Nytt Virus, trojan (Swedbank)

Permalänk

En vilande trojan enligt Dagens industri. Var på den säkra sidan och formatera om. Det hade jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

yup, exakt densamma.

Sjukt hur duktiga de har blivit på detta nu. (och med duktiga menar jag då inte själva layouten, den fattar vem som helst att den är fake)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag hade valt att formatera om hårddisken, men det är jag det.

PS! Det var bra att du skickade med en skärmdump så man ser hur det ser ut.

Visa signatur

"I do not fear computers. I fear the lack of them."

Permalänk
Hedersmedlem

Hade inte placerat mitt kort nära den datorn innan en omformatering och nyinstallation var gjord. Du vet aldrig om viruset har gömt sig och har andra djävulskap för sig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Tror Nordea är störst.

Instämmer!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Så om man har den vanliga inloggningssidan på internetbanken är man trojanfri då? av just den här sorten.. Eller kan den ligga vilande till olika datum?

Från Aftonbladet
"Enligt Anders Nilsson är det nya viruset så lömskt och avancerat att moderna antivirusprogram kan missa det.

– Det tar sig djupt in i systemet och ändrar ständigt skepnad. Därför är det mycket svårt att upptäcka, säger han."

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Även Nordea är drabbat och som de andra säger så behöver det inte vara virus eller trojan som orsakar detta.
Skönt att så många insåg direkt att det var bedrägeriförsök, äntligen har folket lärt sig.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Japp, det är viruset som det står om på aftonbladet...

Men dom vägrar berätta hur det kommit in på datorn...

Permalänk
Medlem

Såg nu detta på Di.se

Nästan alltid tar sig sådana här virus in via tredjepartsprogram som Java, Adobe Reader och Flash", säger Anders Nilsson till TT.

kommer ihåg nu att jag både har uppdaterat java och flash förra veckan...

Kanske dags att köpa ett äpple...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att behöva formatera.

Permalänk
Medlem

beror ju på hur mycket stålar man har men ja chansar inte fick en fetinglön så ja skall formatera hur som! haha är smått paranoid! men skall få en ny ssd på måndag så väntar tills då för skall ju lix formatera då ^^

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Kan upplysa er om att det är mycket riktigt "msseedir.dll" (samt ett par till .dll) filer i Windows32-diren.
Jag körde ComboFix vilket hittade det, men jag tog bort filerna manuellt för att säkerställa att inget konstigt hängde kvar.

Efter reboot drog jag även en "sfc /scannow" för att återställa ev. modifierade Windows (samt hosts-filen tror jag återställs då med, osäker då jag kör egen namnserver istället för att pilla lokalt).

Viruset tycks vara nästan helt UD enligt virustotal, iaf den dll-filen...
https://www.virustotal.com/file/a660bc2c3e38cb904ed2c8c0a0405...

Verkar även som att den ändrar struktur, namn och packas när den körs första gången, för något suspekt är det med att den är helt UD.

EDIT: jag stötte på detta första gången på ebay iförrgår, lokaliserade och raderade alla spår av den inom nån timma/två, så det är inte jätteallvarligt. Relativt simpelt att hitta alla ändringar (baserat på timestamp, EDIT: då jag noterade att dom faktiskt inte ändrades av trojanen) i win, samt pekningar till en dll-filen i registret.

Verkar som den hi-jackade DNS-kommunikation för vissa sajter och redirectade till 127.0.0.1 för att sedan kasta in lite HTML-kod i body'n och sen visa ursprungliga sidan bakom det.

Tror att informationen lagrades lokalt först med, för jag hittade en bunt med .dat filer (ccdxmmde.dat, drss.dat, xessmsxe.dat) kopplade till den .dll-filen.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Det man är nyfiken på, eller över.. det är väl vart eller hur det kommer sig att man får det från början. Det lär ju komma från någonstans menar jag. Varför vissa får det, och vissa inte. Om det är slumpen som styr det hela, eller hur det nu är.

Eller om det är så att man lär ta till det gamla hederliga tankesättet att se över vilka webbsidor man besöker och hålla sitt antivirus program update. Men det kanske inte hjälper.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni det tar innan ett virusprogram hittar detta virus ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som många sagt, en formatering av samtliga diskar är nog att rekommendera, om man inte vill det och inte hittar en bra lösning testa och skriv in i hosts-filen att redirekta till swedbank.

Bara format på c: brukar tyvärr inte alltid hjälpa.... Man behöver visserligen inte formatera om alla diskar, om du ha videoanuttar och foton på en disk är nog dessa inte infekterade. (om du gör så du kan se gömda filer)

Ta bort alla installerade program i safe mode och lämna inga,. Exe. Dll. Js. Sfw osv kvar bara. (detta är såklart inte 100% säkert). Kolla med så det inte skapats en ny användare på datorn, och ett bra sett att slippa en del är att inte va inloggad som admin.
Vissa simpla virus lägger sig också i autostart(mest äldre) som du kommer åt med win+r och sen msconfig. De nyare brukar göra services istället vilket är klurigare. Ett bra verktyg är som tillägg till AV kan va "Advanced Task Manager" där du kan stänga av suspekta processer(även om du inte kunnat göra det i vanliga task managern, och lite andra användbara saker) och gå direkt till den fil-mappen.

Och kolla/följ aldrig länkar i mail ni inte vet vart de kommer ifrån! Sunt förnuft och information kommer du långt på, men aldrig hela vägen.
Noscript till opera, ff och chrome är med viktigt.

Ja jag hade trist denne natt, lite allmänt info om bekämpning mot virus(trött som f- och supit en del, folk får gärna rätta till eventuella fel) . Ännu en gång, se till att inte va inloggade som admin utan som vanlig användare om du är osäker. (förebyggande syfte enbart)

Sist men inte minst finns det program som kan vad som har installerats nyligen, tror även den listar services (måste ha programmet igång när ändringen sker) och på så vis kan man kolla upp suspekta filer, bästa är väl om dessa filer behöver verifieras och blir placerad i en sandbox tillsammans vidare. (de väsentligt filerna, annars är det ju redan försent)

Permalänk

Hej, lånar tråden om det går bra, min syster har råkat ut för just detta med swedbank, kommer att formatera om hennes dator, men undrade bara en sak, hon har en partion med recovery grejset på , har inte bränt ut den ännu, om jag ska formatera om hdd:n så måste jag formatera om hela hårddisken eller räcker det om jag formaterar om bara C:\?, kan viruset eller vad det nu är sprida sig till recovery partionen?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Såvitt jag sett så påverkar inte detta MBR eller andra partitioner, utan är endast ett par .dll filer i windows/system32.
Slående bör det räcka med att antingen radera dom eller format C:/

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Formatera , försök inte att fixa det manuellt genom att ta bort filer då viruset ändå kommer vara kvar till 99,99% chans

Permalänk

Okey, tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så går det när amatörer ger sig på WareZ

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Så går det när amatörer ger sig på WareZ

Huh? Care to explain? Jag har gissningsvis blivit smittad via nån java-sploit, första "viruset" jag haft på herrans massa år.
Jag har fortfarande ingen aning om vilken sajt det faktiskt ursprungligen kom ifrån, men numera kör jag java helt avaktiverat, lathet som var boven i dramat där innan. Viruset är fortfarande helt UD hos virustotal, vilket får mig misstänka att det rör sig om lite mer än fulkod, gissningsvis ett polymorfiskt virus (jag har dock inte undersökt det noggrannare då jag inte haft tid).

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Kan upplysa er om att det är mycket riktigt "msseedir.dll" (samt ett par till .dll) filer i Windows32-diren.
Jag körde ComboFix vilket hittade det, men jag tog bort filerna manuellt för att säkerställa att inget konstigt hängde kvar.

Efter reboot drog jag även en "sfc /scannow" för att återställa ev. modifierade Windows (samt hosts-filen tror jag återställs då med, osäker då jag kör egen namnserver istället för att pilla lokalt).

Viruset tycks vara nästan helt UD enligt virustotal, iaf den dll-filen...
https://www.virustotal.com/file/a660bc2c3e38cb904ed2c8c0a0405...

Verkar även som att den ändrar struktur, namn och packas när den körs första gången, för något suspekt är det med att den är helt UD.

EDIT: jag stötte på detta första gången på ebay iförrgår, lokaliserade och raderade alla spår av den inom nån timma/två, så det är inte jätteallvarligt. Relativt simpelt att hitta alla ändringar (baserat på timestamp, EDIT: då jag noterade att dom faktiskt inte ändrades av trojanen) i win, samt pekningar till en dll-filen i registret.

Verkar som den hi-jackade DNS-kommunikation för vissa sajter och redirectade till 127.0.0.1 för att sedan kasta in lite HTML-kod i body'n och sen visa ursprungliga sidan bakom det.

Tror att informationen lagrades lokalt först med, för jag hittade en bunt med .dat filer (ccdxmmde.dat, drss.dat, xessmsxe.dat) kopplade till den .dll-filen.

Jag kan jhu säga att jag aldrig haft någon fil som heter "msseedir.dll" i min system32 mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Huh? Care to explain? Jag har gissningsvis blivit smittad via nån java-sploit, första "viruset" jag haft på herrans massa år.
Jag har fortfarande ingen aning om vilken sajt det faktiskt ursprungligen kom ifrån, men numera kör jag java helt avaktiverat, lathet som var boven i dramat där innan. Viruset är fortfarande helt UD hos virustotal, vilket får mig misstänka att det rör sig om lite mer än fulkod, gissningsvis ett polymorfiskt virus (jag har dock inte undersökt det noggrannare då jag inte haft tid).

Antog att du fått det från nån dålig Adobe release, då du uppenbarligen kör en crackad sådan. Kanske var för snabb med mitt antagande. Men kanske dags att dra hem sandboxie?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Du kanske borde läsa tråden igen - jag är inte TS.
Så du är väldans för snabb med dina antaganden.

Viruset tycks dessutom komma in genom dom nyligen upptäcka java-säkerhetshålen som publicerats häromveckan, inget annat.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jag har samma virus/bot/trojan.. vad det nu är för något. Den verkar spana efter när man surfar något bank eller kreditkortsrelaterat och lägger en "alternativ" inloggningssida ovanpå den riktiga. Det är ganska usel layout på banksidan men Ebay-versionen gör den ganska bra. Verified by visa är oxå trovärdig. Eller ja.. om det inte vore för att den vill ha cvc och bankomatkoden..

Jag har rotat runt på banker men det enda dom svarar är att man får formatera och Visa svarade via mail att det säkert var i sin ordning så det var bara att shoppa loss.
Jag har fotointresse och vill inte formatera, har nog 200 000 bilder sen musik och annat som jag får flytta till en annan disk så länge och om där finns skadlig kod i dom mapparna hjälper det dessutom inte. Finns det inte något bra antivirusprogram eller antisypware som hittar detta ?

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn, du kan säkert kopiera över dina filer till en extern hårddisk eller annan partition och formatera systemdisken.
Viruset verkar bara bestå av ett fåtal filer i Windows-mappen, och slående inte sprida sig till varken andra partitioner eller diskar.

/ Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Swebank verkar vara den bank som oftast råkar ut för falska inloggnings sidor eller? Rätta mig om jag har fel. Tur man har annan bank

det ska vara Nordea

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Man är idiot om man går på sådant här. Tom dom äldre pensionärerna borde ha fått upp ögonen efter alla skriverier om detta.
Och för ni som säger tur man har nordea, detta gällde nordea också, samt SEB.

Vad man har för bank har alltid varit skit samma för mig, enda som skiljer är avgifterna för mitt visakort, och det är så lite per år så det kan kvitta.
Tar aldrig ut pengar i automat, även om det antagligen finns flest swedbank automater totalt sett.

Internetbanken på nordea är dock sämst, layout som man hade typ på 90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Man är idiot om man går på sådant här. Tom dom äldre pensionärerna borde ha fått upp ögonen efter alla skriverier om detta.
Och för ni som säger tur man har nordea, detta gällde nordea också, samt SEB.

Vad man har för bank har alltid varit skit samma för mig, enda som skiljer är avgifterna för mitt visakort, och det är så lite per år så det kan kvitta.
Tar aldrig ut pengar i automat, även om det antagligen finns flest swedbank automater totalt sett.

Internetbanken på nordea är dock sämst, layout som man hade typ på 90 talet.

På vilket vis är vad du skrev relevant för ämnet?

Det spelar ingen roll vilken bank du har, när du gör något bankrelaterat så poppar den upp. Olika bra design på dom, den som visades i aftonbladet är riktigt usel (den får jag upp om jag loggar in på min bank). Men när jag skulle handla med visakort kom en annan ruta upp och den screenshot jag mailade till Visa sa dom att det förmodligen var okej att skriva in sina uppgifter. Förmodligen för att dom inte tittade värst noga på den. Går jag in på tradera får jag upp en e-bay ruta som även den är väldigt välgjord.

Lägger bilder på dom två här:

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p