Permalänk
Entusiast

Första datorspelet?

Vad var det första datorspelet ni spelade och när? dvs ett PC-spel köpt som skiva.
För mig var det något Tarzan-spel som jag spelade på en Windows 98-dator när jag var 4 år

Edit: Det här spelet <3 http://www.youtube.com/watch?v=MzqXAXxMmRU

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

jag tror faktiskt det var nåt magnus och brasse spel. man kunde styrketräna och om man inte häll balansen så ramlade dom kommer jag ihåg

EDIT: nej förresten, monster truck madness 2 var några år före kommer jag ihåg, var bara 4 år eller nåt då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Quake när det kom, var 5år

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Hugo var nog det första spelet jag PC

http://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_%28video_game%29

Permalänk
Medlem

Tror det var Heroes of Might and Magic 1 eller Age of Empires. Det var gamla goda tider det, Windows 95

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lemmings, originalversionen från 1991

http://en.wikipedia.org/wiki/Lemmings_%28video_game%29

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Half life/wc2/starcraft nån gång jag var 5-6 kommer inte ihåg vilket av dom som var först men dom var ganska samtidigt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ett DOS-spel(tror jag) där man rattade runt i en ubåt och skulle undvika minor.

Det första spel jag faktiskt minns namnet på är Recoil:

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det första som verkligen fastnade var Dungeon Keeper (1997). Har det installerat nu med, fortfarande ett underbart spel som åldrats med stil.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Mitt första datorspel var något från någon datortidning där du fick med en skiva med en massa demos av olika spel och program. Har för mig att det var pinball.

Permalänk
Medlem

Första spelet jag köpte själv var faktiskt Doom på diskett. Tror det var version 1.1 eller 1.2. Jag var sju år gammal.

Edit: Tror jag har disketterna kvar någonstans bland mina saker om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Haha får tillbaka goa minnen Första spelet jag spela var nog Stötnisse åker hiss!

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad var det första datorspelet ni spelade och när? dvs ett PC-spel köpt som skiva.
För mig var det något Tarzan-spel som jag spelade på en Windows 98-dator när jag var 4 år

Edit: Det här spelet <3 http://www.youtube.com/watch?v=MzqXAXxMmRU

Fan komihåg när man bjöd in polarn för att sitta o lira tarzan hela dagarna!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Antingen var det någon sorts nyare version på "Recoil" som någon ovan nämnde eller så var det något barnspel i stil med Tarzan/Hercules

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

I början av 90-talet. Typ Commander Keen, Prince of Persia, Lemmings.

Kommer inte ihåg nåt före dessa, men jag vet att vi hade ett gäng 3,5" floppys med spel i en gammal bigpack glassburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strimman:

I början av 90-talet. Typ Commander Keen, Prince of Persia, Lemmings.

Kommer inte ihåg nåt före dessa, men jag vet att vi hade ett gäng 3,5" floppys med spel i en gammal bigpack glassburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Åhh Commander Keen. Fan det kommer jag ihåg. Har nog de disketterna kvar om jag ska vara helt ärlig!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

mitt första pc-spel var nog något som jag inte minns, men dom jag minns var , liero, doom1, ken, descent 1 osv.
mitt första och ända mac-spel jag har kört var rollercoaster tycoon 1
mitt första tv-spel var nintendo 8-bit

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

6 år gammal, Age of Empires 1 på windows 98

Permalänk

Ahhh, det var pong där man fick koden på typ 30 sidor i tidningen och fick skriva av den och köra. Ahhh, det var tider det.
Disketter var för dyrt, dom gamla 5,25", eller om man hade band...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Dark castle, rick dangerous å lemmings.
Dark castle var de första jag lirade.
http://www.youtube.com/watch?v=KCkbp4wurW0

Permalänk
Medlem

Warcraft 3:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Little Big Adventure

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Märks att man börjar bli gammal. Det första jag spelade var moonlander, sedan kom wolfenstein, heretic, hexen och doom 1.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Little Big Adventure

Eyy nice spel de!

Permalänk
Medlem

Tomb Raider (1996)
Har kvar det också

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Winter Games tror jag det hette. På 386.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Farsan fick med Jhonny Quest till sin Gateway PC som han köpte via jobbet ^^
http://www.youtube.com/watch?v=AnhkFakZePQ

Första spelet jag "köpte" var nog Polis Quest nr?

Permalänk
Skrivet av Kagamex:

6 år gammal, Age of Empires 1 på windows 98

Samma ålder, spel och operativ! Fanns något spel jag spelade innan men jag minns ej namnet så det får bli AOE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Åhh Commander Keen. Fan det kommer jag ihåg. Har nog de disketterna kvar om jag ska vara helt ärlig!

Sjuuukt bra spel !

Skickades från m.sweclockers.com