Vilken surfplatta ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilken surfplatta ska man välja?

Jag har planerat att skaffa en surfplatta snart och jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja.

Det står mellan iPad 2 16GB, Samsung P7310 8,9 16GB och Toshiba Antares AT100-100 16GB.

Jag vill kunna surfa (Facebook, Hotmail, Google osv) och kunna använda YouTube samt kolla på film. Har dock läst att iPad inte riktigt är gjort för YouTube? Vad skulle ni rekommendera?

Permalänk

Är verkligen inget apple fan, men när det kommer till surfplattor så tycker jag faktiskt att de helt klart är bäst, har en iPad 2 som jag ska sälja nu då jag köpt en iPad 3. Har inte haft några som helst problem med att titta på youtube, så vet inte riktigt vad de menat i så fall

Tycker du ska satsa på iPad 2

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deniz:

Jag har planerat att skaffa en surfplatta snart och jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja.

Det står mellan iPad 2 16GB, Samsung P7310 8,9 16GB och Toshiba Antares AT100-100 16GB.

Jag vill kunna surfa (Facebook, Hotmail, Google osv) och kunna använda YouTube samt kolla på film. Har dock läst att iPad inte riktigt är gjort för YouTube? Vad skulle ni rekommendera?

Samma här, har en Google Nexus S med nya android 4.0, hade även en Asus Transformer 16gb med ics också, visst är det riktgti snyggt, och enklare än de tidigare android versionerna, men mycket fungerar inte riktigt så bra, appar stänger sig självt ibland, stabilt men ändå inte fullt stabilt som att man ska kunna lita på den fullt ut, så jag bestämde mig för att sälja den.
Köpte istället den nya Ipaden 32 GB Wifi i Fredags,och än så länge finns det inte mycket att klaga på..

Allt går mycket fortare än vad det gjorde tidigare, surfa går riktigt fort, sällan det hänger sig.

Det bara flyter på.
Visst är det inte multitasking som det är på android, men tycker egentligen inte det behövs, då du kan lyssna på musik medans du gör annat, sen om du ska in i en annan app från ex facebook, så nyper man bara med alla fem fingrar på skärmen och swiichh, så är du på hemskärmen igen och kan klicka in på vad som helst.
Fort som attans..

Det ända som jag inte ska klaga på egentligen utan, när jag hade android kunde man princip ta ner vilken app som helst om man söker lite på google, helt gratis(men tyvärr inte lagligt) man behövde knappt köpa några appar, medans här måste man köpa princip de flesta appar, men antar jag är duumsnål, egentligen är det helt normalt, vill man använda någons program som ett antal personer har slitit med att göra så såklart man ska betala för att stödja:)
Men nu är det nya tider:D

Men håller med "Lasergurka" om det är bland de du skrivit upp som du skall välja mellan så skulle du nog bli mer nöjd i helheten med en Ipad 2:)
Bättre i allt princip, allt i IOS är så smidigt och bra gjort.
Satsa på en ipad 2!

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung galaxy tab 10.1 (ICS 4.0) som jag är nöjd med, funkar kalas fint streama film,spela,surfa även att köra fjärrskrivbord.
Efter en tids använade så har den börja hänga sig och bli seg men inget allvarligt, har dock tänkt att införskaffa mig en ipad2 och få en egen uppfattningen om hur bra/dålig den är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ingen - vänta en generation till och se om de får till batteritider, prestanda, höga temperaturer och skit som dagens plattor har för sig. Egentligen så är ingen av produkterna som finns på marknaden godtagbart bra om man inte är beredd att acceptera barnsjukdomar.

jag blev förvånad över att de fortfarande är så omogna och dåliga som produkter betraktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Ingen - vänta en generation till och se om de får till batteritider, prestanda, höga temperaturer och skit som dagens plattor har för sig. Egentligen så är ingen av produkterna som finns på marknaden godtagbart bra om man inte är beredd att acceptera barnsjukdomar.

jag blev förvånad över att de fortfarande är så omogna och dåliga som produkter betraktat.

Om ja lånar tråden lite, men när kommer nästa generation? Jag är inte direkt insatt i detta, men väntar på en platta som kan spela upp 1080p i mkv och liknande utan några som helst problem. Och som inte är apple, eller kostar 6000+kr.

Hur ser närmsta framtiden ut?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Win 8 kommer om ett halvår, då kommer även x86 plattor med intel lösningar. Exakt hur bra de kommer att vara är ju svårt att säga något om ännu men det är nog nästa stora "happening" på tabletmarknaden.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ipad 2 väger 601g, galaxy tab 10,1 väger drygt 565g, 8,9 465g, antares 765g(!) så ska du hålla den länge är nog 8,9 bäst, har dock inte testat elller äger inte någon surfplatta men om du ska hålla den längre tag kan 8,9 vara bekvämast eller 10,1 galaxyn då de väger minst, men som alla säger om någon månad eller två kommer nya ut med tegra 3 chippet ut, sen sägs det att Win 8 kommer ut om ett halvår, men sen när har Windows hållt sina release datum? Eller någon annan tillverkar för den delen, just sayin'

Kan nämna att jag hållt i en väns ipad 3 och tyckte den blev lite tung om man ska hålla med bara en hand som en bok i en drygt 5-10 minuter (vet man kan lägga den mot låret osv när man sitter ner men tänk du står upp enbart och kan inte luta den mot något.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blir nog en iPad 2, verkar vara bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Ingen - vänta en generation till och se om de får till batteritider, prestanda, höga temperaturer och skit som dagens plattor har för sig. Egentligen så är ingen av produkterna som finns på marknaden godtagbart bra om man inte är beredd att acceptera barnsjukdomar.

jag blev förvånad över att de fortfarande är så omogna och dåliga som produkter betraktat.

Antar du aldrig använt en iPad tidigare. Har 3:an och den blir varm som alla andra större datorer. Batteriet är ruskigt bra med prestandan den har. Men har man inte råd blir saker lätt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Om ja lånar tråden lite, men när kommer nästa generation? Jag är inte direkt insatt i detta, men väntar på en platta som kan spela upp 1080p i mkv och liknande utan några som helst problem. Och som inte är apple, eller kostar 6000+kr.

Hur ser närmsta framtiden ut?

Min platta ska kunna klara av mkv i 1080p via miniHDMI utgången... Jag har en Ainol Novo 7 aurora. Köpte den från en kinesisk leverantör för ca 1250 kr med frakt och tull.
Har dock inte testat eftersom min projektor bara klarar 720p =(

i reklamen för plattan ska den klara 2160p, hehe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Min platta ska kunna klara av mkv i 1080p via miniHDMI utgången... Jag har en Ainol Novo 7 aurora. Köpte den från en kinesisk leverantör för ca 1250 kr med frakt och tull.
Har dock inte testat eftersom min projektor bara klarar 720p =(

i reklamen för plattan ska den klara 2160p, hehe...

Nice, gillar priset starkt iaf

Lagom nivå, dock kan ja tänka mig upp emot 3500kr egentligen. Men lär väll få vänta tills tegra3plattor eller motsvarande finns i den nivån.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Ja det rycktas om att google ska släppa en egen platta. typ en nexus pad eller nått

Permalänk
Medlem

Jag har haft en IPad 2 under en tid via jobbet men måste säga att den är fruktansvärt tråkig. Det är ingen rolig användarupplevelse att hela tiden hålla på att öppna en app så fort man ska titta på något, tex rss feeds, väder, busstider m.m. Har en HTC Desire HD som är mycket roligare att sitta och knappa med fast det är en telefon...
Nu är det en smaksak men tycker själv att Android är mycket roligare än IOs.
Nu kommer det en del plattor med Android som verkar vara riktigt roliga, te.x Asus Transformer Infinity (http://eee.asus.com/eeepad/transformer-infinity/features/)
Ett tips till alla som har en IPad är att titta på en Android platta och leka lite med en så kommer många att märka att gräset är grönare på andra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Om ja lånar tråden lite, men när kommer nästa generation? Jag är inte direkt insatt i detta, men väntar på en platta som kan spela upp 1080p i mkv och liknande utan några som helst problem. Och som inte är apple, eller kostar 6000+kr.

Hur ser närmsta framtiden ut?

Är väll asus transformer infinity då, 1920x1080 eller 1920x1200 skärm. Bättre hårdvara än prime(som redan klarar 1080p mkv).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är väll asus transformer infinity då, 1920x1080 eller 1920x1200 skärm. Bättre hårdvara än prime(som redan klarar 1080p mkv).

Mjo, det är ju det, dock är priset lite väl magstarkt tycker jag.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat och skaffa en Galaxy Note 10.1 istället, som blivit försenad p.g.a hårdvaru ändringar och kan komma med quad core istället. Den har stylus med S-Note appar som är riktigt bra och anpassad till just stylus (wacom).

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Antar du aldrig använt en iPad tidigare. Har 3:an och den blir varm som alla andra större datorer.

Mja, men nu jämför du, som du själv säger, med "riktiga" datorer. Jag jämför med min iPad 2 som jag efter ett års daglig användning aldrig märkt att öht skulle gå över rumstemperatur.

Och jo, iPad klarar youtube. Allt annat vore vansinne.

Permalänk
Medlem

Tycker att Acer Iconia A510 verkar intressant. Någon som hört eller vet nått om den?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1178601

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Måste säga att Galaxy note 10.1 verkar riktigt fin! Wacom är ju som sagt överlägset när det gäller artpad och pennor!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Ingen - vänta en generation till och se om de får till batteritider, prestanda, höga temperaturer och skit som dagens plattor har för sig. Egentligen så är ingen av produkterna som finns på marknaden godtagbart bra om man inte är beredd att acceptera barnsjukdomar.

jag blev förvånad över att de fortfarande är så omogna och dåliga som produkter betraktat.

Jag håller nog med detta. Windows 8 kanske kan vara värt att vänta på:

http://liliputing.com/2012/04/hp-windows-8-tablet-details-lea...

http://www.pcworld.com/article/251979/windows_8_tablets_what_...

Vid det laget har säkert Android kommit med generation 2 av sina modeller också:
http://futureandroidphones.org/category/upcoming-android-tabl...

Men i dagsläget är det nog iPad som gäller:
http://www.apple.com/se/ipad/

Permalänk

Nya Asus Transformer TF300 kanske? Den har quad-core, Tegra 3, 32gb för 3800:-. Känns prisvärt tycker jag.

Med Ipad kan man ju inte trycka i mer minne och om man vill ha t.ex. 32gb så börjar den blir dyr.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska köra med en ipad. jag har själv en och är sjukt nöjd. youtube funkar lika bra som på någon annan surfplatta. Det finns ju mer appar och apples hårdvara är enligt mig starkare än dina andra förslag. Sen handlar det ju om känslan och hur man vill ha den rent storleksmässigt. Som sagt är jag sjukt nöjd med min ipad, jag kör på en app som heter aviplayer HD som funkar skitbra att kolla film i, (har den för att man kan överföra via wifi då ,lite smidigare). Sen finns det pages och lite mer kontorsappar som är grymma. du får nog testa dig fram. lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezam:

Jag har haft en IPad 2 under en tid via jobbet men måste säga att den är fruktansvärt tråkig. Det är ingen rolig användarupplevelse att hela tiden hålla på att öppna en app så fort man ska titta på något, tex rss feeds, väder, busstider m.m. Har en HTC Desire HD som är mycket roligare att sitta och knappa med fast det är en telefon...
Nu är det en smaksak men tycker själv att Android är mycket roligare än IOs.
Nu kommer det en del plattor med Android som verkar vara riktigt roliga, te.x Asus Transformer Infinity (http://eee.asus.com/eeepad/transformer-infinity/features/)
Ett tips till alla som har en IPad är att titta på en Android platta och leka lite med en så kommer många att märka att gräset är grönare på andra sidan

Har aldrig förstått det här med att iOS är "tråkigt". Jag sitter inte och tittar på mina ikoner på min iPad. Jag använder appar och där är ju iPad fullkomligt överlägset vad Android har att erbjuda på tablet-marknaden.

Android på tablet har än så länge inte riktigt tagit fart. Kommer som sagt intressanta alternativ till iPad (som Asus Transformer Infinity 700) inom en snar framtid men känns inte som det är hårdvaran de saknar utan mjukvaran, alltså tablet-anpassade appar. Men för att få utvecklare att hoppa på tåget så måste de sälja bättre eftersom de just nu är mycket mer lönsamt att utveckla för iPad.

Såg just på feber.se att 95% av alla tablet-besökare hos dem använde iPad (och samma sak för dn.se).

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra att tänka på att film i regel brukar vara 16:9 och det är också Android plattorna medans Apple kör sitt egna format. Kör du fullskärm YouTube så klipper den av lite på sidorna. Kan tyckas marginellt men knappast optimalt.

I övrigt kan man uppnå de viktigaste på bägge enheterna fast på lite olika sätt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Men är det så komplext för utvecklare att göra appar för båda plattformarna? det finns ju appar som finns till bägge? Kan de inte bara lansera det till båda eller är sånt extremt krångligt? (Ursäkta om det är en korkad fråga som är aningens offtopic .hehe...)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Men är det så komplext för utvecklare att göra appar för båda plattformarna? det finns ju appar som finns till bägge? Kan de inte bara lansera det till båda eller är sånt extremt krångligt? (Ursäkta om det är en korkad fråga som är aningens offtopic .hehe...)

Nej, extremt krångligt är det inte. Men applikationerna är skrivna i olika språk, Objective-C för iOS och Java för Android så det är ju inte bara att flytta över från det ena till det andra. Sen finns det olika begränsningar och möjligheter för de olika plattformarna som ytterligare försvårar en portning (t ex iOS applikationen kanske använder Apples iCloud för lagring av information och något motsvarande måste då göra på Android appen fast med en annan lösning).

I slutändan handlar det som så ofta om pengar Det tar tid/resurser att utveckla för båda plattformarna och man måste fundera på om det är lönsamt. Man vill inte gärna lägga pengar/tid på ett team som sitter och utvecklar en app som man vet endast ytterst få kommer köpa.

Det är ju därför WindowsPhone har det svårt skulle jag vilja påstå. Jag skulle definitivt kunna tänka mig en WP-telefon men jag anser att utbudet av appar är för dåligt än och sannolikt är det många med mig som tycker så. Men om jag som utvecklare skall göra en app och jag har två OS (iOS/Android) med stor andel potentiella köpa en ett (WP7) med mycket färre så är det ju klart att man väljer att i första hand utveckla för de stora.

Det är ett moment 22, innan det finns appar är det många som inte vill hoppa på men just av den anledningen är det inte många utvecklare som vill lägga tid på WP7. Vilket är trist :/

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Nej, extremt krångligt är det inte. Men applikationerna är skrivna i olika språk, Objective-C för iOS och Java för Android så det är ju inte bara att flytta över från det ena till det andra. Sen finns det olika begränsningar och möjligheter för de olika plattformarna som ytterligare försvårar en portning (t ex iOS applikationen kanske använder Apples iCloud för lagring av information och något motsvarande måste då göra på Android appen fast med en annan lösning).

I slutändan handlar det som så ofta om pengar Det tar tid/resurser att utveckla för båda plattformarna och man måste fundera på om det är lönsamt. Man vill inte gärna lägga pengar/tid på ett team som sitter och utvecklar en app som man vet endast ytterst få kommer köpa.

Det är ju därför WindowsPhone har det svårt skulle jag vilja påstå. Jag skulle definitivt kunna tänka mig en WP-telefon men jag anser att utbudet av appar är för dåligt än och sannolikt är det många med mig som tycker så. Men om jag som utvecklare skall göra en app och jag har två OS (iOS/Android) med stor andel potentiella köpa en ett (WP7) med mycket färre så är det ju klart att man väljer att i första hand utveckla för de stora.

Det är ett moment 22, innan det finns appar är det många som inte vill hoppa på men just av den anledningen är det inte många utvecklare som vill lägga tid på WP7. Vilket är trist :/

Tack för bra svar. Synd att de inte bara vill samsas om en praxis men det är väl pengarna som styr...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080