Anslutning till mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Anslutning till mobilt bredband

Tjena!

Har en polare som har en HP Probook 4310 med inbyggt 3G-modem som han försökte installera HP Connection Manager på för att ansluta med. Installation av programmet går bra och den skapar automatiskt en profil för Telia och ställer in alla inställningar. Det går sedan att ansluta och bli ansluten så att den börjar överföra paket men du får ingen koppling mot internet. När man kör diagnostiktestet så säger den att den inte får kontakt med DNS-servern men det gör ingen skillnad att slå in en DNS manuellt - den klagar fortfarande på att den inte får kontakt med DNS-servern. Den enda ledtråden man får är att anslutningen säger Telia (Roaming) vilket indikerar på att något är galet då det inte händer normalt sett.

Skapar man en egen anslutning i Windows där man endast fyller i *99# och APN: online.telia.se så fungerar det utmärkt att surfa av någon anledning, dessutom så heter anslutningen inte (Roaming) i slutet heller. Nu kanske ni tänker "problem solved" men jag vill ju att min nybörjare till kompis inte ska behöva krångla med Windowsanslutningar utan kunna använda HP Connection Manager till alla anslutningar. Så min fråga är väl, varför lyckas den skapa en felaktig anslutning som man sedan blir tvungen att använda?

Någon som varit med om att anslutningsprogramvaran misslyckas med att skapa en fungerande profil?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one