Din favorit spelkonsol från förrtiden

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta tycker att den första konsollen dom hade är den bästa, så för min del är det otvivelaktigt NES. Hade kvar den länge men en klantig klasskompis lyckades snubbla på en kontrollersladd och sen den gick i backen har det aldrig fungerat.

Förutom NES fick jag aldrig någon mer konsoll förens jag själv köpte mig Wii på lanseringsdagen. Vi hade dock PC ganska tidigt så på det viset kom jag in i PC-träsket. Doom/Quake var verkligen kusligt och de första Warcraft/Diablo-spelen har även satt sig i hjärnan.

Har även spelat otaliga timmar SNES och N64 hos kompisar, där finns också många bra spel. Sega Megadrive var väll helt OK men inte så många som hade den så jag fastnade aldrig.

Lånade PSX en gång för att spela FF7, fortfarande ett av mina absoluta favoritspel.

De nya konsollerna är bra men det är ju de första trevande stegen i spelens underbara värld som man minns mest. Har även spelat igenom flera av de spel man aldrig hade som barn nu på senare tid, många av dem håller fortfarande!

Ahh, blev lite Rant där men så är det ju med nostalgi

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

1. Snes Pga Zelda och Chrono trigger
2. PS1 pga FFVII, Resident Evil och Tomb Raider 1
3. N64 Pga Mario 64 (första gången 3d kändes som 3d) och Mario Kart

Är lite för ung för att fullt ut ha uppskattat NES spelade mest plattforms spel till den, men jag har klart varmast känslor för SNES och PS1!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 för mig, snacka om barndomsminnen! GoldenEye, F-Zero X och Ocarina of Time är nog topp 3 för mig jag kommer på såhär på rak arm

Permalänk
Medlem

Min absoluta favorit är Super Nintendo anledningen.

Super Mario World = Bästa mario spelet någonsin tror aldrig mario når sådana höjder igen.
Donkey Kong Country 1-3 Tvåan min klara favorit. Tiden då Rare var kungar att dem kunde maxa ur sån underbar grafik från en så svag konsol är helt makalöst.
Zelda a link to the past.

Spel utbudet för denna konsol är helt enormt finns hur mycket bra spel som helst. Jag tycker också den har åldrats väldigt väl faktum är att jag idag har nästan lika kul att spela på den som då. PS1, N64 var i början av 3d eran och har inte alls åldrats lika väl.

Permalänk

Spelade en hel del NES hos min ena kusin, SNES och senare PlayStation hos en annan.
Har själv ett Gameboy Color, men det är inte min favorit
Absoulta favoriterna var Super Mario World på SNES och alla spel till PlayStationet, kusinens PlayStation var chippat och han hade brända spel i drivor, vi spelade en hel del om man säger så

Köpte sen 2003 ett PlayStation av en kompis när han skaffade PS2, jag chippade det och använder det fortfarande, spelen har blivit väldigt lätta att få tag på på nätet på senare år.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Min första spelkonsol var en Intellivision. Fan vad handkontrollerna åkte på stryk.

http://www.whitegadget.com/attachments/consoles/29189d1249645...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

SMS - Eller Sega Master System. Även känd som Sega 8-Bit.
Den första konsolen jag lirat på, det var hemma hos mina kusiner, jag fick denna konsolen vid ett senare tillfälle. Dock ligger den på vinden hemma hos min mor, bilden är således inte min.

Sen var Sega Mega Drive, även känd som Sega 16-Bit en favorit och givetvis det halvt bortglömda Sega Saturn.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det får bli Vectrex, framför allt med spelet Scramble.
Intellivision var också bra, med Trippel Action och Dungeons and Dragons.

Permalänk

Den första konsolen jag ägde var Sega MegaDrive, köpte den begagnad nån gång i mitten på 90-talet. Har suttit i bra många timmar med Golden Axe, även på senare år.

Sen har även Gameboy alltid legat varmt om hjärtat, körde igen Pokemon blue ett gäng gånger på Gameboy Classic, gröngrönt när det är som bäst.

Lyckan var total när jag sen köpte ett Gameboy color, sparade varenda krona jag kom över i minst ett halvår, sen var det mitt. Underbara minnen tillsammans med Pokemon silver och Crystal.

Men konsolen som ligger allra varmast om hjärtat är SNES, tätt följt av N64, det är helt otroligt vilka titlar som skapats till dessa, Mario world, Mario Kart, Super Smash bros, Zelda med flera.

Har också ett NES liggandes jag köpte för kanske 10 år sen, tyvärr har jag bara ett tennisspel till den, så den har fått alldeles för lite kärlek.

Sonys produkter har dock aldrig tilltalat mig, vet inte varför, men Nintendo känns bara rätt!

Mvh

Permalänk
Medlem

Har ju helt klart spenderat mest tid framför NES och SNES, Mycket pga Zelda titlarna, Supermario world, Mario kart.. Hade även ett Sega kan dock inte komma ihåg att jag spelade något annat en dem 2 första Sonic spelen på denna maskin..
Senare när N64 släpptes vart man ju lite smått ingrodd i Golden Eye, Hur många timmar har man inte suttit och försökt klara banorna under vissa tider för att låsa upp nya fuskkoder...

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive (Genesis), N64 och Dreamcast. Största hypen var nog ändå N64 kommer jag ihåg, Lylatwars eller Starfox på julafton precis efter release var magiskt!

Sen hade polarna NES, SNES osv som det också har spelats många timmar på. Favoritspelen där var nog Link to The Past och Secret of Mana.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Sega Megadrive var nog den konsollen som hade mest impact på mig som liten. Gick väl i mellanstadiet då tror jag och intresset för spel var på topp samt att den ju grafikmässigt var en hel del bättre än föregångaren.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Megadrive_...

Älskar att det finns en volymregel!

Växte själv upp med PS1, helt underbar konsol. Blev helt lyrisk när jag fick det i julklapp. Spelade något gammalt actionspel där Bruce Willis var huvudpersonen. Kommer inte ihåg vad det heter men man slogs mot typ monster som tagit över USA. Grymt spel, tycker jag då! Och såklart GTA 1. Satt i många, många timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Nintendo 64 alla dagar i veckan.. finns enligt mig ingen bättre konsol än denna, hållbar, helt underbara tidlösa spel, cartridges! nackdelen är väl de skräpiga joystick spakarna men jag har aftermarket spakar på alla mina kontroller ändå

Jo N64 är riktigt bra. Dock är ju mina spakar också riktigt utslitna. Vilka spakar har du? Kan du länka till köp sida?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Playstation med resident evil serien, parasite eve samt final fantasy. I synnerhet 7an.
Annars dreamcast med resident evil code veronica och t.ex SoF.

N64, 007 golden eye. Perfect dark.
Sen visst NES var härligt också. Battle toads m.fl

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hade inte en egen då jag var hardcore C64/Amiga-freak, men en polare hade en NES och en Megadrive senare.
Skaffade själv nu en MD på gamla dar och den är skön att lira på ännu alltså!

Sen så är Dreamcasten rätt förträfflig den med.
Under Defeat, Border Down och Soul Calibur går varma vissa kvällar!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jo N64 är riktigt bra. Dock är ju mina spakar också riktigt utslitna. Vilka spakar har du? Kan du länka till köp sida?

http://www.tradera.com/ny-nintendo-n64-styrspak-joystick-for-...

Permalänk
Medlem

Växte upp med NES/SNES och de kommer alltid vara magiska för mig. Har fortfarande kvar båda och plockar fram de varje nyårsafton för en nostalgidag. Kommer ni ihåg den tiden när man faktiskt kunde dö i ett spel? Det var tider, inte som idag när det är auto save var 10e meter och man kan ta 10 skott i huvudet, ta skydd i 3 sekunder och sedan ha full health igen

PSX hade också många suveräna spel RE, FF, TR. Jag tvärvägrade köpa PSX ett bra tag då jag var nintendo-fanboy men oj vad jag höll på att gå minste om.

Permalänk
Avstängd

Super Nintendo. Och Playstation 2.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Blir nog lite kirbys adventure idag om man har lite tid över
Någon som spelar på sitt nes fortfarande?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Mitt Favvo var när man hämtade ut en Amiga CD32 och spelet UFO:Enemy unknown kom ut.

Vilket spel säger jag bara:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Åh, nostalgitråd!

Första konsolen var N64, med favoriter som GoldenEye, Perfect Dark, Super Mario 64, Mario Kart 64, Zelda, F-Zero X...
Jag lånade en kompis SNES och körde Zelda och Mario Kart, riktigt skoj.

Modernare konsoler:
PSx: Silent Hill 3, FFVII, FFX, FFXII
GC: Twilight princess, metroid prime, f-zero
Xbox: Halo, Jet Set Radio Future, Silent Hill 2

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig nyss en Sega Dreamcast tillhörande ca 20 spel. F*n vilken underskattad konsol det är

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jo N64 är riktigt bra. Dock är ju mina spakar också riktigt utslitna. Vilka spakar har du? Kan du länka till köp sida?

http://www.wondergames.se/product.html?product_id=511&categor...

Funkar klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det ingen som kommer ihåg Philips Videopac G7000 (kanske mer känd som Magnavox Odyssey)?

Jodå. Jag hade en retrospelsfest med tio kompisar förra lördagen. Jag hade ungefär åtta olika TV-spel och hemdatorer uppkopplade, men den maskin som blev överlägset mest använd var en G7000 med multicart. Många av spelen är rätt simpla eller oförståeliga, men det finns ett antal mindre kända guldkorn där. Näst mest använd blev min Famicon-klon, medan Megadriven aldrig ens slogs på trots att den var framställd och redo.

Själv har jag väldigt lite erfarenheter av TV-spel, men ska jag välja en får det nog ändå bli Megadrive tack vare ett stort spelutbud och ofta låga andrahandspriser om man ska köpa på sig en samling i efterhand.

Permalänk
Medlem

Damn vad jag efteråt ångrade att jag inte köpte en Nintendo 8-bit för mina sparpengar när jag var grabb. Nintendos spel hade iallafall oftast någon story som var relativt lätt att förstå.

Men jag hann med många timmar på min Atari 2600, och allt som rörde sig innebar spelglädje på den tiden.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Införskaffade mig nyss en Sega Dreamcast tillhörande ca 20 spel. F*n vilken underskattad konsol det är

Ja, visst har den många roliga spel?
Tror inte den slog så bra i Sverige, men den har en hel del solida titlar i registret.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Ahh... Spelkonsoler. Under 80- och 90-talet så fanns det nästan ingen internet eller mobiler, bara en massa tv-spel. Men idag har vi allt men jag ska ta dig tillbaka idag.

Men nu så kan du berätta om din favorit spelkonsol som du gillade och hade förr.

Min favorit är Playstation (PSone)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/PSX-Consol...

På grund av sin unika spelkontroll, bra spel, multimedia funktioner och fantastisk grafik (På tiden).

Gjord av Sony som aldrig hade varit med konsolkriget. Nintendo och Sega fick nämligen en ny utmanare. Sin revolutionerande 3D, Dualshock kontroll och fantastiska spel. Konsolen sålde som smör i solsken och sålde över 100 miljoner exemplar och blev en dunder succé.

En annan favorit är den okända: 3DO Interactive Multiplayer

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/3DO-FZ1-Co...

Även om den inte blev en poppis så var denna en rätt så bra konsol, okej den har sina svagheter men den är ändå cool! Men prislappen i USA 1993 när 3DO kom så kostade den 699$ och man tänkte 'Jäklar!'. Men vad som gjorde 3DO så unik var spelen och multimedia funktionerna. 3DO utnyttjade CD:n (Compact Disc) som hade hela 700 MB och FMV (Full motion-video) som var nytt på den tiden. Har aldrig ägt en 3DO men vill gärna ha en! Det var många som gjorde versioner av 3DO konsolen som Goldstar, Panasonic, Sanyo, Creative och mer

Uppdatering: En till. Den sista också: SNES!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/SNES-Mod1-...

1991, en tid när det riktiga konsol kriget hade börjat. Sega Mega Drive var ärkefienden med NES. Men sen kom Super Nintendo Entertainment System och imponerade oss. Med 16-bitars charmig grafik och utstående ljudkort. Den sålde rejält mycket och blev en poppis i USA, Japan och Europa. Den använde spelkassetter och hade ny kontroll med 4 knappar och två extra knappar där framme. Grafiken var mer skarpare och färggladare än sin föregångare.

Jag vet att ni inte håller med mig och kommer att säga t.ex. 'VAR ÄR NES!!!!!!'. Men detta är mina favoriter!

Jag vet att detta är lite "off-topic" men ändå så är det lite roligt.

NES är min favorit, har fortfarande mitt kvar och ska nog snart ta fram det och spela lite igen... Haft det sedan jag var 4 ungefär.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

PSX och Sega Genesis.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Atari 2600 växte jag upp med o slut ett antal joysstick o fick till o med löda i nya portar till kontrollerna

Permalänk
Medlem

Första riktiga konsolen för mig var NES (Amiga, Commendore hade jag också).

Men bäst är nog N64 p.g.a. 007 Goldeneye
Dock hade vi en konsol som körde CD, kunde även köras på batterier som CD-spelare.
Kommer inte ihåg märke/modell. Hade för mig att det var SEGA, men de har ingen konsol som passar in.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]