Sälja en app baserad på någon annans API?

Permalänk

Sälja en app baserad på någon annans API?

Jag håller på att utveckla en iPhone-app som hämtar information från en webserver och presenterar på en karta för användaren.

Det finns idag en hemsida som visar samma information på en karta, och den sidan ägs av ett företag.
Jag skickar samma HTTPS-anrop som hemsidan i min app, hämtar XML-filen och placerar ut infon på en kartvy. Helt enkelt en app-variant av den ordinarie hemsidan.

Varken sidan eller servern är alltså min. Frågan är om jag har rätt att göra en sån app? Egentligen så är det ju bara en webbklient, precis som din webbläsare, bara att det ser lite annorlunda ut.

Om jag nu har rätt att göra en sån app, får jag dessutom sälja den för 7kr?

Vad tror ni? Vet ni någon annan som har gjort likadant? Jag tänker t.ex. på Mitt Saldo som hämtar information från bankernas servrar. Men den appen är gratis.

EDIT: API:et är inte publikt.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert något avtal du godkände för att få tillgång till API:et, kolla runt om du kan hitta det.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det enklaste är väl bara att fråga företaget..?

Det är svårt för oss att veta vad för villkor dem har.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Om inte API:t är publikt så skulle jag definitivt ta kontakt med ägaren till hemsidan/företaget först. Annars kan det nog blir lite bekymmer.

Jag kan tillägga att jag aldrig hade tagit betalt för en app där jag inte kan säkerställa att API och data kommer vara uppe och tillgänglig, vilket du inte kan göra överhuvudtaget.

Vad händer om en massa användare köper appen för 7 kr och sedan lägger sidan du tar information av ner?

Permalänk
Medlem

Försök sälja appen till de som har hemsidan^^

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det är brist på respekt och moral att dra nytta av andras hårt arbete och utnyttja deras tjänst (hemsida) och data (information/API) i en egen app utan tillstånd, och dessutom vilja känna pengar på det.

Snyltare gillar ingen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk

Jag håller med om att det inte känns schysst att ta betalt för den, så jag skulle nog släppa den gratis i så fall.

Företaget har redan idag en app som visar samma information som på hemsidan och som min app. Men deras app kostar 22kr och jag tänkte göra en gratisvariant av den.

Jag ska inte på något sätt hävda att det är min information, jag bara presenterar den i en app. Precis som olika användare kan ha olika webbläsare som klient, så kan de ha en app som klient.

Det finns en exakt likadan app för Android, som också är gratis. Sen undrar jag t.ex. varför det har gått bra för killen som utvecklade Mitt Saldo. Han hämtar användarinformation från alla banker och presenterar i sin app. Den har ändå funnits ett bra tag och fått runt 50000 nerladdningar.