JME Data lägger ned verksamheten

Permalänk

ingen konkursutförsäljning?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Inaktiv
Citat:

"Även om vi gör vårt bästa för att ge relevant information, så är bilderna bara till för att ge ett generellt intryck, och själva varan behöver nödvändigtvis inte se ut precis som på bilden. Om det är skillnader mellan produkt överskrift, beskrivning och bild, så är det produkt överskriften som gäller. (tex. Pc:n kommer inte nödvändigtvis med monitor även om bilden visar det) Om något är oklart skicka e-post till support före du beställer! Vi förbehåller oss för tryckfel, ändringar av priser och specifikationer utan varsel."

Förstår dig helt och hållet. Går enbart på informationen jag själv fått motta av din närmste chef, samt vad ASUS själva sade. Och angående det du citerar från er hemsida, så är det mer en riktlinje för kunder att dem ska tänka på att det inte är det dem ser som dem alltid köper, utan det dem läser sig till.

Sen är det ju inte så att jag är helt funtad, man kan säkert tro det. Men så är inte fallet, jag förstår givetvis att ett misstag har skett.
Vid första kontakt jag tog så var jag lugn, blev kopplad till din chef och pratade med honom och förklarade från början hur det var. Han avbröt mig mitt i mitt förklarande och hänvisade direkt till ASUS för eventuella fel. När jag väl var i samtal med en ASUS representant så bad han mig ta mig fram via deras hemsida för att se på specifikationerna, där stod specifikationerna som den bör ha haft. Så anledningen till att jag kritiserar det som står på er hemsida, är enbart av den behandling jag fick av HONOM. Jag var nog orättvis till en början att dra alla ur en kam, bevisar bara på att alla kan fela. Men de som först svarade från kundservice skötte sig oklanderligt, för jag har ringt till er ex antal gånger. Synd bara att eran närmste chef inte höll samma mått ni höll.

Hur som helst, de som jobbade med kundservice, dvs de röster som en kund först fick höra. Ni bör inte ha svårt att hitta jobb. Men min åsikt om er chef består, han var en röv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

Hur som helst, de som jobbade med kundservice, dvs de röster som en kund först fick höra. Ni bör inte ha svårt att hitta jobb. Men min åsikt om er chef består, han var en röv...

För att inte det ska bli några missförstånd kan jag berätta att han inte var vår chef, utan vår inköpsansvarige. Han var bara tillfällig "chef" när vår riktiga chef hade semester. Det ironiska i det hela är att han lämnade vårt sjunkande skepp redan i januari. För att gå över till den röda sidan, djävulen Media Markt. =0)

Man kan ju dock inte klandra honom för det. Han fick ett fint erbjudande därifrån.

Permalänk

Det tråkiga är att reklamen forsar ned i min mail box. Vilket gör att man undrar hur garantin kommer att fungera om man handlar?

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Om man tittar på de flesta mogna affärsområden innom en region så kommer det och går butiker hela tiden, även jättar. Men den mest stabila konfigurationen brukar landa på tre konkurrerande aktörer i längden, och det är ett rimligt sunt klimat för både kunder och näringsidkare.

Färre än tre dominanta aktörer resulterar i allmänhet i högre priser vilket lämnar rum för mindre aktörer att växa, ta plats och utmana.
Fler än tre dominanta aktörer resulterar i galet krig och prispress där aktör efter aktör slås ut tills en status quoe har infunnits.

Till exempel se hemelktronikbranchen i dag med MediaMarks, Elgiganten, Expert och Siba. OnOff slogs ut och branchen väntar bara på att nästa skall falla. När det är 2-3 kvar så kommer det vara rimlig balans med stabil ekonomi för företagen (konsumenter mår aldrig bra av att deras leverantör går i KK).

Så de aktörer som är kvar kämpar för att hålla sig kvar tills en jämnbalans kan infinna.

En situation med en jätte med monopol som försöker mjölka pengar med för höga priser kommer så gott som aldrig att ske för att det lämnar utrymme för mindre aktörer att slå sig fram som underdogs. Särskilt i Sverige älskar man underdogs. Om det är 2-3 jättar som håller tillräckligt låga priser för att småföretagarna skall ha det svårt, tja då har konsumenterna en stabil butik med bra priser som man kan gå till.

Lite snabbkurs i grundläggande marknadsekonomi.

Någon har koll på sina Harvard professorer, det gillas starkt!

Permalänk
Medlem

Hur går detta ihop sig?

Företaget är ej på ekonomiskt obestånd (2012-05-11 !!!)...

Antingen så lägger JME ner ett fullt fungerande företag eller så kan man inte lita på certifieringar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Jag tillhör också de som blev av med jobbet igår. Fram tills dess har jag varit serviceansvarig på JME Data.

Naturligtvis är det väldigt tråkigt att det slutade som det gjorde, och jag hoppas verkligen att så få kunder som möjligt kommer att påverkats negativt av detta.

Först av allt vill jag passa på att, precis som "Sensuella Sven", visa min uppskattning för Ägare och VD Jacob som verkligen gjort allt han kunnat för att vi ska få ett så bra avslut som möjligt. Jacob är mycket seriös, duktig och engagerad. Som sagt känns han absolut mer som en vän än en chef, och jag hade utan att tveka gärna jobbat med/för honom igen.

Till att börja med får jag beklaga att du har blivit av med ditt jobb.

När det gäller ägaren Jacob, det stämmer att han är mycket seriös, duktig och engagerad person.

Jacob har bland annat handlat av mitt företag ett antal gånger här i Malmö, jag har bara goda erfarenheter av JME och deras personal samt av Jacob.

//GPV_65

Permalänk
Medlem

Aja, tråkigt detta. Jag har handlat därifrån sporadiskt under ett antal år och det har alltid fungerat utan problem. Så tack för tiden och hoppas ni finner en ny god framtid.

Visa signatur

Stuff me like a haggis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nja, jag har jobbat i branschen och det jag kan konstatera är att billigast vinner. Elektronikkunder är de snålaste konsumenter som finns. De vill inte heller betala för service, de tycker den ska vara gratis när man köpt något i butiken. Ohållbart är bara förnamnet. Nä, små butiker eller de butiker som inte kan hålla bästa pris (det kan bara de allra största) kommer att dö ut och servicen kommer också att dö ut eftersom ingen vill betala vad det kostar. Sen när det bara finns stora aktörer utan service kvar ska ingen gnälla eftersom alla bidragit till detta. Så är det bara.

Sant, billigaste vinner, men jag har börjat tänka om lite, är det inte så stor skilnad så köper jag allt från Webhallen, bara för att dom har VIP kassa, och en underbar reklamation service! Jag går dit, dom byter bara ut varan, jag slipper vänta 2-4 veckor som på övriga ställen!
Dustin, komplett ni suger ganska hårt på den fronten! Sorry grabbar!

Service frågan stämmer, men det fins kunder som betalar bra bara men hämtar och lämnar, eller gör det på plats.
inte alla! ( vill inte gå in på vilka typer )

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Hur går detta ihop sig?

Antingen så lägger JME ner ett fullt fungerande företag eller så kan man inte lita på certifieringar...

Ett företag kan förlora pengar och ej gå runt utan att vara i ekonomiskt obestånd. Allt beror ju då på hur mycket pengar ägaren är villig att skjuta in i företaget för att hålla det vid liv. JME Data har inte haft några problem med att betala för sig, då ägaren hela tiden pumpat in nya pengar i företaget och har därför inte något ekonomiskt obestånd.

Att det nu går i konkurs är på grund av att ägaren inte längre tycker att det är värt att satsa på företaget, pumpa in mer pengar, då det inte ser ut som att det kommer att vända ekonomiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

ingen konkursutförsäljning?

De har ju haft jätte reor i 1½ månad

Skrivet av DaBone:

Hur går detta ihop sig?

http://forumbilder.se/images/b032012112005497e.jpg

Det står ju på samma bild VARFÖR de lääger ner och att de beror på att ekonomin är kass anges inte

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd

Fick ett mail i Torsdags av dom...

"BrutalREA - på Headset, hörlurar, möss, tangentbord & gaming tillbehör"

Så i torsdags så visste dom inte att dom skulle stänga om 1 dag? Fan va fult, var väl bara för att få lite extra cash att stoppa i fickan. Tur man inte köpte nått.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Fick ett mail i Torsdags av dom...

"BrutalREA - på Headset, hörlurar, möss, tangentbord & gaming tillbehör"

Så i torsdags så visste dom inte att dom skulle stänga om 1 dag? Fan va fult, var väl bara för att få lite extra cash att stoppa i fickan. Tur man inte köpte nått.

Klart de visste det i torsdags, det är inte direkt något de kom på när de vaknade på fredag morgon, de har självklart följt kvartalsrapporter över försäljning innan de tagit beslutet, sen att de la in om konkurs hos tingsrätten på fredagen betyder inte att de inte vetat innan, många långa diskutioner innan sånna beslut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Absolut, men skulle t.ex inte nätförsäljningen inte funnits så skulle många butiker funnits kvar...

Ett antagande som inte tar hänsyn till lokalhyror, geografisk placering i förhållande till kundeunderlag, marknadsföring, bristande entrepenörsanda hos ägaren osv... Småbutikern har i dag svårt att överleva oavsett branch och i många fall där internet inte ens utgör någon egentlig kokurrerande marknad. I storstäder är stormarknader och hyresägare med orimliga avkastningskrav är större hot i min mening.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ett antagande som inte tar hänsyn till lokalhyror, geografisk placering i förhållande till kundeunderlag, marknadsföring, bristande entrepenörsanda hos ägaren osv... Småbutikern har i dag svårt att överleva oavsett branch och i många fall där internet inte ens utgör någon egentlig kokurrerande marknad. I storstäder är stormarknader och hyresägare med orimliga avkastningskrav är större hot i min mening.

Faktum kvarstår, hade inte nätbutikerna funnits så hade de fysiska lokalbutikerna funnits kvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Faktum kvarstår, hade inte nätbutikerna funnits så hade de fysiska lokalbutikerna funnits kvar

Det är inget faktum, det är en myt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inget faktum, det är en myt!

Absolut inte, de lokala butikerna kan inte konkurera med de priser som är på nätet, precis alla butiker som slår igen hänvisar till samma sak, de klarar inte av att köpa in samma partier av saker som nätbutikerna för att de inte har de lagerutrymmet, nätbutikerna har helt andra förutsättningar och kan köpa större partier som resulterar i bättre priser, det är absolut ingen myt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

levereras det till finland? kunde bara hitta att det endast är inom sverige om man betalar med faktura

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamed:

levereras det till finland? kunde bara hitta att det endast är inom sverige om man betalar med faktura

Är inte svaret givet då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Absolut inte, de lokala butikerna kan inte konkurera ...

Jag har redan bevarat detta, varför inte begrunda det jag skriver och bemöta det i stället för att upprepa sig? Har du inget att tillägga och du inte tycker vi kommer vidare i diskussionen finns det ingen anledning att svara över huvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har redan bevarat detta, varför inte begrunda det jag skriver och bemöta det i stället för att upprepa sig? Har du inget att tillägga och du inte tycker vi kommer vidare i diskussionen finns det ingen anledning att svara över huvudtaget.

Du lever i din fantasivärld, jag ser på fakta i det som sker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Menar du då att JME har konkurrerat ut sig själv? JME hade en fysisk butik samt en näthandelsbutik.

Din teori stämmer nog inte, problemen är mycket djupare än så. JME har på ett korrekt vis berättat varför det inte gått att fortsätta bedriva sin rörelse.

Skriver av egen erfarenhet, samt jag stödjer JMEs förklaring fullt ut.

//GPV_65

Permalänk
Medlem

Garanti

När Datorbutiken gick i konkurs så tog Gandalf hand om ett garantiärende till mig, då dom var leverantören till Datorbutiken. Så ett hett tips är att kolla vilka som levererar till JME och kör genom dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GPV_65:

Menar du då att JME har konkurrerat ut sig själv? JME hade en fysisk butik samt en näthandelsbutik.

Din teori stämmer nog inte, problemen är mycket djupare än så. JME har på ett korrekt vis berättat varför det inte gått att fortsätta bedriva sin rörelse.

Skriver av egen erfarenhet, samt jag stödjer JMEs förklaring fullt ut.

//GPV_65

Deras lager var inte stort nog, så ja

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sensuella Sven:

För att inte det ska bli några missförstånd kan jag berätta att han inte var vår chef, utan vår inköpsansvarige. Han var bara tillfällig "chef" när vår riktiga chef hade semester. Det ironiska i det hela är att han lämnade vårt sjunkande skepp redan i januari. För att gå över till den röda sidan, djävulen Media Markt. =0)

Man kan ju dock inte klandra honom för det. Han fick ett fint erbjudande därifrån.

Förlåt, men vilket jävla arsle och vilken sopa.
Jag har haft oturen att vara anställd av två företag som sjunkit till botten. Bägge två hade sin bas i Norge, under finanskrisen. Man stannar in i det sista för det påvisar lojalitet och integritet.
Detta bekräftar ju bara vad jag har tyckt om det arslet sedan mitt första möte med honom.

Tur att han drog innan allt föll isär ordentligt, han hade nog inte pallat trycket och säkerligen ha orsakat en massa extra oro över det som redan fanns.

In i det sista, annars är man inte lojal!
Varför?

Om man litar på sin förmåga och sina kunskaper inom ett yrke, så finns det alltid chans till jobb.

Permalänk
Avstängd

Skrivet av anon131444:

Förlåt, men vilket jävla arsle och vilken sopa.
Jag har haft oturen att vara anställd av två företag som sjunkit till botten. Bägge två hade sin bas i Norge, under finanskrisen. Man stannar in i det sista för det påvisar lojalitet och integritet.
Detta bekräftar ju bara vad jag har tyckt om det arslet sedan mitt första möte med honom.

Tur att han drog innan allt föll isär ordentligt, han hade nog inte pallat trycket och säkerligen ha orsakat en massa extra oro över det som redan fanns.

In i det sista, annars är man inte lojal!
Varför?

Om man litar på sin förmåga och sina kunskaper inom ett yrke, så finns det alltid chans till jobb.

Tvivlar på att du INTE skulle göra samma sak ifall någon slängde upp ett fint erbjudande för dig, att skeppet kommer gå till botten fanns det säkert siffror på i Januari, sen var det bara en tidsfråga, självklart gjorde han rätt som antog det erbjudandet...var man ser om sitt eget hus, inte slickar sin arbetsgivare i röven

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Som sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Deras lager var inte stort nog, så ja

Man bör inte ha ett eget stort lager, med tanke på att det svänger så fort med priserna på produkterna.

Lagom är bäst, då undviker man hyllvärmare.

//GPV_65

Permalänk
Medlem

Tråkigt men det är ett tecken på att konkurrensen fungerar och att priserna är pressade ordentligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GPV_65:

Man bör inte ha ett eget stort lager, med tanke på att det svänger så fort med priserna på produkterna.

Lagom är bäst, då undviker man hyllvärmare.

//GPV_65

...därav svårt att konkurrera, större lager = större inköp = lägre pris = fler som handlar

Visa signatur