hela ger samma bekymmer.

Vad jag kan se så mår alla kablar o komponenter jättebra så det lutar väl åt att det är nåt under huven på blixtarna som spökar.. har hänt i perioder att de bränner av blixtar utan anledning oxå om det säger er något?

Kom precis på en grej till! Jag har kört med ett annat par blixtar nyligen som även de började bråka med mig.. äldre rackare i samma prisklass. Enda gemensamma då var nog min sockerbit och kamera (min d7000). Intrigerna tätnar

Jag har testat att krama om element ifall jag vore statisk men utan hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Jag har drömt om den dagen då jag kan skämma bort mig med trådlöst! Leva på budget som sagt
Jag har kört med över 10 meters förlängningskabel på sync för att kunna jobba på vissa event... mitt liv skulle bli så enkelt med trådlöst!

Skrivet av anemic:

Har oxå Dörrblixtar DC300 tror jag de heter och har samma problem som dig. Köpte snabbt ett Skyportkit och anslöt istället så slapp man tänka på sladden och slapp krypströmmen.

Det va som fan! Googlade lite snabbt o kunde inte hitta nån som haft samma problem. Det är ju inte värsta kyssen man får men nog tusan är det obehagligt, framför allt när man som mig är lite småskraj för stötar..

Permalänk

Typiskt jobbigt om du får en stöt så att du tappar kameran också...

Nu vet jag inte hur det är med Dörrblixtar, men kan du inte köra pop-up-blixten som commander?

Permalänk

http://kaffebrus.com/ir-sandare-153.html den där bör funka om du har IR/slave på blixtarna

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håller med i stort, men att undvika spänning till kameran genom att köra trådlöst är inte en bra metod, blixtarna är fortfarande felaktiga och potentiellt farliga, vem vet om de blir spänningsförande eller börjar brinna, att byta till trådlöst ersätter inte en ordentlig felsökning och ev reparation.

Nä, naturligtvis åtgärdar inte bytet till trådlöst sync problemet med eventuellt defekta blixtar. Men gissar den allmänna kunskapsnivån är så pass hög att gemene man här på forumet kan räkna ut detsamma.

Skrivet av schlemm:

Jag har drömt om den dagen då jag kan skämma bort mig med trådlöst! Leva på budget som sagt
Jag har kört med över 10 meters förlängningskabel på sync för att kunna jobba på vissa event... mitt liv skulle bli så enkelt med trådlöst!

Usch, 10meter sync låter verkligen inte kul, tråkigt när pengarna måste styra. Men är alltid kul att börja med grunden och sen bygga upp. Kikade lite på Ebay precis och hittade sync med två mottagare inkl sändare för £25 inkl frakt. Alltså ca 280kr. URL:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=wireless+flash+trigger&_frs=1&_trksid=p3286.c0.m359

Permalänk
Medlem

testade med ett par http://www.aputure.com/en/product/trigmaster_plus_24G.php förfärligt trevliga, lite plastigare än t.ex dom extremt mycket dyrare pocket wizard (ska jag vara ärligt så har jag haft missynkningar med PW men inte ännu med dessa) köpte mina via ebay men hittade dom på http://www.bostroms.nu/set-of-2-aputure-trigmaster-plus-p-162... betalade 495:- men frakt så halva priset.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju om inte annat otroligt utvecklande när man inte får något serverat på silverfat.
Jag har testat att slav-utlösa blixteländena med inbyggda blixten men jag valde förmodligen fel synchastighet o sen orkade jag inte bry mig mer. I studiomiljön skulle den ändå bara förstöra för mig då jag köpte studioblixtar just för att eliminera kameran som ljuskälla

Tack för tipset alla! Jag ska nog börja se mig om efter trådlöst nu. Det va ju inte så farligt dyrt om nu mina blixtar kan triggas av IR

Edit: Efter att trampat på syncsladden några gånger o nästan tappat kameran pga det så är det ju (till o me innan dess) helt otänkbart att ens hålla i kameran utan att snurra den runt halsen
Om någon annan ska låna den eller bara hålla en stund så tvingas dom oxå snöra in sig XD

Permalänk
Medlem

Med tanke på att D7000 har CLS är det väl underligt att du inte har testat det?
(Blir inget ljus från kamerans håll (blixt) med på bild då ju?)
Stoppa in en beggad SB-600 i systemet & kör med den som optisk trigger så slipper du sladd.
(Reklamera givetvis dina felaktiga blixtar omedelbart innan någon skadar sig.)

Ställer mig frågande till om jordfelsbrytare skyddar från stötar ifall det är ström
från själva blixtarna som går ut i sladdarna. Är ingen expert på studioblixtar dock.
(Är det inte kondingar som driver blixten?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hammar:

Med tanke på att D7000 har CLS är det väl underligt att du inte har testat det?
(Blir inget ljus från kamerans håll (blixt) med på bild då ju?)
Stoppa in en beggad SB-600 & kör med den som optisk trigger så slipper du sladd.
(Reklamera givetvis dina felaktiga blixtar omedelbart innan någon skadar sig.)

Ställer mig frågande till om jordfelsbrytare skyddar från stötar ifall det är ström
från själva blixtarna som går ut i sladdarna. Är ingen expert på studioblixtar dock.

Troligen kommer en jordfelsbrytare att reagera på det, man måste ansluta kroppen som last, dvs 2 poligt för att inte jorfelsbrytaren ska känna av det men är det en elskada så lär inte återledningen ska via den normala kretsen utan via tex golvet eller liknande och då känner brytaren av att det bli obalans o bryter kretsen, men en studioblixt har ju mycket energi lagrat i högspännigskondensatorerna som ger blixten när de laddas ur, så laddas de ut i kroppen istället för blixtröret så är det inte bra, och inget man skyddas mot genom att bryta inkommande anslutning, blixten går troligen att fyra av en gång även utan nätsladden.
Men eftersom det här låter som ac (pirrande/stickande känsla) så är det troligen inte kondingarna i sig utan kretsen som laddar upp dem som är trasig, man bör felsöka det här på riktigt innan det sker en olycka iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

För övrigt skulle jag vara orolig för att något brinner i kameran genom att fortsätta använda dom uppenbart trasiga blixtarna.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

du pratar om att du önskar dig trådlöst.. www.kaffebrus.com har prylar för budget pengar..tex Cactus v4 är ruskigt billig, kör sj med cactus.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det va som fasen..
CLS verkade dock begränsa möjligheterna till egna inställningar vad jag kunde utläsa?
Jag har iaf kommit fram till att den ena blixten inte strular nåt så den får vara master o så ställer jag den andra på säkert avstånd..