Permalänk
Medlem

Bankkort

Hallå swec, fyllde idag 14år och föräldrarna ska då fixa ett bankkort till mig.

Det jag vill kunna göra är att beställa med mitt kort över internet. ( Inga enorma summor )
Vilket är det då man ska ha? Fick hem en massa papper där man kunde välja Internet Ung och Telefon som en tjänst, ska man ta det eller?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du vet väl att du måste vara 18 för att handla på internet? Det betyder att det finns ingen sådan kort för dig- kan jag tänka mig.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Inaktiv

4 år till grabben...njut av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

4 år till grabben...njut av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tomas_88:

Du vet väl att du måste vara 18 för att handla på internet? Det betyder att det finns ingen sådan kort för dig- kan jag tänka mig.

Du kan handla i butiker, på Internet och ta ut pengar i uttagsautomater världen över.
- Alla köp sker on-line och dras direkt från kontot.
- Välj ditt eget kortmotiv.
- För dig över 13 år.
- Årsavgift 195 kr.

Maestro
Vad är då detta för kort?

Och jag njuter, och kommer fortsätta livet ut!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilgf:

Du kan handla i butiker, på Internet och ta ut pengar i uttagsautomater världen över.
- Alla köp sker on-line och dras direkt från kontot.
- Välj ditt eget kortmotiv.
- För dig över 13 år.
- Årsavgift 195 kr.

Maestro
Vad är då detta för kort?

Och jag njuter, och kommer fortsätta livet ut!

Saken är att du inte får skriva på några köpavtal förrän du är
18år eller har målsmans underskrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Du kan handla i butiker, på Internet och ta ut pengar i uttagsautomater världen över.
- Alla köp sker on-line och dras direkt från kontot.
- Välj ditt eget kortmotiv.
- För dig över 13 år.
- Årsavgift 195 kr.

Maestro
Vad är då detta för kort?

Och jag njuter, och kommer fortsätta livet ut!

Att man kan göra det är en annan femma än om de går. De flesta onlinebutiker stödjer väl inte Maestro vad jag vet. Just för att det är ett ungdomskort och att man måste vara 18 för att sluta avtal osv.

Om du ska handla online så är det väl lättare att dina föräldrar ger dig tillgång till ett e-kort med lämplig summa som du kan använda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Saken är att du inte får skriva på några köpavtal förrän du är
18år eller har målsmans underskrift.

Jaha.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sentenced:

Att man kan göra det är en annan femma än om de går. De flesta onlinebutiker stödjer väl inte Maestro vad jag vet. Just för att det är ett ungdomskort och att man måste vara 18 för att sluta avtal osv.

Om du ska handla online så är det väl lättare att dina föräldrar ger dig tillgång till ett e-kort med lämplig summa som du kan använda.

Vilket e-kort är bra då?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Vilket e-kort är bra då?

Jag menade e-kort från dina föräldrars konto. Jag vet inte vad som kan vara bra eller dåligt med dem. Jag menade bara att det kan vara smidigt. Jag använder mig av swedbanks e-kort när jag handlar online. Jag loggar in via internetbanken och slumpar fram ett visa-kortnr som jag sedan sätter en begränsning på t.ex. 1000kr osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag menade e-kort från dina föräldrars konto. Jag vet inte vad som kan vara bra eller dåligt med dem. Jag menade bara att det kan vara smidigt. Jag använder mig av swedbanks e-kort när jag handlar online. Jag loggar in via internetbanken och slumpar fram ett visa-kortnr som jag sedan sätter en begränsning på t.ex. 1000kr osv

Men det blir så mycket att göra, vet att Nordea har så att man kan välja ett kort. Det kan man beställa för hur mycket man vill. Flera kompisar som har det.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du är lite för ung än så länge för att kunna handla över internet på egen hand.

Du kan få något som kallas för ungdomskonto. Sedan vad bankerna erbjuder får du och dina föräldrar undersöka. Eftersom det är dina föräldrar som är din förmyndare

Tror dina kompisar är lite ovetande i vissa frågor. Tror inte ens att dem svenska bankerna skulle tillåta en 13 åring att handla över internet.

e-kort har kommit till som en säker transaktion över nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Men det blir så mycket att göra, vet att Nordea har så att man kan välja ett kort. Det kan man beställa för hur mycket man vill. Flera kompisar som har det.

Mycket att göra? Det tar 5 minuter och så har du ett kort med din veckopeng och ett kontonr som enbart kan användas upp till en viss summa pengar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Mycket att göra? Det tar 5 minuter och så har du ett kort med din veckopeng och ett kontonr som enbart kan användas upp till en viss summa pengar.

Ok, men jag har kollat och eftersom jag ändå inte kan beställa saker tog jag ett konto av typ "All konto Ung". Kan jag göra ett paypal konto och sätt in pengar till det via mitt konto? Eller måste jag gå via föräldrarna?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Du kan handla i butiker, på Internet och ta ut pengar i uttagsautomater världen över.
- Alla köp sker on-line och dras direkt från kontot.
- Välj ditt eget kortmotiv.
- För dig över 13 år.
- Årsavgift 195 kr.

Maestro
Vad är då detta för kort?

Och jag njuter, och kommer fortsätta livet ut!

Står inget om "För dig som är över 13 år" Ialf inte i länken som du skickade.
Vill inte förstöra din glädje men bara för att magistro stödjer en hel del tjänster betyder inte att du får tillgång till alla dvs du som är 13 år har tillgång till tjänster som är en del av alla tjänster men alla tjänster är inte en del av dina tjänster.... blev lite obegripligt

EDIT:
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?Op...

Här har du den länk du menade, dock så låter det för bra för att vara sant eller hur?
Sen måste du kolla på det här då_
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?Op...

Misstänker att dina föräldrar får godkänna varje köp och att deras konto blir kopplad till din. Det ger en ganska illusion av att det är du som handlar men det ändå som händer är att du skickar över en länk med ifyllda uppgifter till dina föräldrar men det är ialf bra med att du har en liten mängd pengar som du kan "bestämma över"

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Ok, men jag har kollat och eftersom jag ändå inte kan beställa saker tog jag ett konto av typ "All konto Ung". Kan jag göra ett paypal konto och sätt in pengar till det via mitt konto? Eller måste jag gå via föräldrarna?

Problemet är att Maestro må stödja olika saker men det gäller att tjänsten eller tillhandahållaren av produkten också gör det. Om du tänker efter så inser du snart problematiken. Du är inte myndig och kan inte teckna avtal så rent krasst kan dina föräldrar säga att "nej nej, han får inte köpa den här produkten/tjänsten" och då måste företaget backa på affären utan att få ersättning. Därför så brukar företag skriva "du måste vara myndig för att kunna beställa" osv. I och med att ditt kort är bundet till dig så innebär det att din ålder finns med.

Vet ej vad paypal har för regler. Gissar på att de vill ha en myndig person.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Står inget om "För dig som är över 13 år" Ialf inte i länken som du skickade.
Vill inte förstöra din glädje men bara för att magistro stödjer en hel del tjänster betyder inte att du får tillgång till alla dvs du som är 13 år har tillgång till tjänster som är en del av alla tjänster men alla tjänster är inte en del av dina tjänster.... blev lite obegripligt

Om man går in via Handelsbanken.se och tar sig till "Kort för ungdomar över 13år" så kommer den info fram.

Förresten, om jag åker ner till banken imorgon, hur lång tid tar det innan jag får kortet och kan använda det?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Om man går in via Handelsbanken.se och tar sig till "Kort för ungdomar över 13år" så kommer den info fram.

Skickade det nyss och det verkar som att vid varje köp får dina föräldrar logga in på sina konto och godkänna köp innan den betalas- Men du får ialf en viss mängd pengar du kan spendera

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Skickade det nyss och det verkar som att vid varje köp får dina föräldrar logga in på sina konto och godkänna köp innan den betalas- Men du får ialf en viss mängd pengar du kan spendera

Oj vad bra, det hjälper ju verkligen mycket... ( sarkasm ).

Jag tar All konto Ung så får föräldrar betala via internet... Jag åker till banken imorgon, hur snart får jag kortet och kan använda det?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Oj vad bra, det hjälper ju verkligen mycket... ( sarkasm ).

Jag tar All konto Ung så får föräldrar betala via internet... Jag åker till banken imorgon, hur snart får jag kortet och kan använda det?

Brukar komma med posten efter nån vecka. Men det skiljer sig kanske från bank till bank.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Oj vad bra, det hjälper ju verkligen mycket... ( sarkasm ).

Jag tar All konto Ung så får föräldrar betala via internet... Jag åker till banken imorgon, hur snart får jag kortet och kan använda det?

1-2 veckor men oftast tar det 3-4 dagar. Kommer det med posten eller måste du hämta den då från banken?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Brukar komma med posten efter nån vecka. Men det skiljer sig kanske från bank till bank.

Skrivet av Tomas_88:

1-2 veckor men oftast tar det 3-4 dagar. Kommer det med posten eller måste du hämta den då från banken?

Ok, ingen aning faktiskt. Återkommer imorgon.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänk vad roligt om ungdomarna var mer intresserade av att spara pengar än att slösa.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Tänk vad roligt om ungdomarna var mer intresserade av att spara pengar än att slösa.

Jo men även om man sparar måste man ha nåt sätt att använda pengarna trots allt.

Jag har erfarenhet av Maestro sen många år och min sammanfattning av det är "Skit". Det går inte att använda över internet och åker du utomlands så fungerar det hälften av gångerna i bästa fall. Som tur är har man fått ett visa och ett mastercard som faktiskt fungerar till det man vill.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jo men även om man sparar måste man ha nåt sätt att använda pengarna trots allt.

Jag har erfarenhet av Maestro sen många år och min sammanfattning av det är "Skit". Det går inte att använda över internet och åker du utomlands så fungerar det hälften av gångerna i bästa fall. Som tur är har man fått ett visa och ett mastercard som faktiskt fungerar till det man vill.

Jag säger inte att man aldrig får spendera. Men TS visar ett närmas skrämmande sug för att få spendera sina pengar på internet.

Länsförsäkringar har precis lanserat ett ungdomskort. Vet inte om det är kopplat till maestro eller inte. Kan vara värt att ringa banken och fråga. Tror att det kanske är Visa Electron istället för Maestro. Kan inte uttala mig om det ena eller det andra är bättre. Skulle tro att det är ungefär samma. Men som jag förstår det verkar det vara gratis till skillnad från hos Handelsbanken.

http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/konton/privatkonto...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Jag säger inte att man aldrig får spendera. Men TS visar ett närmas skrämmande sug för att få spendera sina pengar på internet.

Länsförsäkringar har precis lanserat ett ungdomskort. Vet inte om det är kopplat till maestro eller inte. Kan vara värt att ringa banken och fråga. Tror att det kanske är Visa Electron istället för Maestro. Kan inte uttala mig om det ena eller det andra är bättre. Skulle tro att det är ungefär samma. Men som jag förstår det verkar det vara gratis till skillnad från hos Handelsbanken.

http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/konton/privatkonto...

Jag tycker nästan det är mer beklagligt att folk bara antar saker, saken är den att jag kanske köper någon fläkt, ett spel eller dylikt. Kanske någon sak per varannan månad. Och jag skulle vilja kunna göra det även fast mor eller far behövde använde sina kort. Bara för att man vill ha möjligheten så behöver man inte vilja utnyttja den till fullo.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Polarna kör visa electron och kan köpa på nätet

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |