Intel vill ha högre upplösning, punkttäthet i framtida datorskärmar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Skojar du eller trollar du? Om inte, så ska det väl inte vara så svårt att få tag i en 4:3 skärm. Du kan få flera av mig, rent gratis. Men du får hämta dom själv!!

Jag är nog benägen att hålla med Vact i det här. 16:9 lämpar sig, enligt mig, bäst för film. Film och serier ser jag på min TV, inte på min datorskärm. Jag tycker att för internetsurfande och arbete är 4:3 bättre.
Datorspel är det som jag tycker förstör för 4:3-formatet. Jag spelar en del på datorn och det vill jag inte göra i 4:3. Jag använder 16:10 som en kompromiss nu.
När det kommer mer högupplösta skärmar så kommer säkert 16:9 tilltala mig mer än vad det gör idag. Det är väl egentligen inte formatet i sig utan snarare antalet pixlar i höjdled som jag tycker är begränsande.

Mer on topic:
Bra att någon sätter ut mål och milstolpar att jobba efter, istället för att vänta på att något händer och bara tittar på.

Sjukt off topic:
Var det av dig jag köpte en DDTS-100 för drygt en månad sen?

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att Intel på något sätt tvingar tillverkarna till att slänga i skärmar med sådana upplösningar i sina datorer för att få använda deras varumärken. Annars sitter vi nog med 1366x768 pixlar tills domedagen.

OT: Hoppas att de registrerar något annat varumärke för vanliga datorer, såsom Powerbook, Workbook, Gamebook eller dylikt, så kan de sätta minimum för skärmens upplösning, core iX-processor, blu-ray, annat lull-lull

Permalänk
Medlem

Tja vem vill inta ha bättre skärmar? Man kan ju jämföra utskriften från en skrivare med hur det ser ut på skärmen och det ser ju ofta snyggare ut när man skrivit ut (jämnare bokstäver, vackrare bilder och så). Hade ju varit fint om man hade det "utskriftsnyggt" redan på bildskärmen.

Däremot gillar jag inte när allting blir mindre bara för att man ökar upplösningen... Jag har svårt att läsa på en laptop med hög skärmupplösning och liten bildyta. Men det är väl mer en operativsystemgrej. Storlek på text och bilder skulle vara oberoende av skärmupplösning (alltså att man kan justera det fritt) och så skulle allting skalas snyggt. Jag vet man kan göra vissa justeringar (som i Linux där man bara ändrar DPI för fonter i Xorg.conf) men önskar det skulle funka bättre i praktiken. Det är ju inte bara text man vill kunna skala utan alla saker på skärmen som knappar i program med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Min Xperia S har redan 720 x 1280 (342 ppi), men min datorskärm skulle gärna vilja ta del av dom där 3840 x 2160 ....

Jag har också Xperia S och visst, skärmen är riktigt skarpt med sina 342 PPI ! Men inget stort WOW för mig.

Har en RAZR med som har ganska betydligt mindre 256 PPI men ändå tillräckligt och i ärlighetens namn tycker jag till en viss gräns att det är viktigt med hög upplösning men när man väl har dom jämte varandra så är det ingen stor grej.

Permalänk
Medlem

Är ganska väntat, just PC skärmar och Laptops ligger lite efter i upplösning jämfört med både mobiltelefoner och tv apparater på de betraktningsavstånd de används.

Mobiler och tablets har riktigt höga upplösningar numera som är i nivå med vad ett bra öga kan se på normalt betraktningsavstånd.

Situationen är den samma på TV sidan, ögats upplösning på 3m är ungefär 29PPI vilket motsvarar en 52" TV med 720p upplösning. En 52" 1080p tv har 42.36PPI vilket är ungefär vad ögat kan utskilja på 2m. Även marknadens största LCD tv på 80" så räcker 1080p fint på lite drygt 3m, ögat kan helt enkelt inte se fler pixlar. Dvs alla HD tv:s på marknaden är "retina" på Applespråk om man inte sitter jättenära. 4k på TV känns lite meningslöst med nuvarande upplösningar.

Sen att Windows är gjort för ganska låga PPI är väl en annan sak och därför vill man inte ha förhög upplösning.

Permalänk
Medlem

Litet fel i texten

PPI/DPI är punkter per tum, inte kvadrattum. Rätt i texten borde vara 90000 pixlar per kvadrattum eller 300 pixlar per tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Högra pixeltäthet är enbart positivt, du kan fortfarande spela i 1080p, även om din skärm stödjer högre upplösning, ifall grafikminnet eller prestandan inte räcker till.

Det blir ju grötigt när man kör i en lägre upplösning än native? De måste i sådana fall förbattra skalningen avsevärt.

Permalänk
Medlem

har själv 1920x1080 3st skärmar, och det är underbart med såhär mycket yta, men vill helst byta mitt 24 tummaren till en 30 tums skärm med 4k hade ju inte varit fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skojar du eller trollar du? Om inte, så ska det väl inte vara så svårt att få tag i en 4:3 skärm. Du kan få flera av mig, rent gratis. Men du får hämta dom själv!!

Varken eller?

Nu är det väl knappast så att jag vill ha en gammal CRT-klump men tack för erbjudandet dock har jag också har kvar mina gamla CRTs i förrådet. Att ha lite mer yta på höjden vore guld värt för arbete men jag är glad att jag gav dig chansen att använda månadens modeord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Varför vill Intel ha 16:9 istället för den klart överlägsna 16:10?

Har aldrig förstått grejen med 16:10. 16:9 är framtiden då det är det standardiserade bildformatet numer.
Alla biografer/TV apparater kör även 16:9. 16:10 känns förlegat och kommer förmodligen försvinna helt inom kort.
Troligen uppkom 16:10 endast pga PC-marknaden försökte ge sig på ett eget format innan 16:9 tog över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Jag är nog benägen att hålla med Vact i det här. 16:9 lämpar sig, enligt mig, bäst för film. Film och serier ser jag på min TV, inte på min datorskärm. Jag tycker att för internetsurfande och arbete är 4:3 bättre.
Datorspel är det som jag tycker förstör för 4:3-formatet. Jag spelar en del på datorn och det vill jag inte göra i 4:3. Jag använder 16:10 som en kompromiss nu.
När det kommer mer högupplösta skärmar så kommer säkert 16:9 tilltala mig mer än vad det gör idag. Det är väl egentligen inte formatet i sig utan snarare antalet pixlar i höjdled som jag tycker är begränsande.

Mer on topic:
Bra att någon sätter ut mål och milstolpar att jobba efter, istället för att vänta på att något händer och bara tittar på.

Sjukt off topic:
Var det av dig jag köpte en DDTS-100 för drygt en månad sen?

Klart att 16:9 lämpar sig bäst för film! Men reagerade mest för att Vact skrev att "16:10 är på gränsen till dåligt bara det" då jag kan sakna min 16:10 skärm ibland. därav mitt svar. Och hur man kan sakna 4.3 kan jag inte förstå, men tror att det handlar om en vanesak helt enkelt! Men jag fattar din/er poöng nu!!

Sjukt off topicsvar:
Jo det kan nog stämma rätt bra att du köpte den av mig, om det var på Tradera! Hoppas att du är nöjd med den. Det är helt klart en rolig ljudpryl!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Tycker också om 16:10, den extra höjden är perfekt för data användning, så har väldigt svårt med den breda 16:9.
Hoppas klart att den inte försvinner, för kommer inte vilja byta från min skärm till en 16:9, struntar i sig vilket som är film anpassat eller inte, överlever med svarta barer, och alternativt ser jag på TVn som följer den standarden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Varken eller?

Nu är det väl knappast så att jag vill ha en gammal CRT-klump men tack för erbjudandet dock har jag också har kvar mina gamla CRTs i förrådet. Att ha lite mer yta på höjden vore guld värt för arbete men jag är glad att jag gav dig chansen att använda månadens modeord.

Månadens modeord? Menar du ---> "4:3skärm" då? (skoja bara)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

Det var på tiden att nån av de stora börjar pressa på, det har varit löjligt dålig utveckling på upplösningen på datorskärmar, köra skrivbordet på 60" 100Mpixel hade varit trevligt men metro kanske sätter käppar i hjulet med sitt helskärmstänk, vi får vänta på win 9 och hoppas hårdvaran finns tills dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det har vi konsumenter velat haft sen 2560 upplösningen kom 1980.

Permalänk
Medlem

Underbart och härligt är ordet. Då blir det en 30 eller större nästa år med 4k upplösning. Jag kommer att köpa en ganska omedelbart om jag känner mig själv. Gäller bara att vänta på att Dell släpper en 30 - 32 i 4k eftersom jag är så otroligt nöjd med företaget Dell.

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Har aldrig förstått grejen med 16:10. 16:9 är framtiden då det är det standardiserade bildformatet numer.
Alla biografer/TV apparater kör även 16:9. 16:10 känns förlegat och kommer förmodligen försvinna helt inom kort.
Troligen uppkom 16:10 endast pga PC-marknaden försökte ge sig på ett eget format innan 16:9 tog över.

Grejen är mer yta på höjden, men fortfarande wide screen. Jag datar/spelar helst på 16:10, och kollar tv och film på 16:9 (på en tv).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Biografer använder sig av ett betydligt bredare bildformat än 16:9! 16:10 kommer förmodligen aldrig att försvinna eftersom så många vill ha det formatet. På senaste tid har det kommit en hel hög med nya bildskärmar i 16:10. Det där med att 16:9 är framtiden det är inte sant. Efter sommaren kommer Philips att släppa datorskärmar med bildformatet 21:9. Inom datorvärlden så är det en fördel med valfrihet dvs om man vill ha 4:3, 5:4, 16:9. 16:10 eller kommande 21:9. Datorn används mest som ett arbetsredskap och nr:2 en nöjesmaskin, därför kommer det alltid att finnas olika bildformat att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Lol äntligen! Mina gamla CRT-skärm hade blablax1600 maxupplösning. Idag skryter skärmar med att dom har 1080 upplösning xD (verkar som standarden blev sämre efter den populära "Full-HD" märkningen)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det roliga är att 16:9 inte ens är ett filmformat, utan ett tv format, film brukar ligga på 1.85:1 eller 2.39:1, det är ändå lägre än det förhatliga 16:9
Men som vanligt är den gemena konsumenten bara sådär påläst och köper allt bara det presenteras flashigt nog, "full hd, bästa som finns"
16:10 är i många fall en bättre ratio, det finns en anledning till att gamla mästare använde 1.6 som "ledord" (googla golden ratio)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Rekordmedlem

Bildförhållandet i sig är inte så viktigt, bara det blir tillräckligt med linjer på höjden, jag kör idag 5120x1600 på skrivbordet, 32/10 alltså, det är ju rejält brett jämfört med 16/9 men det är betydligt mer linjer på höjden och då är det ändå inget problem eftersom det är lätt att ha fönster sida vid sida för att läsa i dem, är det däremot en lägre höjd på bilden blir det genast mycket obekvämare även om bildförhållandet inte blir lika brett.
Och 5760x1080 är definitivt inte lika trevligt att jobba vid eftersom man då ofta behöver scrolla i dokument för att se allt. Jag hade gärna haft dubbla upplösningen framförallt i höjd.
(Man kanske egentligen ska jämföra 5120x1600 med 7680x1080 eftersom man då får ungefär lika många pixlar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2.35:1 är bioformat. Inte 2.39

16:9 är en komprimiss för hemmen, och när det blev "standard" så filmades filmer i samma format, något som även kallas 1.85:1 och är det samma som 16:9

Personligen tycker jag det är idiotiskt med så mycket olika standarder, jag köpte ws-tv så fort det kom och det tog väl en 14 år innan dom flesta förstod hur allting fungerade. Man ser fortfarande program som sänds på tv med helt galna ratios som inte ser bra ut på någon tv. Eller det idiotiska med att lägga texten i den svarta ramen ja tjena.

Tycker att det redan är struligt i spel när man ska välja upplösning, försökte hjälpa damen i Sims3 och varken 16:9 eller 16:10 var riktig?? det kan ju bara betyda att utvecklarna inte ens vet själva vad som är vad?

Hursomhelst vore 4k ett bra delmål som standard mest på grund av att man vill kunna få lite skarphet när man använder projektorn också. Dagens projektorer ger sjukt bra bild för billig peng och 4k vore helt perfekt!!

Men hur många körde igentligen mer än blah x 1024 förr på 4:3 monitor?

Jag hade Sonys flaggskepp till CRT, deras första flata 21" och den hade en teoretisk uplösning på massor, men med den tidens grafikkort och windowsutseende så körde jag ändå 1280x1024. Den efterföljande Viewsonice lcd´n hade 1280x1024 som native.

Fattar att folk med feta CAD-kort använde sig av det, men gemene mann, hemma? Med Matrox millenium eller permedia2 eller liknande?

Permalänk
Medlem

ja det vore f*n på tiden att dom höjer upplösningen på skärmar (utan att man ska behöva betala en månadslön för dom). Känns lite löjligt att en jävla ipad har högre upplösning trots att den är mycket mindre. Nej, avståndsskillnaden är inte anledning nog.

Kan dom inte bestämma sig för ett (1) format på filmer när dom ändå håller på så kanske man kan slippa svarta lister på alldeles för mycket skärmyta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ignostic:

ja det vore f*n på tiden att dom höjer upplösningen på skärmar (utan att man ska behöva betala en månadslön för dom). Känns lite löjligt att en jävla ipad har högre upplösning trots att den är mycket mindre. Nej, avståndsskillnaden är inte anledning nog.

Kan dom inte bestämma sig för ett (1) format på filmer när dom ändå håller på så kanske man kan slippa svarta lister på alldeles för mycket skärmyta.

De flesta filmer sedan 50talet är gjorda i 2,35:1

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wibbe44:

Det är jätteenkelt, 16:10 ger ett mer harmonsiskt bildförhållande. 16:9 känns och upplevs väldigt platt och instängt.

Personligen förlorar jag bara på att köra 16:9 eftersom jag får mer svarta kanter runt bilderna då vil fullskärmsvisning. Standardformatet just för (fotografiska)bilder är 4:3 eller 3:2 och den saken lär inte ändra sig de närmaste 100 åren. Tar man lite mer udda format där så går de mer och mer mot helt kvadratiska format.

Hade jag fritt fått välja skärmar till just jobbet så hade 20" med 1600x1200 legat väldigt nära tillhands. Det är det som skulle ge mig mest produktiv yta utan att bli onödigt stort på skrivbordet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

2.35:1 är bioformat. Inte 2.39

16:9 är en komprimiss för hemmen, och när det blev "standard" så filmades filmer i samma format, något som även kallas 1.85:1 och är det samma som 16:9

Personligen tycker jag det är idiotiskt med så mycket olika standarder, jag köpte ws-tv så fort det kom och det tog väl en 14 år innan dom flesta förstod hur allting fungerade. Man ser fortfarande program som sänds på tv med helt galna ratios som inte ser bra ut på någon tv. Eller det idiotiska med att lägga texten i den svarta ramen ja tjena.

Tycker att det redan är struligt i spel när man ska välja upplösning, försökte hjälpa damen i Sims3 och varken 16:9 eller 16:10 var riktig?? det kan ju bara betyda att utvecklarna inte ens vet själva vad som är vad?

Hursomhelst vore 4k ett bra delmål som standard mest på grund av att man vill kunna få lite skarphet när man använder projektorn också. Dagens projektorer ger sjukt bra bild för billig peng och 4k vore helt perfekt!!

Men hur många körde igentligen mer än blah x 1024 förr på 4:3 monitor?

Jag hade Sonys flaggskepp till CRT, deras första flata 21" och den hade en teoretisk uplösning på massor, men med den tidens grafikkort och windowsutseende så körde jag ändå 1280x1024. Den efterföljande Viewsonice lcd´n hade 1280x1024 som native.

Fattar att folk med feta CAD-kort använde sig av det, men gemene mann, hemma? Med Matrox millenium eller permedia2 eller liknande?

1.85:1 är inte samma som 16:9!

Permalänk
Medlem

Det som var najs med 4:3 var att man kunde svänga skärmen runt när man skulle surfa....ahhh

och ja i 50-talet började dom filma med anamorfisk lins för att trycka in widescreen i en 35mm filmruta. Som redan sagts, tv-format är en komprimiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1.85:1 är inte samma som 16:9!

Helt riktigt, 16:9 är 1.78:1 men det är väldigt nära.
Om man ser en 1.85:1 film på en 16:9 tv så fyller den hela bilden på grund av overscann. Det var igentligen det jag menade, och att det är WS standard (på 35mm film ägnat att ses på 16:9)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Helt riktigt, 16:9 är 1.78:1 men det är väldigt nära.
Om man ser en 1.85:1 film på en 16:9 tv så fyller den hela bilden på grund av overscann. Det var igentligen det jag menade, och att det är WS standard.

Sedan sa du att filmer filmas i 1.85:1 och det stämmer ju inte heller. Det är betydligt vanligare att filmer filmas i 2.35:1 och sedan kroppas för att passa en 16:9 tv, dock behåller majoriteten sitt bildformat på dvd/blueray.

Permalänk
Medlem

och för att slippa en till kommentar så vill jag säga att jag läst på nu och att det är HELT RIKTIGT att det faktiskt ÄR 2.39:1 som är det "nya" "scope" -formatet efter 1970. Det var ju 1.35:1 från ca 50-70 och tydligen så är det alltså nu 2.39:1 även fast det alltid står 2.35:1 bak på filmer, detta är alltså enligt information felaktigt något som hängt kvar och lurat dom flesta...även mig! ^^