Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.

Permalänk

Då är det släppt nu! Fritt fram att installera slutversionen.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/04/ubuntu-12-04-released/

http://www.webupd8.org/2012/04/ubuntu-1204-lts-released-see-w...

Ska testa att hämta den nu men det verkar rätt belastat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

när kommer det ut så man kan updatera ifrån beta 2? orkar inte lägga om allt ifrån grunden igen

Går det inte att bara starta uppdateringshanteraren och köra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2 minuter knapp tog det att tanka ner 12.04, ska testa först med en virtuell maskin, dock väntar nog på Mint 13 kanske innan permanent installation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera från beta2?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar bli en mycket trevlig release detta, ska ge unity en ordentlig chans denna gång, testat HUD i virtualbox och jäklar vad smidigt det är!

Ingen swec-nyhet om 12.04? Största release på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Går det att uppgradera från beta2?

undra det med jag har inte fått nån ny tillgänglig distribution i update-manager iaf

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

undra det med jag har inte fått nån ny tillgänglig distribution i update-manager iaf

Någon ny distribution borde det väl inte bli? Det är väl bara att köra en vanlig uppdatering, sources.list lär ju vara densamma för betan som för den släppta versionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Någon ny distribution borde det väl inte bli? Det är väl bara att köra en vanlig uppdatering, sources.list lär ju vara densamma för betan som för den släppta versionen.

kan jag på nått sätt kolla om jag kör beta eller den skarpa? har ju dragit ner endel updateringar idag.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 100mbit:

kan jag på nått sätt kolla om jag kör beta eller den skarpa? har ju dragit ner endel updateringar idag.

lsb_release -a

Står där inget om "Development" eller liknande har du skarpa.

Permalänk
Medlem

Swedish Berserk, vad tycker du om skarpa 12.04 då? Fungerar det bra?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Swedish Berserk, vad tycker du om skarpa 12.04 då? Fungerar det bra?

Det bara rullar på förtillfället ( peppar peppar ) Känns snabbt och rappt. Sen möjligheten att kunna köra klassisk GNOME eller varför inte Cinnamon är helt klockrent. Sitter med Unity nu och det fungerar finemang.

Snabb och enkel installation på båda datorerna. Den ena fick jag dock installera om Windows 7 på för att Ubuntu skulle installeras korrekt men det var för att Windows 8 låg kvar någonstans på systemet och gjorde att Ubuntu trodde att datorn fortfarande körde Windows 8.

Men själva distron går hur bra som helst.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

lsb_release -a

Står där inget om "Development" eller liknande har du skarpa.

Då har jag skarpa för där står varken beta eller Development eller rc..tack

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Då har jag skarpa för där står varken beta eller Development eller rc..tack

Nyinstallation är alltid att rekomendera, för minsta problem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ganska buggit, dock snabbare och med god potential.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Jag stötte på nån kosntig bugg igår. Min beta2 ville kerneluppdatera sig, så troligen ville den uppdatera till slutgiltiga versionen. Efter uppdateringen och en omstart tyckte jag att det gick segt som fan att surfa. Gjorde en test på bredbandskollen.se som för övrigt tog typ en minut att komma in på. Den hävdade 1Mbit ner och 1Mbit upp trots att jag har ca 50 ner och 5 upp. Startade om datorn och testade igen, men det blev samma sak. Mina andra datorer här hemma på samma uppkoppling hade ingen seg anslutning.

Installerade om laptopen från grunden med slutgiltiga versionen och nu har jag inte det problemet. Så att uppdatera från beta till slutgiltiga ger tydligen inte samma resultat som att installera slutgiltiga från grunden konstigt nog.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

[bilder och video på 12.04 lts]

Ser faktiskt mycket bra och genomtänkt ut.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag stötte på nån kosntig bugg igår. Min beta2 ville kerneluppdatera sig, så troligen ville den uppdatera till slutgiltiga versionen. Efter uppdateringen och en omstart tyckte jag att det gick segt som fan att surfa. Gjorde en test på bredbandskollen.se som för övrigt tog typ en minut att komma in på. Den hävdade 1Mbit ner och 1Mbit upp trots att jag har ca 50 ner och 5 upp. Startade om datorn och testade igen, men det blev samma sak. Mina andra datorer här hemma på samma uppkoppling hade ingen seg anslutning.

Installerade om laptopen från grunden med slutgiltiga versionen och nu har jag inte det problemet. Så att uppdatera från beta till slutgiltiga ger tydligen inte samma resultat som att installera slutgiltiga från grunden konstigt nog.

Ja att uppdatera sig är nog inte att rekommendera. Jag lägger alltid in ren installation från grunden. Vad säger du annars om det då Bejje?

Skrivet av jocke92:

Ser faktiskt mycket bra och genomtänkt ut.

Ja visst är det! Jag gillar att man kan installera både GNOME Shell, klassisk GNOME och Cinnamon utöver Unity. Underbart med så mycket valfrihet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja att uppdatera sig är nog inte att rekommendera. Jag lägger alltid in ren installation från grunden. Vad säger du annars om det då Bejje?

Jo jag är mycket nöjd. Jag har faktiskt inga direkta problem med den slutgiltiga versionen på min laptop i alla fall. tidigare har jag haft problem med trådlöst nätverk (som har gått att lösa) samt problem med ljudet, men nu fungerar det faktiskt bra.

Dock har jag inte testat slutgiltiga versionen än på min stationära. Där har jag dulbootat beta1 med Windows 7, så jag får testa slänga in färdiga versionen där och testa lite när jag har tid. Skulle videouppspelning med dubbla skärmar fungera perfekt där så är det mycket möjligt att Ubuntu 12.04 blir huvudOS där istället för Windows 7. Dock har jag haft problem med SPDIF på den stationära vilekt är ett krav för videouppspelning för mig, så vi får väl se när jag väl testar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att uppdatera en dator med 11.10 som bara står som server till denna versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Någon anledning till att uppdatera en dator med 11.10 som bara står som server till denna versionen?

Kan vara trevligt med LTS för en server.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är helt såld! Kommer från Windows 7..

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Måste säga att jag är helt såld! Kommer från Windows 7..

Kul att du gillar det! Jag är också väldigt nöjd förtillfället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Engadget har recenserat det senaste alstret också!

http://www.engadget.com/2012/05/01/ubuntu-12-04-precise-pango...

Litet kort citat:

"So, where does all this leave us? Well, for starters, the best version of Ubuntu yet, regardless of what the Unity haters say. It takes pretty much everything that made Oneiric great and improves on the formula. Everything is faster and has a bit more spit and polish than previous builds. Of course, that can be said about almost every release of the open-source OS but, it does mean that current users shouldn't even think twice about updating. Those already familiar with Ubuntu will find plenty to love, even if it's not perfect. There are plenty of things about Precise that irk us, but most of these issues are minor, and we can easily find similar shortcomings in OS X and Windows"

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kört ordentligt mycket Gnome 3 och ordentligt mycket Unity som kan uttala sig lite om skillnader och så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppgraderingen till 12.04 gick bra på laptopen och blev katastrof på desktopen.

X.org-servern kraschar numera vid starten så det är enbart command-line som gäller för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Uppgraderingen till 12.04 gick bra på laptopen och blev katastrof på desktopen.

X.org-servern kraschar numera vid starten så det är enbart command-line som gäller för tillfället.

Testa att ta bort filen /etc/X11/xorg.conf, sen installera om grafikdrivrutinerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Testa att ta bort filen /etc/X11/xorg.conf,

Det har jag provat, löser inte problemet.

Skrivet av MarcusW:

sen installera om grafikdrivrutinerna.

Får prova det ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Får prova det ikväll.

Nu har jag provat och det löste problemet.

Så om någon annan kör med AMDs 7800-serie och efter uppgraderingen får No Screen felmeddelanden och liknande som inte fanns innan så prova att installera drivrutinen på nytt från command line.

sudo apt-get install fglrx

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man flyttar ner unity menyn till botten av skärmen?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Vill installera detta, men tycker verkligen inte att unity ser snyggt ut, går det att installera cinnamon på 12.04?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production