Allrisk försäkring, täcker den estetik(andrahandsvärde)

Permalänk
Medlem

Allrisk försäkring, täcker den estetik(andrahandsvärde)

Hej. Det hände en olycka här hemma häromveckan med min gamla Macbook Pro, den gick i golvet och fick en oturlig liten buckla på aluminiumet på skärmens högra sida. Ingenting som påverkar datorns funktion alls dock sabbade den sannolikt andrahandsvärde flitigt, hade ju tänkt sälja den. Nu blir det nog så att det blir hustruns surfdator istället.

Men jag funderade mest av nyfikenhet på försäkring och sådär. Pengamässigt vet jag inte om jag tjänar något på det med självrisk och så men mest av nyfkenhet som sagt, skulle en hemförsäkring täcka en estetisk skada så att man t ex kan få sitt topcase/skärm utbytt mot självrisk? Även om produkten fungerar problemfritt?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Det går inte svara på utan att veta vilket försäkringsbolag tillika vilken försäkring du har.

Först då kan man läsa försäkringsvillkoren för aktuell försäkring, men vänta nu, det kan du göra själv och samtidigt få svaret
Saken är den att även fast man tror försäkringsbolagen är lika varandra så kan det vara markanta skillnaden på detaljer likt dessa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Hej. Det hände en olycka här hemma häromveckan med min gamla Macbook Pro, den gick i golvet och fick en oturlig liten buckla på aluminiumet på skärmens högra sida. Ingenting som påverkar datorns funktion alls dock sabbade den sannolikt andrahandsvärde flitigt, hade ju tänkt sälja den. Nu blir det nog så att det blir hustruns surfdator istället.

Men jag funderade mest av nyfikenhet på försäkring och sådär. Pengamässigt vet jag inte om jag tjänar något på det med självrisk och så men mest av nyfkenhet som sagt, skulle en hemförsäkring täcka en estetisk skada så att man t ex kan få sitt topcase/skärm utbytt mot självrisk? Även om produkten fungerar problemfritt?

Ska gå fint. "Drulle"(vilket du lär ha) täcker ju allt sånt:P så du får det fixat för kostnaden av självrisken.
kolla igenom på ditt försäkringsbolags hemsida mm annars

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Ska gå fint. "Drulle"(vilket du lär ha) täcker ju allt sånt:P så du får det fixat för kostnaden av självrisken.
kolla igenom på ditt försäkringsbolags hemsida mm annars

Jag har en Allrisk hos Länsförsäkringar.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Jag har en Allrisk hos Länsförsäkringar.

Men ved jag vet så i vanliga hemförsäkringar så ingår drulle?
Men som en ovan sa att alla försäkringsbolag är ju olika, så lättast är att du går in på deras hemsidaa o läser/ kollar igenom dina försäkringspapper / går in/ringer o pratar med dom!

Lycka till, får vi hoppas du får det fixat

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Men ved jag vet så i vanliga hemförsäkringar så ingår drulle?
Men som en ovan sa att alla försäkringsbolag är ju olika, så lättast är att du går in på deras hemsidaa o läser/ kollar igenom dina försäkringspapper / går in/ringer o pratar med dom!

Lycka till, får vi hoppas du får det fixat

Tack, jag får väl tolka det som att det är 1500 självrisk för att få det fixat, frågan är om det är värt det.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Tack, jag får väl tolka det som att det är 1500 självrisk för att få det fixat, frågan är om det är värt det.

Är det bara en liten buckla så den knappt syns så tycker jag inte det är värt det!
Men är det en lite större buckla som kommer dra ner andrahandsvärdet rejält så kan det klart va värt det!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Påverkar det inte funktionen så brukar försäkringen inte gälla, men det beror ju på hur du lägger upp det för försäkringsbolaget.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Påverkar det inte funktionen så brukar försäkringen inte gälla, men det beror ju på hur du lägger upp det för försäkringsbolaget.

Spelar väl ingen roll, det är ju en skada.

Permalänk
Medlem

Trots att det sedan inlägg 2 har hänvisats till avtalsvillkoren verkar ingen ha orkat slå upp det, så jag slösar 4 minuter av mitt liv

Inledningsvis

Citat:

Försäkringen gäller för skada eller förlust genom en plötslig och oförutsedd händelse

Det kriteriet har du ju uppfyllt då den oavsiktligt åkte i golvet.

Citat:

Värderings- och ersättningsregler
Vi ersätter din ekonomiska förlust för den egendom som blivit skadad eller stulen.
Vi har rätt att avgöra
• om en skada ska ersättas kontant, repareras eller ersättas med likadan eller närmast likadan egendom
• var inköp eller reparation ska göras
• om en byggnadsdel, reservdel eller material, som inte kan återställas på grund av importsvårigheter eller upphörd
tillverkning, ska ersättas med marknadsvärde eller återställas med närmast motsvarande egendom.

Ersättningstabell
Datorer, 0-1år gammal, 80%, 1-2 år gammal: 70%, därefter 20% per år

(en 3-årig dator värderas således till DAGENS värde, minus 50%, minus självrisk...)

Så, om burken är mindre än 12mån, och vi leker med tanken att du får ersättning för hela, så kommer de kolla vad burken kostar den dag skadan skedde, ta bort 20%, av de resterande 80% drar de bort 1500kr och resten hamnar på ditt konto.
De kan också välja att ge dig en slant för skadan, t.ex. 2000kr i värdeminskning, minus självrisk på 1500 spänn så har du en femhundring för besväret.

Att de kommer ta in burken för att lämna på reparation kan du nog se dig i stjärnorna om.
Vad du anser vara en skada är det inte säkert (högst osannolikt) att de anser är en skada de ska reglera.
Lika långsökt är det att den ersätts med en ny.

Allrahelst när du skriver "min gamla Macbook pro", låter lite som att den har nåt år på nacken.
Den kommer isåfall till 99% bli inlöst om de ö.h.t. anser att det är en skada.

Edit: Andra saker som väger in är som tidigare framfört hur du lägger upp händelsen för försäkringsbolaget, men framförallt hur din historik ser ut.
Har du "tappat" din iPhone i samma period det kommit en ny modell så kommer de dra åt sig öronen rejält.
Har du däremot skadefritt förflutet kan du få annan behandling, detta är helt individuellt och upp till utredaren på ärendet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv

Begriper inte varför det uppdagas en tråd om det ens. TS vet vilket bolag som omskrivs i tråden, har kontraktet och säkert ett telefonnummer dit - det är bara att ringa och höra sig för? För enkelhetens skull kan man låtsas vara intresserad av bolaget och har frågor hur ett scenario tas hand om, i detta fallet vad tråden handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Trots att det sedan inlägg 2 har hänvisats till avtalsvillkoren verkar ingen ha orkat slå upp det, så jag slösar 4 minuter av mitt liv

Inledningsvis

Det kriteriet har du ju uppfyllt då den oavsiktligt åkte i golvet.

Så, om burken är mindre än 12mån, och vi leker med tanken att du får ersättning för hela, så kommer de kolla vad burken kostar den dag skadan skedde, ta bort 20%, av de resterande 80% drar de bort 1500kr och resten hamnar på ditt konto.
De kan också välja att ge dig en slant för skadan, t.ex. 2000kr i värdeminskning, minus självrisk på 1500 spänn så har du en femhundring för besväret.

Att de kommer ta in burken för att lämna på reparation kan du nog se dig i stjärnorna om.
Vad du anser vara en skada är det inte säkert (högst osannolikt) att de anser är en skada de ska reglera.
Lika långsökt är det att den ersätts med en ny.

Allrahelst när du skriver "min gamla Macbook pro", låter lite som att den har nåt år på nacken.
Den kommer isåfall till 99% bli inlöst om de ö.h.t. anser att det är en skada.

Edit: Andra saker som väger in är som tidigare framfört hur du lägger upp händelsen för försäkringsbolaget, men framförallt hur din historik ser ut.
Har du "tappat" din iPhone i samma period det kommit en ny modell så kommer de dra åt sig öronen rejält.
Har du däremot skadefritt förflutet kan du få annan behandling, detta är helt individuellt och upp till utredaren på ärendet.

Det är ju inte värt ansträngningen för några hundralappar. Bättre att låta frugan använda datorn istället. Den funkar ju som den ska. Enligt Mac2sell var värdet på datorn när jag kollade för några veckor sedan cirka 6000:- Dock hade den några småskavanker på bottenplattan, plus att batteriet ligger på drygt 80% och varnar för "service battery". Tillsammans med den nytillkomna skadan (som är väl synlig om än obetydlig för datorns funktion) sabbar säljpriset ordentligt. Jag hade tänkt försöka sälja den för 4500-5000:- men nu får jag nog vara nöjd med 3000:- och det känns ju inte som om det är värt det då.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3