Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP

Permalänk
Medlem

Alla dessa kylare som förvisso är bättre än referenskylaren är fortfarande som ni kan se på priset inget att jämföra med riktiga tredjepartskylare. Accelero Xtreme III sopar mattan med denna och alla andra för den delen med.

Men är självklart ett bra alternativ för att slippa referens.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Drömkortet med andra ord! (och nä 690 är inte drömkort, inte för mig) Tycker inte att priset är så väldigt högt som många verkar tycka. Som alltid kostar det att ligga på top

Kul o se att Emil var i eld o lågor över kortet (Undrar om han lånar hem för att testa, det hade jag lätt gjort)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spike_swe:

Frågan är hur stor skillnad det är mellan TOP-modellen och den vanliga directcu II-modellen när det gäller temperatur och ljudnivå. Vad jag förstår så är det samma typ av kylning?

värmen står där i alla fall läs artikeln igen tycker jag. ljudnivån är nog densamma

Permalänk
Medlem

Är det samma storlek på denna som den till föregående generation? Alltså 580 osv. Det var ju någon nyhet här för ett tag sedan att dom skulle göra flänsarna större till nån av radeon modellerna. Här verkar det ju inte behövas lika mycket då kortet inte producerar så mycket värme.. dock på mitt 580 var kylaren helt värdelös när man kom upp rejäljt i frekvenserna och volt. Hade inte kunnat klocka kortet som jag gjort nu om jag inte fixat en accelero kylare, vilket för övrigt nog är den bästa custom kylaren som finns imo. WTB den som standard på custom kort, plx!

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Alla dessa kylare som förvisso är bättre än referenskylaren är fortfarande som ni kan se på priset inget att jämföra med riktiga tredjepartskylare. Accelero Xtreme III sopar mattan med denna och alla andra för den delen med.

Accelero Xtreme om något är väl känt som en kylare som inte är så bra då den har nästan obefintlig vrm-kylning. Så har det varit förut när dessa kylare testats i alla fall. Jag har gigabytes windforce kylare och har varit uppe i 62 grader när jag överklockat core till 1275mhz. Kylaren var fortfarande tyst då. Känner inte att jag behöver lite kallare kort mot att man själv måste sitta och fippla med kylaren och förlora garanti om man inte har evga kort.

Sen vore ju det såklart en källa på denna matsoppning trevligt :). Kostar endast 3-400kr mer för ett kort med bra kylare än vad referens kostar. Du kan inte jämföra med dc2 top då det kortet har ett specialkretskort med bättre ström-försörjning. det drar upp priset lite.
Accelero för 7970 ligger på 590kr.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av spike_swe:

Frågan är hur stor skillnad det är mellan TOP-modellen och den vanliga directcu II-modellen när det gäller temperatur och ljudnivå. Vad jag förstår så är det samma typ av kylning?

Den stora skillnaden är att Asus har handplockat de bästa GPU:erna till top-modellen, precis som Gigagbyte gör med sin SOC-linje av grafikkort, dvs att man vinner kisellotteriet, den ända andra skillnaden är att kortet är klockat lite högre.

Permalänk
Entusiast

Fast en sådan har ju sina nackdelar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Hipstern:

värmen står där i alla fall läs artikeln igen tycker jag. ljudnivån är nog densamma

Nja, det finns ju en till modell som heter "DirectCU II OC", denna modell är ju "TOP-modellen" d.v.s. något högre klockat. Det var denna jag menade. Hur mycket extra i ljudnivå och temperatur gör denna extra överklockning med samma kylare?

Permalänk
Medlem

...men en så j***a stor bjässe!? Nä tack, vattenblock åt folket!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

Räcker inte 2gb vram jag bara undrar då så många kommenterar det. borde ju räcka till mitt wow, Diablo 3 dirt 3 spelande på singel 27 tums skärm tycker jag

Ohja, det räcker o blir över. Det är BF3 på Ultra upplösning som är gränsfall, men det går det med. Fast det är på håret..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Till er som säger att ni ska köpa detta kort för Diablo 3 kanske bör ta o kolla in denna artikel som tar upp Diablo 3's systemkrav.
http://www.tomshardware.com/reviews/diablo-iii-performance-be...

Kortfattat: Du inte bara eldar för kråkorna utan du eldar för hela jävla grannområdet med detta kort, om du nu köper de primärt för Diablo 3.
Fast de är klart, de är ett sjukt nice kort. Jag har inget emot de. Fast 5 lök? Nja. jag väntar heller efter jag tröttnat på Diablo 3 och kollar vad som finns då istället

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Tröttna På diablo 3....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbelucious:

Tröttna På diablo 3....

Exakt, så de lär dröja som sagt

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Skiljer sig detta kortet något mer än för fabriksöverklockningen mot det tidigare Asus Geforce GTX 680 DirectCU II. Har för mig att det grafikkortet hade referens kretskortet med en DC II kylare på?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Master of Overkill

3x 680 Asus DC II, med 3 vattenblock och backplate då snackar vi !

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns ju skönt att ha beställt ett från Dustin, när de gick för 4790:-!

Permalänk
Medlem

"I centrum står ett ombyggt kretskort med Asus populära kylare DirectCU II, där värmeledningsrör och dubbla fläktar ska möjliggöra betydligt betydligt högre klockfrekvenser än referensmodellen. Emil Björklund bjuder på en grundlig genomgång i testlabbet."

Ont: Känns som en säljare!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

Hahaha! Accelero är sopor jämfört Thermalright Shaman eller Alpenföhn Peter. Det är nog den mest 'overratade' vgakylaren som finns, t o m DCU2 skulle jag våga säga slår den. Jag menar, titta på hur flänsarna och rören sitter så fattar du att den inte kan prestera särskilt väl i toppklassen. Och som nån sa tidigare så är kylningen till VRMen nästintill obefintlig. Icke-pläterade heatpipes skriker "low-end" så det räcker och blir över. Scythe är liknande junk.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Nice recension!
Nu behöver tillverkarna bara ta lite hjälp av ANNO 2070, så ror vi i hamn detta

Paint är kul

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Dew87:

Skiljer sig detta kortet något mer än för fabriksöverklockningen mot det tidigare Asus Geforce GTX 680 DirectCU II. Har för mig att det grafikkortet hade referens kretskortet med en DC II kylare på?

Vi har enbart sålt referens tidigare. Samtliga 680 DC2 är 100% ASUS-design.

GTX680-2GD5 = 100% referens
GTX680-DC2-2GD5 = 100% ASUS
GTX680-DC2T-2GD5 = 100% ASUS

Permalänk
Medlem

Toppklass på den videon Emil!

Ett par nya kort hade inte suttit fel, 680 lockar mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Kanske är klokt med ett kort från Asus ändå, ser att du har ett Asus moderkort, så de spelar ju lite extra bra tsm! OM man använder Asus strömsparfunktion iaf.

Det tänkte jag inte ens.på, fast frågan är ju om det är värt det, om nu windforce visar sig vara mer effektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sjukt hur billigt kortet ändå är om man jämför vad top korten med ref kylare kostade förr i tiden. Hade jag haft samma plånbok nu som förr i tiden hade det blivigt en ny rigg med detta kortet.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Sådär ja, då var GTX 680 färdigt.
För oss som inte orkar byta kylare, och nöjer oss med enkelkort, dvs.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kan inte Sweclockers Teamet auktionerar ut detta demo Ex?

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är märkligt att ni inte någonstans nämner den enorma vikten som medföljer den enorma kylaren och backplate och allt. Det är väldigt värt att tänka på om man bär runt på sin dator mycket, eller på annat sätt flyttar den då och då. Kortet är ju såpass tungt att det finns risk att det går sönder, eller tar sönder moderkortet, under förflyttning, något som man definitivt bör tänka på om man som LANare köper detta.

Sedan tycker jag att ni kanske borde nämna att det kan bli svårt att köra dessa kort i SLI, då de är så enorma. Skulle även vara kul om ni, i dessa grafikkortstest, provade att köra med ett annat kort precis brevid, för att man ska kunna avgöra hur mycket sämre det blir i CF/SLI för det blockerade kortet.

Annars en trevlig recension! Emil lät ovanligt pigg och glad, kaffet måste verkligen ha flödat på kontoret innan recensionen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av spike_swe:

Nja, det finns ju en till modell som heter "DirectCU II OC", denna modell är ju "TOP-modellen" d.v.s. något högre klockat. Det var denna jag menade. Hur mycket extra i ljudnivå och temperatur gör denna extra överklockning med samma kylare?

Knappast en äns mätbar inverkan på ljudnivån och kanske nån grad på temperaturen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Hahaha! Accelero är sopor jämfört Thermalright Shaman eller Alpenföhn Peter. Det är nog den mest 'overratade' vgakylaren som finns, t o m DCU2 skulle jag våga säga slår den. Jag menar, titta på hur flänsarna och rören sitter så fattar du att den inte kan prestera särskilt väl i toppklassen. Och som nån sa tidigare så är kylningen till VRMen nästintill obefintlig. Icke-pläterade heatpipes skriker "low-end" så det räcker och blir över. Scythe är liknande junk.

Troll?

För det första har du ens haft en Accelero Xtreme kylare? För det har jag. Detta är ingen diskussion överhuvudtaget vilken som kyler bäst utifrån vad kylarna är gjorda av kan man se vinnaren förstår inte vad du argumenterar.

Sen märker jag att du inte är särskilt gammal heller eftersom du tror att storleken avgör hur bra det kyler. Så är icke fallet. DCII har 5 koppar heatpipes medan Accelero Xtreme 10.

Tror ingen sticker under stolen om detta, jag nämnde detta bara för att påpeka att vill man verkligen ha bra kylare som inte är vatten så är dessa fortfarande inte bäst någonstans.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu låter man som världens bakåtsträvare kanske, men vad ska man egentligen ha ett kort likt detta i dagsläget till? Finns det spel som tex ett 580 inte klarar av?
Att det kommer komma spel i framöver som inte ens detta kort mäktar med är ju en sak, tycker bara det känns märkligt att inhandla ett sådant här kort som det ser ut idag.

Ska man köpa en ny dator kan jag förstå att man väljer tex ett 680 före ett 580, men jag syftade mer på folk som har 580 och liknande som köper detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Tycker det är märkligt att ni inte någonstans nämner den enorma vikten som medföljer den enorma kylaren och backplate och allt. Det är väldigt värt att tänka på om man bär runt på sin dator mycket, eller på annat sätt flyttar den då och då. Kortet är ju såpass tungt att det finns risk att det går sönder, eller tar sönder moderkortet, under förflyttning, något som man definitivt bör tänka på om man som LANare köper detta.

Sedan tycker jag att ni kanske borde nämna att det kan bli svårt att köra dessa kort i SLI, då de är så enorma. Skulle även vara kul om ni, i dessa grafikkortstest, provade att köra med ett annat kort precis brevid, för att man ska kunna avgöra hur mycket sämre det blir i CF/SLI för det blockerade kortet.

Annars en trevlig recension! Emil lät ovanligt pigg och glad, kaffet måste verkligen ha flödat på kontoret innan recensionen.

O andra sidan skruvar man ju fast den i 3 PCI slots, det borde ju i alla fall kompensera lite för totala vikten?